truhaa

Audi A4 vinterprepp

38 innlegg i emnet

Så var det tid for å starte å romle litt med vinterpreppen av noen biler i slekta, så denne a4n har vært her før og blitt "shina" opp flere ganger, noen med bare en runde rens + lsp andre ganger med en runde maskin.... Nå skal det sies at denne blir vasket med mitt/hageslange/NXT tech wash og er nok ikke av det verste i lakken, men det blir da noe over et år tid, så det var greit å få den inn en tur her fpr en "kjapp" shine og beskyttelse før den skulle ut på saltede veier og snøføre igjen...

post-3-1255388969,11_thumb.jpg

post-3-1255389384,08_thumb.jpg

post-3-1255389388,99_thumb.jpg

Bilen er en 98 mod med 66.000 på telleren, så den går ikke voldsomt mye, men den parkeres derimot på et kjåpesenter 3-4 dager i uka og det setter sine spor, det er merker etter dører, handlevogner, overivrige barn og herrer med hatt, noen spor lar seg fjerne, andre får være der som minne om turbulente år som konebil og transport middel....

Vel, her er i alle fall min opplevelse av denne "lakk restaureringen" med påfølgende beskyttelse.....

Det hele starter da som så mye annet med en grundig pre-wash (før vask) det som ble brukt da var følgende:

- Prickbort over hele bilen

- Chemical Guys sitrus wash wheel gel på felger og dekk

- Venter så 5 minutter

- Bilt-Hamber autofoam (1 del BT AF og 4 deler vann) i foam canon

- På bilen med det

- Venter så 5 minutter til

. Avspyling med foma Hot wazzzer (60c)

- Inspeksjon av lakken for nupper er "ok"

post-3-1255388973,75_thumb.jpg

post-3-1255388979,52_thumb.jpg

post-3-1255388983,75_thumb.jpg

post-3-1255388987,56_thumb.jpg

post-3-1255388991,45_thumb.jpg

post-3-1255388996,2_thumb.jpg

post-3-1255389000,99_thumb.jpg

post-3-1255389006,61_thumb.jpg

post-3-1255389023,68_thumb.jpg

post-3-1255389028,69_thumb.jpg

post-3-1255389031,4_thumb.jpg

post-3-1255389034,93_thumb.jpg

post-3-1255389039,81_thumb.jpg

post-3-1255389044,04_thumb.jpg

Vask av bilen ble følgende prosess:

- Grit Guard med Mothers ullmitt

- Sonax glans shampo

- P21s Power gel på felger

- Sonax glans shampo i foam canon (1 del Sonax 5 deler vann)

- På med dette over bilen

- Så vask med Swissvax detail brush mht emblemer, grill, blinklys mm

- Ullmitt i sving

- EZ brush og mothers brush på felgene

post-3-1255389052,6_thumb.jpg

post-3-1255389057,91_thumb.jpg

post-3-1255389062,78_thumb.jpg

post-3-1255389080,08_thumb.jpg

post-3-1255389047,39_thumb.jpg

Avspyling av bilen, og så rett over på:

- Bilt Hamber clay på våt bil uten å tilfør noe mer vann,

Det anbefales IKKE om du ikke skal polere over etterpå, da det lagde greit med merker, var obs på at det ble noe merker av dette, men de er såpass lette å fjerne etterpå at jeg lot det stå til denne gange, men jeg kjører nok ikke noe ønskereprise av den der uansett.... hadde clayen i varmt vann før jeg begynte å vaske bilen, så den var veldig god og myk før jeg begynte å claye, om det var pga at clayen var bløt det ble merker eller om det var pga lite vann vet jeg ikke helt sikkert, men en kombinasjon kan det nok være, likte bedre å bruke den når den var hard kontra bløt, men den var da innlysende mer formbar i bløt tilstand.....

Tørk ble med Scandicshines drying towel......

