Gå til innhold

Audi A4 B6 Avant


Yeoman

Recommended Posts

Bil: Audi A4 Avant 2004

Farge: Sort

Km stand: 140 000

Ja, da fikk jeg tid til å legge inn bilder fra mitt forrige prosjekt. Brukte sist Søndag på å gå over min egen bil med roterende. Det som skulle tas var vaskeriper og lettere riper, er noe dypere riper på siden av bilen, men dette får jeg spare til våren. Kommer nok til å kjøpe skvettlapper da jeg tror spruten fra dekkene under vinteren er en stor synder. Var mye riper fra hjulbuen fremme og bakover. Kjører desverre en god del på vintersaltede veier som er fulle i grus og drit :(

Bilen ble bra til slutt etter en dags arbeid, klarte å skjule de verste ripene med poleringa, men det gjenstår å se hvor lenge dette varer.

Prøvde ut wipedown denne gangen med batterivann og kondensfjerner, det funket som bare det :) Men var mye arbeid å fjerne poleringsrester fra en sort bil :S

Vask:

- Grime reaper avfetting over det hele + motor

- Bilberry felgrens til dekk/felg

- Kärcher høytrykkspyler med foamgun.

- CG Citrus wash and Gloss (Dette ga mye skum default_smile.png )

- Microfibre Wash mitt

- SS Drying towel

Polering:

- Scholl S03 ( på de verste ripene )

- Scholl S30

- No rinse claylube

- CG Heavy duty claybar

Lakkforsegling:

- Jetseal

Voks

- CG 50/50

Maskin:

- Flex 3403 VRG

- Scholl bakplate m/ skumgummi

Pads:

- Scholl Orange pads

- Scholl Blue pads

- Scholl wool pads

- Scholl Finishing pads

Wipedown:

50% Batterivann

50% Kondensfjerner

Etter polering gikk jeg over kanter og døråpninger med utblandet No Rinse, fikk bort det meste av søl med S30.

Så over til bilder:

Høsten har komt, nattens blader begynner å dekk bilen. Er en del riper på bakfangeren, denne må mest sansynlig lakkes om etter at jeg rygget ned en mørk regnvåt grusvei. oops, var vist litt materialer der som jeg ikke såg :(

AudiA419TDi.jpg

AudiA419TDi1.jpg

AudiA419TDi2.jpg

Tid for skum

AudiA419TDi3.jpg

AudiA419TDi4.jpg

Skumlag nr 2 og en runde med washmitt

AudiA419TDi7.jpg

Vaskeriper etter maskinvask

AudiA419TDi9.jpg

Tak

AudiA419TDi10.jpg

Panser

AudiA419TDi11.jpg

Nyvasket og klar for maskering og clay

AudiA419TDi12.jpg

AudiA419TDi13.jpg

Ingen bilder fra clay, men den inneholdt sine rester av asfalt

AudiA419TDi14.jpg

AudiA419TDi15.jpg

Litt riper var det ja

AudiA419TDi16.jpg

Kjørespor etter S40 og feil poleringspute, skal vist bruke scholl orange her

AudiA419TDi17-1.jpg

AudiA419TDi18.jpg

Litt riper på bakskjerm

AudiA419TDi20.jpg

Etter noen runder med S30

AudiA419TDi21.jpg

AudiA419TDi24.jpg

Bestemmer meg for at jeg er fornøyd med dette. Er noe dype riper igjen, men ser ikke disse uten sterkt lys.

AudiA419TDi25.jpg

Prøvde med litt S17 noen steder for å teste ut dette

AudiA419TDi23.jpg

Her fra siden av bilen, disse ripene får stå til sommerpussen neste år.

AudiA419TDi27.jpg

Har gått over med S03 eller S17, husker ikke helt hva jeg brukte her. Hva bruker folket for å fjerne riper under dørhåndtaket?

AudiA419TDi31.jpg

AudiA419TDi32.jpg

Så var jeg ferdig med en side, på tide å snu bilen. Rygger ut for å rygge bilen inn i garasjen, men har jeg husket å rydde skikkelig opp etter meg??? Neida...

