Gå til innhold

TEST Swissvax Autobahn VS NanoLotus Felgforsegling


MortenM

Recommended Posts

Da står vinteren for døren. Salt, slaps og andre ulumskheter kommer igjen til å prege veiene.

Vi som trives best i rene, velbeskyttede biler, ønsker selvfølgelig det beste for felgene våre også.

Jeg må ærlig innrømme at dette er første vinteren jeg bruker noe på felgene, så produkterfaring er noe jeg mangler på dette område.

Siden jeg er nysgjerrig av natur, vil jeg jo vite det alle vet eller ikke vet: Hva er best?

Bare en måte å finne ut det på ;)

2 av felgene ble vasket, clayet, renset med Cleaner Fluid og beskyttet med Swissvax Autobahn.

2 av felgene ble vasket, clayet, renset med NanoLotus felgrens og beskyttet med NanoLotos felgforsegling.

Erfaringer med påføring:

SV:

Etter vask og clay, ble CF påført tynt og wipet med mf. Autobahn ble så påført i 3 lag, hvert lag med ca 24 timers mellomrom.

Syntes dette var enkelt å jobbe med. Hele felgen ble tatt, fra ytterst til innerst. Tid inkl. vask og clay ca 2 timer effektivt på hver felg. Lang tid, men så er jeg pirkete :)

NL:

Etter vask og clay, ble NL rensen brukt. Denne var meget enkel å bruke, samt meget effektiv. Så ble felgene skylt nøye og lenge, tørket og påført felgforseglingen. Tid inkl vask og clay ca 30-40 min.

Kostnader:

NL = 299,- for 4 felger (Rettelse 15/11-09: holder til 8 felger).

SV = Tja..... veldig billig! Jeg kjøpte en stor burk med Autobahn, og den ser ny ut etter 3 lag på 2 felger.

For å kompansere for den høye NL prisen, valgte jeg derfor å legge 3 lag Autobahn.

Utseende:

SV ble noe, og da mener jeg NOE, dypere i glansen. NL ble noe mer bling og plastik aktig.

Autobahn

DSCN0389.jpg

NL

DSCN0390.jpg

Plassering på bilen ble som følger:

SV = Venstre foran + Høyre bak.

NL = Høyre foran + Venstre bak.

Dessverre ingen beading/sheeting bilder nå. Det tar vi ved første vask ;)

Da finner vi også ut hvem som er lettest å vaske. Utover vinteren finner vi nok ut hvem som holder lengst.

Kom gjerne med kommentarer om hva som eventuellt kunne vært gjort anderledes.

Gamlebilen får nye felger snart.så da kommer det en kontrolltest på denne, for å se om resultatet blir det samme som på disse felgene.

Har noen lyst til å gjøre det samme som meg uten å lage egen tråd, så kast dere gjerne på her.

Oppdatert 31/10-09:

Første vask ble gjort i kveld. Foamet felgene med MG Gold Class 1:7 og spylte av (bare for å prøve hvor mild såpe som kan bukes). Dette ga resultater, men ikke i klasse som vi er fornøyd med. La siden på Bilberry 1:5 med trykksprøyte, og lot virke i 5 min. Spylte siden av, og resultatet ble som følger:

VF=SV: Meste av møkka ble borte.

HF=NL: Masse møkk satt igjen (WTF). Nå begynte jeg virkelig å lure om NL var shait....

VB=NL: Meste av møkke ble borte.... puh ...

HB=SV: Masse møkk satt igjen....

Forklaringen her er jo heldigvis innlysende... høyre side var mye mer møkkete, uten at jeg så det i mørket ;)

Beading etter vask var meget lik på alle hjulene.

Ingen bilder denne gangen heller, da motivasjonene forsvant da en idiot (meg) hadde latt vannslangen stå ute i minusgrader.

