Gå til innhold

BMW 520D 2006 Svart


ØyvindBraaten

Recommended Posts

ØyvindBraaten

Litt usikker på hvilken kategori denne hører hjemme så prøver her, admin må gjerne flytte på den om den passer bedre et annet sted.

Uansett, har fått inn en svart BMW 520D 2006 modell, den er bruktimport. Kjørt i Kiel (altså havsaltet miljø) og den er kun kjørt i maskin med børster siden ny, kan dere selv tenke dere hvordan den ser ut. Skal prøve å få tatt noen bilder. Allerede begynt på den så dumt av meg å ikke ta bilde før start.

Den har en type salthinne som er sinnsykt kjip å komme gjennom, har nå brukt acrylpasta for å komme meg gjennom. Kjørte derpå 5000 fra Maxwax (sterk lakkrens) hvor jeg avsluttet lakkrense sekvensen med 12000 fra Maxwax (fin lakkrens). Det jeg undrer meg over nå er alle solripene som er i bilen, trenger derfor tips til følgende:

Fjerne solripene på en effektiv skånsom måte.

Unngå skjolder.

Dra opp glans og dybde i lakken.

Mvh Øyvind, Elverum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Har ingen erfaring med Maxwax produktene, og er ikke helt sikker på hva du mener med solriper. Men vil kanskje tro det er hologrammer du mener? I så fall er 3M Ultrafina på tilhørende blå 3M pad knall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjørt på med skikkelig kraftig avfetting først for å prøve å fjerne salthinna? Clayet?

Har ikke erfaring med så ny BMW, men kan se for meg at lakken er veldig hard på den. Av de produktene jeg har, så ville jeg gått på med MG105 på cutting pad (evt ullpad) og MG205 på polishing pad etterpå.

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Hvis du forestiller deg at du ser rett i lakken, og speilbildet av sola skinner fra lakken, så vil du se masse små tynne riper som går ut av sola, om noen forstod? :P

Kjørte på med kraftig avfetting og såpe og vaska, var ikke sollys den dagen jeg vasket den, å man ser ikke ripene så godt i kunstig lys.

Tenkte jeg skulle teste ullpad, for det har vi her. Den milde fra Meguires

PS: Hvordan funker ullpad'n i all hovedsak? Har hørt så mange delte meninger om den så har nærmest blitt litt skremt av å prøve, spesielt på kundebil.

Endret av AutoClean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Ullpad er mindre skremmende enn mange skal ha det til :) Det man skal tenke på er at en ullpad har mye cut og derfor bør man vite at man har relativt mye lakk å jobbe på så man ikke går gjennom. Den skaper til gjengjeld lite varme og det er liten fare for å brenne lakken. Finn deg et panser eller to på huggeren, mye god trening der :)

PS; Min svarte BMW 5 serie 2006 mod har så myk lakk at den får småriper av den minste ting...

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Det la jeg merke til også, holdt med å dra håndflata over så skapte det riper tvert. Holder med et lite tynt lag av pollen. Finnes det noen god forsegling som hjelper på her? Som beskytter mer og gjør det noe vanskeligere å skape riper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Det er jo to sider ved så myk lakk, den riper relatvit lett - men på den andre siden er det som oftest greit å korrigere. Jeg er jo voks mann og ville lagt et par lag med voks, men det kan jo - spesielt nå før vinteren - være greit å legge en forsegling som JetSeal, Megs el og toppe med voks for å gi kunden det lille ekstra :)

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde et søk på Maxwax men fant ingenting utenom båtpleiemidler?

Akrylpasta, sterk lakkrens, fin lakkrens? Dette er nye begrep for min del. Bruker dere dette med maskinpolering?

Det er normalt ingen problem å få bort riper hvis du bruker en compound/polish med mye kutt, dvs mye slipestoff, kombinert med en pad egnet for dette. Ulempen er vel at du må gå over en gang til med noe som har mindre kutt og gir høyere glans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Det er jo to sider ved så myk lakk, den riper relatvit lett - men på den andre siden er det som oftest greit å korrigere. Jeg er jo voks mann og ville lagt et par lag med voks, men det kan jo - spesielt nå før vinteren - være greit å legge en forsegling som JetSeal, Megs el og toppe med voks for å gi kunden det lille ekstra :)

Den Cleaner Fluiden du foreslo over mail Dag, er det en type lakkrens/rubb?

