Brynjar 1 481 Skrevet 14 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 14 November, 2009 MERCEDES E 270 CDI - 2004 mod Fikk en henvendelse fra en veldig trivelig kar som Dag henviste til meg.. Han hadde en obsidian black metallic Mercedes som han hadde kjøpt i Stavanger, og som hadde vært klargjort ved Dr.Wax i samme by.(juni 09) Han var så godt fornøyd med jobben, at han ønsket å få en "Swissvax" behandling på nytt. Etter en kjapp titt og møte tidligere, avtalte vi at den skulle tas i en helg, da jeg forutså at dette kunne komme til å ta litt tid.. Planen for denne var utvendig polering, lakk fylling av en ripe og et hakk i den ene dørkarmen... Utstyrsliste: Washi-washi: GritGuard Mothers ullhanske, wash pudel og scholl vaske-firkant-ting. Foam Cannon Scholl crack 9000 Maxi Suds II GR 1:2 i motorrom SS og Guzler waffle CG sticky wheel gel HT MF Diverse Clay: CG Blå Dekk: SV Pneu matt Makita 9227 roterende FLÆX Plastdeler: Black wow Lakkbehandling: Scholl S02/03 Scholl S30 Felger: Bilberry 1:3 og div koster SV Autobahn Ruter: Nanolotus PRO LSP: CFP SV Endurance og SV Insignis Tidsbruk: Fredag: 6 timer Lørdag: 8 timer Søndag: 10 timer DAG 1 Fikk hentet bilen og kommet i gang ved 18 tiden.. Planen for dag 1 var vask, clay, maskering og lakkfylling. Bilen var selvsagt skitten og fin.. Just the way we like it Godt med bremsestøv som satt: Jippi... Ingen potter som skal glanspoleres her: En liten knippe av vaskeutstyret: Hadde en liten dært med GR i cannon'en først: Etterfylte med riiiiikelig med ValetPro Orange pre wash. Her sparer vi ikke på godsakene: GR til motorvask og Crack til lakken: Crack 9000: Dynket panelene med crack: Lot cracken stå på i 5 minutt, før........ Foaming: Aufsphyling: Med radio1 på øret: Så var det et par bøtter med Maxi Suds II: og en lett blandings med MS i cannon'en: Tykt og fint: Dekk skrubbet godt. Felger ble tatt med Vikan børste og jeg så ut som feieren etterpå: Clay med Megs som lube: Får vel si at avfettingen og vasken tok bra: Så en kjapp inspeksjon: Litt av hvert å bryne seg på her: Tenker at denne kommer etter klargjøringen i sommer.. Var polishrester på lykten som kan tyde på at de har vært litt hard med kanten.. Mangler i alle fall klarlakk på denne plassen: Var egentlig trøtt og sliten, men bestemte meg for å etterfylle steinsprangene som forhandler hadde gjort ved levering... Det så rett og slett ut som de hadde brukt en grå farge, og siden jeg hadde bestilt lakk fra Ødegård lakk som det var bra match så tok jeg en runde... noe jeg kommer til å angre på dag 2..... Fargen er ferdig blandet klar og base. Var egentlig bare denne vi hadde avtalt å ta: og denne: __________________________________________________________________________________________________ DAG 2 Ved fylling av steinsprut følger det selvsagt litt våtsliping.. Brukte 9MY sliperondellen med tilhørende papir for å ta vekk "blobben." Slipt litt begge veier her: Syntes ikke det var godt nok, så jeg slipte litt til... Her ble det litt for mye og søkket var der: 3M Control spary ble brukt som lube.. Det er ikke som å slipe i blinde mht skummet.. Det jeg gjør er å dra fingeren over skummet rett etter jeg har sprayet på, så ser man like godt som annen lube: Her ble det bare et lite søkk: Nye muligheter: Slip slip.. På denne lakken måtte jeg trykke veldig hardt for å få noe effekt.. Begynte nå å ane uroen for det som kommer senere: Denne ble bra: Ennå en ny en: Denne ble også bra: Så var det hakket rett under Dr.Wax : Men hva er det jeg skimter bak Dr. Sticker : Nei, her er det bare å finne fram litt brukerutstyr. Klok av skade etter Passaten har jeg brukt maske til all lakktjeneste: Fikk rigget opp kamera på stativ og med fjernkontroll på utløseren: Så var det litt pirkearbeid: Penselen jeg bruker her har jeg kjøpt på billakkspesialisten og er så langt den beste jeg har brukt til slikt arbeid: Til denne ripen brukte jeg flekklakk m/syregrunning... Tror de kostet 120,- stk fra ødegård, så ille er det ikke.. Billigere enn fra forhandler uansett: Ferdig: Da så det selvsagt noe slikt ut: Var noen plasser jeg hadde oversett i slipingen, som kom frem etter jeg hadde polert.. Måtte selvsagt ta de også da: Her starter virkelig dagen vakreste eventyr: Mercedes sin ceramic lakk er hard, ja faktisk så hard at man må legge noe heeelt vilt press på, og det er ikke før temperaturen begynner å bli nokså høy før faktisk vaskestriper starter å forsvinne.. Etter litt testing frem og tilbake falt valget på Scholl S02 og 03: HARD - HARD - HARD - HARD- LAKK!!!! Følgende