Gå til innhold

Hjelp til fagprøve (ELEKTRIKKER!!)


posan

Recommended Posts

Alt dette fikk jeg på min fagprøve..

men dette vil jo variere fra sted til sted..

men her er det:

Branntetting:

-ikke svekke veggen

-helst kun kabel gjennom

-stort nok hull så det blir nok masse rundt kablene. ved brann vil massen utvide seg..

Brannvarsling:

-Hva er en addreserbar detetktor?

-FG forskrifter er reglene for brannvarsling. FG = Forsikringselskapenes godkjennings nevnd

-Hvor skal detektorer plaseres, hvor stor område dekker de...

Data:

-Hvorfor skal kappen holdes lengst mulig?

-Korte ender.. (vit hva revolvering er)

-Hvorfor koble etter B?

Motor:

-Hvordan ser man at en motor er asynkron?

-Hvordan koble Y/D?

-hvordan hasighets regulere?

-TEGNE styrestøm og hovedstrøms skjema..

-Sikkerhetsbryter

-Og montering av reim på motor.. herunder justering og få alt 100%rett

Varmeovn med brent støpsel:

-Hva gjør du?

-Bytt den

-sjekke den faste instalasjonen

-levere den gamle til DLE

Camping plass:

-Stikk i skap, egenkurs + jfb

-Skjøtelednigner skal være min. 2.5mm2 og MAX 25M lang

Badstue:

-Er det tillat og montere ei lampe i taket?

-ja hvis produsenten tillater det.. min. 125grader på utstyr og 170grader på kabel..

BA-4 Persjon:

dette står i NEK-400 anbefaler å gjøre seg kjent her...

Barnehage:

dette står under BA-2 i NEK400

Utendørs:

-kapslingsgrad må vurderes ut fra plassering

-utstyr skal over 150cm eller i låsbartskap

-kabelværnrør optil 170cm (halvrør)

TN-nett

-Tegne og forklare TN-C til TN-S

-Tegne og forklare jordfeil

-hvordan finne feil mellom N og J?

-Strøm i N leder..

AUS:

-Planlegges skriftlig vær gang. sammen med instalatør

-montør kan også straffes ved skader.

-AUS verktøy

Bygge tavle selv:

Tavlebygger normen!

IP-XX:

Må ikke forveksles med IP 00

XX betyr: vurder selv.. men miste kravet er IP2X

klare å regne ut Iz

-koreksjonsfaktorer... Ib<In<Iz !!!

Ventliasjons anlegg:

forklare virkningen av det.. varmeveksler, shuntventil osv...

Oljefyr:

-Oljen holder 80grader

-Sikkerhets termostat som manuelt på resettes ved feil.

-hvordan fungerer det?

Målestokk:

hvordan utregne?

jeg fikk:

1:100

1:50

1:20

1:5000

Anbefale EL oppvarming

Ulemper /fordeler ved forskjellige typer oppvarming..

Det er mye mer de spurte meg om.. men dette dekker 70% værtfall..

Endret av posan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SELV (safety eksrtra low voltage) Det er strøm kretser opp til 24V forsynt av trafo. (12V Downlight på Bad f.eks.)

SELV og PELV kretser er ikke noe man jobber med/ tenker over til vanlig. Men du finner all teori om dette i Montør handboken. Jeg vill tipse deg til og lese nøye gjennom kapitlet om bad og sone inndeling i Montør handboken.

Jording er også ett kapittell du bør ha lese nøye gjennom. Lykke til.default_smile.png

Hilsen veteran trikker Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja dette er greit.. takk for svar:)

men han mente at jeg kunne bruke SELV og PELV for å få 230 på stikken i normal høyde på badet.. ca 130-140cm..

får lese over montør boka en gang til å se om jeg finner noe..

men dissa sensora mine er H**** på å bruke NEK 400... svarer jeg etter HB er dette feil i deres øyne...

idiotisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at montør håndboka er en Light verson av NEK 400, sensor vil sikker derfor se om du kan tolke informasjonen i NEK 400 riktig.

