Gå til innhold

TIPS: Kjøp av høytrykkspyler.


F34Johnny

Recommended Posts

Jeg fant en bra artikkel som omhandler hva du bør tenke på ved kjøp av høytrykkspyler.

Den er på engelsk men det går vell greit for de fleste her inne.

Edit: Rettet opp trykk enhet fra "PSI" til "BAR"

Link til de her omtalte Kranzle maskinene: http://www.kraenzle.com/en.html

Disse selges i Norge blant annet av maskinteknikk i Sandnes.

Ultimate guide to buying a car pressure washer

09 Jul 2009

Straight from Greg, our in-house pressure washer expert. A comprehensive guide to purchasing a pressure washer for your car. What to look out for and how "BAR" isn't always what to look out for.

When you are looking to buy a pressure washer for your car, the main specification on display is the units of "BAR". Generally more expensive the unit is the higher the rated "BAR". It would seem then that the natural assumption is, the higher the "BAR", the better the pressure washer? This is not the case for car cleaning. In fact the most important bit of information is not generally on open display.

The most important specification for consideration is the “water flow through rate”. The higher the water flow the better and generally the "BAR" should be between 90 and 120"BAR. More than this can cause damage to the car. "BAR" can be adjusted by simply stepping back from the car. Ideally though it is better to pre adjust the pressure washer for the job at hand and most commercial pressure washers allow you to adjust BAR.

Why is water flow through rate so important?

The simple way to explain this is. If I had a thimble of water and through it at you at a 100"BAR" it would be irritating. If however I through a bucket of water at you at 100"BAR" it would knock you clean off your feet. This is why "BAR" is not that important as it the weight of water that gives you the cleaning and dirt removal power. It’s also this flow of water that improves rinsing time. With a high water flow rate you can rinse soap off the car in a single pass thus saving time. This is obviously an important factor if you’re buying a pressure washer for a hand car wash site. Reduce time of a job your make more money.

How do you select Motor RPM?

This is also important. There are two typical motor types 1400rpm and 2800rpm. There are reason for each motor type and its important that you understand the difference and the benefits of each type so you can buy the right machine for you business. The simplistic way of looking at it is the lower the RPM the longer the motor will last and thus in the long term be better value for money due to lower maintenance bills. However there are other factors to consider. 2800rpm are suited only to mains water supply only. You need to make sure your mains water supply is capable of supplying water to your unit. Under feed machines can cause also sorts of damage to the pump and this type of damage is not covered by warranty. You can check water supply by time how long it takes to fill a 5L bucket for example. This will give you a good guide to your mains water feed. Also remember mains water feed can be altered by running a bath, washing machine, dish washer and flushing a toilet. All these aspect need to be considered when running from mains water to make sure you prolong the life of your pump or reduce the need for servicing. 1400rpm pumps will run from mains water but is also capable of sucking water from a tank or pond with the right filter on the suction pipe. Lot of valeting sites run there pressure washers for tanks which gravity feed the pressure washer this is possibly the best way to feed a pressure washer. The bigger pressure washers have a buffer tank which keep the flow of water just right and thus prolonging the life of the pump.

Kränzle Quadro 11/140TST

Mobile valeters often buy cheap pressure washers which last 1 year or less. This is often to do with the fact that the motor rating is not suited to sucking water from a tank. There are several things to consider for mobile valeting pressure washers.

most mobile valeter carry there own water supply so you need a pump running at 1400rpm

Most valeter also get there power from a generator. The generator chosen will determine the pressure washer you buy. Kranzle is the only companies we know of that offer a unit running at 1400rpm and has a connection load of 1.6kw and running load of 1Kw. This means a small generator producing 3kva of power is more than capable of running this unit. When you take the next step you will find you will need generator producing power of 6kw. Your chose here depends on what you will do with your unit and how quickly you want to work.