Så var første prosess unnagjort, det som nå skulle gjøres var å legge på Nanolotus Proff bilglass rund baut på denne her... så det startet med å vaske alle vinduen igjen med Nanosvampen, da er det i allefall rent nok etterpå, så ble vinduene tatt med Nanolotus forseglings rens, så ble vinduene spylt igjen med høytrykk før de fikk enda en runde med nanosvampen... mao så var de bra rene før jeg la på Nanolotus ruteforsegling... det ble lagt på i en fei, lot det tørke noen minutter før det ble fjernet med en Cobra vindus mikrofiber.... klødde da i henda etter å teste det, men klarte å holde meg unna og bilen ble pent satt i garasjen...

post-3-1255389082,95_thumb.jpg

Så var det inspeksjon av bilen der, og som nevnt så er det litt nips og bulker på denne her pga livet den lever, småbulker er SYKT irriterende da det ikke lar seg fikse i min garasje og det ødelegger en del på helheten også, det som ikke var pent av lakk skulle jeg klare å ta sånn sirka, men noen steder måtte jeg også gi tapt her, lakkering var/er eneste løsning på frontfanger og bakfanger..

post-3-1255389085,94_thumb.jpg

post-3-1255389091,35_thumb.jpg

post-3-1255389097,1_thumb.jpg

post-3-1255389101,22_thumb.jpg

post-3-1255389104,94_thumb.jpg

post-3-1255389107,37_thumb.jpg

post-3-1255389109,81_thumb.jpg

post-3-1255389112,15_thumb.jpg

post-3-1255389146,71_thumb.jpg

post-3-1255389148,65_thumb.jpg

post-3-1255389152,77_thumb.jpg

Etter runden så var det et merke som stakk seg ut, det var et merke etter ivrige barn eller noen som hadde det travelt ut av bilen, det var et merke etter en dør vs dørside og jeg syntes det var en god ide å ta frem 3Ms 3000 papir, control spray og halvmåne slipepaden jeg har her... slipte noen få pass 5-6 med litt trykk, tørket over, gjentok det samme en gang til og så var det "borte"

Her er noen bilder av det, før under og etter, korrigering av våtslipmerkene var med 3M grønn Fast Cut Plus Rubbing og grønn 3M pad sammen med #kremt# FLEX #kremt#.... :lol: så en runde med 3Ms gul, Extra fine Compound og gul 3M pad... ble så snasent atte :P

post-3-1255389212,51_thumb.jpg

post-3-1255389232,89_thumb.jpg

post-3-1255389235,58_thumb.jpg

post-3-1255389238,59_thumb.jpg

post-3-1255389240,52_thumb.jpg

post-3-1255389242,36_thumb.jpg

post-3-1255389210,7_thumb.jpg

Så var det over til resten av bilen, og jeg testet først med 3M gul og gul pad, det tok ikke voldsomt så det ble fort byttet over til orange 3M pad for noe mer kutt, og det funka såpass bra at det ble valget på resten av bilen, hadde tro og håp om at jeg skulle klare denne bilen med 1 steg da lakken ikke var såpass ille, vel jeg hadde både rett og feil mht det, den ble bra men ikke helt RDS fri, så noe er det igjen av RDS på denne her, men den ble mye, mye bedre en det den var.... Kjørte ingen runde etter 3M gul Extra fine compound + 3M Orange pad da jeg overhode ikke klarte å se noe som helst forskjell på lakken etter å ha testet med 3M ultrafina + blå pad på test spot, så rett derfra til LSPn

Hastigheter med 3M gul + Orange var på 1900 rpm, 2-3 pass, avslutta også å jobbe på 1900 rpm, noen steder ble det x2 prosess og noen få steder ble det x3 samme prosess for å ta det mer kranglete merkene, Orange pad tar MYE mer en gul, det kan du ta med til banken, det tar ikke som grønn 3M kombo, men det gjør en hard lakk LSP klar etter en runde og fjerner 90% av merker, dypere RDS er event mat for grønn 3M, men det innebærer enda en runde etterpå med Blå 3M kombo for strøkent resultat..