Bruker en del MaxWax produkter å de har lite voks, mer rubb og forseglings produkter så er lite kjent med voks. Hvordan er "levetiden" på ulike vokstyper generelt sett?

Gjorde et søk på Maxwax men fant ingenting utenom båtpleiemidler?

Akrylpasta, sterk lakkrens, fin lakkrens? Dette er nye begrep for min del. Bruker dere dette med maskinpolering?

Det er normalt ingen problem å få bort riper hvis du bruker en compound/polish med mye kutt, dvs mye slipestoff, kombinert med en pad egnet for dette. Ulempen er vel at du må gå over en gang til med noe som har mindre kutt og gir høyere glans.

I utgangspunktet er MaxWax store på båt ja, men har nå kommet med "Drive" serien som skal være med å konkurere mot Meguiers. De har alltid hatt type hardvoks, glansvoks, teflon og ulike rakklense midler, men aldri noe kjempe stort på bil. Ikke markedsført i alle fall.

http://maxwax.no/ <- beklageligvis er den lite oppdatert. De driver i disse dager med omgjøring av hjemmeside til en lettere platform.

Slik ca, kan du si at acrylpasta er grovkorning og skaper hinsides varme så må kunne og bruke det. Godt rubbemiddel, men skaper en del etterarbeid i forhold til kjøregater og skjolder. 5000 tar 450-800 korning mens 12000 går på 1500-2000korning sirkus. Dette er midler som er uten om "Drive" serien. "Drive" serien har lakkrensen kalt Pre-clean med antihologram. Disse midlene er fine i seg selv, men de har lett for å støve og krever derfor en flaske med litt vann så man kan sprute på i ny og ne for å fukte puta.

Endret av AutoClean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

CF pro er en lakkrens med veldig lett slip - den gjør lakken LSP/voks klar - funker ofte supert myke lakker, mange her inne som bruker den. Kommer seg helt an på voks og bruk Øyvind - men våre vokser varer med normalt stell og bruk fra ca 3-4 mnd opp til +/-12 mnd på de mest bestandige vaiantene (lengst varer Swissvax Endurance - voks kun for proffmarkedet).

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Vanskelige kår her på Hedmarken vett, spesielt i Elverum. Her skal alle ha mest mulig for billigst peng. Derfor er utfordringen å finne en balanse mellom ålreite priser og et godt resultat. Folk vrenger trynet med en gang vi nevner på en polering med forsegling på alt mellom 2500 til 4000 avhengig av bil, lakktype og farge. I tillegg har vi våre bedre landsmenn som driver nedi gata her som også gjør ting hakket vanskeligere hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Swissvax / Dag

Quality never fails, og i det folk begynner så resultater av et bra firmas arbeid så kommer kundene også etter hvert :) Vi har en proff kunde i stavanger som fikk en ny bilforhandler som kunde etter de så hvordan naboforretningens biler (som vår kunde har ansvaret for) så ut i forhold til sine egne etter vinteren...

www.swissvax.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Quality never fails, og i det folk begynner så resultater av et bra firmas arbeid så kommer kundene også etter hvert :) Vi har en proff kunde i stavanger som fikk en ny bilforhandler som kunde etter de så hvordan naboforretningens biler (som vår kunde har ansvaret for) så ut i forhold til sine egne etter vinteren...

Du har rett i det utsagnet! Så derfor velger jeg å se etter litt andre baner enn å kun binde meg til MaxWax produkter, for en kortsiktig løsning er det nok ikke det beste, men i denne bransjen må man alltid tenke langsiktig for holde hjula igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Hei, og velkommen til galskapet:-)

Det du kaller for solriper ut i fra beskrivelsen, er nok det som populært kalles for "hologrammer." Dette kommer veldig ofte frem på mørke og spesielt sorte biler... Det er noen kombinasjoner av midler som klarer å lage slike merker og veldig ofte så får man dette spes ved litt grovere kombinasjoner.. Det finnes selvsagt enkelte unntak også.. Hvorvidt du ender opp med hologrammer avhenger veldig av hvilke midler, hvor mye press og også hvilken hastighet du bruker. Den serien som du viser til kjenner desverre ikke jeg til og skal heller ikke uttale meg om den.

