Gå til innhold
Otis

N00b prøver seg med roterende

Recommended Posts

Otis    1
Otis

Hallo

Jeg har lenge gått å syslet med tanken å prøve meg med roterende maskin, da jeg lenge nok har sett meg lei av å ikke på en blank nok bil, og riperfri!

Så nå har jeg trålet dette forum opp-og-ned i 1-2 mnd. og handlet litt produkter på forskjellige plasser, men mest hos Scandicshine, iogmed jeg kjørte forbi en tur.

Bilen som skulle testes var min egen `01 520d, altså en BMW, som enkelte hevder har litt hard lakk,

som jeg egentlig ikke forstår meningen av før jeg har prøvd den og en annen bil.

Nuvel, startet med vask;

-Meguiars Nxt gen, lilla såpe.

-Meguiars wash mitt

-Grit guard bøtte

-Surfex HD

-Bilthamber clay

Trengte ikke så veldig mye vask eller clay, da jeg hadde gått over den for 2 uker siden, med Meguiars DC serien for hånd.

Så skitten satt ikke noe særlig godt fast, men den nye clayen fra Bilthamber, var fin fin. Tok litt lakk på de 2-3 første dragene, men det ordnet seg med enda mer vann.

Etter dette var det inspeksjon av lakken på skikkelig nærthold;

post-163-1254771527,9_thumb.jpg

post-163-1254771529,55_thumb.jpg

post-163-1254771531,01_thumb.jpg

post-163-1254771533,48_thumb.jpg

post-163-1254771535,17_thumb.jpg

post-163-1254771537,21_thumb.jpg

Lakken ser mye bedre ut enn dette når man ikke leter etter feil :)

Så var det tid for testing av produkter, ikke det at jeg hadde så mye å velge mellom;

- Scholl S17 med oransje pad

- Scholl S30+ med gul pad

Grunnen til at det var litt lite produkter var litt med økonomi og at jeg var litt spent å få startet.

post-163-1254771793,02_thumb.jpg

Her valgte jeg den minst aggresive komboen, da jeg har forstått at det er lurest, noe jeg er enig i, ihvertfall når man er ukjent med dette.

S30+ med gul pad, ikke nok!

post-163-1254771798,03_thumb.jpg

Her var det S17 med oransje pad, som så bedre ut, og det måtte være nok, da jeg ikke hadde noe annet.

post-163-1254771800,26_thumb.jpg

post-163-1254771802,06_thumb.jpg

post-163-1254771803,89_thumb.jpg

Ikke så verst syntes nå jeg da.

Så da var det lite bilder, før jeg hadde tatt hele panseret, med s17 og s30.

post-163-1254772196,93_thumb.jpg

post-163-1254772198,53_thumb.jpg

Her var det litt mer inspeksjon av dører og skjerm. Ikke bra.

post-163-1254772267,45_thumb.jpg

post-163-1254772269,59_thumb.jpg

Her begynner det å bli bra, men jeg syntes ikke det var lett å korrigere med S17, den var ganske motvillig på flere plasser og ville ikke gå dit jeg ville, så det ble med 2-4 passeringer og ikke mer, håpet at S30 skulle ta resten.

post-163-1254772437,88_thumb.jpg

post-163-1254772439,52_thumb.jpg

post-163-1254772441,45_thumb.jpg

post-163-1254772443,3_thumb.jpg

Litt 50/50 bilder.

post-163-1254772667,71_thumb.jpg

post-163-1254772669,99_thumb.jpg

Slik skal man ikke bruke S17, fant jeg ut...

post-163-1254772780,83_thumb.jpg

Det var et rent hel..... å fjerne, selv med 50/50 Isopropanol og batterivann, seigt og jævlig. Jeg gjentok ikke dette på nytt.

Kan røpe såpass at jeg ikke ble helt venn med S17 og min bil, men enkelte plasser gikk det bedre, men desto værre andre plasser.

grusom å styre og forferdelig å fjerne etterpå. Skal det være slik!?

Her er jeg nesten ferdig, men som dere ser så var det endel rare riper på dørene, helt øverst, de forsvant deriomt med S30.

Lurer på om det var en stein som var lurt seg inn i padden...?

post-163-1254773001,2_thumb.jpg

post-163-1254773003,22_thumb.jpg

post-163-1254773005,18_thumb.jpg

post-163-1254773006,73_thumb.jpg

post-163-1254773008,33_thumb.jpg

post-163-1254773010,21_thumb.jpg

Her er jeg ferdig med alt, har lagt på CG M-seal og deretter en billig (voks) Meguiars sin DC-3. (Det var det jeg hadde for denne gangen)

post-163-1254773231,21_thumb.jpg

post-163-1254773234,33_thumb.jpg

post-163-1254773236,49_thumb.jpg

post-163-1254773238,49_thumb.jpg

Jeg ser nå at dette ble veldig langt, men håper at noen av dere kan ta å se igjennom dette og kommentere litt.