post-3-1255389247,96_thumb.jpg

post-3-1255389249,99_thumb.jpg

post-3-1255389252,11_thumb.jpg

post-3-1255389254,06_thumb.jpg

post-3-1255389275,52_thumb.jpg

post-3-1255389278,02_thumb.jpg

post-3-1255389280,68_thumb.jpg

post-3-1255389283,36_thumb.jpg

post-3-1255389285,86_thumb.jpg

post-3-1255389288,57_thumb.jpg

post-3-1255389292,03_thumb.jpg

post-3-1255389294,49_thumb.jpg

post-3-1255389296,77_thumb.jpg

post-3-1255389299,16_thumb.jpg

post-3-1255389314,34_thumb.jpg

post-3-1255389316,59_thumb.jpg

post-3-1255389321,55_thumb.jpg

post-3-1255389324,45_thumb.jpg

LSP (last step produkt) ble denne gangen Meguiars MG 21, da det er lenge siden jeg har brukt den og savnet synet av denne også, la den på med FLEX + Beige Meguiars pad. raska over panelene og lot det tørke et par timer..

Hastighet her var på 1100 rpm 1-2 pass over pad

post-3-1255389381,78_thumb.jpg

post-3-1255389371,87_thumb.jpg

post-3-1255389375,28_thumb.jpg

post-3-1255389378,59_thumb.jpg

post-3-1255389428,48_thumb.jpg

post-3-1255389423,91_thumb.jpg

post-3-1255389433,79_thumb.jpg

post-3-1255389438,24_thumb.jpg

post-3-1255389442,34_thumb.jpg

post-3-1255389446,16_thumb.jpg

Hjullbrønner fikk:

post-3-1255389392,35_thumb.jpg

Dekksider fikk Miliore tire shine:

post-3-1255389366,43_thumb.jpg

post-3-1255389368,88_thumb.jpg

Interiør ble tatt så enkelt og genialt som det kan taes, dvs, kriker og kroker ble først tatt med Meguiars sin slide`n lock børste, så støvesuger på gulv og seter, dash og resten av dører etc ble tatt med Nanolotus Microfiber og Scholl Purple 9000 før vinduene fikk en runde med Meguiars NXT gen glascleaner + Cobra glass ww... det holdt det, det så ut som nytt igjen der inne.... Matter ble forøvrig tatt med Bilt Hamber autofoam i foam gun og så spylt i 5-6 timer for å fjerne alt skummet etterpå.... ha ha, Green Clean var ikke hjemme her, derfor så testa jeg ut den komboen der som ikke blir gjentatt igjen, det kom skum, skum, skum, skum, skum og JA skum hele tiden... nok et bevis på at en lærer så lenge en lever :P

post-3-1255389153,98_thumb.jpg

post-3-1255389156,28_thumb.jpg

post-3-1255389158,12_thumb.jpg

post-3-1255389160,53_thumb.jpg

post-3-1255389162,43_thumb.jpg

post-3-1255389164,68_thumb.jpg

post-3-1255389166,79_thumb.jpg

post-3-1255389193,21_thumb.jpg

post-3-1255389194,96_thumb.jpg

post-3-1255389196,68_thumb.jpg

post-3-1255389198,56_thumb.jpg

post-3-1255389200,47_thumb.jpg

post-3-1255389202,81_thumb.jpg

post-3-1255389204,52_thumb.jpg

post-3-1255389207,92_thumb.jpg

Panser og forskjermer fikk en runde med MG 21 på kvelden (Lørdag) så den fikk også en runde med P21s carnaubavoks dagen (søndag) når resten av bilen fikk en runde med MG 21, så hele bilen har da MG 21 og panser forskjermer har da P21s Carnauba voks i tillegg til MG 21.... noe som ble bra :)

Eier hentet bilen på søndag kveld og mente bilen var som ny igjen.... alltid moro å høre det :) men noe skade var mission impossible:

Denne blant annet

post-3-1255389363,28_thumb.jpg

Noen ord om min nye maskin FLEX:

Dette er en lett og knall maskin å jobbe med, den starter litt høyt (1100 rpm) noe som var uvant på de to første panelene, men etter det så gikk det glatt... lett å spre på 1100 rpm og så opp på 3 (1900 rpm for jobbing, hastighet 3-4 er der du stort sett befinner deg mht jobbing, med hastighets regulatoren så er det lett å still fart på denne her, så jeg vil vel si at det er min nye "go too" maskin om dagen...

post-3-1255389245,18_thumb.jpg

post-3-1255389335,96_thumb.jpg

8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:thumbup:

Var Muc-Off Silicon Shine drøy i bruk eller?

