Gå til innhold

Alle målerene mine slutte å fungere! :O


Chris-520e39

Recommended Posts

Chris-520e39

Hei folkens!

I forbindelse med årets første snøfall valgte alle målerene mine å ta kvelden. Er en BMW 520i e39 fra 99 det er snakk om. Når jeg skur på bilen lyser alle lysene i dashboardet normalt (selv fuellyset som lyser i ca 2 sekunder før det slokker, dette er vanlig). Alle de vanlige tegnene kommer opp og slukker i tur og orden. Men! Når bilen står der og putrer viser turtelleren: 0. Fuel: 0. Temp: 0 og når jeg kjører står speedometere så stille som det aldri har gjort før!

Det merkelige er at også tallene på kjørecomputeren er borte, men jeg kan likevel bla igjennom de forskjellige modusene og se at jeg kommer til "enden" når displayet skrur seg av. Med andre ord fungerer alt som normalt, bortsett fra at alle målere er døde og tallene på kjørecomputeren er forsvunnet. Hurra!

Noen tips til hva feilen kan være og hvilke forferdelige innhugg i en ellers sørgelig lommebok jeg kan forvente?

Chris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

K#¤ i computeren? :lol:

Et skudd i mørket, men vil tippe at det har noe med fuktighet å gjøre.. Går det an å kjøre diagnose på dette for å se hva som ikke stemmer? det koster ikke stort ihvertfall (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

sjekk sikkringer først, det er billigst :lol:

Alternativt er vel fuktighet ett eller annet sted

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss sånn der skjedde med fattern sin ford focus han hadde for mange år siden. Kjørte på motorveien så plutslig var turtallet på fult og speedometeret bånna 220. :rolleyes: Alle instrumentene gikk helt amok :lol: Men det var midt på sommeren så hvertfall ikke fuktighet, noe jeg tror det er i ditt tilfelle.

En kjapp diagnosetest finner feilen. Evt sjekke sikringer først som Trulsær'n sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Alle Chryslerne jeg har hatt før mine Italofile dager hadde lignende problemer. Dvs det kom gradvis med en og en måler, begynte gjerne med turteller så speedometer osv.... Da var det printplata bak selve klokkene som rota det til.... Begynte alltid når bilene hadde gått ca 100 000km! I og med at dette skjedde plutselig kan det jo være brudd på en ledning / kobling til printplata. Dashboard lys osv er uavhengig av printplata så disse vil fortsatt virke som normalt :( På 99 modell Stratus kostet ny printplate ca 3500, og er forholdsvis enkel og bytte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Jeg hadde et lignende problem på BMW E30 for noen år tilbake. Byttet den gangen batteriet i SI-kortet på instrmentpanelet. Jeg tok selv ut printplata og tok den med til en lokal tv/radio reparatør som loddet dette fast. Total kostnad rundt kr. 300,-, men hvor mange timer ett verksted regner på jobben vet jeg ikke. På E30 var også printkortet meget utsatt for brudd om man var uforsiktig ved montering igjen, noen av forbindelsen lå farlig nær der dashbordet ble skrudd fast. Ved bruk av uoriginale skruer, litt for lange, eller rekkefølgen ble stokket om på, risikerte man å ødelegge printplata.

Se gjerne linken for mer info: http://www.autopower.se/mekartips/mekartips.asp?dokid=56

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...