Gå til innhold

Ad|oS: E39 520


Ad|oS

Recommended Posts

Da jeg ikke har noen garasje selv der jeg bor, har jeg hatt problemer med å finne et sted å jobbe med biler. Til slutt var det en som gav meg et tilbud om å få stå i hans garasje, uten å måtte betale noe som helst for det. Jeg sa selvsagt ja, og som en gjentjeneste tenkte jeg at jeg kunne polere bilen hans. Det skulle jeg ikke gjort…

Vask

Prickbort på paneler under vindu

CG Grime Reaper i hjulbuer

Bilberry 1/3 på felger

Bilt-Hamber Surfex HD på dekk + lister og gummi

Grime Reaper, NXT såpe og DG #901 i foamcannon

DG #901 i bøtta

SS Chenille mitt før polering, og MG MF mitt etterpå

Diverse børster

CG Miracle Dryer

Polering

Bilt Hamber Soft Clay

Scholl svart, orange, blå + 3M blå

Scholl S03, S17, S30 og 3M UF

MG ScratchX

Diverse skumpads

Maskin

Flex 3403 VRG

Kestrel DAS-6

Scholl bakplater

Wipedown

Isopropanol

CG Grime Reaper

3M kontrollspray

Voks

MG NXT Tech Wax 2-0

Diverse

CG New Look Trim Gel

CG Bare Bones

CG Wheel Guard

SV Pneu Matt

MG Even Applicator

3M maskeringstape

Her er bilen som skulle få litt kjærlighet. Er en 97-modell E39 520 stv.

01.jpg

Da jeg kom fikk jeg beskjed om at bilen stod I garasjen og var ferdig vasket. Var som vanlig litt skeptisk til at ”hvermannsen” sier at bilen er nyvaska, og jeg hadde visst rett.

Lite skitt på felger, da de var under 1 uke gamle

02.jpg

Ferdig vasket sa du?

03.jpg

04.jpg

Ble deretter sprayet Prickbort på alle paneler under vinduer. Veldig imponert over denne med tanke på hvor lite skitt som var igjen på bilen til clayen. Trengte bare bruke clay rett bar hjulbuer og bakluka, og der var det bare så vidt jeg kunne se at clayen ble skitten.

05.jpg

CG Grime Reaper ble sprayet i hjulbuer, ren Surfex HD på dekksidene (som var under en uke gamle) og Bilberry på felgene. Imponert over mengden skitt som kom ut av dekkene etter så kort tid i bruk. Surfex HD er en sikker vinner her ;)

06.jpg

07.jpg

08.jpg

09.jpg

Har også funnet ut at Surfex HD fungerer supert på gummilister rundt vinduer, og på plastlistene. Var litt treg opp med kamera, men her er litt skittent sum nede til venstre etter bearbeiding på gummi/plasten over vinduene

10.jpg

Mye skittent vann som kom fra denne bilen

11.jpg

Da bilen var ferdig vaska var det inn i garasjen for tørking. 2x Miracle Dryer gjør at jobben blir gjort i en kjempefart . Deretter var det på tide med en inspeksjon. Det var IKKE et pent syn!

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

16.jpg

Steinsprutfylling på DCN-vis?

17.jpg

18.jpg

Og så litt blitsbilder :(

Scholl pads holder veldig på vann, så etter en vask kjører man jo paden tørr i løs luften. Når du så legge på polish og begynner å jobbe med paden spruter det overalt hehe Derfor føler jeg at jeg har en unnskyldning for det første bildet her :P

19.jpg

20.jpg

21.jpg

Deretter var det på tide å begynne å jobbe. Eieren visste bare at frontfanger var omlakkert, så antok vanlig hard BMW-lakk. Med tanke på at denne jobben bare skulle være en rask shining før vinteren, og ikke noen alvorlig ripefjerning, tenkte jeg S30 med orange pad ville fjerne en del swirls samt gi bra med glans på en 1-stegs jobb. Og jeg hadde delvis rett der…

Da man i løpet av en bil gjerne bruker mye forskjellige kombinasjoner , har jeg funnet meg en grei måte å vite hva jeg har brukt når jeg tar bilder

S30

22.jpg

Fire pass

23.jpg

Nesten hologramfritt

24.jpg

25.jpg

Det var her jeg begynte å lure. Man skal da ikke kunne fjerne så mye med S30/orange på original BMW lakk!? Og det ble verre…

Et nytt sted gav dette resultatet med samme kombo

26.jpg

Hmmm, 3M UF+ tilhørende pad skal jo være en hologram-killer, så prøver med denne og se hva som skjer…

27.jpg

Dette gav følgende resultater:

28.jpg

29.jpg

Fremdeles hologrammer, og det var ”like” hologrammer uansett hvilken kombo jeg brukte, og et par steder var det helt hinsides ille. Totalt umulig å endre. Prøvde 3M UF, S30/orange, S17/svart/orange/blå og S03/orange. S30/orange gav like bra resultater som UF for meg, og ingen endring om jeg kjørte lenge/kort, avsluttet fort eller sakte. Fikk det ikke bra uansett…

Fikk selvsagt nye hologrammer av S03/orange, men var merker som var like hele tiden, uansett hvilket mønster jeg kjørte. Men gav til slutt opp her. Kjørte det så fint jeg kunne, men var fremdeles hologrammer

Men fant fort ut at lakken var forskjellig fra sted til sted på denne bilen.

