Gå til innhold

Første forsøk på voksing Volvo c30


Siw

Recommended Posts

Etter laaaang ventetid fikk jeg omsider min nye bil levert.

Den var utrolig skitten etter lang tur på semitrailer på salta veier. Helt grå!

Har aldri vokset en bil i hele mitt liv før, så jeg var naturlig nok spent på hvordan det skulle gå.

Har ikke postet noe særlig her, men har lært masse av å lese andre sine poster.

Jeg har ikke all verdens utstyr ennå, men fikk brukt mesteparten av det jeg har i alle fall :)

Først spylte jeg av det verste, deretter benyttet jeg avfetting som de hadde på verkstedet jeg fikk bruke (er heldig som har tilgang til ordentlige lokaler hehe). Så fulgte vask med r222 sin bilshampoo og microfiber-mitt.

Tørket bilen med meguiar håndkle, etterfulgt av r222 sin 100% carnauba paste wax. Må si jeg er utrlolig imponert over hvor enkel denne var å påføre og pusse av. Legg på tynt lag og tørk av og vips, kjempeforskjell! :lol:

Det ga definitvt mersmak, men til neste gang skal jeg definitivt kjøpe inn claybar for å fjerne asfaltstøv osv bedre. Satt endel igjen i applikatoren jeg brukte for å påføre voks, til tross for at jeg trodde bilen var helt ren...

Hadde dessverre ikke med meg ordenlig kamera, så har bare et dårlig mobilbilde av resultatet.

Synes den ble bra blank til tross for litt begynnerfeil, hva synes dere?

shiny.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Ikke noe i veien med glansen på det bildet du har der Siw .

Clay må du få kjøpt deg og bruke før voksing sammen med en god Clay Lube f eks Optimum No Rinse.

Hyggelig at det er kvinner her med den samme interessen som oss gutta :D .

Stå på videre og kos deg i din nye bil !! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, :)

Gratulerer med ny tøff bil - er det en R-design utgave ?

På bildet ser det absolutt ut som om det ikke er noe i veien med glansen, og jeg tror nok at bilen din

vil være godt beskyttet nå fremover.

Du snakker om Clay, og som bortimot den eneste clay-skeptikeren her på forumet så får jeg forkynne mitt budskap til deg også...hehe

Vær forsiktig med dette produktet, i mange tilfeller er det helt fantastisk bra - men ha respekt for alle faktorene som skal stemme, og les deg opp på hvordan det skal brukes.....hvis ikke kan det ende i et hav av mikroriper på hele bilen som blir seende slik ut :

Her er min volvo XC70 etter claying i litt for lav temperatur, med litt for dårlig glid i clayluben :

riperclay1.jpg

Dette lar seg skjule av voks, og er utrolig lett å korrigere bort med maskin, men det er naturligvis ikke noe man ønsker uansett.

En god avfetting som feks prickbort (fåes kjøpt hos www.godkjemi, på en del bilxtra butikker og hos noen statoil) vil langt på veg

eliminere behovet for clay på bilens lakkerte paneler. (veldig ofte når man clayer etter prickbort finner man minimalt)

Jeg regner med at vinteren står for døra der du bor også, og da kan det være et tips å handle inn en god forsegling som man legger på lakken nå i de månedene hvor bilholdet blir litt ekstra komplisert. (veldig heldig du som har tilgang på så fint lokale å jobbe i)

Flott at flere jenter bidrar med innlegg, spørsmål, svar og tråder her inne - det trenger vi sannelig, så vi håper vi får følge arbeidet du gjør med bilen fremover.

- og ja, vi liker bilder av blanke velpleide biler så skyt ivei hver gang du vasker og polerer B)

Mvh

Ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle de hyggelige tilbakemeldingene.

Ja, det er en R-Design utgave. Synes C30 tar seg mye bedre ut med bodykit og spoiler enn med den sorte plasten som er på standardutgaven... Også er det jo masse annet snadder som aluminiumspedaler, bi-xenon, tåkelys, snacksy 17" felger, R-design ratt, girspak og seter.

