Gå til innhold

BMW 320i mod: 2000-ett eller annet... =)


Stein86

Recommended Posts

 Dette var en jobb jeg gjorde for noen uker siden, men har ikke hatt tid eller gidda til å legge den ut tidligere. Bedre sent enn aldri…

Slik så bilen ut ved ankomst

CIMG0423-1.jpg

CIMG0426-1.jpg

CIMG0427-1.jpg

Lite beskyttelse her i gården…

CIMG0428.jpg

Sprayet prickbort på alt fra vinduene og ned og lot dette ligge noen minutter før jeg sprayet en blanding av valetpro snowfoam, alkalisk avfetting og megs hyperwash som fikk virke 5-10 minutter.

CIMG0430-1.jpg

CIMG0433.jpg

CIMG0429.jpg

Ser jammen ut som det fungerte bra og trakk ut dritt fra overalt.

CIMG0431-1.jpg

Dette ble så spylt av før en foamblanding uten alkalisk avfetting ble sprayet over bilen mens jeg vasket all småkroker og gummi/plast med surfexHD 1:6 og en detail brush.

CIMG0437.jpg

CIMG0438.jpg

SurfexHD er syk på å trekke ut dritt fra gummilister..

CIMG0439.jpg

Deretter ble dekkene vasket med surfexHD og en oppvaskbørste og felgene fikk bilberry 1:4 sammen med swissvax børste og EZ detail brush.

SurfexHD ble også brukt i hjulbuer, dørkarmer, bensinlokk, motorrom og lignende.

Før:

CIMG0424.jpg

CIMG0425.jpg

Underveis:

CIMG0435.jpg

CIMG0436.jpg

Etter:

CIMG0461.jpg

Etter dette så vasket jeg bilen med megs hyperwash og lambswool mitt før jeg clayet med BH autoclay soft med vann med en liten dråpe ONR oppi, etter clay ble ble det nok et skumlag før jeg tørket bilen med CG miracle dryer.

Så var det dags til å se på lakktilstanden. Jeg er utrolig dårlig til å ta bilde av dette siden jeg er så klar for å begynne med poleringen på dette tidspunkt… 

CIMG0443.jpg

To 50-50 bilder fikk jeg også tid til etter å ha polert med 3M extra fine compound og megs polish pad 1.0 sammen med min Flex DA.

Polert på venstre side.

CIMG0444.jpg

CIMG0445.jpg

Dette området var det lite jeg kunne gjøre noe med. Så ut som en spraybokslakkering og selv etter fast cut plus kunne jeg ikke se noen forbedring.

CIMG0448.jpg

 

Etter hvert panel pleier jeg å ta en IPA-wipedown for å se at jeg har fått ønsket korrigering, men pleier også å ta en full IPA-wipedown av hele bilen til slutt også.

Eksosen ble vasket med surfexHD før det ble polert med autosol.

Før

CIMG0450.jpg

Etter

CIMG0460.jpg

Fornøyd med glansen etter en 1-stegs polering der jeg fikk fjernet swirls, men måtte la de dype RDS ligge igjen… 

 CIMG0455-1.jpg

CIMG0465.jpg

CIMG0466.jpg

Deretter la jeg et lag med poorboys black hole og to lag med collinite 915 med en dags mellomrom.

Noen etterbilder før jeg har tatt cg new look trim gel på plasten og vasket vinduene.

 CIMG0464.jpg

CIMG0470.jpg

CIMG0473.jpg

CIMG0442-1.jpg

CIMG0451-1.jpg

CIMG0453-1.jpg

Fjernet også det stygge N-merket på bakluken.

CIMG0458-1.jpg

CIMG0471-1.jpg

CIMG0474-1.jpg

Egentlig mest fornøyd med disse to bildene..

CIMG0475-1.jpg

CIMG0476-1.jpg

Bilen ble også rengjort innvendig og delskinnet ble også rengjørt og beskyttet med LeatherMaster-trioen. 

Jeg syntes det ble litt overkill med to gamle autopassfester så disse to ble fjernet etter mye om og men. Dessverre glemte jeg å ta bilder av dette etter at de ble fjernet.

CIMG0478.jpg

 

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra dette. Fin forskjell ble det jo også...

Brukt autosol og stålull på potta?

