Gå til innhold

Bil mellom 75.000 og 100.000


Essiek

Recommended Posts

Ser den - men 75 bruker vannavkjøling som ved tester/sjekking kan gi samme utslag som def topp-pakning - derav mange rapporterte "feil" rundt topp-pakning. Mange har nok fått innrapportert "def topp-pakning" uten at det er årsaken default_smile.png

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Essiek

    29

  • ØHN

    6

  • Øivind

    4

  • Tyggern

    3

Far til en kolega av meg har eller har hatt en slik Rover 75 med 2,5 V6.

Han har hatt mye problemer, Rep for rundt 100 000 det første året, men han fikk det meste på garantien.

All rep på motor av en hvis størelse med fører at motor må utav bilen, så hvis du kjøper en slik ville jeg vurdert en 4 sylindret.

Rover er konkurs så store muligheter for usikker dele leveranse.

Men kan du skru selv er jo dette ikke noe problem med tanke på rep omkostninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg "eliminert" BMW og Saab... (prøvde en 180hk Saab tidligere i dag, men litt for mye "småplukk" med den samt at det virket som at bilen "spiste" bremseklosser og -skiver (byttet hvert år siste 4 årene..) samt at det var null-rabatt-policy ute og ruslet)

Skal glane på alfa 147 og 156 i dag - sistnevnte skal være strøken teknisk og bra ellers også, 147 vet jeg det må byttes stag på. Taim vill sjåv vatt ai sjuuse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk litt mer på E39 du :) Det er kanon biler.

Jeg kjøpte min for to år siden, 2001 520, som hadde gått 80 000.

Har byttet

-Vannpumpe

-Dempere

-Bremseklosser

Nå har bilen gått over 150 000, og alt fungerer utmerket. Fjærer ble byttet nylig, og mekanikeren gikk over hele bilen, og sjekket etter flere slitedeler jeg bør tenke på å bytte ut snart, fant absolutt ingenting :)

Synes ikke dette er ille, folk sier jo at BMW-deler er dyrt, men jeg kan ikke si at jeg merker noe til det, når de holder en kvalitet på et nivå langt over alt annet jeg har eid tidligere.

Har jo hatt bil i noen år, og denne bilen har mye lavere driftskostnader enn alt annet jeg har hatt, og det er jo et kvalitetsstempel :)

Det eneste negative jeg har å si er rusten...jeg har vært heldig. Har hørt historier om de som har byttet alle dører og panser, men jeg har vært heldig og har kun en bakluke jeg bør tenke på å bytte ut etterhvert.

Rover ville jeg iallefall holdt meg langt unna....har en far som jobbet med Rover tidligere, mye bannskap å høre der :)

Endret av RuneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at E39 er gode biler og en verksted-regning i ny og ne tåler jeg fint - men jeg har ikke funnet noen akseptable kandidater i nærheten (orker ikke reise til Ytre Indre arnafjord for å se på bil...). Men dukker det opp noen så sier finn i fra til meg og det piper på telefonen min tvert...

Rover utgår ja - de jeg har forsøkt å få sett på har enten ikke besvart henvendelsene mine, eller så står bare annonsen plutselig som solgt.

Takk for tips og tilbakemelding uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PM sendt :)

Og kjørte en 156 i dag - den var smooooooth og morsom å kjøre. Ikke inspisert lakk, var "teknisk" gjennomgang nå. Men under lys fra lyktestolpe så var det swirlorama og hologram-heaven. Så ut til å være veeeeldig lite med RDS gjennom klarlakk ihvertfall. Blå og fin i fargen - men må "koses" litt med i noen timer før den blir bling.

Så hvis ikke noe uforutsett skjer (eller chris sin e39 er så lækker at jeg dåner) så blir det nok en blå AR 156 1.8 ts 2001 med ca 99.000 km på meg før helgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær litt obs med 156 og 147, at regreim burde ha vært skiftet, for dette er en dyr operasjon, husk også av strammehjul pluss litt andre ting burde vært skiftet. Ellers er forstillingen og flexirører i eksosen et problem.

Utenom dette er det driftsikre, fine, billige og morsomme biler. For å ikke glemme lekre biler.