Er også et grille-loffen kromma eksosrør bak, men det ser litt underlig ut med bare ett, så jeg har bestillt ett til. Da blir den skikkelig fin! Hehe

Ouch, det må ha vært skikkelig kjipt å ende opp med et sånt resultat etter claying, Ståle! Blir jo nesten litt skremt selv. Ville vært tragisk å lage riper i så ny lakk... Fin bil du har og! Barentsblå? I så fall har du fryktelig god smak (er jo samme farge som min :P )

Ser forresten at jeg nok må gå til innkjøp av noe ordenlige greier for å rengjøre bilen innvendig og... Blir fort mye sand og annen skit inne i bilen på denne tida av året. Noen tips for lyst lær?

Når det gjelder syntetisk sealer, har jeg lest at denne (kan?) binde seg med lakken på en annen måte enn voks gjør, og at man på helt ny lakk/bil bør velge å bruke voks som lar lakken "puste" de første 6 månedene. Derfor tenkte jeg å vente med sealer til våren.

Står og i manualen til bilen at man ikke bør polere før etter 6 måneder også. Det er helt greit for meg, da jeg ikke kunne se noen tydelige riper/skader i lakken (enda...). De har poleringsmaskiner i lokalene jeg bruker, så jeg kan låne, men synes det ser skummelt ut å bruke en sånn dings på lille elsklingen min :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ouch, det må ha vært skikkelig kjipt å ende opp med et sånt resultat etter claying, Ståle! Blir jo nesten litt skremt selv. Ville vært tragisk å lage riper i så ny lakk... Fin bil du har og! Barentsblå? I så fall har du fryktelig god smak (er jo samme farge som min :P )

Ser forresten at jeg nok må gå til innkjøp av noe ordenlige greier for å rengjøre bilen innvendig og... Blir fort mye sand og annen skit inne i bilen på denne tida av året. Noen tips for lyst lær?

Når det gjelder syntetisk sealer, har jeg lest at denne (kan?) binde seg med lakken på en annen måte enn voks gjør, og at man på helt ny lakk/bil bør velge å bruke voks som lar lakken "puste" de første 6 månedene. Derfor tenkte jeg å vente med sealer til våren.

Står og i manualen til bilen at man ikke bør polere før etter 6 måneder også. Det er helt greit for meg, da jeg ikke kunne se noen tydelige riper/skader i lakken (enda...). De har poleringsmaskiner i lokalene jeg bruker, så jeg kan låne, men synes det ser skummelt ut å bruke en sånn dings på lille elsklingen min :blink:

Ja det var faktisk litt skremmende å oppdage at bilen så slik ut, men gutta her inne kunne raskt roe meg med at det var enkle saker å fjerne. Dessuten skulle jeg korrigere bilen med roterende uansett, så hvilepulsen kom nokså snart på plass igjen..

Bilen min er litt eldre så den er pearl blue metallic, men fargen er ikke ulik......Og blå metallic volvo kan sjelden bli feil B)

Når det gjelder lyst lær, så har jeg et tips.

Det finnes et produkt som heter colourlock K23 som du får kjøpt blant annet på Bohus-butikker....dette produktet gjør at læret avviser farver.

På den måten slipper du bekymringer for at nye olabukser og andre mørke klær skal misfarve de lyse setene. I samme serien får du også en leathercreme

som er super til oppfølging, men hvis de prøver å selge deg lærsåpa så styr unna for den er ikke så bra.

Bilde....K23 står lengst til venstre

kameratmming655.jpg

Når det gjelder råd om sealer så legger jeg meg langflat og beklager - du har helt rett,

En syntetisk sealer er ikke noen god ide på så ny lakk ifølge de mest drevne her inne :)

Sand og skitt i bilen er vel ikke til å unngå uansett hvor strenge regler man har for seg selv og passasjerene, mitt beste tips er at du

kjøper deg en flaske med impregnering og impregnerer stofftrekkene nå mens alt er nytt og rent

Fra scandicshine får du Chemical Guys Fabric Guard Protection - den synes jeg er veldig bra og bruker den også på kalesjen til fruens saab med godt og holdbart resultat.

Et annet tips er vel å støvsuge ofte i stedet for skippertak....tar ikke lang tid hvis man ikke lar standarden falle for mye.

