Gå til innhold

Mercedes E 270 CDI 2004 modell


Brynjar

Recommended Posts

Brynjar

MERCEDES E 270 CDI - 2004 mod

DSC_0615-2.jpg

Fikk en henvendelse fra en veldig trivelig kar som Dag henviste til meg.. Han hadde en obsidian black metallic Mercedes som han hadde kjøpt i Stavanger, og som hadde vært klargjort ved Dr.Wax i samme by.(juni 09) Han var så godt fornøyd med jobben, at han ønsket å få en "Swissvax" behandling på nytt.

Etter en kjapp titt og møte tidligere, avtalte vi at den skulle tas i en helg, da jeg forutså at dette kunne komme til å ta litt tid..

Planen for denne var utvendig polering, lakk fylling av en ripe og et hakk i den ene dørkarmen...

Utstyrsliste:

Washi-washi:

GritGuard

Mothers ullhanske, wash pudel og scholl vaske-firkant-ting.

Foam Cannon

Scholl crack 9000

Maxi Suds II

GR 1:2 i motorrom

SS og Guzler waffle

CG sticky wheel gel

HT

MF

Diverse

Clay:

CG Blå

Dekk:

SV Pneu matt

Makita 9227 roterende

FLÆX

Plastdeler:

Black wow

Lakkbehandling:

Scholl S02/03

Scholl S30

Felger:

Bilberry 1:3 og div koster

SV Autobahn

Ruter:

Nanolotus PRO

LSP:

CFP

SV Endurance og SV Insignis

Tidsbruk:

Fredag: 6 timer

Lørdag: 8 timer

Søndag: 10 timer

DAG 1

Fikk hentet bilen og kommet i gang ved 18 tiden.. Planen for dag 1 var vask, clay, maskering og lakkfylling.

Bilen var selvsagt skitten og fin.. Just the way we like it :P

DSC_0408.jpg

Godt med bremsestøv som satt:

DSC_0409.jpg

DSC_0410.jpg

DSC_0411-1.jpg

Jippi... Ingen potter som skal glanspoleres her:

DSC_0412.jpg

DSC_0414.jpg

DSC_0415.jpg

DSC_0416-1.jpg

En liten knippe av vaskeutstyret:

DSC_0422.jpg

Hadde en liten dært med GR i cannon'en først:

DSC_0417.jpg

Etterfylte med riiiiikelig med ValetPro Orange pre wash. Her sparer vi ikke på godsakene:

DSC_0420-1.jpg

GR til motorvask og Crack til lakken:

DSC_0423.jpg

Crack 9000:

DSC_0424.jpg

Dynket panelene med crack:

DSC_0428.jpg

DSC_0429.jpg

Lot cracken stå på i 5 minutt, før........

DSC_0430.jpg

Foaming:

DSC_0431.jpg

DSC_0432.jpg

DSC_0433.jpg

DSC_0434.jpg

DSC_0435.jpg

DSC_0436.jpg

DSC_0437-1.jpg

DSC_0438.jpg

DSC_0439.jpg

DSC_0444.jpg

Aufsphyling:

DSC_0445-1.jpg

Med radio1 på øret:

DSC_0446.jpg

Så var det et par bøtter med Maxi Suds II:

DSC_0450-1.jpg

og en lett blandings med MS i cannon'en:

DSC_0451-2.jpg

DSC_0454.jpg

Tykt og fint:

DSC_0455.jpg

Dekk skrubbet godt. Felger ble tatt med Vikan børste og jeg så ut som feieren etterpå:

DSC_0458.jpg

Clay med Megs som lube:

DSC_0459.jpg

Får vel si at avfettingen og vasken tok bra:

DSC_0462.jpg

Så en kjapp inspeksjon:

DSC_0464.jpg

DSC_0466.jpg

DSC_0467.jpg

DSC_0471.jpg

Litt av hvert å bryne seg på her:

DSC_0473.jpg

Tenker at denne kommer etter klargjøringen i sommer.. Var polishrester på lykten som kan tyde på at de har vært litt hard med kanten.. Mangler i alle fall klarlakk på denne plassen:

DSC_0476.jpg

Var egentlig trøtt og sliten, men bestemte meg for å etterfylle steinsprangene som forhandler hadde gjort ved levering... Det så rett og slett ut som de hadde brukt en grå farge, og siden jeg hadde bestilt lakk fra Ødegård lakk som det var bra match så tok jeg en runde... noe jeg kommer til å angre på dag 2..... Fargen er ferdig blandet klar og base.