Dermed gikk det med ca en time med opptining av slangen før jeg kunne begynne :rolleyes:

Oppdatert 8/11-09

Gamlebilen fikk nye felger på denne helgen.

Disse ble behandlet på samme måte som de andre, men de med Autobahn fikk bare et lag.

I tillegg ble de montert anderledes på bilen. Dvs SV=HF+VB. NL=VF+HB

Utseende ble som på de andre, men jeg skal være ærlig å si at det ikke er stor forskjell på NL og SV. Kanskje kommer dette av at felgene er i lys farge!?

SV

DSCN0431.jpg

NL

DSCN0432.jpg

Vask 8/11-09

Vasket i dag felgene på testobjekt nr.1.

Slik så de ut (alle sammen) før vask:

DSCN0433.jpg

Felgene ble foamet med MG Gold Class og spylt med HT. Dette tok ikke mer enn det løse på noen av felgene.

Deretter tok jeg en MG mf mitt med lunkent vann og litt SV Car bath.

Resultat:

SV:

DSCN0439.jpg

NL:

DSCN0442.jpg

Mitt:

DSCN0437.jpg

Alt i alt gikk møkka veldig lett av. Det du ser ligger igjen er helgedager :rolleyes:

Syntes NL var noe enklere å fjerne asfalt prikker på enn SV, men ikke noe pes på noen av dem.

Vask 15/11-09

Testobjekt nr. 2 ble vasket i dag.

Felgene har flere eiker enn felgene på bil nr. 1, så vask med mitt er ikke praktisk. Vasker derfor med bilberry 1:3, så får vi se hvordan LSP'en holder ved kjemikaliebruk gjennom vinteren også.

Dessverre ingen 'før' bilder.

Med Bilberry:

DSCN0467.jpg

Foamet med MG Gold Class:

DSCN0468.jpg

Ferdig:

DSCN0469.jpg

Alt i alt en enkel vask, med fint resultat. Overhode ingen forskjell på SV og NL med denne fremgangsmåten.

Vask 22/11-09:

Testobjekt nr.1 vasket igjen i dag. Dessverre ingen bilder da det sprutregnet :(

Brukte samme fremgangsmetode som sist på disse felgene, dvs foam med MG Gold Class og mittvask med Car Bath. Gjorde meg samme erfaring som sist. Møkka slipper noe lettere på felgene med NL, men ingen stor forskjell på de to lsp'ene.

Vask 28-29/11-09:

Begge hjulsett ble vasket i helgen. Testobjekt 1 ble foamet med Gold Class, spylt med HT og vasket med mitt i Carbath. NL var denne gangen lettere å få ren, samt virker glattere enn SV. Testobjekt 2 ble vasket med bilberry 1:3 og spylt med HT. Alle flegene så rene ut etter dette, uten berøring.

Skal se om det ikke blir flere bilder neste helg :)

Vask 6/12-09:

Test objekt 2 ble vasket i dag med bilberry 1:3, foamet med 1:7 Poorboys S&S og spylt med HT. I dag tok jeg en finger og kjente forsiktig etter vask på både NL og SV. Jeg så da at den berøringsfrie vasken ikke tar alt, selv om det ser slik ut. NL føltes også glattere ut enn SV med fingeren. Neste gang blir det børster på disse felgene for første gang, så får vi se om det er noen merkbar forskjell da.

Vask 22/12-09:

Testobjekt 1 ble vasket i dag (sammen med bilen som så mildt sagt jævlig ut). Brukte Bilberry 1:1 blanding, lot virke i 2-3min før skum fra selvvaskeanlegget ble lagt på. Etter nye 2-3min ble det spylt av og jeg brukte MG mitt med en mild blanding SV Carbath. All møkk gikk lett av på alle hjul. Regner med at det var Bilberryen som gjorde susen!

Begynner å lure på om jeg først ser forskjell på NL og SV når felgene tas av og skal gjøres ren for lagring, men testen fortsetter utover vinteren. Skal til og med forsøke å huske kamera neste gang!

