obimann

Første forsøk på "skikkelig" utvendig behandling

Mitt første innlegg!

For å gjøre en kort historie lang, så kjøpte jeg meg nylig en 2005-modell BMW 120d. Jeg vet at det er delte meninger om disse, men for meg er det en grombil. Den første vasken etter at jeg overtok bilen viste at lakken (i mine øyne) var i ganske god stand. Jeg begynte derfor å vurdere å bruke noen lapper på Ditec eller lignende behandling. Men før jeg bestemte meg for hvilken type behandling jeg skulle kjøpe brukte jeg litt tid på nettet og havnet tilfeldigvis innom Detailers Club. Og da var det gjort. Jeg fant raskt ut at jeg heller ville bruke noen kroner og noen timer på å gjøre et forsøk selv.

Siste gang jeg kjøpte et bilpleieprodukt var sannsynligvis en boks gul Simoniz som ble handlet inn på begynnelsen av nittitallet. Bilen ble den gang vasket med svamp, og voksen gnidd ut med tvist. Litt lesing på forumet tydet på at ting var litt annerledes nå. Omtalen av Duragloss-serien hørtes tiltalende ut. Bilvask, rens og polish ble kjøpt inn, sammen med vaskehanske og mikrofiberkluter. Og ikke minst, bøtte med GritGuard. Så var det bare å sette i gang.

Fredag etter jobb ble bilen først skumlagt på bensinstasjon. Deretter spylt med høytrykk. Så kjørt hjem og spylt med hageslange før den ble vasket med Duragloss 901 i lunket vann. Så fulgte tørking med Guzzler og claying med Meguiars Smotth Surface Clay Kit med Quick Detailer som clay lube. Nå gjorde jeg første den tabben. På pakken fra Megs sto det at det bare var å tørke av clay lube'en. Senere i behandlingen så jeg at det, i noen vinkler, kunne ses antydning til skjolder i lakken. Dette skyldtes høyst sannsynlig clay lube'en, så neste gang blir det ny vask og tørk etter claying! Duragloss 101 ble lagt på og gnidd vekk som avslutning på første dag.

Neste dag vurderte jeg om jeg skulle spyle og tørke bilen før videre behandling, men den så så ren ut at jeg nøyde meg med å tørke vekk eventuelt støv med en tørr mikrofiberklut. Så ble Duragloss 105 lagt på og tørket vekk. Denne sto og herdet noen timer før jeg la på Duragloss 111. Jeg syntes at 101 og 105 var forholdvis lette å jobbe med, men 111 polerte omtrent seg selv! Nesten ikke noe arbeid å fjerne polishen etter den hadde tørket.

Hvordan ble resultatet? I tillegg til de nevnte skjoldene etter clay lube'en (som etter 111 omtrent ikke var mulige å se), jobbet jeg ikke nok med clay'en på fronten av bilen. Der var det fortsatt noen små merker som sannsynligvis ville forsvinne med mer jobbing. Kanskje en runde eller to med Prickbort vil hjelpe også. Med tanke på at dette var mitt første forsøk, og siden det var viktigere å få bilen beskyttet før vinteren enn å den strøken, så synes jeg resultatet ble ganske bra. Det lover godt for en skikkelig runde etter alle kunstens regler til våren. (Da skal jeg ta hjulbuer og døråpninger også. :) )

Her er et bilde av bilen etter siste lag Duragloss.