Og sist men ikke minst, kjøpe seg et godt interiørprodukt ala scholl purple9000 eller Meguiars NXT TechProtect som langt på vei fjerne statisk elektrisitet og forhindrer at støvet blir vanskelig å få bort

mvh

ståle :)

Endret av smellycat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil og flott farge! ... og welcome to the dark side - etter noen måneder her inne snakker du cut, non-diminishing og pad-porøsitet i søvne :)

Ang. sealer og "ny lakk" - på nylakkerte biler ville jeg vært forsiktig med en "tett" sealer. Men dette går nok bra på din (og min bil - min ble ny-levert i juni og fikk sealer på seg nå for litt over en måned siden) - er nok en stund siden bilen ble lakkert, og i mellomtiden har den nok vært utsatt for verre ting enn en sealer ála Jetseal, Meguiars #21 eller lignende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Hørt mye bra om 100% carnubavoksen til 222, men som nevnt over her så er det en god ide å avfette bilen med feks Prickbort, Microl 648 etc som fjerner mye asfalt, da eliminerer du nesten clay behovet, og som Ståle sier så kan en clay lage merker på lakken din, noen lager mer merker en andre, Swissvax sin milde clay lager ikke voldsomt, samme gjelder Meguiars sin quik clay kit og pinnacle poly clay.... Riccardo sin gule lager MASSE merker på lakken og brukes kun mht fjerning av malingsprikker etc her samme med agresive clayer.... bilt hamber sin soft clay syntes jeg lagde mindre merker når den var hardere (kaldt) en den gjorde når jeg hadde den i en bøtte med varmt vann først.... Uansett så er en skikkelig avfetting viktig selv på nyere biler, det sitter masse igjen på de etter transporten....

Godt å se en jente her også da som legger på voks på bilen sin, det at 100& carnauba voksen er lett å jobbe med gir fort mersmak både tipper og håper jeg ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse gode tips her, takker :D

Ja, jeg er redd for at det kan utvikle seg til en liten mani. Blir jo så inspirert av alle de utrolig bra resultatene jeg ser her. Enormt mye dyktige folk her. Vet ikke om jeg noen sinne tør poste en sånn ordetnlig shine & show-tråd når lista ligger så høyt hehe.

Driver å lager meg en liste over hva jeg skal bestille neste gang. Jeg har en del stæsj, men ser jo at jeg bare MÅ ha mer!

-Flere håndklær å tørke med, sånn at jeg får bort alt vannet ordentlig. Skal prøve et til grovtørken (det jeg allerede har, MG watermagnet), og ett til finpussen.

- En litt mer effektiv shampoo enn den jeg har nå (r222 sin). Kanskje chemical guys citrus wash (var det det den het?)? Eller Grime reaper?

- Clay. Snill clay! Swisswax kanskje? Kjekt å ha i tilfelle jeg føler meg modig nok...

- Vet ikke helt hvilken avfetting det er som finnes på verkstedet allerede. Er på sånn diger verksted-spray-dings, men kanskje den ikke er sterk nok? Eller kanskje jeg ikke lot den virke lenge nok? Skal høre hvilken type det er når jeg vasker bilen igjen til helga. Er vel prickbort som gjelder dersom det jeg har for hånden ikke duger.

- Er veldig fornøyd med voksen jeg har, og har også en Quick Detailer som virker fin (MG Ultimate QD), men funderer litt på om jeg kanskje burde ha en sealer under først likevel... Leser mye bra om duragloss og chemical guys jetseal. Kan jeg bruke en av dem på en så ny bil? Til våren i alle fall?

- Felgrens/hjulvask: Har r222 sin felgrens-spray. Brukte den på mine nesten ubrukte sommerhjul da jeg la om, og ser ut som den tar bra, men den er ikke så drøy at det gjør noe. Går det an å bruke den bare sånn inni mellom, når det har begynt å samle seg opp en del støv fra bremsene osv, og kanskje bruke et annet produkt til ukentlig vask? Forslag? Tror jeg trenger en børste og, for å gjøre livet litt lettere.

- Interiøret. Har ingenting. Trenger beskytter for skinn. Vedlig bra info fra Ståle (smellycat) her, skal sjekke om lokal Bohus har colourlock K23 for skinnsetene. Er Meguiars NXT TechProtect for plasten på dash osv? Trenger defintivt noe for det og...

Og "pusseutstyr" for interiør.

