Gå til innhold

Hvilken snøkost har vi tenkt å bruke i vinter ?


Ole Gunnar

Recommended Posts

har en jeg å..

"stefar" skulle rygge ned fra parkeringen hjemme, ca 60-80M.

han har rygge sensor, de var iset igjen, det peip hele tiden, han hadde iskrape i bilen...

Gjett hvor den ble brukt! På HELE bak fangeren..

en 7seters 05mod landcruicer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt spade på min bil noen ganger, dvs. forrige bil som nå sansynligvis uansett er blitt presset, men da for å fjerne det øverste laget de gangene det har kommet så mye snø at det har ligget mellom en halvmeter og en meter over hele bilen.. aldri borti lakken, kun fjerne så langt ned at resten kan fjernes med snøkost. (når man endelig har klart å få bilen noe snøfri, og klart å spinne den ut på veien, så er den driftsvarm og smelter snøen fint selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg skulle likt å se noen stå å pirke med en sånn liten snøkost når det er en halvmeter med hardpakket snø over hele bilen :P Noen gang må man grave seg ned til bilen før man kan begynne å koste :)

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Black_Knight

Tenkte og opprette en ny tråd, men så snublet jeg over denne.

Her var det masse nyttig og interesant.

Driver og forbreder meg litt for vintern. Mine første vinter med Ny bil var i fjord. Mazda 6 2008 kjøpt i Mars:)

I fjord brukte jeg kost og etterhvert presenning, tenkte jeg skule høre hva folk syns om det? Se vedlegg.

Det tar kansje max 5 min og trekker over presenning. Den jeg bruker kjøpte jeg på Torshovbil. Den har en strik som strekker seg rundt hele bilen, jeg trekker over presenninen og trekker i strikken som strammer seg rundt bilen. Eneste jeg har som utfordring er at jeg endel ganger har slitt med og åpne knuten, men der ska jeg nok komme med en løsning i år. Når det er snø på bilen rister jeg bare litt på siden og snøen faller av den resterende snøen som er på panseret, taken og bak fjerner jeg ved og dra duken forsiktig over til en side slik at jeg ikke drar presenning når den ligger på bilen.

I år har jeg også gått til anskaffelse av Webasto bilvarmer til en pri spå 12 000 kr. Jeg ser at en del på forumet her syns det blir for dyrt, men i motsettning til Defa sitt system vil jeg påstå at Webasto er bedre. Punktene nedenfor er hva jeg har konkludert med etter litt research. Hvorvidt det er rett eller galt vet jeg ikke.

Mulig ulemper med Defa kupevarmer :

- Da defa trolig trenger en kabel / strøm tilkoblet bilen.

- Hvis det ikke er strøm til bilen er det høyst sannsynelig montert en ovn inne i bilen. Slik jeg ser det er ulempen med dette fuktighet kondens inne i bilen.

- Må trolig stå på lenge for å fjerne is fra rutene.

Forstår ikke helt at noen mener at defa / Webasto er god løsnigner for å få bort snø fra bilen, for det fjerner vel neppe snø fra bilen. Kun is fra vinduene og knapt det hvis det har snød mye?

Fordeler & ulemper Webasto:

- skaper ikke kondens eller funktighet i bilen, da webasto er et integrert system til bilens lufteanlegg brukes bilen lufteanlegg for oppvarming og AC til og fjerne fuktighet i luften.

- kan programeres med 3 forskjellige tider på ur og varmer bil alt fra 10 til 60 min etter behov.

- luften spres gjevnt i bilen og ikke kun via en liten vifte slik som på defa kupevarmer

- Sliter mindre på motoren og mer miljøvennlig start

- man slipper kabler

- webasto krever at man ikke bruker bilen til mye små kjøring og gjerne har mer en 20 min reisevei. Dette for å mest mulig skåne batteriet vet bruk. Ved mye små kjøring blir det stor belastning på batteriet

- overtid(2-3år) oppleves det som om rørene til Webasto kan bli tette og må renses. Trolig kan det skyldes mye småkjøring som soter og tetter rørene.