Water flow rate an ideal water flow is 10ltrs a minute. But if generator size needs to be smaller then the max you will get on 1400rpm motor is 7ltr per minute. This fine for mobile valeting work. But if you have the money go for the bigger generator and bigger pressure washer.

Mobile valeters should choose between these pressure washers

Kranzle K7 120 Pressure Washer

Kranzle K135

Kranzle K145T with Extras

Kranzle Profi 160 TST Auto with Extras

Kranzle Quadro 11 140TS with Extras

Hand car wash sites

Kranzle 160TST or Quadro 140TS are better machine as they have a buffer tank enabling perfect water feed to the pump.

When choosing a pressure washer think about the application you’re using it for. There are lots of different pressure washer designs to suit different applications and working styles. You need to think about water supply. Is it mains water or is it from a tank. What rinsing power do you need? For commercial use I recommend 10l per minute. However we regularly recommend the K7/120 to mobile valeters with a 7L pre minute flow (there are good reason for this). In reality provided the "BAR" is low i.e. between 90 to 120"BAR" the higher the water flow the better. Power supply is also important if your going to be using a generator you need to make sure the generator is powerful another to run it. The rule of thumb here is you need to double the Kw to get the right Kva generator. IE if you have a 1.6kw unit ideally you need a 3.2Kva generator. This is a general rule and there are other factor that may mean you can use a lower rated generator to run the tool but its worth sticking this rule of thumb that way you won’t make an expensive mistake. Hour of use is also important. Some units are designed to be used all day every day while some are not. You can use most commercial pressure washers all day every day but you will need to do servicing more frequently, this can be very costly so it better to get the right machine to work the hours you need it to. Think of its as holiday time for your pressure washer. Small unit doing the job of a big unit simply means the small unit will wear out quicker and need service more frequently to keep up the pace. Which means it would need more time off than a big unit and in the long run the big unit would work out much cheaper. Choosing the RPM simply 2800rpm for mains only maximum 4hrs work per day depending on unit. 1400rpm mains water or tank feed motor will work 4 to 8hr per day depending on unit.

Remember the time a unit is working for, is only while its pump is switched on or you’re spraying water.

Endret av E46Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 125
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Odd-M

    14

  • Hirobofly

    10

  • East

    10

  • F34Johnny

    9

Mest aktive i dette emnet

Hm.. forfatteren her har vel blandet sammen psi og bar?

Jeg leste bare kjapt over artikkelen, men dersom jeg skjønte spørsmålet ditt riktig så har har ikke forfatteren gjort noe feil. 

Problemet er bare at de trangsynte engelskmennene bruker psi som enhet for trykk. Mens vi siviliserte nordmenn  liker ofte å snakke om trykk i bar.

I en optimal verden ville all omtalt trykk i Pascal [Pa] eller [N/m2], som er SI-måleenheten for trykk.  (Système International d'Unités) 

1 bar = 14.5037738 pounds per square inch

Rett meg gjerne om jeg misforsto spørsmålet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han mente kanskje at en høytrykksspyler gir 120 bar, ikke 120 psi (som er ca. 8 bar.)?

Stemmer. Ser ikke for meg at man anbefaler maks 8 bar for høytrykk? Det er ~3 bar i det offentlige vannettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er i alle fall at vannmengde er viktigere enn trykket på en god HT-vasker. Har en Foma 925 som vaska mye bedre når jeg gikk opp fra 12mm slange til 19mm på inngangen på den. De aller fleste HT-vaskerene ligger jo ca på samme trykk, mens vannmengden er det stor forskjell på. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. forfatteren her har vel blandet sammen psi og bar?

Jeg har nå på "forfatterens" vegne tatt meg den frihet til å rette dette opp fra "PSI" til"BAR", håper at artikelen fortsatt er til nytte. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg vet ikke om dette er tråden å spørre i , men istedet for å lage en ny tråd så tillater jeg meg å gjøre det likevel :P

Har kjøpt meg en ny Karcher 3.91M høytrykkspyler og kan justere trykket fra 20-120 bar (6.5-10l/min) , men er det noen regler for hva som er bra å bruke på lakken eller er det ikke noe å tenke på ?