For midler som er diminishing som 80-serien til Meguiars, Menzera SIP(typisk) er veldig avhengig av å bli brutt ned på "korrekt" måte og veldig avvik fra riktig metode kan være med å skape hologrammer(Zenith-metoden). For non-diminishing midler har jeg fått erfare at lavere hastigheter ofte legger igjen mer hologrammer.

Hologrammer vises best i sol, og for å være sikker for å være fri for dette så kan det være smart å inspisere jobben med enten en 3M sungun hvis du har dette, du kan bruke blitzen på kameraet ditt eller den beste måten, ta bilen ut i direkte sollys.. Er også en fordel å ta en IPA wipedown eller en Menz top inspection før du sier deg fornøyd. Oljene i polishen kan også av og til skjule hologrammer, derav wipedown'en...

Wipedown er smart å gjennomføre mtp hologrammer, men også for å skape bedre heft til sealer/voks. Det har jeg erfart etter noen sorte biler.

Her er bilder fra de hologrammene jeg fikk etter en korrigeringsjobb på en sort Mini. Brukte 3M FCP med grønn pad.. Hvis du vil se mer så kan du gå inn her, http://www.detailersclub.no/forum/topic/3898-mini-2004-modell/i:

DSC_0148.jpg

Evt fra denne jobben hvor jeg først hadde våtslipt først, http://www.detailersclub.no/forum/topic/3872-vw-passat-4motion/ :

DSC_0391.jpg

Etter å ha gått over en runde med 3M ultrafine og blå pad så fikk jeg disse vekk:

DSC_0150.jpg

Ta også evt en titt i tråden til Truls, hvor han og jeg hadde en liten våtlsip-date.. Der klarte vi å få frem noen hologrammer, men står også litt mer om hvordan vi fikk dem vekk:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4081-audi-a3-vaatslipes/

Scholl har også midler som fungerer på disse, som eks. S30/S40 på eks orange scholl pad. MG 205 fungerer også til dette. SV CFP som Dag viser til skal også være god til dette. Denne har jeg selv ikke funnet 100% ideell fremgangsmåte på for hologramfjerning, men det skal vi få rettet opp til neste helg når jeg skal til SS å blakke meg og få fylt opp lageret..

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Hei, og velkommen til galskapet:-)

Det du kaller for solriper ut i fra beskrivelsen, er nok det som populært kalles for "hologrammer." Dette kommer veldig ofte frem på mørke og spesielt sorte biler... Det er noen kombinasjoner av midler som klarer å lage slike merker og veldig ofte så får man dette spes ved litt grovere kombinasjoner.. Det finnes selvsagt enkelte unntak også.. Hvorvidt du ender opp med hologrammer avhenger veldig av hvilke midler, hvor mye press og også hvilken hastighet du bruker. Den serien som du viser til kjenner desverre ikke jeg til og skal heller ikke uttale meg om den.

For midler som er diminishing som 80-serien til Meguiars, Menzera SIP(typisk) er veldig avhengig av å bli brutt ned på "korrekt" måte og veldig avvik fra riktig metode kan være med å skape hologrammer(Zenith-metoden). For non-diminishing midler har jeg fått erfare at lavere hastigheter ofte legger igjen mer hologrammer.

Hologrammer vises best i sol, og for å være sikker for å være fri for dette så kan det være smart å inspisere jobben med enten en 3M sungun hvis du har dette, du kan bruke blitzen på kameraet ditt eller den beste måten, ta bilen ut i direkte sollys.. Er også en fordel å ta en IPA wipedown eller en Menz top inspection før du sier deg fornøyd. Oljene i polishen kan også av og til skjule hologrammer, derav wipedown'en...

Wipedown er smart å gjennomføre mtp hologrammer, men også for å skape bedre heft til sealer/voks. Det har jeg erfart etter noen sorte biler.