Vask 15/1-10:

Testobjekt 1 ble vasket i kveld. Brukte selvvask skum og HT før de ble vasket med MG mitt og mild SV CarBath såpeblanding.

Møkka gikk veldig lett av med mitten. Ingen 'gnikking' nødvendig!

Så langt virker det som om SV og NL er veldig like etter snart 2 og en halv måned på bilen.

Før vask SV:

DSCN0523.jpg

DSCN0524.jpg

Før vask NL:

DSCN0525.jpg

DSCN0526.jpg

Med selvvaskskum:

SV:

DSCN0527.jpg

NL:

DSCN0528.jpg

Etter å ha fjernet skummet med HT:

SV:

DSCN0529.jpg

NL:

DSCN0530.jpg

Etter vask med mitt:

SV:

DSCN0531.jpg

DSCN0532.jpg

NL:

DSCN0533.jpg

DSCN0534.jpg

Vask 21/2-10:

Fant ut at jeg skulle gjøre et forsøk med testobjekt nr 2 i dag.

Berøringsfri vask med kun HT uten noen som helst kjemikalier, for å se hvem som slipper møkka lettest uten annet enn vann.

Selvvasken har noe varme i vannet som hjelper til, men ikke mer enn litt lunk.

SV:

Før vask:

IMG_0015.jpg

IMG_0016.jpg

Etter vask:

IMG_0019.jpg

IMG_0020.jpg

NL:

Før vask:

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

Etter vask:

IMG_0021.jpg

IMG_0022.jpg

NanoLotus holder litt mer på filmen på felgene enn SwissVax gjør. Syntes likevel NL slipper 'prikker' lettere enn SV.

Finner ingen god forklaring på det, men slik virker det i hvert fall på meg.

Vask 14/3-10:

Siden helgen ble varm og fin, vasket jeg begge bilene med tilhørende felger :)

Bestemte meg for å forsøke å se hvilket produkt som slipper møkk lettest med kun bruk av foamcannon, ladet med 1:7 Poorboys SS&S etterfugt av MG felgbørste.

Testobjekt 1:

SV før vask:

IMG_0079.jpg

IMG_0080.jpg

Foamet:

IMG_0085.jpg

Etter vask:

IMG_0087.jpg

IMG_0088.jpg

NL før vask:

IMG_0082.jpg

IMG_0083.jpg

Etter vask:

IMG_0090.jpg

IMG_0091.jpg

Etter denne vasken sitter jeg igjen med inntrykket av at NL begynner å takke for seg. Betydelig vanskeligere å fjerne møkka på disse, men jeg får prøve med felgrens neste gang.

Testobjekt 2:

NL før vask:

IMG_0100.jpg

Foamet:

IMG_0106.jpg

Etter vask:

IMG_0107.jpg

IMG_0108.jpg

SV før vask:

IMG_0103.jpg

Etter vask:

IMG_0110.jpg

IMG_0111.jpg

Sitter igjen med samme inntrykk her som på Testobjekt 1.

Den virker som det er en hinne med møkk som ikke slipper så lett på NL.

Vask 28/3-10:

Da var det dags å vaske litt igjen.

Gjorde som forrige gang og vasket begge bilene med tilhørende hjul.

Denne gangen bestemte jeg meg for å bruke litt Bilberry 1:7, siden NL var litt slapp sist gang.

Brukte også MG felgkost inni felgen og Mothers + SV utenpå.

Testobjekt 1:

SV før vask:

IMG_0113.jpg

IMG_0114.jpg

Med litt bilberry:

IMG_0117.jpg

Ferdig vasket:

IMG_0119.jpg

IMG_0120.jpg

NL før vask:

IMG_0115.jpg

IMG_0116.jpg

Med bilberry:

IMG_0118.jpg

Ferdig vasket:

IMG_0121.jpg

IMG_0123.jpg

NanoLotus er mer møkkete etter vask, noe som kommer frem av siste bilde.

