Gå til innhold

How to: Tekstilrens...


Bernhard

Recommended Posts

  • Forhandlere
Bernhard

Tekstilrens og interiørdetailing er en litt "up and coming" sak, og min personlige mening er at en komplett detailer skal kunne drive med dette også og ikke bare eksteriør. Det er like hyggelig å ha ett rent og velstelt indre på bilen såvel som det er hyggelig med ett rent og velstelt ytre..

Jeg har tatt for meg tekstilrens nå, og det du trenger for å drive med dette er:

Rensevæske(Jeg bruker hovedsaklig Duragloss APC og CG Green Clean).

Tekstilbørste.

Flaske med rent vann.

Rensemaskin/våtstøvsuger.

Støvsuger.

Varmluftsvifte(F.eks. Defa).

Når jeg tar interiør som er middels møkkete så bruker jeg en blanding på 1/16 og ved skittent interiør så bruker jeg en blanding på 1/10.

Først og fremst så begynner med å støvsuge hele bilen innvendig, dette for å fjerne mest mulig sand, stein, løv o.l. før man skal gå på med rensevæske og dermed gi seg selv mindre jobb.

Støvsug godt rundt sømmene i setene da det alltid legger seg mye sant o.l. der.

Som vist på bildene så er det lurt å gå over med støvsugeren.

Før:

013.jpg

017.jpg

020.jpg

021.jpg

023.jpg

Etter:

025.jpg

026.jpg

027.jpg

032.jpg

Etter støvsuging så er det på tide å finne frem rensemaskinen og den blandingen du har bestemt deg for å bruke avhengig av hvilken tilstand interiøret er i.

Så sprayer man på produkt med dysen på rensemaskinen(Hvis man ikke har rensemaskin, men våtstøvsuger bruker man naturligvis sprayflaske):

131.jpg

135.jpg

Deretter er det frem med tekstilbørsten og skrubbe lett over setet for å jobbe produktet litt inn slik at du får dratt med mest mulig møkk opp:

132.jpg

140.jpg

Jeg velger å ikke la produktet ligge så lenge da det det kommer til å trenge ned i skumgummien i setet og blir liggende der og danne fukt og bakterier.

Deretter er det bare å suge opp produktet med maskinen:

133.jpg

134.jpg

141.jpg

Så er det på med vann hvis du er fornøyd med resultatet, når det ikke kommer brunt i skummet lenger så er man ferdig og kan si seg fornøyd. Vannet er for å trekke ut restene etter rensevæsken da tekstilet ikke har godt av såperester som ligger igjen og tekstilet kan bli litt stivt.

136.jpg

Ser setet bra ut sånn som dette så er det bare å legge inn en varmluftsvifte, sette vinduene litt på gløtt for at fukten skal gå ut av bilen og gi mest mulig effektiv tørking.

145.jpg

146.jpg

Disse bildene er etter kun ett passasjersete for å illustrere litt hvor mye møkk som faktisk ligger i en bil uten at man tenker over det.. Denne bilen har kunn gått 108.000km og er en 2002 modell..

Når setene er tørre så kan det være en fordel å impregnere setene med en tekstilimpregnering ala CG Fabric Guard el Nanolotus Tekstilimpregnering, spray på og fordel produktet med en ren og tørr Swissvax Detail Brush.

Håper dere får nytte for dette og spør gjerne hvis det er uklart.. Jeg ser gjerne noen tilbakemeldinger på dette også etter at dere har prøvd dere litt :)

Bildene er forøvrig tatt fra litt forskjellige biler, kun for å illustrere.

Mvh

Bernhard

Endret av Bernhard
  • DCN Poeng 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

veldig bra Bernhard........

Green Clean er bra mht det å ikke legge igjen produkter i seter etc, men best å ta en runde med vann etterpå for å ta siste finishen :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Godt skrevet Bernhard :)

Noe kjent med Golf setene ;) og den andre bilen med Recaro B)

Du kjører vel på med GreenClean og en liten børste på pedalene og fothvileren også senere i prosessen regner jeg med.

Ellers helt enig ang at et rent og pent interiør hører med i en komplett detailing. Mange som undervurderer dette. Det er tross alt det man ser når man kjører bilen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra!

Noe av "favorittverktøyet" mitt til interiørrens er faktisk husholdningsprodukter (!) som neglebørste, myk og hard tannbørste, malerkoster, i tillegg til meg's interiørbørste.

Flere typer kluter og håndklær synes jeg også er greit å ha, da det er veldig stor forskjell på tekstiler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Holder som regel med en el 2 ganger med vann, helt avhenig av hvor hardt man har kjørt på...

De fleste APC'r som jeg har testet legger alltids igjen litt produkt så for å være helt sikker så synes jeg det er greit å gå over med vann til slutt, men det er ikke ett must..

Pedaler og fothviler får en runde med CG Green Clean og børste med klut el gammelt håndkle bak ja Ole Gunnar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlich, denne guiden blir fin og lese gjennom før jeg skal til med tekstilrens. Kreds for denne. thumbup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Flott Guide. På kurset på Ås fikk vi se at denne metoden virkelig renset interiøret. En våtsuger trekker virkelig opp mye møkk fra seter og tepper. :)

Du tror det ikke før du får se det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Bra forklaring her ja.Minner meg om at førersetet mitt ser for jævelig ut.Drar på jobb å prøver med tekstilrens,børste og støvsuger :) bruker det jeg har.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
  • Forhandlere
Bernhard

Godt å høre..

For noen bilder kan man si Gomega, jeg fikk lurt en fyr til å klemme seg inn i bilen for å ta bilder og det beste av alt var at han betalte faktisk for det også default_smile.pngdefault_biggrin.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Godt å høre..

For noen bilder kan man si Gomega, jeg fikk lurt en fyr til å klemme seg inn i bilen for å ta bilder og det beste av alt var at han betalte faktisk for det også default_smile.pngdefault_biggrin.png

Hehe du må være utolig god til å overtale altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Tyggern

Kun er liten pressisering.

Du kjører ikke på med mer rensevæske fra dysa når du suger opp? kun sug.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...