Her er bilder fra de hologrammene jeg fikk etter en korrigeringsjobb på en sort Mini. Brukte 3M FCP med grønn pad.. Hvis du vil se mer så kan du gå inn her, http://www.detailersclub.no/forum/topic/3898-mini-2004-modell/i:

DSC_0148.jpg

Evt fra denne jobben hvor jeg først hadde våtslipt først, http://www.detailersclub.no/forum/topic/3872-vw-passat-4motion/ :

DSC_0391.jpg

Etter å ha gått over en runde med 3M ultrafine og blå pad så fikk jeg disse vekk:

DSC_0150.jpg

Ta også evt en titt i tråden til Truls, hvor han og jeg hadde en liten våtlsip-date.. Der klarte vi å få frem noen hologrammer, men står også litt mer om hvordan vi fikk dem vekk:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/4081-audi-a3-vaatslipes/

Scholl har også midler som fungerer på disse, som eks. S30/S40 på eks orange scholl pad. MG 205 fungerer også til dette. SV CFP som Dag viser til skal også være god til dette. Denne har jeg selv ikke funnet 100% ideell fremgangsmåte på for hologramfjerning, men det skal vi få rettet opp til neste helg når jeg skal til SS å blakke meg og få fylt opp lageret..

Jeg har kikka litt på det idag, har bilen inne å jeg begynner sterkt å mistenke at jeg kanskje har vært litt for røff med stiv pute og noen sterke midler.

Hvordan er effekten hvis jeg legger et voks lag (som fyller hologrammene/gjemmer de) og forsegler lakken etterpå?

Har tidligere brukt en del fra Meguiars, blant annet 80 og 86. Har L205 (hvis det ikke er S205?) inne til prøve nå, men føler ikke jeg har fått helt dreisen.

Skal begynne og bli flinkere på å ta før og etter bilder, er ca 1 uke siden jeg hadde 2uker med KUN svarte biler, gjennomsnitt 2 biler hver dag. Møtte på mange problemer der, og lærte en hel haug!

Har egentlig aldri tatt meg "brydderiet" med å maskere en bil før, hva er fordelen/ulempen ved dette? :)

Endret av AutoClean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar

Voks eller sealer vil ikke skjule dette noe godt, utenom at du får en blankere bil med hologrammer. Hologrammer vises uansett i det riktige lyset når de er der, så det er nok ikke løsningen å gå for. Er nok MG # 205 du har inne.. Den kan du klare å fjerne hologrammer med, da med en medium fast pute. Kjøre denne på 1500-2000rpm, 5-6 pass hvor du letter opp trykket helt på slutten.

Fordelen med å maskere er at du slipper å få varmeutvikling på f.eks plastlister(roterende masking vel og merke), samt at polishrester ser ikke spes pent på ikke lakket plast, hvis det får stå en liten stund. Vindusviskere kan spesielt være litt ekle å få rene for polishrester. Jeg pleier alltid å dekke disse til med mikrofiber.. Eneste ulempen med maskering er at det tar ekstra tid og at det er dørge kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar speeketh the truth :)

Til info så er 3M Ultra Fina SE (blå kork) + 3M blå pad en "hologramdødare" av dimensjoner. Jeg tok en rød Saab 9-3 som pga _litt_ merkelig lakk ble smekk hakke full av hologrammer og kjørespor - ei runde med 3M med DA-maskin så var det *wooosh* borte vekk.

Jeg kjørte gjennom Oslo i går på sykkelen i høst-sola og steike ta meg så mye kjørespor/hologrammer/voks-buffe-hologrammer jeg så bare fra Bjørvika og oppover mot Skedsmokorset. Bl.a. en svart BMW som ikke så ut i det hele tatt - holdt på å kjøre rett i sida på en lastebil da jeg ble så paff... Skulle ha stoppa bilen og tilbudt en runde med 3M nesten gratis bare for å hjelpe karen - men siden han satt der med oppkneppa skjorte ned til navelen, svære design-solbriller, en blackberry klistra til øret og skikklig "glætt sleik" så gadd jeg ikke allikevel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjeller problemmer med nyere "sort " BMW lakk har vell kris1986 skrevet en del om det når han gikk over sin egen 1serie.

Ellers er vell 3M sine produkter lette å bruke,

Med: 3M Perfect-It Fast Cut Plus rubbing, 3M Perfect-It Extra Fine Compound, 3M Perfect-It Ultrafina SE, og tilhørende 3M pads skulle du klare det meste av problemer.

Eventuelt kan du bruke pads fra megs So1o serien, det er vell flere her som har gode erfaringer med den comboen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØyvindBraaten

Mtp. maxwax er vel disse produktene mer kjent som "Applied" med produktserie maxwax...

Stemmer, er også nevnt lengre opp her. Også kaldt i dag Orapi Applied.

Prøvde Cyclo maskin idag på en bil også for fun! siden det var stille dag i dag. Morsom maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...