Jeg har også kjøpt en foamcannon fra SS som skal passe til Karcher men skal beholderen fylles med såpe eller skal den blandes ut med vann i beholderen ?

Så til slutt ; hvilket trykk skal jeg ha når foamcanonen er påmontert ?

På forhånd takk :)

Endret av opas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en HT vasker jeg virkelig kan anbefale. Jeg er fortsatt superfornøyd med denne etter 4-5år. Sammen med foamkannon fra SS er denne en killer på møkkete biler.

1398601_popup.jpg

Mer info på hjemmesiden deres:

http://www.karcher.no/no/Produkter/Hjem_og_Hage/Hytrykksvaskere/Premiumklassen/13986010.htm

Endret av 3,2 CDI AMG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en HT vasker jeg virkelig kan anbefale. Jeg er fortsatt superfornøyd med denne etter 4-5år. Sammen med foamkannon fra SS er denne en killer på møkkete biler.

1398601_popup.jpg

Mer info på hjemmesiden deres:

http://www.karcher.no/no/Produkter/Hjem_og_Hage/Hytrykksvaskere/Premiumklassen/13986010.htm

hva ligger denne på i pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en HT vasker jeg virkelig kan anbefale. Jeg er fortsatt superfornøyd med denne etter 4-5år. Sammen med foamkannon fra SS er denne en killer på møkkete biler.

1398601_popup.jpg

Mer info på hjemmesiden deres:

http://www.karcher.no/no/Produkter/Hjem_og_Hage/Hytrykksvaskere/Premiumklassen/13986010.htm

Sikkert en super maskin det der , jeg valgte en litt mindre modell som sikkert gjør nytten for mitt bruk.

Ble til og med best i test :D

http://forbrukerportalen.no/produkter/15269/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert en super maskin det der , jeg valgte en litt mindre modell som sikkert gjør nytten for mitt bruk.

Ble til og med best i test :D

http://forbrukerportalen.no/produkter/15269/

den er lik den fattern har, jeg synes den er litt "svak". Litt for lite vann og litt for lite trykk etter min smak. (men smaken er som kjent som baken..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den er lik den fattern har, jeg synes den er litt "svak". Litt for lite vann og litt for lite trykk etter min smak. (men smaken er som kjent som baken..)

Det er sikkert helt rett , hva får man i dag for 1990,- ;) Men erfaringen min sier at jeg ikke kommer til å la bilen få tid til å bli så veldig skitten og da håper jeg den holder mål :)

Synes det var rart at det ikke var noen Foma vaskere med i den testen?

Sikkert fordi de er bedre :lol: men når sant skal sies så synes jeg selv det var litt rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden vann mengde og trykk er blitt tatt opp så anbefales det i artikkelen at spyleren bør levere 90-120 bar trykk og 7-10 liter vann i minuttet.

For å oppnå den høyeste vannmengden (10l min = 600l time) må du på de største Foma og Kärcher spylerene for hjemme bruk (ikke nødvendig med 3 fas EL)

Sien fjerning av betog var nevnt så fjerna jeg i sist uke sprøyte betong fra lakk med jobbens nye stasjonær 2 pumpe spyler som har 200bar trykk og 21 liter vann i minuttet per pumpe og separat hotboks. Med begge pumpene i bruk leverer den 200 bar og 42 liter vann i minuttet hvis lansen er dyset for dette.

Kjørte da på med fult trykk og varmt vann og dysa ca 1-2 cm fra lakken for å fjerne Gyse/sprøyte betongen, lakken flassa noen få steder men ble helt glatt/rent etter på men rutene var blitt matte av betongen og må skiftes, så tog lakken tåler en del før den flasser fant jeg ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...