-Vinduene. Tror frontruta er behandlet med noe, men det varer vel ikke evig. Hva bruker dere?

Bestillte varer fra Ultimatefinish.co.uk sist gang, men tenker jeg skal kjøpe fra norsk forhandler denne gangen. Helst alt jeg trenger fra samme sted. Forslag?

Hva jeg har fra før:

R222 100% voks, felgrens, shampoo, paint cleaner. Paint cleaneren har jeg ikke brukt ennå. Står i manualen til bilen at man ikke skal benytte polish første året, og denne regnes vel kanskje som en mild polish? 2 x bøtter med gg, MG WM + MG microfiber poleringsklut, diverse applikatorer fra R222, Autoglym, washmit fra mothers, MG Ultimate QD, MG dekkfornyer (husker ikke navn, er lilla og lukter godteri).

Så her er det bare å føye på det som mangler, hvis noen orker :P

Mener ikke å være lat, men det er litt vanskelig å ro seg fram i jungelen av produkter... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan prøve å svare på noen av spørsmålene dine hvertfall:

På vinduene er det veldig mange her inne som bruker Nanolotus bilglassforsegling. Funker veldig bra, og vannet preller av veldig lett. Holdbarheten er også bra, slik at man ikke trenger å legge på altfor ofte.

Av norske nettbutikker er det nok Scandicshine som er den som har mest produktutvalg og er mest populær. Servicen er også veldig bra, så kan absolutt anbefales.

Grime Reaper er ikke noen såpe, men mer en slags avfetting. Fjerner mye møkk, og fungerer veldig bra inni hjulbuer og på dekk for å fjerne møkk her.

Chemical Guys Citrus Wash & Gloss er populær, og kan blandes sterkt om man trenger det. Er selv stor fan av Optimum Car Wash som lukter helt fantastisk, samtidig som den ikke er så sterk. Fin å bruke på nyvoksede overflater.

Er også mange her som bruke Prickbort, men som "ny og upcomming" har man Scholl sin Rapid9000. Har ikke noen erfaring med den, men skal være ganske bra. Leveres dog bare i 10liter (???), noe som koster en del...

Angående felger vil jeg anbefale å legge en form for beskyttelse på dem. Noen sverger til egen felgvoks/forsegling som CG Wheel Guard eller SV Autobahn, mens andre bruker vanlig lakkforsegling på dem. Hjelper veldig på renholdet av felgene, og med litt beskyttelse kan man greit vaske av felgene med vanlig såpevann. Ellers er det mange som bruker Bilberry felgrens. Scholl sin Rim7 er også bra, og i følge reklamen skal den kunne rengjør felgene uten at du trenger å røre dem. Kommer litt an på hvor skitne felgene er, men gjør arbeidet veldig lett (link til test av denne http://www.detailersclub.no/forum/topic/4331-review-scholl-rim7/ )

Som børste har man Vikan sine børste som skal være bra, sammen med EZ-brush

Fikk hvertfall svart på en del av dine spørsmål, og kommer nok flere tips her også fra folk langt visere enn meg ;) Men de fleste produktene kan kjøpes hos scandicshine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Av såper kan jeg absolutt annbefale Chemical Guys Citrus Wash + Gloss eller Duragloss 901. Grime reaper er en avfetting, ikke en såpe ;)

Et ekstra tørkehåndkle er nok kjekt å ha ja, der er både CG Miracle Dryer eller SS Dehydrator Towel fine.

Clay er nok greit å ha ja, både Meguiars clayen, SV clayen og CG Mild clayen er fine clayer som ikke lager så mye merker (i alle fall ikke om du ikke har smørlakk). Uansett er det ikke veldig vanskelig å fjeren disse merkene for hånd heller...

Av avfettinger er gåde Scholl Crack, Scholl Rapid og Cg Grime Reaper fine, men min favoritt er Prickbort ;)

Av felgrenser kan kanskje billbery være fin, da den fint kan blandes ut 1:5 og fortsatt ta bra på ikke så alt for ille møkkete felger. Uansett kan det være greit å kjøpe en felgvoks, da sitter møkka mye dårligere på felgen, og du trenger nesten bare HT for å få de rene!