Endret av General Lee
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hva skal jeg si om dette da Truls?!? Yous da man are :thumbs:

Nesten så jeg satt mårrakaffen i halsen når jeg så denne her.. Et lite kunststykke dette.

Synd du ikke postet det MMS bildet du sendte meg.. Hadde vært passende her:-)

Gleder/gruer meg til å teste Flex'en din...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba Truls. :)

Godt å se en A4 av denne typen også vare svart, ikke grå som de fleste er...

Nice vinterprepp! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Peeeent som alltid dette Truls ;) Mange bra bilder også, spessielt de interiørbildene var eyecandy faktisk :)

Hvordan syntes du det bar å påføre MG#21 med maskin? Følte du den var drøyere i bruk da?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra det her Truls. :)

Flott at du testet 3M EFC (gul) på orange pad. Jeg har ikke fått testet den komboen enda. Ble det virkelig ikke kjørespor etter den? Ble veldige kjørespor etter 3M FCP (grønn) på grønn pad på den A3'en jeg tok nå nettopp. Men det fikser jo onkel blå" (3M Ultrafina).

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig kongejobb Truls :thumbs:

Tror med sikkerhet eieren av denne kan påberope seg å ha en av landets mest ripefrie B5'er hvis en ser bort fra skadene.

Meget intereressant ang den Orange 3M Pad'en og gul polish. Den er jeg sugen på og har bedt Kazzper ta den inn i WEB shopen.

De vertikale dør gnissemerkene er utrolig irriterende. Godt at våtslip på disse gjorde susen.

Hvor lang tid brukte du på denne ?

Testet du PTGen ?

Virkelig en flott jobb med informativ og god writeup :)

Dekkglansen så "passe" blank ut. :D

Gratulerer B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

:thumbs:

Som vanlig et meget godt stykke utført arbeide her ja - og når man slenger inn litt våtslip så blir det bare enda bedre :)

Ang. MG #21 og drøyhet - jeg la på 2 lag på min egen bil (for hånd) og det var ikke mye det minket i 12oz-flaska... La på #21 med DA (1 lag) på en annen bil og det var enda drøyere :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser utrolig bra ut Truls!!!! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet, alltid gøy å lese slike gode og informative tråder.. default_smile.png

Og bilen ble sinnsykt blank og fin, skjønner at jeg også må få kjøpt inn noe våtslipeutstyr til neste sesong.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nice vinterprepp dette Truls,ser bra ut :) Bra lesing også..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

WOW.. Bra post og det ser BRA ut ;) Nice bilder

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil og nydelig jobb. :)

Bare en ting jeg stusser på, og det er bruken av clay med bare vann som lube?

Hvorfor ikke bruke skikkelig lube og få mindre merker?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

nice "write up". og en bra jobb....

Har noen familie biler jeg også som er "booket" for vinterklargjøring.... Er vel mulig det sklir ut litt her også....

haha .. Brynjar har flex skrekk.... du får klistre over et "makita" dymo merke når han skal taste den.....

Endret av Tyggern
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig bil og nydelig jobb. default_smile.png

Bare en ting jeg stusser på, og det er bruken av clay med bare vann som lube?

Hvorfor ikke bruke skikkelig lube og få mindre merker?

Bilt-Hamber sin clay skal bare brukes med vann den - og det er skikkelige saker også. På "riktig" lakk vil man får merker etter clay.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som i at den SKAL brukes med vann, eller at produsenten sier det holder med vann? :)

Isåfall kan man jo fortsatt bruke lube for å minske sjansen. Men ja, jeg ser også poenget i at man på "riktig" lakk får merke uansett. Jeg trodde dog ikke det gjaldt den harde klarlakken som Audi har på sine biler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som i "skal" :)B-H Clay

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nydelig vinterprepp Truls, her burde noen være fornøyd :thumbs:

Enten er du veldig glad i slekta eller så var det bare en "dårlig unnskyldning" for å teste flex`n :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb dette!

Har også erfart at BH clay lager merker på enkelte biler, men skal man bruke maskin etterpå er det ikke noe problem.

Godt å se du trives med Flex'en :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott utført jobb og meget bra writeup. Cred fra meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive