Gå til innhold

Knutis: 1990 Mercedes E260


Knutis

Recommended Posts

Da var tiden endelig kommet for en bil jeg kunne ha i to dager, og det trengs. Det var utrolig deilig å ikke ha dealine-spøkelset hengende over seg, samtidig som man prøver å gjøre en god jobb.

Denne bilen tilhører en kollega av meg, og jobben gjort på denne var en byttedeal der han gjorde mekanisk forefallende arbeid på min, jeg tok bilen hans til shine. Det er også den best dokumenterte jobben jeg har gjort (ca 100 bilder) samt at jeg testet 3 forskjellige avfettinger, ny såpe og for første gang på flere mnd'er tok i bruk Scholl A15 som Pirex har levert. Jeg er dog fast bestemt på å handle inn flere komboer, slik at jeg har lettere for å finne lettarbeidende komboer for forskjellige typer lakk, som gir det resultatet jeg er ute etter. Dette er iaffal den bilen jeg har blitt mest fornøyd med totalt sett. :)

Utstyrsliste for vask:

HT-spyler med jalla foamcannon

Prickbort

Amazing Roll-off

Poorboy's Bug Squash 1:3

Mothers hjulbørste

Turtle felgbørste

Meguiars mitt

SS bøtte med gritguard

Übershine bilshampo

SS drying towel

Her er noen før-bilder:

PB060010.jpg

PB060003.jpg

PB060011.jpg

PB060009.jpg

Begynte i utgangspunktet med PB, BS og ARO på felger og panel, for å se hvilke av de som fungerte best der. Ingen av de var noen skikkelig høydare på den gamle, inngrodde møkka som var på denne bilen. Den har før den kom hit gått noen år i Oslo, og jeg tviler på at den har vært skikkelig vasket der. <_<

Så kommer i rekkefølge Prickbort, Bug Squash og Amazing Roll-off:

PB060014.jpg

PB060015.jpg

PB060013.jpg

Så jeg spylte alle av og kjørte på med Prickbort igjen, og da begynte det å hjelpe:

PB060020.jpg

Ingen av de imponerte veldig. Gikk over felgene med TW børste og dritten satt ikke veldig fast etter at produktene hadde fått jobbet litt, men noe "spray på og spyl av" var det ikke. Der er nok syre-rens fortsatt endel bedre.

Jeg brukte så Bug Squash i 1:3 også på hele bilen, uten at den imponerte veldig der heller. Masse asfaltprikker og inngrodd møkk etter spyling. Bilen ble så dynket fullstendig i Prickbort, som fjernet noe mer men heller ikke den tok alt på denne. Det ble derfor en skikkelig jobb med clay over hele bilen, inkludert taket! :blink:

Prickbort jobber:

PB060023.jpg

Asfaltprikker selv etter at alt har vært påført bilen:

PB060022.jpg

På slutten av vaskeseansen, ca klokken 1600 (brukte to timer på vask) begynte vannet å fryse på bilen. Derfor gikk jeg over til varmtvann det siste kvarteret. Fikk også testet Muc-off Übershine: tykk konsistens, minner om Swissvax Carbath. Uegnet til foam cannon, men skummer fint i bøtten og gjør at mitten glir lett på bilen. Ingen aggressiv såpe akkurat, anbefaler denne helst til behandlede biler som vaskes ofte.

Her er bilen ferdig vasket:

PB060024.jpg

PB060026.jpg

Note: det er endel skader på plastpanelene nederst, samt rust på førerdør, bakre førerpanel og venstre framskjerm. Jeg ble på forhånd enig med eier om at jeg skulle sandblåse rusten og legge på Corrostabil rust-grunning. Den er grå og blir egentlig ganske discret på denne bilen, i tillegg til at vi forhindrer at rusten utvikler seg videre i vinter da den skal tas til våren.

Etter en skikkelig tørk ble bilen trillet inn i garasjen for å stå til neste morgen. Det hadde da blitt så kaldt at jeg ikke så noen vits i å starte claying engang.

Våknet kl 0700 neste dag, men ventet utolmodig til ca 1100 for å få litt temperatur før jeg gikk i garasjen. <_<

Tok først en IPA wipedown for å få bort evt støv som har lagt seg iløpet av natten. Clayet så hele bilen med Riccardo's gule og CG quick detailer som lube.