DSC_0477-1.jpg

Var egentlig bare denne vi hadde avtalt å ta:

DSC_0478.jpg

og denne:

DSC_0481.jpg

__________________________________________________________________________________________________

DAG 2

Ved fylling av steinsprut følger det selvsagt litt våtsliping.. Brukte 9MY sliperondellen med tilhørende papir for å ta vekk "blobben."

DSC_0485.jpg

Slipt litt begge veier her:

DSC_0486.jpg

Syntes ikke det var godt nok, så jeg slipte litt til... Her ble det litt for mye og søkket var der:

DSC_0487.jpg

3M Control spary ble brukt som lube.. Det er ikke som å slipe i blinde mht skummet.. Det jeg gjør er å dra fingeren over skummet rett etter jeg har sprayet på, så ser man like godt som annen lube:

DSC_0489.jpg

Her ble det bare et lite søkk:

DSC_0490.jpg

Nye muligheter:

DSC_0491.jpg

Slip slip.. På denne lakken måtte jeg trykke veldig hardt for å få noe effekt.. Begynte nå å ane uroen for det som kommer senere:

DSC_0492-1.jpg

Denne ble bra:

DSC_0493.jpg

Ennå en ny en:

DSC_0496.jpg

Denne ble også bra:

DSC_0497.jpg

Så var det hakket rett under Dr.Wax :P :

DSC_0498.jpg

Men hva er det jeg skimter bak Dr. Sticker :o :

DSC_0500.jpg

Nei, her er det bare å finne fram litt brukerutstyr. Klok av skade etter Passaten har jeg brukt maske til all lakktjeneste:

DSC_0504.jpg

Fikk rigget opp kamera på stativ og med fjernkontroll på utløseren:

DSC_0506.jpg

Så var det litt pirkearbeid:

DSC_0508.jpg

DSC_0509.jpg

Penselen jeg bruker her har jeg kjøpt på billakkspesialisten og er så langt den beste jeg har brukt til slikt arbeid:

DSC_0510.jpg

Til denne ripen brukte jeg flekklakk m/syregrunning... Tror de kostet 120,- stk fra ødegård, så ille er det ikke.. Billigere enn fra forhandler uansett:

DSC_0511.jpg

DSC_0512.jpg

Ferdig:

DSC_0514.jpg

Da så det selvsagt noe slikt ut:

DSC_0523.jpg

Var noen plasser jeg hadde oversett i slipingen, som kom frem etter jeg hadde polert.. Måtte selvsagt ta de også da:

DSC_0525.jpg

Her starter virkelig dagen vakreste eventyr:

DSC_0527.jpg

Mercedes sin ceramic lakk er hard, ja faktisk så hard at man må legge noe heeelt vilt press på, og det er ikke før temperaturen begynner å bli nokså høy før faktisk vaskestriper starter å forsvinne.. Etter litt testing frem og tilbake falt valget på Scholl S02 og 03:

DSC_0528.jpg

HARD - HARD - HARD - HARD- LAKK!!!!

Følgende ble prøvd:

FCP på grønn - close to nothing.

S02 på gul - ingenting før jeg legger hele vekten min bak og får skikkelig temperatur. Legger dog igjen en del microswirls.. Lettere å kjøre lenge med denne enn med S03 da..

S03 på gul - Som over, men uten så mye kjørespor. Våtslipeområder har jeg måtte gå over tre ganger for å fjerne sporene... ridiculous

Hirr hirr... så prøvde jeg også S03 med MG Solo Heavy cut ull pad... haha.. den kuttet ok, men la igjen alt for mye kjørespor for at jeg skulle kunne trives med det..