Test objekt 2:

NL før vask:

IMG_0124.jpg

IMG_0125.jpg

Med bilberry:

IMG_0128.jpg

Ferdig vasket:

IMG_0130.jpg

IMG_0131.jpg

SV før vask:

IMG_0126.jpg

IMG_0127.jpg

Med bilberry:

IMG_0129.jpg

Etter vask:

IMG_0132.jpg

IMG_0133.jpg

Jevnere løp på disse felgene. NL holder noe mer møkk, men ikke mer enn at jeg kan ha slurvet (selv om jeg tør påstå at jeg er nøye).

Nest gang jeg oppdaterer denne testen, blir vel om 2 uker når piggdekkene på Focusen skal av. Da blir det å begynne med mildeste såpe for å se hvem som slipper møkka lettest.

Siste Vask 6/5-10:

Vinterdekksesongen var over for ca 1 mnd siden, men pga jobb + div, har hjulene stått å ventet på vask siden de ble tatt av. Det stedet jeg var mest nysgjerrig på, var bak på eikene. Det er vel det stedet det samler seg mest møkk, samt at det ikke er like lett å vaske der uten bruk av tannlegespeil :P

Uansett.... dette er hva som ventet meg!

Swissvax:

IMG_0296.jpg

IMG_0297.jpg

IMG_0298.jpg

IMG_0299.jpg

IMG_0300.jpg

IMG_0301.jpg

NanoLotus:

IMG_0302.jpg

IMG_0303.jpg

IMG_0304.jpg

IMG_0305.jpg

IMG_0306.jpg

IMG_0307.jpg

Jeg ville forsøke å se om møkka satt løst, så første forsøk ble med 1:10 snowfoam på felgene og ND150exstra på dekkene (forøvrig en rå avfetting som er fin på dekk).

IMG_0308.jpg

IMG_0309.jpg

Så venter man i evig kjedsomhet.... 5 min, og spyl av. Altså, ingen berøring!

Swissvax etter avspyling:

IMG_0310.jpg

IMG_0311.jpg

IMG_0312.jpg

IMG_0313.jpg

IMG_0314.jpg

IMG_0315.jpg

NanoLotus etter avspyling:

IMG_0316.jpg

IMG_0317.jpg

IMG_0318.jpg

IMG_0319.jpg

IMG_0320.jpg

IMG_0321.jpg

Dette tok kun det løse.... resten sitter fast. Da var det bare å finne ut hvor hardt. Jeg blandet en bøtte med Poorboys SS&S og brukte en Megs mitt og skylte.

Swisswax etter mittvask:

IMG_0322.jpg

IMG_0323.jpg

IMG_0324.jpg

IMG_0325.jpg

IMG_0326.jpg

IMG_0327.jpg

NanoLotus etter mittvask:

IMG_0328.jpg

IMG_0329.jpg

IMG_0330.jpg

IMG_0331.jpg

IMG_0332.jpg

IMG_0333.jpg

Det forsvant endel møkk på denne vendingen, men langt fra alt. SV var noe enklere å vaske, men resultatet ble sånn ca det samme.

Da var det på tide å bruke sterkere krutt. Bilberry ble blandet i forholdet 1:1 og kostet med SV wheel brush samt Mothers wheel brush.

IMG_0334.jpg

SV:

IMG_0335.jpg

NL:

IMG_0336.jpg

Så skyller man:

Swissvax etter skylling:

IMG_0337.jpg

IMG_0338.jpg

IMG_0339.jpg

IMG_0340.jpg

IMG_0341.jpg

IMG_0342.jpg

NanoLotus etter skylling:

IMG_0343.jpg

IMG_0344.jpg

IMG_0345.jpg

IMG_0346.jpg

IMG_0347.jpg

IMG_0348.jpg

Skulle jeg fått bort mer enn dette, måtte det nok en runde eller to til med felgrens.