Har du link til bilen du så på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Alfa 156 er knallpen den.... både i sedan og sw utgaven

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19438589

"alt" er skiftet. Det som er nå er at det ikke lyser i en av knottene på dashbordet, samt at overtrekket bak ikke "trekker" seg sammen. Reg.reim, mellomrør - ja, typiske slitedeler er byttet. Forstillingen er "super-tunet" - dagens eier ba de ha bilen i noen dager til de hadde fått det helt perfekt. Bare gått ca 99000

Sedanen har mer plass, men akkurat det bryr ikke jeg meg om. Dette er bil "for far og far alene". Var veldig god å kjøre - og veldig morsom på ca 4.500 rpm og oppover til litt over 7.000 :) men går heeeelt fint å cruise i 90-100 på 5-gir også

Denne er eneste "utfordrer" nå:

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19791765

EU-kontroll i dag - bare bremser bak som måtte byttes visstnok. Skal se på den til helgen hvis jeg ikke har kjøpt den andre i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

http://www.finn.no/f...nnkode=19438589

"alt" er skiftet. Det som er nå er at det ikke lyser i en av knottene på dashbordet, samt at overtrekket bak ikke "trekker" seg sammen. Reg.reim, mellomrør - ja, typiske slitedeler er byttet. Forstillingen er "super-tunet" - dagens eier ba de ha bilen i noen dager til de hadde fått det helt perfekt. Bare gått ca 99000

Sedanen har mer plass, men akkurat det bryr ikke jeg meg om. Dette er bil "for far og far alene". Var veldig god å kjøre - og veldig morsom på ca 4.500 rpm og oppover til litt over 7.000 default_smile.png men går heeeelt fint å cruise i 90-100 på 5-gir også

Denne er eneste "utfordrer" nå:

http://www.finn.no/f...nnkode=19791765

EU-kontroll i dag - bare bremser bak som måtte byttes visstnok. Skal se på den til helgen hvis jeg ikke har kjøpt den andre i mellomtiden.

Alfa er flotte biler, og du får dem ganske billig brukt. I min familie har det vært tre 156 og en 147. Tre har hatt motorhavari grunnet reg reim brudd. Begge 156 kjøpt nye og havarerte innenfor garantitiden. Service på 147 var også overholdt, men der røyk den på 60.000km utenfor garanti og måtte påkostes selv. Nydelige biler, men det kan bli dyrt. De kjøpes med hjerte, ikke lommeboka.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfa er flotte biler, og du får dem ganske billig brukt. I min familie har det vært tre 156 og en 147. Tre har hatt motorhavari grunnet reg reim brudd. Begge 156 kjøpt nye og havarerte innenfor garantitiden. Service på 147 var også overholdt, men der røyk den på 60.000km utenfor garanti og måtte påkostes selv. Nydelige biler, men det kan bli dyrt. De kjøpes med hjerte, ikke lommeboka.

Reg.reim var ikke byttet da den første 156'n jeg linker til ble kjøpt på ca 67000 km for tre år siden - ble tatt nå i sommer på like over 90.000 (Uddevalla-tur - som jeg har skjønt mange Alfa-folk er godt kjent med). Hadde reim-brudd på min forrige bil (Opel) i påsken - 110 mil over garantien og 8 dager før den skulle inn på 90.000 service for å bytte det... så jeg vet hvor dyrt slike ting kan bli ja...

Men tre av fire er ikke god statistikk nei - nå ble jeg litt bekymret her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reg.reim var ikke byttet da den første 156'n jeg linker til ble kjøpt på ca 67000 km for tre år siden - ble tatt nå i sommer på like over 90.000 (Uddevalla-tur - som jeg har skjønt mange Alfa-folk er godt kjent med). Hadde reim-brudd på min forrige bil (Opel) i påsken - 110 mil over garantien og 8 dager før den skulle inn på 90.000 service for å bytte det... så jeg vet hvor dyrt slike ting kan bli ja...

Men tre av fire er ikke god statistikk nei - nå ble jeg litt bekymret her...

kjøp BMW som har register kjede i stede for reim. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Reg.reim var ikke byttet da den første 156'n jeg linker til ble kjøpt på ca 67000 km for tre år siden - ble tatt nå i sommer på like over 90.000 (Uddevalla-tur - som jeg har skjønt mange Alfa-folk er godt kjent med). Hadde reim-brudd på min forrige bil (Opel) i påsken - 110 mil over garantien og 8 dager før den skulle inn på 90.000 service for å bytte det... så jeg vet hvor dyrt slike ting kan bli ja...

Men tre av fire er ikke god statistikk nei - nå ble jeg litt bekymret her...

Det var min tremenning og faren hans som hadde reg reimbrudd på sine tre biler. Faren bestilte ny de to 156'ene med noen års mellomrom. De fikk sine servicer og den ene tok kvelden før 50.000km. Den andre gikk noe lenger, men ble byttet inn før 100.000km. 147'n til tremenningen var en 2002 han kjøpte brukt i 2004 med rundt 30.000km på klokka. Den røyk før 60.000km.

Den 3. nevnte 156 var en bil min bror bruktkjøpte av VAG forhandler og eide i 4 måneder. Han solgte den da han synes det var mye rare lyder fra klimaanlegg etc på en da relativt ny bil. Fristelsen med Alfa Romeo er at de er så fine, og selges uforskammet billig som bruktbil.