Vil veldig gjerne lære enda mer om dette, da jeg skal ta flere biler, så snart jeg har litt mer midler og produkter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
HHA    36
HHA

Herregud den bilen hadde mye swirls før du starta :P Ble hvertfall bra etter at du hadde fått brukt maskina litt! :D Vet ikke om det fungerer med scholl.. Men du kan prøve å ta noen dråper med S30 sammen med S17 på pad'n neste gang. Se om det blir bedre da.

Myk bakplate er også lurt å ha.. Blir litt lettere å holde kontroll på maskina. Uansett så er det treningssak. Øvelse gjør mester!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torby    204
Torby

Bra jobba dette Otis! :D

Gamlebilen din har det fint forresten!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
truhaa    1 520
truhaa

kan være litt overdosering der gitt.... :lol: den døra der var greit med produkt...

Ikke jobbe på for store flater om gangen, og ikke mye på paden etter at den har fått litt "mer" første gangen, holder ofte med en dært (kr stykke str) og husk at s17 bryter du forholdsvis fort ned også, så spre, opp i fart, 2-3 pass og så ferdig....

Uansett ble bilen mye bedre da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Wow, var skikkelig overdose av S17 på ene bildet der ja :P Men gjør som truhaa sier. Hold deg til et lite område om gangen, ca 30x30cm og bruk LITE produkt. Det skal kun være en tynn hinne på området du polerer. Polishen skal være helt transparent når du buffer den av. Men bilen ble bra den, om ikke perfekt så i allefall 1000% bedre! :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mats88    3
Mats88

Jeg syns det ble bra til slutt:) Hvordan maskin kjøpte du? Vurderer å kjøpe en selv, men usikker på hva som er bra og hva man bør styre unna:S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
rudilgr    200
rudilgr

Dette får du i fingrene etterhvert, bedringen ble stor uanz, men som skrevet over her : LITE produkt :P hehe.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kopmaniac    5
Kopmaniac

Bra jobba, Otis.

Leste nettopp en post fra moderator Brynjar som poengterte dette med noobie-spørsmål etc, og at det var viktig at folk turte stille slike, samt at de fikk seriøse svar for at flere skal lære og bli hekta. Her synes jeg vi har et genialt eksempel på en som poster et bilde av en heller uheldig dør uten å være redd for å bli hånet. Noen smileys blir det selvsagt, men bare god stemning som vanlig på dette forumet.

Du er neppe den første som har klæsja på i overkant mye polish, men med slike dokumentasjoner blir det helt sikkert færre i fremtiden, meg selv inkludert når maskina etter hvert kommer i hus.

:thumbs:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Tommelen opp for denne tråden. Både blldene av døra med mye produkt og den godlynte reponsen som gis i etterkant. Slikt er med på å gjøre dette gode forumet til det det er; en knallbra inspirasjonskilde til å få lakken flott på bilen sin.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Otis    1
Otis

Herregud den bilen hadde mye swirls før du starta :P Ble hvertfall bra etter at du hadde fått brukt maskina litt! :D Vet ikke om det fungerer med scholl.. Men du kan prøve å ta noen dråper med S30 sammen med S17 på pad'n neste gang. Se om det blir bedre da.

Myk bakplate er også lurt å ha.. Blir litt lettere å holde kontroll på maskina. Uansett så er det treningssak. Øvelse gjør mester!

Joda, bilen var egentlig veldig full av swirls, det er forrige eier som har ordnet dette. Vaskemaskin og greier. Jeg kjøpte bilen for 11 mnd siden, så jeg er ikke skyld i dette :)

Ja, jeg må nesten prøve meg ennå litt mer fram, da jeg var ganske så plaget med S17 på mange plasser.

Hadde faktisk kjøpt meg en 3M backingplate, den hadde et fint skumlag på seg, mjuk og god.

Bra jobba dette Otis! :D

Gamlebilen din har det fint forresten!

Takk for det du Torby! Bra at du tar vare på gamle bilen, jeg savner den litt noen ganger... Men den er vel i gode hender!

kan være litt overdosering der gitt.... :lol: den døra der var greit med produkt...