Her er det litt holo etter vilt med press og langkjøring.. Måtte over alle våtslipene med 3 lange runder med S03 og Scholl gul for å få vekk slipesporene..sick:

DSC_0533.jpg

Ikke en runde, men to runder for å få frem noe som kan ligne 50/50:

DSC_0544-2.jpg

Brukte blå Überpad og S30 på "Mygga" aka Flæx'en for å ta hologrammene på 50/50'en:

DSC_0545.jpg

Enjoy:

DSC_0546.jpg

Fortsatt litt rusk igjen:

DSC_0552.jpg

For å illustrere press på denne lakken, så kan jeg vel beskrive det som at jeg jobber på ca 2000 rpm med S03 og gul, jeg legger hele kroppen bak maskinen og jobber sakte på små flater, dette for i det hele tatt være i nærheten av å få tatt noe:

DSC_0555.jpg

Gul scholl pad er foresten helt HELT fantastisk å jobbe med. Kutter tilsvarende som blå, men fliser seg ikke:

DSC_0556.jpg

Her holder det ikke med kroppsvekten min, så jeg bruker haka for å få ekstra press:

DSC_0557-1.jpg

DSC_0561.jpg

DSC_0562.jpg

Over to the other side:

DSC_0567-1.jpg

DSC_0568.jpg

Jobbet ikke på stort større områder enn dette:

DSC_0569.jpg

DSC_0570.jpg

Igjen godt med press:

DSC_0571.jpg

Her kjører jeg sikkert rundt 10 pass:

DSC_0572.jpg

DSC_0576.jpg

Fikk så veldig lyst til å lage litt mer 50/50, da jeg begynte å bli skikkelig sliten... Du vet at du har godt med press når du klarer å få "klonken" på nedre paneler.. :

DSC_0580.jpg

DSC_0586-1.jpg

Er det ikke vakkert?? Her har jeg selvsagt vært over en runde med Mygga.(står over):

DSC_0587.jpg

S30, blå über og mygga gjorde susen mht hologrammer:

DSC_0593.jpg

Tok hele pansert med S30 før jeg tok kvelden:

DSC_0595.jpg

DSC_0602-1.jpg

Her må jeg ta en liten runde til ser jeg.. Holo bak stjernen. På venstre siden ved tapen er det bare polishstøv:

DSC_0604.jpg

Litt lengre opp er det foreløpig bra:

DSC_0607-1.jpg

Så litt speilbilder før vi tar kvelden:

DSC_0609.jpg

DSC_0610-1.jpg

DSC_0611.jpg

DSC_0613-1.jpg

DSC_0614-1.jpg

DSC_0615-3.jpg

DSC_0619-3.jpg

DSC_0620-1.jpg

DSC_0622-1.jpg

DSC_0627.jpg

__________________________________________________________________________________________________

DAG 3

Etter å ha ligget på spikermatte for å få ut litt spenning av kroppen var jeg klar for dag 3... Lite viste jeg at denne dagen skulle bli sinnsykt lang, for denne bilen er laaaaang..

Gjorde meg ferdig med korrigeringen på noen småpunkter. Her fra speglorna:

DSC_0628-2.jpg

Viktig å få med undersiden:

DSC_0629.jpg

Litt speil på motsatt side av speilet:

DSC_0636.jpg

Så litt glanssjekk:

DSC_0638.jpg

Her var det litt forbedringspotensiale:

DSC_0642-3.jpg

Frem med Mygga, S03 og helt ny blå scholl pad:

DSC_0644.jpg

Spre på 1100 og rett opp i 1500 i 4 pass:

DSC_0646-1.jpg

pluss et litte pass till:

DSC_0648.jpg

Noko bedre:

DSC_0650-1.jpg

Bra, men er jo ikke glanspolert ennå:

DSC_0651-1.jpg

Litt å hente på C-stoplen også:

DSC_0653.jpg

Ikke helt fornøyd her:

DSC_0654.jpg

Så da ble det en runde til:

DSC_0655-1.jpg

Fikk besøk av en kamerat som tok litt bilder:

DSC_0658-1.jpg

Frontfangeren med S03 og blå:

DSC_0662.jpg

DSC_0663-1.jpg

Her måtte jeg over 2 ganger for å få et noe tilfredsstillende resultat:

DSC_0664-1.jpg

DSC_0666-1.jpg

Glad og fornøyd:

