Gå til innhold

Fjerning av beskyttelsesfolie på Passat


BalleKnalle

Recommended Posts

BalleKnalle

Heisann!

Har en Passat stasjonsvogn med beskyttelsesfolie framfor de bakre hjulbuene (mot steinsprut osv. fabrikkmontert). Disse er ganske slitne og jeg hadde tenkt å bytte de ut samtidig som jeg tar vintershininga....

Jeg må sikkert til med varmepistol e.l. tenker jeg for å få løsnet de?

Hva skal jeg rense med for å få bort limrester o.l? Har tilgang på limfjerner/plasterfjerner fra apotek.

Må vel legge på ny folie før jeg polerer osv? Eller skal jeg polere for deretter å rense med noe alkohol før jeg limer på ny folie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener det skal gå greit å bare pirke til du får tak i en flik og så dra det sakte av. Har sett det blitt gjort flere ganger. Det sikker ikke så utrolig hardt :)

Hvis det er defekter i lakken under folien polerer du først, og så renser før du monterer ny. Er lakken perfekt under folien trenger du bare å rense. Skal ikke være limrester av betyning etter folien så lenge det er en av de "gode". Bruk IPA el.l for å rense området før du legger på nytt.

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Jeg ville brukt varmepistol fra litt avstand og dratt forsiktig.. Da er du i alle fall sikker på å ikke få med deg mer enn ønskelig.

Ville så gått over med 3M General Purpose Adhesive Cleaner for å fjerne limrester.

Polert opp også dette området, brukt en silikonfjerner eller GPC slik at du er sikret heft til den nye filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Jeg ville brukt varmepistol fra litt avstand og dratt forsiktig.. Da er du i alle fall sikker på å ikke få med deg mer enn ønskelig.

Ville så gått over med 3M General Purpose Adhesive Cleaner for å fjerne limrester.

Polert opp også dette området, brukt en silikonfjerner eller GPC slik at du er sikret heft til den nye filmen.

x2 på GPAC'en ;) Den er super på limrester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BalleKnalle

Jeg har noe menzerna top inspection liggende, tar den fett og olje slik at overflaten er klar for folie? Var et lakkeringsverksted som la på en folie for meg en gang og der var det et fingeravtrykk på limsiden av folien. Denne løsnet etter kort stund. Kanskje greit å bruke engangshansker ved montering også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett annet tips for og fjerne lim rester og lignende er 3M sin citrus rens, det den ikke fjerner klarer iallefall ingen andre produkter og fjerne!

Jeg blir bare mer og mer overbevist når jeg bruker citrus rensen for hver gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips for montering er å alltid å våte fingre når du monterer, da blir det ikke fingeravtrykk. Antar at det skal brukes en form for mildt såpevann under montering sånn som med 3M beskyttelsesfilmen?

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proffene som driver med foliering bruker vanndamp utstyr ved fjerning, da blir det ofte lite limrester igjenn etter folien også.

Men er folien av god kvalitet så komer nesten alt limen av ved fjerning, er kvaliteten dårlig sitten nesten alt limen igjenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

3Ms sitrus rens tar det rimelig sikkert om det er noe igjen, er det mye må du over noen ganger men det blir borte til slutt :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...