Så noen inspeksjonsbilder, masse rds og vaskeriper men også noe rust og lakkskader. En eller annen gang har også noen mekket bil, for så å støtte seg på bagasjeromsluken, der man omtrent kan telle ringene i fingeravtrykket. Dette sa eier at han har prøvd å få bort med avfetting og vask, men gitt opp:

PB060040.jpg

Deretter sto valget mellom Megs 105 og min "gamle" Scholl A15 som jeg ikke har brukt siden jeg gikk amok på en Seat Cordoba. Pga mangel på pads ble det brukt rød Megs til å teste begge. Valget falt på A15 som i fingertesten (gni produktet mellom fingrene) kjennes ut til å ha nesten like mye cut som 105. Jeg håpte dog at A15 skulle gjøre en bedre jobb mtp kjørespor da den før har bevist at det er noe den er flink til! Etter bare noen få pass på endel av panseret med A15 fant jeg ut at jeg virkelig har savnet den compounden; lar seg fint spre og jobbe med på panelet, tørkes utrolig lett av etterpå og gir en fin glans! Den støver litt, men ikke nok til at det er et stort minus.

PB070041.jpg

Utstyrsliste korrigering/polering/last-step:

Riccardo gul clay

CG quick detailer

Biltema roterende

Makita bakplate

3m/scotch maskeringstape

Meguiars rød cutting pad

Scholl A15

Black Wow

TW Clear Vue (frontrute)

Cobra Jr. microfiber

SS rød mf

Swissvax Concorso

Swissvax Cleaner Fluid

Meguiars NXT All metal polish

Migliore bella lustra tire Glaze (ett dekk til test)

Swissvax Pneu (tre dekk)

Så noen korrigeringsbilder:

Før:

PB070043.jpg

Etter:

PB070045.jpg

Før:

PB060033.jpg

Etter:

PB070074.jpg

PB070054.jpg

PB070076.jpg

PB070077.jpg

PB070071.jpg

Her er bilen på slutten av dag to, etter IPA wipedown klar for lsp. Valget på denne ble Swissvax Concorso

PB070083.jpg

PB070084.jpg

PB070085.jpg

PB070089.jpg

Etter dette gikk jeg over plast og gummi med Black Wow og alu/krom med Megs Nxt metalpolish. Et dårlig bilde ute av fokus, men selv om alu-listene så rene ut, spratt møkka ut av de når jeg gikk på med metalpolish:

PB070097.jpg

Ferdig bil! :)

PB070101.jpg

PB070102.jpg

På siste bildet ligger TW Clear Vue og jobber på frontruta.

Tok også en kjapp kattevask innvendig med Armor All wipes, på ruter og dashbord. Kjørte så tilbake til byen for å treffe eier. Han ble veldig fornøyd, og fikk store øyne når jeg med en skvett vann demonstrerte Clear Vue og Concorso's perle-effekt. "Oi, kult!"

Nå kan jeg med hånden på hjertet si at jeg gleder meg til å ta min egen bil senere. :huh:

Endret av Knutis
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ble blank og flott denne. Behagelig lakk og jobbe med på disse bilene. Bra tykkelse på lakken, og ganske brutal korrigering avslutter uten hologrammer. Hadde håpet på litt bilder fra da du sandblåste og tok rusten også :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, det tok jeg faktisk ingen closeups av. :(

Maskerte godt rundt boblene og blåste med alu-sand. Så ble det lagt 4 lag med rust-grunning, med ca 10-15mins mellom hver gang, slik at den rakk å bli støvtørr.

Pent og perfekt ble det ikke, men sitat fra eier: Rosa lakk er bedre enn rust!

Så da sto jeg ganske fritt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

ble strøkent dette her, A15 er en god sak den....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si det gjorde susen ja!:thumbup:  

Skulle til å påpeke at det kanskje var litt dumt å bruke en AIO-polish(med lsp) etterfulgt av wipedown også voks igjen, men A15 er jo billigere enn f.eks S17(uten lsp), sånn sett er det jo en bra ting :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Se der var gutten på beina igjen - og det første han griper er poleringsmaskina...det er et godt tegn :D

God jobb, blank bil og fin og detaljert writeup som blir veldig bra fordi du kommer med inntrykk og synspunkter på det du opplever underveis.

BTW, jeg har god erfaring med å kjøre en runde ekstra med prickbort som jeg kombinerer med svamp...da trenger jeg sjelden noe clay...og bilen skal jo korrigeres uansett så svampen gjør ikke noe.

Du må svippe innom å hente sonuspadsa en dag - Oooog ta med A15 så jeg får teste. :)

Ikke enkelt å være detailer på våre trakter uten oppvarmet garasje nå Knut Arne, det skal være visst

(vi får leie oss et sted B) )

Takk for bra bilder og writeup

mvh

ståle

Endret av smellycat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser bra ut dette her, men hva driver du med her??

Takk for det Bernhard. Tester lakkens evne til å motstå tyngden av biltema-maskin. :)

Se der var bla bla bla

Var planlagt for noen uker siden, så det passet greit med noen fridager i helga da. :) Svamp har jeg faktisk ikke liggende lenger, forbruket av svamp sank drastisk ved første innkjøp av mitt. Men tipset ditt er notert, og svamp har igjen havnet på handlelisten.

Sender deg en sms imorra og hører om det passer, så kjører jeg lett en liten tur innover. A15 står på pulten her, klar til bruk.

Så jo knallbra ut dette Knutis! B) Stå på! :)

Takk for det. :)

ble strøkent dette her, A15 er en god sak den....

Takk, men strøkent vil jeg nok ikke kalle det. En så gammel bil må nødvendigvis ha endel defekter i lakken, så skulle den blitt strøken måtte jeg fylt i steinsprut og gått over bilen med ull og evt s03+ eller våtslip. Men utgangspunktet tatt i betraktning, ble jeg fornøyd. :)

Skal si det gjorde susen ja!:thumbup:  

Skulle til å påpeke at det kanskje var litt dumt å bruke en AIO-polish(med lsp) etterfulgt av wipedown også voks igjen, men A15 er jo billigere enn f.eks S17(uten lsp), sånn sett er det jo en bra ting :lol:

Takk for det. :) Nå er saken at jeg ikke har S17 og dermed ble det en AIO. :) Concorsoen er vel også et hakk over A15 rent blingmessig. Syns denne blåfargen fikk en veldig glossy shine når jeg var ferdig, hadde ikke forventa det faktisk. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Så ut som det ble mye bedre etter du fikk fingrene i den i alle fall ;) Men det er nok ikke så veldig rart at du ikke fikk felgene rene bare ved å spraye og spyle av med HT etterpå med noen av de avfettingene du brukte. De er som sagt bare avfettinger, og ikke rene felgrenser som fungerer mye bedre. Prøv f.eks Bilberry, CG Sticky Wheel Cleaner eller Scholl Rim7. Da er det nok så og si bare å spyle på og spyle av... Vil heller ikke tro at Poorboy's Bug Squash tar noe særlig asfalt, da denne er beregnet på å ta insekter som består av proteiner, noe som er ganske forskjellig fra asfalt. Vil også tro du hadde fått bedre ressultat med PB om du hadde lagt denne på tør bil først, og som Ståle sier, gått over med svamp på runde to med PB(etter vask). Ikke ment som kritikk noe av dette, men greit å ta til etteretning ;) Håper også du neste gang legger en MF klut mellom lakken og maskin/polishflaske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar imot all seriøs kritikk med glede. :)

Bug Squash reklamerer med at den skal fjerne asfalt og "road grime". Jeg trodde ut ifra navnet at det var en insektfjerner, men den skryter altså av å ha egenskapen til å fjerne mye mer. :)

PB ble ikke lagt på tørr bil slik jeg normalt gjør, da jeg ville prøve Buggern først. Og svamp på runde to er et tips jeg kommer til å benytte på neste vask, takk begge to.

Og som du sier; ingen av disse er felgrenser. En egen rens kun for felger står nå øverst på handlelisten, sammen med svamper. :blink:

MF'en ble avglemt i et svakt øyeblikk, hadde bra med puls i starten der og koste meg virkelig med A15 igjen. :huh: Lover å bli flinkere i fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar imot all seriøs kritikk med glede. :)

Bug Squash reklamerer med at den skal fjerne asfalt og "road grime". Jeg trodde ut ifra navnet at det var en insektfjerner, men den skryter altså av å ha egenskapen til å fjerne mye mer. :)

PB ble ikke lagt på tørr bil slik jeg normalt gjør, da jeg ville prøve Buggern først. Og svamp på runde to er et tips jeg kommer til å benytte på neste vask, takk begge to.

Og som du sier; ingen av disse er felgrenser. En egen rens kun for felger står nå øverst på handlelisten, sammen med svamper. :blink:

MF'en ble avglemt i et svakt øyeblikk, hadde bra med puls i starten der og koste meg virkelig med A15 igjen. :huh: Lover å bli flinkere i fremtiden!

Skal få med en smakspøve på bilberry når du stikker innom...bra den altså :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...