Det andre testobjektet ble også tatt:

Swissvax:

IMG_0349.jpg

IMG_0350.jpg

IMG_0351.jpg

IMG_0352.jpg

IMG_0353.jpg

IMG_0354.jpg

NanoLotus:

IMG_0355.jpg

IMG_0356.jpg

IMG_0357.jpg

IMG_0358.jpg

IMG_0359.jpg

IMG_0360.jpg

Så gikk jeg rett på Bilberry 1:1 og koster.

Swissvax:

IMG_0362.jpg

NanoLotus:

IMG_0361.jpg

Skylling følger.

Swissvax etter skylling:

IMG_0363.jpg

IMG_0364.jpg

IMG_0365.jpg

IMG_0366.jpg

IMG_0367.jpg

IMG_0368.jpg

NanoLotus etter skylling:

IMG_0369.jpg

IMG_0370.jpg

IMG_0371.jpg

IMG_0372.jpg

IMG_0373.jpg

IMG_0374.jpg

Disse felgene ble endel renere enn det første settet, men det skyldes nok at de bare har gått halvparten så langt.

Konklusjon:

Før jeg startet testen, var jeg sikker på at det kom til å bli en vinner og en taper. Nå er jeg av en annen oppfatning.

Begge produktene har holdt bra i vinter, men begge var døde når våren kom (mer eller mindere). Det har vært lettere å vaske felgene, ingen tvil om det.

Tenker man på pris så hadde jeg nok valgt Swissvax. NanoLotus er lettere og kjappere å påføre, men dessverre dyrere.

Jeg er lat av natur, samt at jeg vil ha i pose og sekk. Her i gården blir det Swissvax på felger med få eiker og NanoLotus på de med mange. Grunnen er ene og alene tidsbruk ved påføring.

Avslutter med dette testen som jeg håper har vært informativ for forumbrukerne.

MortenM

Endret av MortenM
  • DCN Poeng 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Jeg kjører Autobahn vs MG #21 2.0 jeg - enn så lenge så vinner Autobahn på *bling* mens #21 2.0 vant forrige runde i vaskingen mht "sjå skiten ruller av". Må sies at jeg ikke regner med mye som overlever lenge på framfelgene da det etter kun to dager med normal kjøring ser ut som jeg har vært med på baneløp og grisekjørt bremsene verre - makan til bremsestøv...

Til og med en drosje-sjåfør reagerte på mengden med bremsestøv - lurte på om jeg tilbakela 150-200.000 km pr år....

edit: ... og bra test og bra skrevet - skal bli morsomt å følge med på denne

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ligger an til å bli en spennende duell. :) Bra initiativ.

Har selv hatt Autobahn på mine felger i sommer. Kun 1 lag men det har holdt helt fint. Utrolig enkle å rengjøre på innsiden når jeg tok av hjulene for vinteren. Kjempe fornøyd. :) Vinterhjulene mine er behandlet med Nano Felgforsegling. De beader ihvertfall sinnssykt foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom test, blir artig å følge med her!

Men selv har jeg merka at det ene framhjulet som regel er mye mer nedsota av bremsestøv enn det andre og slik har det vært på alle bilene jeg har hatt. Ble fortalt at det har var helt vanlig og det vil kanskje påvirke testresultatet ditt også? Husker ikke i farta hvilket av framhjula det var, kjører for pent om dagen tror jeg så det blir altfor lite bremsestøv til å se det nå :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant å følge med her ;)

Men personlig hadde jeg nok påført 1 lag Autobahn for å få en mer "rettferdig" test i.fht holdbarhet, men 350.- for å forsegle 4 felger er jo svindyrt hvis ikke holdbarheten forsvarer prisen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Dette skal bli artig å følge med på.. Husker når Bjorke klargjorde felgene mine for sommeren, de fikk en rå dybde og metallicen poppet bra med Autobahn på de...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Ja blir moro dette her, tester er skøy B)

men hvilken sett er dette fra Nanlotus? det felgforseglings settet vi hadde her i proffpakka holder til mange felger det... ?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir interessant å følge med her ;)