AudiA419TDi34.jpg

Det ble en kjempesprut

AudiA419TDi35.jpg

Etter litt S03 og mye S30 ble det slikt

AudiA419TDi36.jpg

AudiA419TDi37.jpg

Men fant litt riper her :(

AudiA419TDi38.jpg

Kjører på og bilen er klar for jetseal etter wipedown

AudiA419TDi39.jpg

AudiA419TDi42.jpg

AudiA419TDi41.jpg

AudiA419TDi40.jpg

Ferdig etter jetseal og voks

AudiA419TDi44.jpg

AudiA419TDi45.jpg

AudiA419TDi48.jpg

AudiA419TDi50.jpg

AudiA419TDi51.jpg

AudiA419TDi54.jpg

AudiA419TDi53.jpg

Fikk et bilde i solen før skyene kom å tok meg

AudiA419TDi60.jpg

AudiA419TDi61.jpg

AudiA419TDi55.jpg

Speilbilde av panser

AudiA419TDi57.jpg

Panser med blits

AudiA419TDi58.jpg

Ble stående en stund etterpå for å fjerne polering og voksrester rundt omkring. Gikk en del tid med på dette. Men bilen ble bra til slutt og jeg klarte å fjerne det meste av vaskeriper og skjule de aller fleste ripene. Bilen ble meget blank og jeg var veldig fornøyd :D

Mye folk som gikk forbi på gangstien som lurte på om jeg skulle gnikke hull i lakken. Folk mener jeg er over snittet interessert i bilpleie. Ble sikkert anbefalt 4 ganger å bruke fritidsparafin av diverse folk. Ingenting slår fritidsparafin sier de :)

Nå er bilen klar for vinteren, til sommeren må det bli full overhaling av lakken. Da skal alle ripene bort, men må nok sette av mye mer tid enn jeg har gjort til nå.

Skader:

- En stk påkjørt Scholl S30

- En gåen pære i lyskaster da jeg snublet i ledningen

Endret av Yeoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Veldig bra jobb dette da :) Uflaks med utrygginga ja :P Men det synes allikevel at du har vasket den på riktig mettode, for den var ikke så aller verst fra før av ;) Men den ble et pra hakk bedre nå da!

EDIT: Bruker som regel enten Megs Scratch-X i dørhåndtak, eller eventuelt MG#105 for hånd :)

Endret av gomega
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg jysla bra ut detta her, fin bil forresten!

Likna voldsomt på ein plass i Sandeid detta, hehe, stemme det?

Takker :)

Sandeid City detta vettu :)

Veldig bra jobb dette da :) Uflaks med utrygginga ja :P Men det synes allikevel at du har vasket den på riktig mettode, for den var ikke så aller verst fra før av ;) Men den ble et pra hakk bedre nå da!

EDIT: Bruker som regel enten Megs Scratch-X i dørhåndtak, eller eventuelt MG#105 for hånd :)

Takker! :)

Forrige eier brukte som regel kun maskin vask. Men når jeg overtok den i 2007 så gikk jeg over til selvvask, følte jeg fikk den så ren som mulig da når jeg fikk vaske selv. Men må innrømme at jeg hadde noen få turer innom maskinvask når jeg ville jukse litt:) Men etter jeg ble medlem i dette forumet så blir det lite av denslags. Nå er det høytrykk og såpe/skum. Har blitt noen heftige bestillinger det siste året :)

Skal forsøke med megs schrath x i dørhåndtakene, satser på at det funker.

Flott stykke arbeid, lakken skinner omkapp med solen.thumbup.gif

Takker! :)

Endret av Yeoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jobb. Selv om du var uheldig med utkjøringa. Selv har jeg kjørt over flere vaskebøtter :P Synes jeg ser endel hologrammer/kjørespor der men, særlig på det femte siste bildet i sola der, og det med blitsen. Eller er det bare meg?

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God jobb. Selv om du var uheldig med utkjøringa. Selv har jeg kjørt over flere vaskebøtter :P Synes jeg ser endel hologrammer/kjørespor der men, særlig på det femte siste bildet i sola der, og det med blitsen. Eller er det bare meg?

Takker :)

Ja, kan se ut som kjørespor/hologrammer som du sier. Men jeg er rimelig sikker på at jeg fjernet dem med S30 på orange pad. Jeg tror det er film/drit på linsa som lurer oss, jeg brukte t-skjorta mi som fille for å tørke av linsa. Jeg så ikke disse kjøresporene i sola.