Ikke jobbe på for store flater om gangen, og ikke mye på paden etter at den har fått litt "mer" første gangen, holder ofte med en dært (kr stykke str) og husk at s17 bryter du forholdsvis fort ned også, så spre, opp i fart, 2-3 pass og så ferdig....

Uansett ble bilen mye bedre da :)

Joda, den døra fikk nok så det holder. Det var egentlig en liten test, da jeg ble litt lei pga. at den var så vanskelig å kontrollere, men det ble IKKE bedre.

Var ekstremt vanskelig å få det av! Seigt og jævlig.

Wow, var skikkelig overdose av S17 på ene bildet der ja :P Men gjør som truhaa sier. Hold deg til et lite område om gangen, ca 30x30cm og bruk LITE produkt. Det skal kun være en tynn hinne på området du polerer. Polishen skal være helt transparent når du buffer den av. Men bilen ble bra den, om ikke perfekt så i allefall 1000% bedre! :)

S30 var veldig fin å jobbe med, den kunne man legge på tynt og jobbe kjempeflott med.

Men vi får satse på at det blir bedre en annen gang.

Jeg syns det ble bra til slutt:) Hvordan maskin kjøpte du? Vurderer å kjøpe en selv, men usikker på hva som er bra og hva man bør styre unna:S

Jeg kjøpte meg faktisk den billigste maskinen på Jula, til 395,- Fungerte greit, men jeg ser begrensningen med en gang. Så ny maskin er allerede på ønskelisten...

Men bevares, du får jobben gjort, men du må jobbe litt mer, og jeg tror den er litt tyngre enn de andre proffe som finnes der ute.

Den bråkte også litt, så jeg valgte å bruke hørselvern, da det var mer behagelig.

Dette får du i fingrene etterhvert, bedringen ble stor uanz, men som skrevet over her : LITE produkt :P hehe.

Takk for det, rudilgr. Bedringen var ganske så stor ja!

Bra jobba, Otis.

Leste nettopp en post fra moderator Brynjar som poengterte dette med noobie-spørsmål etc, og at det var viktig at folk turte stille slike, samt at de fikk seriøse svar for at flere skal lære og bli hekta. Her synes jeg vi har et genialt eksempel på en som poster et bilde av en heller uheldig dør uten å være redd for å bli hånet. Noen smileys blir det selvsagt, men bare god stemning som vanlig på dette forumet.

Du er neppe den første som har klæsja på i overkant mye polish, men med slike dokumentasjoner blir det helt sikkert færre i fremtiden, meg selv inkludert når maskina etter hvert kommer i hus.

:thumbs:

Bildet mitt kan godt være til skrekk og advarsel til andre ja :) Viktig å få fram, hvordan man IKKE skal gjøre det ihvertfall...

Jeg liker dette forumet veldig godt, da det faktisk går an å holde en seriøs tone over det hele, men med enkelte innslag av humor, som er kjempefint!

Enkelte ha nevnt Bilforumet inn her også, og vi som har vært der før, vet hvordan et forum helst ikke skal bli...

Tommelen opp for denne tråden. Både blldene av døra med mye produkt og den godlynte reponsen som gis i etterkant. Slikt er med på å gjøre dette gode forumet til det det er; en knallbra inspirasjonskilde til å få lakken flott på bilen sin.

Jo, takk for det. Jeg kommer nok til å stille litt flere spørsmål etterhvert, da jeg ikke kunne alt før jeg begynte, men fikk endel "aha" opplevelser med korrigeringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ole Gunnar    151
Ole Gunnar

Stor forbedring dette på en bil med utfordringer :D

Stå på videre og ikke vær redd for å spør mer :) .

De aller fleste av oss har startet med å bruke for mye produkt og tatt for store flater B)

Etter å ha prøvd seg fram en del og fått mange nyttige kommentarer her på DCN så går det bedre og bedre for hver gang.

Lykke til videre ! :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ad|oS    337
Ad|oS

Alle har vært nybegynnere, og alle har gjort sine feil. Det viktige er jo at man kan lære av det, samt vise andre hva man har gjort feil så de også kan lære. Jeg er også ganske ny på maskinpolering, men merker godt at læringskurven er veldig bratt nå i starten. Et par timer her på forumet til dagen, og man får med seg veldig mye nytt. Ganske gøy å lete i gamle tråder, så ser man at også de "flinkeste" her inn har vært nybegynnere som har stilt ulike spørsmål og gjort mye rart ;)

Om du ikke fikk vekk alt av riper denne gangen så ble det jo kjempebra forbedring. Og bare vent til neste gang når du har fått litt mer lærdom, da blir det enda mye bedre :D Bra resultat uansett...

Lykke til videre!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×