Men personlig hadde jeg nok påført 1 lag Autobahn for å få en mer "rettferdig" test i.fht holdbarhet, men 350.- for å forsegle 4 felger er jo svindyrt hvis ikke holdbarheten forsvarer prisen ;)

Skal påføre kun ett lag på gamlebilen, så får vi se om det holder kortere enn tre lag ;)

Dette blir spendende :)

Lige et par rettelser. Nanolotus Felg sett 299,- og da får du også felg rens og microfiber :-)

De nye felg sett er også på vei indeholder 2 mf og 3 nanosvampe samt rens og forsegling samme pris 299,- :thumbup:

Pris rettet!

Takk for info :)

Ja blir moro dette her, tester er skøy B)

men hvilken sett er dette fra Nanlotus? det felgforseglings settet vi hadde her i proffpakka holder til mange felger det... ?

Dette settet her.

I.flg bruksanvisning, står det 1 komplett hjulsett. Etter hva jeg brukte fra dette settet, stemmer dette brukbart.

Takker for tilbakemeldinger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Ja blir moro dette her, tester er skøy B)

men hvilken sett er dette fra Nanlotus? det felgforseglings settet vi hadde her i proffpakka holder til mange felger det... ?

Ja rigtig dette er også noget vi har rettet på de nye felg sett. 100 ml forsegling rækker til 2 komplette hjulsett + :shocking2:

Produktet er drøjere og mere effektivt end først antaget. Skal bare legges på en tyn hinne.

Vi lære heldigvis hele tiden :D Vi er av den overbevisning at vi ikke som mange tidligere Nano producenter overdriver med holdbarhed påførings mengde osv. derfor har vi holdt os på den helt sikre side her.

Felg settet ser slik ut nu

post-277-1256717223,17_thumb.jpg

post-277-1256717229,6_thumb.jpg

post-277-1256717567,23_thumb.jpg

Endret av Nano

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Dette blir spennende å se åssen ender..

Forøvrig så ville jeg ALDRI brukt Nanosvampen på felgene mine for å gjøre rent..

Prøvde den på panseret mitt etter vask engang, helt rent panser, helt ny svamp dyppet i rent vann = not a good idea...

Endret av Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel ikke beregnet til bruk på lakk hvis jeg ikke husker feil.

Hvordan så lakken ut etter en runde med svampen?

er vel sikker og bruke på kromma felger, men på lakkerte felger er det vel smart og bruke noe annet ;)

Endret av common
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Vet veldig godt at den ikke er beregnet på lakk, men jeg MÅTTE prøve, panseret skulle inn til lakk uansettwink.gif

Hadde vel droppet å bruke den på chrome felger også, de har som regel bare ett tynt lag med "krom" på deg... Se f.eks. på ASA hjul, der er det mange som flasser og er ødelagte pga dårlig "krom"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Dette blir spennende å se åssen ender..

Forøvrig så ville jeg ALDRI brukt Nanosvampen på felgene mine for å gjøre rent..

Prøvde den på panseret mitt etter vask engang, helt rent panser, helt ny svamp dyppet i rent vann = not a good idea...

Enig at svampe genneralt ikke skal bruges på lakk dette gelder også lakerte felge. Når det er sagt så har jeg ikke haft eller hørt om nogen som har haft problemer med Nanosvampen på felg før.

Nanolotus Felg sett er tilpasset for alu, krom og andre typer metal felge. Her er bruk av Nanosvamp ingen problem tvertimod helt konge B)

Har du Lakerte felge skal du bruge Nanolotus Lakk polish og forsegling. ;)

Endret av Nano

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...