Hvis de også gjør det riktig vil de forsøke å kjøre deg helt tom for lærdom, du vil da sikkert feil tolke situasjonen din, men det gjøres ofte for å se om kandidaten fortjener karakteren Beståt, eller bestått meget godt. (Jeg har tidligere vært veileder for mek og el mek lærlinger så det lærte vi på et kurs jeg var på )

Jeg hvet at når jeg tok EL faglig som voksen starta vi med FEB DOK men gikk over til NEK 400 i Løpet av de 3 åra jeg gikk på kvelsskole, da NEK 400 ble inført fikk lærerene ekstra kurs samt en veilednings bok om hvordan å tolke NEK 400. Veilednings boka burde kansje gå annå skaffe.

Jeg jobber nå mest med automasjon og mekanisk på tog, så er rimelig blank på våtrom, selv om vi hadde noe som pensum på skolen.

Endret av E46Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok sant som du sier..

men om det samme står i HB som i NEK så burde det jo ikke være noe problem..

for tingen er at i NEK 400 står det på advokat språket mens i HB står det på nosk..

men det går nok greit skal vi se :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok sant som du sier..

men om det samme står i HB som i NEK så burde det jo ikke være noe problem..

for tingen er at i NEK 400 står det på advokat språket mens i HB står det på nosk..

men det går nok greit skal vi se :unsure:

Jeg har vært inne å googla litt på "SELV-PELV og våtrom og ser at det er mye tolkning om soner og slikt ute å går ja.

Du får ha lykke til med fagprøven, Det blir vell en fest når det er over. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med VVB, så kunne du lagt opp fast kobling, hvis jeg ikke husker helt feil.

Viktig og lese om jord, de forskjellige spennings systemene som TN IT TT.

Jord er også viktig og lese, og våtrom såklart.

Husk at under en Fagprøve har du også lov og ha med deg allt av bøker som har med yrket å gjøre og du kan bla opp og se etter svaret hvis du blir usikker, det vil vise at du faktisk forstår og kan finne frem i NEK 400 for eksempel.

Kan lønne seg og merke av kapittler med post it lapper eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke NEK foran meg , men jeg ville ha montert en tett koblingsboks istedet for stikkontakten slik at VVB blir koblet direkte.

Dermed ingen direkte berøringsfare i stikkontakten.

Jeg ville også lagt en egen utjevningsforbindelse(jordleder) mellom VVB og den andre kursen på badet og eventuelle andre kurser.

Det er slik jeg ville gjort det om jeg hadde en tilsvarende jobb , men nå er det 20 år siden jeg tok fagprøven da :)

Jeg kan sjekke litt i NEK boken i morgen , mener jeg har den i servicebilen.

Du husker selvfølgelig jordfeilbryter 30 mA.

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som topic sier så driver jeg med fagprøva mi..

skal opp til en HEL J**** dag med mutlig..

og SELV og PELV kretser har jeg blitt spurt om to ganger før uten og kunne svare for meg..

jeg vet at SELV og PELV kretser skal være adskilt fra værandre og lignende..

var ferdig med den praktiske delen i går og fikk spm om stikk til VVB på badet.. satt 50-60cm fra yttervegg på dusjkabinettet..

altså den satt i sone 2... men han lurte på om den stikken kunne stå der om det ble forheng i stedet (da hadde stikken satt i sone 1)..

jeg svarte: ja, om den blir satt over 2.25over gulvet..

men han spurte igjen: hva om kunden apsolutt vil ha stikken akkurat der da?

jeg: det går ikke

han: jo, men hva må man gjøre.. det står i nekken..

jeg: F***....

hva er SELV og PELV?

en skille trafo som fjerner jord og får berørings spennigen og feil srømmene lik 0?

skal opp til mandag.. så om noen her kan dette så hadde det vært fint med litt info:)

har googla, lett gjennom NEK 400, den store grønne, Håndboka og google uten å bli noe voldsomt klokere...

HJELP!

Det kan ikke monteres stikkontakter med 230 v innenfor noen av sonene. Innenfor sone 1 er det bare tillatt med utstyr som er fast montert og fast tilkoblet. Utstyret skal også være tillatt for bruk i dette området. iflg 701.55 kan utstyr for oppvarming av vann plasseres i sone 1!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Forsjkellen på SELV og PELV i grove trekk er at i PELV så har du med deg jordingen fra foranliggende annlegg.

