Gå til innhold

Herdetid på voks?


Hue

Recommended Posts

Hei.

Har et lite spørsmål angående voks og herdetid.

Har nå polert/korrigert bilen min i helgen og la i går kveld et lag med CG Vertua Bond og deretter et lag med MG#21 v2.0 syntetisk sealer og la deretter på et lag med MG#16 voks i 11-12 tiden så det jeg egentlig lurer på er hva er mest effetivt med tanke på holdbarheten og finishen på lakken av å legge 2 lag med MG#16 x 4 timer herdetid hver eller 3 lag der det siste laget bare blir lagt på og buffet av for så å kjøre bilen etpar timer i små regn?

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#21: 12-24 timer herdetid - the longer the better

#16: 4-8 timer herdetid - gjerne lenger

Holdbarheten blir vel litt svekket - og siden voksen ikke får "svettet" skikkelig så blir den vel ikke så "våt" og holdbar som den kunne ha blitt. Påføring m/avtak og rett ut i regnet vil jeg nesten si at du får en *bling*-effekt der og da, men at voksen ikke får satt seg og dermed blir det litt bortkastet

Endret av EssieK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det som vil svekke holdbarheten mest er at (hvis jeg forstår deg rett) #21 ikke fikk noe nevneverdig herdetid før #16 ble påført.

Voks som svetter blir som regel blankere etter at den har svettet litt, f.eks etter første vask eller en tur i sola og en runde med QD og MF ;)

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er noe poeng med så lang herdetid på voks. Er jo ingenting som skal herde. Collinite anbefaler 30 min mellom hvert lag på sine vokser. Uansett så har vel et par tester vist at uanett hvor mange "lag" du legger så blir ikke vokslaget tykkere.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Grunnen til at en voks skal ha herdetid er jo noe pga at den skal ha tid til å svette... Hvis du ikke har tid til å la voksen herde lenge nok, kan du gå på med en isvann wipedown. Altså sprute på vann som er iskaldt og tørke over igjen med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Grunnen til at du kan legge på et nytt lag med en gang etter isvann wipedown er at det kalde vannet får porene i vosken til å lukke seg, og dermed er den ferdig herdet. Dette er dog bare en nødløsning om du ikke har tid, da voksen ikke får svettet og dermed ikke kommer til å se fult så bling ut etterpå som den kunne ha gjort... I alle fall slik jeg har oppfattet det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De stoffene som "svetter" bort tilfører du igjen når du legger på neste lag uansett, og løser dermed opp det forrige laget. Derfor kan man legge på 100 lag om man vil uten å få noe tykkere lag med voks :) Det har vært diskutert i mange år om voks faktisk lan legges i lag. Nå har det blitt gjort noen tester av folk med tilgang til ekstremt nøyaktig utstyr som viser at tykkelsen var akkurat den samme etter 2-3-4-5-6 lag med 12 timers mellomrom som etter første laget. Noe jeg har trodd hele tiden :) At noen skal se forskjell på finishen i en blindtest om det er brukt isvann eller ikke tror jeg er ren skjær "BS" :P

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge testen og vi som er på "den siden av gjerdet" så er fordelen med 2 lag at du oppnår "full dekning". Utover det er det ingen vits.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

har vel hørt at alt over 3 lag ikke er noe poeng jeg, men skal du måle tykkelsen på en voks på lakken din så snakker en vel om nano målinger vel, det er ikke mye en legger på, men det er jo synlig uansett bare en har skikkelig utstyr, om du finner igjen den artikkelen hadde det vært artig å lese den...

La vel på 5 lag med MG 16 på panseret på kangooen for en stund siden, og det var ikke noe poeng, noe jeg merket med å legge på så mange "lag" er at det ser ikke bedre ut...legger tre lag eller på tre ganger om du vil, og siste laget går på noen timer/12+ etter det forrige laget, om det har noe for seg summa summarum kan jeg ikke vitenskapelig bevise, men at det er en god følelse kan ingen ta fra meg B)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye "godfølelser" og enda mere myter når det gjelder voks :) Placebo effekten er også mye inne i bildet når noen kjøper en veldig dyr voks de har blitt fortalt at er utrolig "dyp" eller "blank". Øynene ser ofte det hjernen forventer å se :) Jeg vet ikke om dette er negativt eller positivt, men det i allefall positivt for de som selger voksen for 100000% mer enn produksjonskostnaden. Zyml royale f.eks, verdens dyreste voks til 60000kr, som skulle være fullstendig overlegen alt annet. I den store blindtesten scoret den midt på 3 rett etter collinite 915 :P Med andre ord, hvis jeg sier at jeg har lagt på ***** royale eller divine på bilen min og har mye penger så er det ingen som kommer til tvile på det. Selv om det egentlig er en collinite voks eller megs #16.

Her er linken til tykkelses testen: http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=130901

"This seems to show, once again, that you can't layer wax"

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...