Har også brukt Surfex HD på lister og slikt, men synes jeg må bruke den så sterkt for at den skal ha skikkelig effekt. Har vel kanskje bare vært heldig og ikke hatt så skitne biler :P

Edit: Ser jo ut som hologrammer på ene bildet med blits!?!? Er jo brukt DA! Sikkert synsbedrag.

Endret av Ad|oS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker surfex HD til nesten alt og bruker fra 2% til 10% alt ettersom hva som skal rengjøres. 1:10 tar egentlig alt. Bruker 1:20 til felgrens. Bare et tips om collinite 915; jeg sendte mail og spurte angående layering og herding og fikk beskjed om at de anbefalte 30min mellom hvert lag, så det trengs nok ikke å vente et helt døgn :)

Bilen ble sykt blank, mye fine speilbilder der :) Ser ut som du fikk ut de aller aller fleste defektene. Ikke værst med DA :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble bra dette. Fin forskjell ble det jo også...

Brukt autosol og stålull på potta?

Har også brukt Surfex HD på lister og slikt, men synes jeg må bruke den så sterkt for at den skal ha skikkelig effekt. Har vel kanskje bare vært heldig og ikke hatt så skitne biler :P

Edit: Ser jo ut som hologrammer på ene bildet med blits!?!? Er jo brukt DA! Sikkert synsbedrag.

Brukte autosol sammen med en med skrubbesvamp fra rema der jeg drar av den grove delen og bruker den først før jeg får opp glansen etterpå med svamp-delen. Og i tillegg så er engangshansker et must for meg når jeg driver med dette. 

Kan ikke huske at det ble noen hologrammer, spesielt ikke på panser og bakluke siden jeg gikk brukte fast cut plus + extra fine compund og ultrafina med respektive megs pads på panser og bakluke. Klarte ikke å levere ifra meg bilen etter kun 1-stegs på disse panelene... 

Når jeg tenker med om så er de to blitz-bildene etter et lag med collinite 915 så er alltids en fare for at jeg ikke har fått buffet det skikkelig av.   :unsure:

Kanskje det bare er jeg som er lat, men gidder ikke å gå over med argusøyne etter buffing av første laget siden jeg skal legge et nytt lag oppå allikevel. Er mer nøye med buffingen etter siste laget..

Og jeg syns ikke det blir like hologrammer etter DA som etter roterende dersom en bruker for grov kombo.

Blir sånne rare merker som jeg ikke klarer helt å beskrive, klarte å lage noen syke kjørespor/hologrammer med SIP på en Saab 9-3 for en stund siden. Brukte 3-4 runder med ultrafina for å ordne opp etter meg selv på det panseret på den bilen.. Rareste lakken jeg har vært borti...   :blink:

Jeg bruker surfex HD til nesten alt og bruker fra 2% til 10% alt ettersom hva som skal rengjøres. 1:10 tar egentlig alt. Bruker 1:20 til felgrens. Bare et tips om collinite 915; jeg sendte mail og spurte angående layering og herding og fikk beskjed om at de anbefalte 30min mellom hvert lag, så det trengs nok ikke å vente et helt døgn :)

Bilen ble sykt blank, mye fine speilbilder der :) Ser ut som du fikk ut de aller aller fleste defektene. Ikke værst med DA :)

Jeg er også sinnsykt fornøyd med surfexHD. Men føler jeg trenger å ha den blandet 1:6 for å få noen skikkelig virkning, kanskje alle bilene jeg jobber på er altfor skitne...  :o

Og tusen hjertelig takk for infoen angående 915, skal huske det til neste gang. Grunnen til at det ble lang herdetid denne gangen var fordi jeg ikke rakk mer enn en lag før jeg tok kvelden på lørdagen. 

Det er ingen tvil om at det tar lenger tid med enn DA enn med roterende.. Bruker flex roterende av og til når jeg er med som ekstrahjelp for en kompis.

Men jeg har ikke hatt problemer med å korrigere opptil 90% på knallhard VAG-lakk, det tar bare ganske mye lenger tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være merker etter voksen også ja. Får av og til hologram lignende mønster etter buffing av voksen ja, så er forhåpentligvis bare det.

DA er jo mye tryggere med tanke på hologrammer, men man får spor etter dem også på veldig myk lakk

Angående DA vs roterende har jeg noe lignende erfaringer som deg. Hadde også DA før, riktignok en Kestrel som ikke er like kraftig som Flex sin, men den fikk jobben gjort etter en stund. Men da jeg prøvde roterende for første gang var jeg egentlig solgt... Arbeidet går jo syyykt mye raskere, og er ikke så farlig som mange skal ha det til. Bare å handle!