Og dette står det svart på hvit: "Plugger og stikkontakter for SELV- og PELV-kretser skal ikke kunne brukes sammen med plugger/stikkontakter for andre systemer, og den vanligste måten å tilknytte slikt utstyr er derfor fast tilkobling

Selv = IKKE jord

Pelv = jording

Snakker da generelt og "utsatte ledende deler"

Og skal være innenfor spenningsbånd I, som er 50V AC og 120V DC

så hvordan VVB skal virke på SELV/PELV er litt utforstålig for meg.

stikkontakter må monteres utenfor sone 0 og 1 og har ingen definert minstehøyde... bla bla

Så fast tilkobling med boks som er over IPx4 for sone 1 og IPx7 for sone 0

Det viktigste tipset jeg kan gi deg: IKKE gjør noe uten at du har en grunn for det du gjør, mye går på tolkninger av forskriften (FEL) og "normen" NEK 400

Så lenge du kan begrunne dine avgjørelser, er det det viktigste. Det viser at du har tenkt, og prøver å gjøre annlegget sikkert.

Ikke som en jeg var med i prøvenemda til... når har fikk spørsmål om hvorfor han valgte 2,5mm2 på en kurs. var svaret: "fordi det er det vi pleier å gjøre"

Ikke akkurat det beste svaret.

Håper det hjelper deg iltt. Hilsen Elektrikker og Ingeniør.....

Veiledningen til NEK 400 er også en god bok å bruke..

P.S sitater er enten hentet fra NEK 400:2006 eller HB for NEK:400 2006

LYKKE TIL!!

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for utfyldende svar begge to...

at SELV og PELV fungerer på 230 skjønner ikke jeg heller..

men han begynte å prate på skilletrafoer OL. da var det vist tillatt...

for jeg svarte også at stikken kunne stå i sone 1 da den var for VVB, vaskemaskin osv. men det var ikke godt nok, for kunden kunne bruke kontakten til andre ting mens han dusjet.. (hvem av dere stikker nævan inni stikk kontakta når dere dusjer? ikke meg )

anlegget mitt er ferdig og godkjent men han satte meg fast akkurat på det punget som er beskrevet..

så dette er noe jeg får spm på mandag garantert..

men det var SELV og PELV jeg lurte på i utgangspungtet:)

takk for alle svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

takk for utfyldende svar begge to...

at SELV og PELV fungerer på 230 skjønner ikke jeg heller..

men han begynte å prate på skilletrafoer OL. da var det vist tillatt...

for jeg svarte også at stikken kunne stå i sone 1 da den var for VVB, vaskemaskin osv. men det var ikke godt nok, for kunden kunne bruke kontakten til andre ting mens han dusjet.. (hvem av dere stikker nævan inni stikk kontakta når dere dusjer? ikke meg )

anlegget mitt er ferdig og godkjent men han satte meg fast akkurat på det punget som er beskrevet..

så dette er noe jeg får spm på mandag garantert..

men det var SELV og PELV jeg lurte på i utgangspungtet:)

takk for alle svar.. :)

Da er det bare å bla opp i boka.... SELV og PELV SKAL være i spenningsbånd I også får han forklare hvordan du skal få 230V.

Selv om det er egen skille trafo til den ene stikken er den ikke SELV eller PELV siden spenningen overstiger 50V AC

Det står i NEK 400, så den kommer de ikke unna.

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hørtes artig ut:p

er glad for at PLS kommer ferdig programert jeg.. hehe..

om noen her kan forklare meg hvorfor det blir lekasjestrømmer på en lang kurs hadde det vært fint:)

og hvilken forbinnelse det har på jordfeilautomaten's utløser tid...

fader altså.. jeg kan så sinnsykt lite.. har kun drivi på store anlegg...

koblet mitt første sikringsskap og kjøkken stikk på fagprøva..

samt min første slutt kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig kjipt at man som lærling kun får gå på store anlegg , som lærlig skal man ha mest mulig variert arbeid.

Selvfølgelig kommer det an på firmaets størrelse , hvilke anlegg man får .

Selv hadde jeg læretiden i et lite firma , noe som gjorde at jeg følte meg mer allsidig.

Jeg ser etter 20 år som trikker at jeg hadde hatt problemer med å forklare hvorfor alt skal være slik det er om jeg hadde skulle avlagt fagprøve i dag :P

Etter mange år så vet man bare hvordan en installasjon skal være ikke hvorfor :)

Lykke til med fagprøven , det går nok bra :fun:

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...