Tror du bør finne et Alfa forum og få noen gode råd først. Enkelte skryter jo uforbeholdent av Alfa Romeo også, og har et relativt uproblematisk bilhold.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse to jeg har på blokka er hhv 100.000 km og 174.000 km, og reg.reim er byttet nylig på begge to (i tillegg til det vanlige andre opplegget). Bruktbil er bruktbil - and shit happens. Har vært inne på diverse alfa-forums i det siste, og ble forsåvidt ikke avskrekket. Har et par kollegaer som har Alfa også, og det er ikke (for de ihvertfall) noe "mer" med de bilene enn andre biler de har hatt.

Men det er selvfølgelig viktig å følge opp med service, oljeskift, god pleie og ikke ligge kontstant på rød-streken - tror jeg med mine år på baken har kommet over den verste "pedal to the metal"-stilen :) (rykker bruktbart i foten av og til ennå, men da kremter stort sett Finansministeren passelig høyt og tar tak i et eller annet rundt seg....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er alfist, og føler jeg har litt kunnskaper bak området, så kan jeg si noe her.

Både jeg, og min kjære far har Alfa Romeo, han har 156 fra 2004, og jeg har en 155 fra 1993. Begge er knallfornøyde med bilene.

Det som er med regreimen er at når Motorforum (tidligere alfaforhandler) tok bilene inn til regreimsbytte,så byttet de kun registerreim, nada mer. Strammehjulet av plast ble ikke byttet, og registerreimras etter registerreimras skjedde, gang på gang på disse Twin spark motorne.

Så lenge denne jobben er gjort på et verksted,så har du garanti på arbeidet, på 60000km, så hvis dette er gjort, og du får reg-reimras før nevnte kilometerstand,så har du krav i norsk kjøpslov å få dette byttet.

Det som du mest sannsynligvis også kommer til å finne ut med Alfa, er at de bruker mer olje enn normalt, rundt 1 liter pr 1000km, noe som mange mener er MYE.

For å slippe unna disse problemene, så kan du like godt gå for 2.5 v6, denne har kjede, og du kan kjøre, og kose deg i det uendelige, omtrent. Her har vi også et deilig drag, en veldig vakker motor med krom innsug (noe å detaile, altså) samt en lyd få biler i den prisklassen (70-120k) har.

Jeg har aldri vurdert noe annet bil enn Alfa, det har heller ikke min far.

Hvis det var noe mer du lurte på, så er det bare å spørre,eller ta deg en tur til www.cuoresportivo.no, som er norges Alfaforum. Veldig mye dyktige og trivelige folk der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Han5y! Det kan godt hende at jeg slenger en PM eller eller to i løpet av dagen :)

Det blir nok en av de to som jeg linket til lenger opp her - den på Gjøvik har jeg ikke sett på men jeg kjenner ganske godt til firmaet og vet at de gir god service. Den andre bilen har bare gått ca 10000 pr år de siste tre årene, og er eid av en "alfist"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også Alfa 156 som du så i presentasjonen min. Herlig bil men jeg må innrømme at jeg har hatt mine timer i garasjen. I forstillingen er det ¨vanlig¨ at ting går når bilen har rullet et stykke, men det er ikke så vanskelig å få byttet delene som heller ikke trenger å være dyre om man kjøper fra rette plassene. En ting man skal være klar over er stab. stag. foringene. Ulyd fra de kan misforståes som lenkarmene. Lenkarmene byttes på 20 min, stab stagsforingene på xx timer. Da må nemlig traversen senkes for å få ut stab. staget. I motoren er det registerreim som er det viktigeste som nevnt. Pass på at alle strammehjul, vannpumpe og evt. kamvariator er byttet samtidig. Går dette er det samme jobben om igjen. Jeg har plukket ned motoren i min (2.0TS) fordi rådelagrene gikk. Måtte da ut med motor for å få ut veiv, byttet da alt av lager, pakninger, reimer etc. Det tar litt tid i en garasje. Karosserimessig er det viktig å sjekke under for rust. Lakken kan lett bli slitt bak hjulene og spesielt i skjøten under bakdørene. Dette pga formen på karosseriet, det buer veldig inn nede. Skjørt eller skvettlapper hjelper.

Blir mye pass på, pass på, pass på dette. Men alt i alt så er Alfa, som Hansy sier, en utrolig velkjørt og morsom bil. Har aldri kjørt en bil med så god styrerespons og presise bremser som denne. Gi den litt turtall og peis på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis EU-godkjent uten anmerkninger siste måneden (evt i sommer) så burde ikke rust være noe problem vel? Kan jo tectylere bilen også (hvis fri for rust da). Er nok ingen mekaniker selv, men har litt tilgang på folk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ville egentlig ikke stolt fullt på en EU kontroll, det skal være alvorlig rust før man får anmerkning. NAF bruktbiltest er vel det tryggeste vil jeg tro. Men bare det å komme seg under for å se selv er god hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...