Du kan nok fint bruke sealer nå, siden det er en stund siden bilen ble lakket, selv om den er helt ny. Men om du vil være på den sikkre siden, kan du vente et par måneder til. Bådde CG Jetseal, Duragloss 105, 111 og Meguiars MG#21 er gode og holdbare sealere.

Megs UQD er også gulle god når vinteren kommer. Lett å påføre, og holder et par vask. Samt at den ser veldig bra ut :)

Til vask av interiør er CG green clean veldig god, kan blandes ut 1:16 og er fortsatt bra effektiv. Megs Tech Protectant er ment til beskyttelse av plast ja. Scholl Purple 9000 er også god til dette.

På vinduer er Nanolotus glassforseglingen et av de beste produktene du får tak i. Holder veldig lenge, og er forholdsvis enkel å påføre!

Håper du fikk svar på det meste nå, ellers er det bare å hyle ut :)

EDIT: Ad!oS var vist raskere enn meg ;)

Endret av gomega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra forslag fra Ad!oS og Gomega her.

Er også veldig godt fornøyd med Scandicshine.

Når det gjelder CG Sitrus wash and gloss syns jeg denne tar litt av voksen (kansje jeg ikke blander den svakt nok). CG Maxi Suds kan da være et alternativ, denne skal være noe mildere. Duragloss 901 skal også være mild og veldig god.

Felgrensene som blir nevnt her skal være gode greier. Har ikke prøvd de selv da jeg bruker CG Sticky Gel Wheel & Rim Cleaner. Denne har truhaa testet her: klikk

Enig med de andre i at du bør få lagt noe beskyttelse på felgene. Har selv lagt på 2 lag med Jetseal og 1 lag med CG Pete's 53(voks), men skulle helst hatt SV autobahn.

Når du først har fått bestemt deg og legger inn bestilling, sørg for å få med noen microfiberkluter til. Disse kan man aldri få for mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shampo / såpe: Her har du mange, mange muligheter. Meguiars NXT er relativt rimelig og sterk/effektiv, kanskje litt i sterkeste laget til daglig bruk. Både Meguiars Hyper Wash og Shampo Plus er veldig bra såper, men disse fås kun i gallons, så det blir relativt dyrt i innkjøp. Men en gallon med f.eks Shampo Plus holder veeeldig lenge til en bil.

Clay: Her vil jeg anbefale Bilt Hamber. Denne kan brukes med kun vann som smøring. Fås i to typer, vanlig og soft. Hvis du vasker bilen din jevnt og trutt, så mener jeg at soft clayen holder.

Felgrens: Billberry er min og mange andres favoritt. Denne er syrefri og kan tynnes ut med vann etter behov.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

På nyere Volvo så er det ett belegg på både fronrute og frontlykter som kan minne mye om NanoLotus.. Dette må etterbehandles etter 3 år tror jeg det var..

Ellers er det mye fine forslag her... God såpe, mitt, vaskebøtter, tørkehånkler og en QD så er du på god vei i første omgang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så det er såpass med greier på vinduene allerede! Ja. da dropper jeg det.

Driver og fyller handlekurver på diverse nettsteder nå, etterpå sammenlignes resultat og den kurven jeg var mest fornøyd med innholdet/pris for, velges. Decisions. decisions... Lett å (over)fylle kurven, de har så mye ting jeg har lyst på...

Veldig gode tips... Hva jeg ender opp med, kommer litt an på hva de har hvor. Men jeg er i alle fall sikker på at uansett hva jeg velger så blir jeg nok fornøyd så lenge jeg følger rådene her. Takk igjen for veldig god hjelp. :)

Hvem fører Bilt Hamber, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående det med belegg på ruterne på Volvo.

Har selv en Volvo S40 2008 og den har slikt vannavisende belegg fra frabrikk på fremre sideruter, men ingen andre ruter.

Du merker fort om du har det for å si det sånn, og det er et lite symbol nede i høyre hjørne på vindu også (sett fra utsiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Litt sent men gratulerer med flott bil :)

Jeg ser at mange fraråder deg sealer på ny bil , mens andre steder jeg har lest så bruker noen det på helt ny bil.

Venter selv ny Volvo om noen uker og jeg har ikke blit frarådet sealer på min bil.

Er det rom for en diskusjon her blandt guruene? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...