Endret av Ad|oS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

strøkent dette her, rent, pent og sort ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strøkent dette her, rent, pent og sort ;)

Takk takk, selv om bilen er mørkeblå..

Edit: Regner du snakket om den fine svartfargen som migliore tire glaze gav til til dekkene.. ;)

Sort? så mer ut som Montreal Blue på enkelte bilder :D

Er mer enig med deg der ja, men stakkars Truls som er så god til å poste positive tilbakemeldinger skal få lov til å bomme litt på fargene av og til.. :P

Endret av Stein86
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

he he, ja, mente dekka jeg......kremt/host :rolleyes:

ja, var blå den der gitt, sjekker først PC skjerm så synet... :D

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

danfuruvarp

Blei skikkelig bra det der ;)

Men du må fortelle meg hvordan du fikk vekk det forbaska autopass merkene.... har et i bilen min jeg og... omtrent midt!!! på ruta...

2016 Mercedes C350e 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blei skikkelig bra det der ;)

Men du må fortelle meg hvordan du fikk vekk det forbaska autopass merkene.... har et i bilen min jeg og... omtrent midt!!! på ruta...

Jeg kan fortelle hvordan jeg gjorde det, men min metode er litt uortodoks..   :unsure:

Jeg satt arbeidslysene mot ruta og tok et bredt flattjern og pakket det inn i en mikrofiber, dyttet dette under plasten og vippet til det løsnet. Da løsnet plast-delen og etterpå dro jeg bare av den dobbeltsidige tapen med hendene.

Jeg prøvde først med fiskesnøre, men etter at jeg røyk 4 slike så hentet jeg flattjernet...  :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Fikk aldri sitt denne bilen etter den ble ferdig.. :) Ble ett stykk fint arbeid! :) Tips til de autopass festene i ruta som er litt sikrere.... Ta å legg en liten plassplate eller noe bak mikrofiberen så du får fordelt trykket på flattjernet.. Vet om flere som har vært uheldige der skjønne du.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble veldig bra det her :D

Kan være hologramer etter voks, 476s kan ofte legge igjen litt av de, men ikke noe krise, litt vann / qd og en mf så er de vekk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Så jo veldig bra ut dette :) Hvordan syntes du 915 var å buffe av? Til å fjerne de autopassfestene kan jeg annbefale å bruke 3M GPAC! Den er utrolig bra på å løse opp lim på det meste. Både lister, autopassfester osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Fikk aldri sitt denne bilen etter den ble ferdig.. :) Ble ett stykk fint arbeid! :) Tips til de autopass festene i ruta som er litt sikrere.... Ta å legg en liten plassplate eller noe bak mikrofiberen så du får fordelt trykket på flattjernet.. Vet om flere som har vært uheldige der skjønne du.. :)

Takk for tips, hadde kanskje flaks som ungikk å gi ruta en sprekk da..   :huh:

Ble veldig bra det her :D

Kan være hologramer etter voks, 476s kan ofte legge igjen litt av de, men ikke noe krise, litt vann / qd og en mf så er de vekk ;)

Takk skal du ha. Fikk masse hologrammer av collinite voksene i begynnelsen når jeg la dem tykt, men liker å tro at jeg begynner å få litt mer kontroll over hvor tynt de skal legges nå.

Så jo veldig bra ut dette :) Hvordan syntes du 915 var å buffe av? Til å fjerne de autopassfestene kan jeg annbefale å bruke 3M GPAC! Den er utrolig bra på å løse opp lim på det meste. Både lister, autopassfester osv...

Syns egentlig 915 er lett å buffe av, men jeg lar den ikke ligge så lenge. Tar vanligvis swipe-testen etter 3-5 min og da er den som oftest klar til å ta av.

Når jeg legger voks på siden av bilen så legger jeg voks på begge dørene før jeg begynner å fjerne voksen på den døren jeg la voks på først. 

Pleier å ta en siste runde med last touch og en tykk mf før jeg leverer ifra meg bilen for å forsikre meg om at jeg ikke leverer bilen med voks-hologrammer.

På lyse biler har jeg ikke sjanse til å se hvor jeg har lagt voks eller ikke. Vrir foampaden en kvart omdreining i boksen med veldig lite press og dette holder til et panser eller to dører. Så er ikke så mye voks som trengs.

Flott jobb dette!

Takk takk..   :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...