DSC_0667.jpg

Glanspolert: med litt polishrester igjen... Dette er etter 3 runder med S03 også, så jeg måtte bare bite i det sure eplet denne gangen mht å få korrigert alt:

DSC_0675.jpg

DSC_0676.jpg

DSC_0677-1.jpg

DSC_0678.jpg

Så var det IPA og litt controll spray i kriker og kroker.. Løser veldig godt opp:

DSC_0684-1.jpg

DSC_0685.jpg

DSC_0686-1.jpg

DSC_0687-1.jpg

DSC_0691.jpg

Her skimter jeg litt holo, og det blir jeg nesten nødt til å ta neste runde på denne. Så dette først nå:

DSC_0692.jpg

DSC_0698.jpg

Panseret ble virkelig pent:

DSC_0704-1.jpg

DSC_0710-1.jpg

DSC_0714.jpg

Haaater at disse små ripene sitter igjen, men klarte ikke å få alt desverre:

DSC_0716.jpg

Kjørte så en runde med SV CFP på 1500rpm.

Dagens voks ble todelt.. Panser fikk SV Insignis og resten av bilen ble behandlet med Endurace....

Viste eier vannskrekken etterpå og Insignis imponerer virkelig.. Snakker vi tørt? Jepp:-)

Så til litt blanke bilder:

DSC_0726.jpg

DSC_0728-1.jpg

DSC_0729-1.jpg

DSC_0732-1.jpg

DSC_0734.jpg

DSC_0735.jpg

DSC_0739.jpg

DSC_0743-1.jpg

DSC_0746.jpg

Ble en utrolig fin dybe etter Insignis'en:

DSC_0748.jpg

Så en fornøyd detailer igjen:

DSC_0749.jpg

Fikk rette forstørrelsen helt fremme på panseret her :lol: :

DSC_0750.jpg

DSC_0751.jpg

DSC_0753.jpg

Det var det:

DSC_0727-2.jpg

Legger også opp lakkmålingene som ble gjort.. Har tatt ca 300 målinger over hele bilen og regnet ut gjennomsnittet på de forskjellige punktene.. Desverre ingen ettermålinger, men det skal jeg ta når bilen kommer inn igjen til våren B) :

E270CDI.jpg

Takk for titten da!!

  • DCN Poeng 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Deilig so far! :fun:

Takk skal du ha:-)

Misunner deg ikke denne jobben, men steike.. d bi sjitbra :D

hehe.. nå er jo værste jobben unnagjort.. Har bare igjen å korrigere bakvingen og fremfanger så er vi der:-) Glanspoleringen er jo bare kosejobben, og jeg vurderer å ta den med "Mygga."

Rått resultat til no, gleder meg til fortsettelsen B)

Du har hatt mye tungt arbeid med den lakken.

Shit you not... Har måtte gå over enkelte plasser opptill 3 ganger med S03 for å få et tilfredstillende resultat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

har du ikke S0?

lol... jo jeg har det, men gidder ikke å matte bilen helt da:-) Hvis du hadde sett hvor mye du må jobbe for å få vekk våtslipepunktene så hadde du skjønt at ikke S0 er lykken her... Når jeg først kjørte S02 og fikk en del mikroswirls, kjørte jeg bare helt lett over med S03 ca 3pass og vips så var den vel egentlig LSP klar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ut som en helvetes jobb her.. med tanke på du på vrikelig legge press for å få noe resultat i det hele tatt.. men gud kor blankt det ble til slutt.. gleder meg til denne dagen e over å se dag 3

:thumbs: Godt arbeid som vanlig brynjar,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

impressive :)

Veldokumentert og lærerik tråd dette her Brynjar.....og missunner deg ikke denne jobben annent en LSP delen :lol:

Gleder meg til Dag 3

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Nydelig utført jobb så langt. Knallhard og virkelig pes den lakken.

Men fy fader for en finish det blir på Mercedes-Benz når en mestrer det så til de grader som du gjør. De panserbildene hvor designet kommer til sin rett var bare lekre.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stum av beundring!!

Poleringsjobben er jo helt hinsides, men alle steinsprangene og dypere riper som blir fylt igjen og polert opp så man ikke ser de noensinne har vært der.. Bøyer meg i pussestøvet for den innsatsen :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...