ble prøvd: FCP på grønn - close to nothing. S02 på gul - ingenting før jeg legger hele vekten min bak og får skikkelig temperatur. Legger dog igjen en del microswirls.. Lettere å kjøre lenge med denne enn med S03 da.. S03 på gul - Som over, men uten så mye kjørespor. Våtslipeområder har jeg måtte gå over tre ganger for å fjerne sporene... ridiculous Hirr hirr... så prøvde jeg også S03 med MG Solo Heavy cut ull pad... haha.. den kuttet ok, men la igjen alt for mye kjørespor for at jeg skulle kunne trives med det.. Her er det litt holo etter vilt med press og langkjøring.. Måtte over alle våtslipene med 3 lange runder med S03 og Scholl gul for å få vekk slipesporene..sick: Ikke en runde, men to runder for å få frem noe som kan ligne 50/50: Brukte blå Überpad og S30 på "Mygga" aka Flæx'en for å ta hologrammene på 50/50'en: Enjoy: Fortsatt litt rusk igjen: For å illustrere press på denne lakken, så kan jeg vel beskrive det som at jeg jobber på ca 2000 rpm med S03 og gul, jeg legger hele kroppen bak maskinen og jobber sakte på små flater, dette for i det hele tatt være i nærheten av å få tatt noe: Gul scholl pad er foresten helt HELT fantastisk å jobbe med. Kutter tilsvarende som blå, men fliser seg ikke: Her holder det ikke med kroppsvekten min, så jeg bruker haka for å få ekstra press: Over to the other side: Jobbet ikke på stort større områder enn dette: Igjen godt med press: Her kjører jeg sikkert rundt 10 pass: Fikk så veldig lyst til å lage litt mer 50/50, da jeg begynte å bli skikkelig sliten... Du vet at du har godt med press når du klarer å få "klonken" på nedre paneler.. : Er det ikke vakkert?? Her har jeg selvsagt vært over en runde med Mygga.(står over): S30, blå über og mygga gjorde susen mht hologrammer: Tok hele pansert med S30 før jeg tok kvelden: Her må jeg ta en liten runde til ser jeg.. Holo bak stjernen. På venstre siden ved tapen er det bare polishstøv: Litt lengre opp er det foreløpig bra: Så litt speilbilder før vi tar kvelden: __________________________________________________________________________________________________ DAG 3 Etter å ha ligget på spikermatte for å få ut litt spenning av kroppen var jeg klar for dag 3... Lite viste jeg at denne dagen skulle bli sinnsykt lang, for denne bilen er laaaaang.. Gjorde meg ferdig med korrigeringen på noen småpunkter. Her fra speglorna: Viktig å få med undersiden: Litt speil på motsatt side av speilet: Så litt glanssjekk: Her var det litt forbedringspotensiale: Frem med Mygga, S03 og helt ny blå scholl pad: Spre på 1100 og rett opp i 1500 i 4 pass: pluss et litte pass till: Noko bedre: Bra, men er jo ikke glanspolert ennå: Litt å hente på C-stoplen også: Ikke helt fornøyd her: Så da ble det en runde til: Fikk besøk av en kamerat som tok litt bilder: Frontfangeren med S03 og blå: Her måtte jeg over 2 ganger for å få et noe tilfredsstillende resultat: Glad og fornøyd: Glanspolert: med litt polishrester igjen... Dette er etter 3 runder med S03 også, så jeg måtte bare bite i det sure eplet denne gangen mht å få korrigert alt: Så var det IPA og litt controll spray i kriker og kroker.. Løser veldig godt opp: Her skimter jeg litt holo, og det blir jeg nesten nødt til å ta neste runde på denne. Så dette først nå: Panseret ble virkelig pent: Haaater at disse små ripene sitter igjen, men klarte ikke å få alt desverre: Kjørte så en runde med SV CFP på 1500rpm. Dagens voks ble todelt.. Panser fikk SV Insignis og resten av bilen ble behandlet med Endurace.... Viste eier vannskrekken etterpå og Insignis imponerer virkelig.. Snakker vi tørt? Jepp:-) Så til litt blanke bilder: Ble en utrolig fin dybe etter Insignis'en: Så en fornøyd detailer igjen: Fikk rette forstørrelsen helt fremme på panseret her : Det var det: Legger også opp lakkmålingene som ble gjort.. Har tatt ca 300 målinger over hele bilen og regnet ut gjennomsnittet på de forskjellige punktene.. Desverre ingen ettermålinger, men det skal jeg ta når bilen kommer inn igjen til våren : Takk for titten da!! 21 Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AndersB 167 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Deilig so far! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øivind 32 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Misunner deg ikke denne jobben, men steike.. d bi sjitbra Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexgtturbo 135 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Rått resultat til no, gleder meg til fortsettelsen Du har hatt mye tungt arbeid med den lakken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 15 November, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Deilig so far! Takk skal du ha:-) Misunner deg ikke denne jobben, men steike.. d bi sjitbra hehe.. nå er jo værste jobben unnagjort.. Har bare igjen å korrigere bakvingen og fremfanger så er vi der:-) Glanspoleringen er jo bare kosejobben, og jeg vurderer å ta den med "Mygga." Rått resultat til no, gleder meg til fortsettelsen Du har hatt mye tungt arbeid med den lakken. Shit you not... Har måtte gå over enkelte plasser opptill 3 ganger med S03 for å få et tilfredstillende resultat... Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexgtturbo 135 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 har du ikke S0? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 15 November, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 har du ikke S0? lol... jo jeg har det, men gidder ikke å matte bilen helt da:-) Hvis du hadde sett hvor mye du må jobbe for å få vekk våtslipepunktene så hadde du skjønt at ikke S0 er lykken her... Når jeg først kjørte S02 og fikk en del mikroswirls, kjørte jeg bare helt lett over med S03 ca 3pass og vips så var den vel egentlig LSP klar... Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Janko 59 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 så ut som en helvetes jobb her.. med tanke på du på vrikelig legge press for å få noe resultat i det hele tatt.. men gud kor blankt det ble til slutt.. gleder meg til denne dagen e over å se dag 3 Godt arbeid som vanlig brynjar,, Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 15 November, 2009 Admins Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 impressive Veldokumentert og lærerik tråd dette her Brynjar.....og missunner deg ikke denne jobben annent en LSP delen Gleder meg til Dag 3 Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Oi, mye jobb men steike pen lakk da! Skummelt å si det, men jeg har vel kommet i den aldersgruppen hvor Mercedes plutselig ikke er avstøtende lenger. Du bruker Makita pga den har mer power enn Flex'en? Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wreckmaster 15 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 oj det der ble jo rett og slett dritlekkert Flott jobba Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reodor 2 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Ser ut son den der får ny finish ja gitt, flott arb som vanlig dette Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Petter 1 399 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Knalljobb Brynjar!!! Leverer til de grader som vanlig. Fikk spørsmål en en slik jeg også og ser nå jeg gjorde smart(med min kunnskap) i å takke nei Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Kjempe bra, nok en lærerik og innspirerende tråd. Herlig. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 15 November, 2009 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Nydelig utført jobb så langt. Knallhard og virkelig pes den lakken. Men fy fader for en finish det blir på Mercedes-Benz når en mestrer det så til de grader som du gjør. De panserbildene hvor designet kommer til sin rett var bare lekre. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dansken 206 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Jeg er stum av beundring!! Poleringsjobben er jo helt hinsides, men alle steinsprangene og dypere riper som blir fylt igjen og polert opp så man ikke ser de noensinne har vært der.. Bøyer meg i pussestøvet for den innsatsen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
S-Stian 2 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Utrolig glans og dybde som ble i det panseret! kunden kan ikke si annet enn at han/henne fikk en helt ny bil. Gleder seg til Dag 3 =D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Essiek 385 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Ett ord: konge! x 2 Et par til: Jeg kommer _aldri_ i verden til å bevege meg i nærheten av MB med denne lakktypen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
common 2 Skrevet 15 November, 2009 Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 (endret) Et imponerende stykke arbeid og pågangsmot Imponerende var også ripa de hadde gjemt med klistremerke... Endret 15 November, 2009 av common Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 15 November, 2009 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 15 November, 2009 Særklasse som vanlig dette Brynjar, gleder meg til fortsettelsen på den.... Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.