30.jpg

31.jpg

Kjørte 4 pass her også, men var ikke den samme ekstreme forandringen som tidligere

32.jpg

Fortsatte en runde til, denne gangen med mer press og ble vel ca 6 pass. Måtte prime paden underveis med litt vann

33.jpg

Nå begynte det å bli som det skulle være :D Fremdeles litt hologrammer igjen, men fant frem hologram-killeren her også.

34.jpg

Her ble det bingo! Totalt hologramfritt, og veldig pent. Fremdeles litt riper igjen, men ble jo veldig blankt om ikke annet. Ikke veldig mye riper igjen uansett…

35.jpg

36.jpg

Et random 50/50 bilde, uvisst hvor.

37.jpg

Testet også litt med S17 og svart Scholl, og det fjernet så å si alt. Gav en del hologrammer. Her er det kjørt 4 pass om jeg ikke husker helt feil.

38.jpg

39.jpg

40.jpg

Etter litt UF ble det en del bedre. Dessverre ingen blitsbilder av dette.

41.jpg

42.jpg

Siden lakken var så obsternasig prøvde jeg også med DA et par steder. Her er fra et sted jeg prøvde med kun DA med UF hehe

43.jpg

Før

44.jpg

Etter

45.jpg

Tenker fort at det kan være produktrester som er igjen, men hadde wipedown med 3M kontrollspray, CG GR og IPA.

Speilet etter en runde S17/svart

46.jpg

Var et par stygge riper, så for gøy var det frem med den lille sliperondellen til 3M. Kontrollspray som lube

47.jpg

48.jpg

Dum som jeg er tok jeg ikke noen etterbilder her, men for å si noe om hvordan lakken var, så fjernet jeg ALT av merker etter våtslipen med 1 runde S17/svart. Og jeg har forstått at man pleier bruke S03/blå, evnt ull og slikt for å fjerne merkene etter våtslip!?

Taket før jeg har rørt det.

49.jpg

Etter en runde med hologramgivende UF

50.jpg

Det er BARE gått over med UF her, og da 4-6 pass. Litt usikker på antallet

Da jeg var ”ferdig” med korrigering, gikk jeg over enda en gang med UF. Fikk vekk litt mer hologrammer, men bilen ble aldri hologramfri :(

Til slutt var det på tide med en vask. 3M Kontrollspray i alt av sprekker + rundt lister og plast osv. Sprayet CG GR på paneler i håp om å fjerne litt mer oljer. Deretter ble bilen skumlagt med samme blandingen som før polering. Og etterpå vasket med DG #901 med MG microfibermitt.

51.jpg

Underveis i poleringa fikk felgene smake på CG Wheel Guard. Pen beading :D

52.jpg

53.jpg

Dekkene fikk Swissvax Pneu. En sikker vinner! (Tror forresten eieren av bilen la på litt mye :P )

54.jpg

Som LSP valgte jeg MG Tech Wax. Den har litt filler i seg, og håpte derfor at jeg skulle få skjule litt hologrammer frem til jeg fortsetter på bilen. Ja, det er litt juks, men må man så må man. Fikk ikke mer tid med bilen da eieren måtte ha den i løpet av kvelden…

61.jpg

Hjulbuer fikk CG Bare Bones, lister fikk CG New Look Trim Gel. Tech Wax ble lagt i døråpninger + tanklokk. Rutene hadde allerede ganske ny Nanolotus, så var ikke noe behov for å legge på noe mer her.

Og litt refleksjoner

55.jpg

56.jpg

57.jpg

58.jpg

60.jpg

59.jpg

Litt sluttord:

Dette er den desidert verste bilen jeg har vært borti noen gang i min korte ”detailerkarriere.” Hadde dette vært første bilen jeg tok med roterende hadde jeg mest sannsynlig aldri turt å røre maskinen igjen pga resultatet. Vet heldigvis med meg selv at jeg kan få en penere finish etter dette, og jeg skal nok få denne bilen også hologramfri. Må muligens bare ta en liten date med DA på hele bilen… Er greit at bilen ikke er så langt unna, og at det er hans garasje jeg skal bruke

Virket som det var mye forskjellig lakk på bilen med tanke på hvordan den oppført seg og hvor mye hologrammer jeg fikk. Når (ikke hvis) jeg får meg PTG blir nok denne bilen sjekket grundig for å se på lakkdybden i håp om å bli noe klokere på hva som er lakkert opp igjen.

Endret av Ad|oS
  • DCN Poeng 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Helt knall 50/50 dette. Gleder meg til fortsettelsen :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hologrammer også etter DA, eller hvertfall merker igjen (altså det jeg tenker på som hologrammer). Både med S30/orange og 3M UF. Men sitter noe igjen fra tidligere folk som har vært på med maskin, så nytter ikke med noe altfor snilt da de må vekk også

Har alle Scholl pads + blå 3M. Har også Menzerna pads, men de er jo veldig harde i konsistensen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hologrammer etter UF og blå pad. Det har jeg tilgode å oppleve! Den må være myk ja! Hvilken teknikk bruker du da? Hvilken fart avslutter du på?

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...