Gå til innhold

Flytende vs. hardvoks


Han5y

Recommended Posts

Ble sittende å fundere på dette, ser at meg feks har både Tech wax, og gold class voks som flytende, og hardvoks.

Er det noe forskjell på flytende og hard? Annen look? Holdbarhet? Påføring/fjerning?

Hva slags fordeler gir hver enkelt av disse typene voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Forskjellen på de voksene du nevner er egnentlig bare påføring/fjerning, samt at flytende er drøyere i bruk. Du kommer ikke til å se noe forskjell på verken look, eller holdbarhet vil jeg tro. Angående hvilken du burde velge, kommer egentlig litt ann på hva du liker best. flytende er som sagt drøyere i bruk, og er nok enklere å buffe av også. Men er ikke vanskelig å buffe av hardvoks typen heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Tech wax og Gold Class er det nok bare smak og behag i.fht påføring og fjerning da innholdet er "likt" selv om det er paste eller flytende.

Personlig synes jeg at en hard pastewax er vanvittig mye drøyere i bruk enn noe som er kremaktig/flytende men det er det visst delte meninger om. Prøv å sammenlign hvor mange påføringer du får med en hard voks på 200ml fra f.eks swisswax og 200ml med noe flytende.... ;)

Ellers er det som oftest høyere konsentrasjon av carnauba i de faste voksene og litt lavere i de flytende (naturlig nok..), og de "beste" flytende variantene er en eller annen form for sealer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Regnet med det ikke var noe hokuspokus med forskjellene. Tenkte begge var like god.

Men er det en grunn for at de fleste voksene når man får litt prisklasse bruker hard, istedenfor flytende? Noe logisk svar den veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Regnet med det ikke var noe hokuspokus med forskjellene. Tenkte begge var like god.

Men er det en grunn for at de fleste voksene når man får litt prisklasse bruker hard, istedenfor flytende? Noe logisk svar den veien?

100% ren carnauba er hard som stein så skal du ha høyest mulig konsentrasjon/mengde er det vel naturlig at den blir ganske hard ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Det finnes nesten ikke en deiligere følelse enn å legge voks på bilen for hånd enn etter å ha gitt den en skikkelig 12-20 timers behandling. Å legge voksen for hånd elle med foamapplikator er belønningen for vel utført arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Det finnes nesten ikke en deiligere følelse enn å legge voks på bilen for hånd enn etter å ha gitt den en skikkelig 12-20 timers behandling. Å legge voksen for hånd elle med foamapplikator er belønningen for vel utført arbeid.

Skal være enig der, men må legge til at det kun gjelder egen bil, evt spesielle kunder. Altså, så mye bil som det er gjennom her i uka, hadde det vært tungt å håndpolere alle. Derfor kun egen bil, evt spesielt interesserte som også har samme entusiasmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Det du sier der er kanskje riktig i ditt tilfelle, for min del har eg muligheten til å takke nei til jobber eg ikke ønsker, og den benytter eg meg av. Personlig så mener eg at det ville være dårlig for ryktet mitt å levere fra meg en bil eg ikke er fornøyd med selv, og ja eg er sykt opptatt av at jobber eg tar på meg skal gi resultater som kunden aldri trodde var mulig å oppnå på deres bil. Så i mitt tilfelle gjelder voks for hånd på samtlige biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Det du sier der er kanskje riktig i ditt tilfelle, for min del har eg muligheten til å takke nei til jobber eg ikke ønsker, og den benytter eg meg av. Personlig så mener eg at det ville være dårlig for ryktet mitt å levere fra meg en bil eg ikke er fornøyd med selv, og ja eg er sykt opptatt av at jobber eg tar på meg skal gi resultater som kunden aldri trodde var mulig å oppnå på deres bil. Så i mitt tilfelle gjelder voks for hånd på samtlige biler.

Da får jeg korrigere meg bittelitt for ikke å skape et dårlig ry for meg selv. Jeg leverer aldri ut en bil jeg ikke er fornøyd med, estimerer alltid nok arbeidstimer til å gå i detalj. Men samtidig, er jeg også avhengig av hver bil jeg kan dra på meg siden jeg er nyoppstarta. På sikt, vil jeg også dit hvor jeg kan takke nei til kunder som "bare" vil piffe opp litt med voks for å gjemme skader og skjolder. Da slike kunder kommer innom, gjør jeg det lille ekstra for å fjerne slike ting å ikke gjemmer det. Lite gunstig for min egendel i henhold til økonomi da slike biler kun er tap siden kunden ikke ønsker å legge for mye penger i det (snakker polering til 600,- osv...). Men på sikt, får jeg de alltid tilbake og i gjengjeld snakker de utrolig pent om jobben jeg har gjort, som igjen generer de jobben hvor jeg kan legge i ekstra arbeid med god samvittighet.

Håper det endret synet bittelitt :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

Det var ikke ment som kritikk mot deg, det var bare min mening om hva eg legger i mine jobber, og hvordan eg jobber. Det kan virke som om vi gjerne har litt forskjellige kundegrupper, og samtidig skal det sies at detailing ikke er hovedinntelkten min. Det er blandt annet derfor eg kan takke nei til jobber. Og som sagt tidligere det var ikke ment som kritikk.

Men men nok Off topic no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Det bar ikke ment som kritikk mot deg, det var bare min mening om hva eg legger i mine jobber, og hvordan eg jobber. Det kan virke som om vi gjerne har litt forskjellige kundegrupper, og samtidig skal det sies at detailing ikke er hovedinntelkten min. Det er blandt annet derfor eg kan takke nei til jobber. Og som sagt tidligere det var ikke ment som kritikk.

Men men nok Off topic no.

Vi er nok inne på samme sak og har samme mening om dette! Det som skiller er at jeg har som hovedinntekt ikke du, og holdningene til bilpleie er langt lettere i ditt området i mitt i tillegg er det langt færre biler å ta av her enn hos deg. Og den slår jeg meg med på! Nok off-topic B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers er det som oftest høyere konsentrasjon av carnauba i de faste voksene og litt lavere i de flytende (naturlig nok..), og de "beste" flytende variantene er en eller annen form for sealer ;)

Må nok korrigere litt (beklager det)

Flytende voks er ikke paste-voks som er "tynnet ut;" det er rett og slett primært forskjell på tilsetningene. En pastewax er tilsatt mange bindemidler for å få den fast, mens en flytende er tilsatt "spreading agents" (fant ingen god oversettelse) både for å få den flytende, og for å lett kunne legge så tynt og jevnt som mulig.

Hvor hard/lett en voks er å påføre/buffe av; hvor god holdbarhet, glans, dybde osv kommer ikke an på om voksen er paste eller flytende.. det kommer an på innhold og sammensetning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lest har som regel flytende vokser kortere holdbarhet på lakken enn paste wax. Collinite 476 har f.eks samme ingredienser som 845, men 845 har mye lavere konsentrasjon av de vitale ingrediensene, og mere løsemidler (for at den skal kunne være flytende) og varer derfor kortere. Det sier iallefall Collinite selv. Altså må man velge mellom lenger holdbarhet, eller enklere påføring.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok korrigere litt (beklager det)

Flytende voks er ikke paste-voks som er "tynnet ut;" det er rett og slett primært forskjell på tilsetningene. En pastewax er tilsatt mange bindemidler for å få den fast, mens en flytende er tilsatt "spreading agents" (fant ingen god oversettelse) både for å få den flytende, og for å lett kunne legge så tynt og jevnt som mulig.

Hvor hard/lett en voks er å påføre/buffe av; hvor god holdbarhet, glans, dybde osv kommer ikke an på om voksen er paste eller flytende.. det kommer an på innhold og sammensetning ;)

Trenger da ikke beklage seg for å korrigere ;)

Men det er mulig jeg formulerte meg litt dårlig, for jeg prøvde ikke å få fram at flytende voks er uttynnet paste voks, men at de variantene som har høyest konsentrasjon/mengde av carnauba oftest er de hardeste variantene, eller er jeg helt på jordet her?

Tech Wax og Gold Class gir jo samme glans/dybde/beskyttelse selv om det er paste eller flytende, men er de helt identisk i.fht fjerning hvis man klarer å påføre 2 helt identiske lag med både flytende og paste varianten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tech Wax og Gold Class gir jo samme glans/dybde/beskyttelse selv om det er paste eller flytende, men er de helt identisk i.fht fjerning hvis man klarer å påføre 2 helt identiske lag med både flytende og paste varianten?

TW er litt spesielt i og med at den er syntetisk, så der holder faktisk den flytende lengst (usikker på 2.0; har ikke testet denne i paste)

GC paste/liquid skal i utgangspunktet være kliss likt i holdbarhet, og klarer du å legge pasten like tynt som den flytende er de nok like å buffe av også.

Men så er det selvfølgelig forskjell på produsenter; på akkurat dette området sitter de jo på hver sin haug og finner opp hjulet hver for seg, og på forskjellig måte. Og hvis det Mighty sier over her er riktig, har kanskje ikke Collonite lykkes med å finne en god løsning på deres flytende voks? Ikke vet jeg; har aldri brukt Collonite.

Dog vil jeg påstå at psykologi utgjør den største forskjellen på paste/liquid voks. Noen sverger til at paste sitter bedre fordi den er "hardere," mens andre sier flytende fester seg bedre, siden den i teorien skal feste seg bedre i lakkporene.

Meeen.. spør du meg, synes jeg ikke det er samme "kosen" med flytende voks som med paste. Jeg bruker #16 fordi det er kos samtidig som det er en god voks som er lett å like, men jeg mener flasken med #26 jeg bruker fra tid til annen gir både bedre utseende og holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er mer kos med paste voks. Jeg har brukt mest flytende sealere og voks før, men etter jeg prøvde paste wax så merket jeg at det gir meg en helt annen "feeling" enn flytene produkter. Blir noe annet å gni paden nedi boksen enn å klemme ut noen dråper fra en flaske :)

Fra collinite:

"The 845 and 476s are made with the same ingredients, but the 476s lasts longer due to the fact that it has a higher concentration of natural and synthetic waxes. This is why the 476s is tougher to work with. The 845 has been Collinite’s overall best seller for 20 years due to the fact that it has excellent durability combined with an ease of use."

Dette stemmer med det jeg har lest flere steder på DW også. At flytende vokser oftest har lavere konsentrasjoner av de "viktige" ingrediensene, og at de mest holdbare voksene som regel er de som er mest jobb å legge på.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig forskjelll mellom flytende og fast er at flytende voks gjerne har en "best før dato" (dvs begrenset holdbarhet) mens den harde voksen har tilnærmet ubegrenset holdbarhet på hylla. Dette forutsatt riktig temperatur osv ;)

Endret av madskh
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dog vil jeg påstå at psykologi utgjør den største forskjellen på paste/liquid voks. Noen sverger til at paste sitter bedre fordi den er "hardere," mens andre sier flytende fester seg bedre, siden den i teorien skal feste seg bedre i lakkporene.

Meeen.. spør du meg, synes jeg ikke det er samme "kosen" med flytende voks som med paste. Jeg bruker #16 fordi det er kos samtidig som det er en god voks som er lett å like, men jeg mener flasken med #26 jeg bruker fra tid til annen gir både bedre utseende og holdbarhet.

Hehe..psykologi spiller nok en STOR rolle på mange punkter ved denne hobbyen :D

Men det er helt klart mer "kos" med paste enn med flytende, og jeg mente bestemt at noe flytende ville gi flere påføringer pr. ml. enn paste helt til jeg testa en voks fra swissvax. Dog er det sikkert marginale forskjeller, evnt. så er det bare psykologisk da jeg ikke har testa dette i praksis enda.

Han5y: sorry for mye OT men du ble forhåpentligvis litt klokere du å :D

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sagt at en paste er ca dobbelt så drøy i bruke om en flytende. På den annen side så er det ca dobbelt så mange ml i en flytende som en paste ;) Ergo; like mange vokspåføringer pr vokskrukke/flaske ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...