- Viktig og huske at man har varmestyrke på 2 i bilen og varmen mot front ruten for å få noen efekt. Ved full styrke på vifte i bilen ved oppstart kan det tappe batteriet. Dette er vane sak når du går ut av bilen og aktiverer wabesto dobbelt sjekker du at anlegget står riktig før du slår av bilen.

- Jeg har stått opp til mange isfrie ruter og sett naboen slite med og skrape is, mens jeg kan sette meg inn i bilen og kjøre. Det gjenstår og se hvordan det blir etterhvert når det blir snå på bilen.

Fornøyd wabesto bruker:)

post-625-1259012206,45_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har montert Defa på nye bilen min. (03 S60)

Webasto vart nok for dyrt.

Ulempen er at eg må ha strømledning. Det går greit heima, men når bilen er på jobb, må eg nok skrape is.

Blir vel ikkje fugtigheit pga ein vifteovn inni bilen?

Må antagligt stå lenger enn Webasto for å få isfrie ruter, men det er jo berre å starte før.

Er jo motorvarmer og, so det blir jo litt skånsom start

Her eg bur er det ikkje akkurat masse snø!

Det er dårligt med trekk, so det er isen som er problemet. men med ei vifta på 1850w, rekner eg med at isen forsvinner ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle de fantastiske ripene man ser i frontruta på sommeren når sola står rett imot, kommer mange av disse ifra isskraping?

Eller er det mest dårlige pussere? Vil Nanolotus hjelpe å beskytte litt mot dette?

Tror jeg kommer til å bli livredd for å skrape når jeg får nye bilen hvis det lager riper :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel med Defa kontra Webasto, er jo at det også en batterilader.

Alltid fulloppladet batteri ved start om morningen :)

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Alle de fantastiske ripene man ser i frontruta på sommeren når sola står rett imot, kommer mange av disse ifra isskraping?

Eller er det mest dårlige pussere? Vil Nanolotus hjelpe å beskytte litt mot dette?

Tror jeg kommer til å bli livredd for å skrape når jeg får nye bilen hvis det lager riper :(

Den hjelper nok noe ja ;) Sjekk denne testen

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar,

Se på Biltema sin, som jeg tror er ny av året. Jeg har iallefall ikke sett den der før. Den har en bred kost, en kan tilte den så du kan bruke andre siden med nal på over ruta, og den fjerner da stort areal av gangen...

Den har også teleskopstang...artikkel nr 37-421, event søk på "Snøbørste"

Jeg fikk plutselig IKKE lagt inn noe bilde eller noe her nemlig...

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Snøkosten/isskrapen min heter Webasto og blir nok min beste venn på bilfronten denne vinteren ;) Aktiveres enkelt med den medølgende fjernkontrollen:

IMG_5936.jpg

Eller med tidsurstyring som er intergrert i bilens kjørekomputer :D

Hadde Touran før med den største DEFA pakken og det fungerte meget bra det også, men minuset er at man MÅ ha tilgang på strøm.

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Fikk ikke M pakke hvis jeg tok med kupevarmern til bmw dessverre :( Eller så hadde jeg lett gjort det!

Digg med fjernkontroll, kan bare trykke halvtime før man skal hjem ifra jobb :)

Det er kjipt da :S

Står opp om morgene, går bort i stuevinduet og titter ned på bilen. Truykekr på knappen og går i dusjen. Lager matpakker og frokost. KOmemr end til bilen og denb er god og varm :D

kan webasto brukes på Bensin motorer uten å måtte koble den til stikk ute på vegg?

Fåes til bensindrevne biler også ja.

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det i min forrige Ford Mondeo, som ikke fungerte :P Så var bare irriterende med de trådene som var over hele frontruten :P Får ikke håpe dette kommer til å irritere deg ;)

De trådene ser jeg ikke lenger (har kjørt en god del ford mondeo) med det på. Er vel ikke eksisterende for min del lenger. De blir bare tynnere og tynnere + at jeg er vandt til det. hehe Hvis det slutter å fungere så er det rett inn på service! Har aldri hørt om at de har sluttet å fungere så ikke et vanlig problem tydeligvis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...