En uke før jeg polerte bilen på søndag så testet jeg S40 på finishing pad (brukte feil pad der ja :( ). Det ble helt grusomt med kjørspor, såg det utrolig godt i sola. Tok hele venstre siden på bilen. Men når jeg gikk over med orange pad og S30 så tok det alt. Men litt dypere kutt og riper som ble igjen og som jeg får ta senere, regner med det vil ta sin tid å fjerne disse perfekt :)

Men det er godt observert mighty82, setter pris å kommentarer på ting dere ser jeg gjør feil eller ting dere lurer på. Er i en fase der jeg vil lære mest mulig nå :)

Endret av Yeoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La mest merke til den blå "streken" som fulgte hele kanten bortover der sola traff. Er der hologrammer synes aller lettest og ligner veldig på et hologram, skimter også disse små ripene eller "kjøresporene" det består av. Enten det, eller så er det rester etter polish eller lsp som ligger igjen. Jeg har slitt mye med S40 og hologrammer selv da jeg er veldig kresen. Særlig på svarte biler. Hvilken teknikk bruker du når du avslutter med S40 eller S30? Jeg pleide å bruke noe tilsvarende zenith metoden helt til jeg lærte at disse "non diminishing" polishene faktisk er grovere ved lave hastigheter. Får mye bedre resultater hvis jeg kjører helt ferdig med litt hastighet på paden. Dette sier f.eks Scholl selv også, men ikke alle som er klar over det :)

Endret av mighty82

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg pleier å justere ned farten når jeg avslutter. Har trodd dette ville gi bra resultat, men det er bare noe jeg har tenkt for meg selv. Der var ivertfall en ting å ta lærdom av, viss de blir grovere ved lave hastigheter så er det vel større muligheter for kjørespor. Får studere lakken neste gang det blir sol, kjøreriper sucks <_<

Men jeg tror fortsatt ikke det er noe særlig kjøreriper igjen i lakken. La ikke merke til dette når jeg var ferdig. Men er enig i bildet med sola, ble en lang stripe der som ser litt mystisk ut.

Her er bilde fra tidligere med kjørespor. Ser de på bakskjermen, ser ut som skyer...

IMG_2403.jpg

Endret av Yeoman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, er sånn de ser ut til vanlig. Blåaktige "mønstere" som bølger seg frem og tilbake etter fasongen på plåta. Men når refleksjonen fra lyskilden ligger på en kant sånn som på bildet så vil hologrammet følge kanten helt rett til 2 kanter. Skal prøve å lage noen hologrammer på min egen bil i morgen, så får vi se om jeg greier å etterligne det :P Er glad jeg kjøpte meg 3M serien nå. Slet fælt med hologrammer med alle Scholl polishene, men selv med medium polishen til 3M (EFC) ble det ikke spor av hologrammer. Vil anbefale alle å ha en flaske med 3M Ultrafina som "hologram killer" på vanskelige biler selv om de bruker noe annet til vanlig.

Hadde en svart land rover innom i sommer som var aldeles forferdelig. Med S17 og finishing pad så det ut som jeg hadde gått over med ullpad og jif skurekrem. S40 på orange så ut som S03 på cuttingpad på de fleste biler. Måtte ta den opp igjen etter noen dager da jeg endelig fant en combo som greide å ta det meste. Grusomt å få sånne biler. <_<

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Ble jo bra blankt dette her... kondolerer mht s30n da, ikke moro det der....

Under dørhåndtak bruker jeg ofte scratchX fra meguiars :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg jysla bra ut detta her, fin bil forresten!

Likna voldsomt på ein plass i Sandeid detta, hehe, stemme det?

Har vi flere folk fra sandeid og omegne her? kona kommer fra sandeid og svigers bor nå på skjeie vest etter broren tok over gården.

Var litt OT dette men kult å kunne sjekke blankebiler på plasser en besøker av og til. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom seg betraktelig denne :)

Inni dørhåndtak tar eg litt S03+ på foam pad og gnikker for hånd til det meste av ripene er vekke eller skjult, etter det bruker eg S30 evt S40 på foam pad før CG VertuaBond og LSP :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vi flere folk fra sandeid og omegne her? kona kommer fra sandeid og svigers bor nå på skjeie vest etter broren tok over gården.

Var litt OT dette men kult å kunne sjekke blankebiler på plasser en besøker av og til. :D

Joa, er ikkje fra sandeid, men på ein plass rett i nærheten, hehe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...