post-1201-1253821538,92_thumb.jpg

For å være ærlig, så ble jeg så fornøyd med resultatet at jeg fikk lyst til å spandere på et skikkelig vokslag på bilen også. Selv om "wetlook" bare er noe jeg har lest om på nettet, og derfor egentlig ikke kan noe om, så følte jeg at lakken hadde god dybde og fint fargespill etter Duraglossbehandlingen. Jeg lurte derfor litt på om det kunne bli noe særlig forskjell med voks utenpå dette. Og ikke minst, om jeg som ikke har peiling ville se noen forskjell. Men da ting tydet på at et vokslag uansett ville gi lakken enda bedre beskyttelse, så fantes det egentlig ingen grunn til å la være. Og siden det bare er en voks som er spesiallaget for BMW, så var valget enkelt. :) Swissvax Blau-Weiss ble bestilt! En uke etter Duraglossbehandlingen ble bilen høytrykkspylt igjen, vasket med Megs Soft Wash gel, spylt ren og tørket. Så var tiden inne for å åpne den svarte tøyposen og plukke fram boksen med godsakene. For en duft som slo mot meg da jeg tok av lokket! Fantastisk! Og jobben med å legge på voksen og gni den av igjen var ikke mindre fantastisk. Voksen var utrolig lett å jobbe med, og den deilige duften lå rundt i hele nabolaget. I et par timer storkoste jeg meg mens jeg gnikket bilen blank og fin. Til å begynne med så den ikke noe blankere ut enn med Duragloss 111 ytterst, men etter noen timer var det akkurat som lakken forandret seg og fikk merkbart våtere utseende og mer dybde. Og jeg som tenkte "særlig!" da jeg leste om tilsvarende opplevelse fra en annen på forumet. Utrolig at et tynt vokslag kan gjøre så stor forskjell.

Rakk dessverre ikke å ta bilde av bilen med voks før den ble møkkete, men det klør i fingrene etter å legge på et lag til, så kanskje det kommer noen bilder etterhvert.

Takk for fine nettsider med masse inspirasjon og nyttig informasjon!

Forresten, jeg sølte diesel på lakken her om dagen. Prøvde å vaske det vekk med Soft Wash gel og legge på litt voks, men det ser ut som det ligger igjen en tynn hinne noen steder. Må jeg rense lakken og gjøre alt på nytt for å få vekk dieselflekkene?

Endret av obimann
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit, som alle andre nye får beskjed om. Hold godt på VISAen! blir fort bitt av basillen :D

Flott start, senere vil du sikkert gå til innkjøp av roterende poleringsmaskin, også er det hele i gang. Lykke til!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Velkommen hit, som alle andre nye får beskjed om. Hold godt på VISAen! blir fort bitt av basillen :D

Flott start, senere vil du sikkert gå til innkjøp av roterende poleringsmaskin, også er det hele i gang. Lykke til!

Takk skal du ha! Jeg har allerede begynt på en ønskeliste. Der står det blant annet poleringsmaskin, høytrykksspyler og tørketrommel (for å myke opp mikrofiberklutene). :)

Endret av obimann
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott jobb dette :)

Jeg synes du gjorde lurt i å supplere med en voks oppå sealeren.....greit at bilen er blank, men det er dybden og våtheten

som er "greia" for meg....og den kommer først med voks.

At du valgte den voksen du gjorde var sikkert med å løfte resultatet ennå ett hakk.

Keep up the good worki`n B)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra jobbet på en svært pen bil.

Polerte en 118d for en god stund siden, ligger en tråd her inne en plass, og det var da jeg falt skikkelig for 1-serien.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skikkelig pangstart med premium voks. Flott bil og flott arbeidsbeskrivelse.

Når jeg lese hva du skriver, får jeg følelsen av at du er i ferd med å bli avhengig. Jeg kan garantere at ingen her inne kommer til å løfte en finger for at du skal slippe unna suget etter blanke panser og velduftende produkter.

Si opp Internett-abonnementet nå, eller gå med vitende og vilje inn i fortapelsen. ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Imponerende start! Ikke mange som starter detailer karrieren med en voks fra Swissvax! Det er helle rnoe som pleier å komme etterhvert (jeg nærmer meg faretruende...)

Lykke til i jakten på den perfekte finishen :P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moro å lese dette her, er vel et aldri så lite bevis på at "jo det er en forskjell"......og at med de rette sakene så er det faktisk en helt annen opplevelse å shine bilen en det var i "gamle" dager...

Det at du syntes bilen blir blankere etter en stund er vel noe mange opplever mht en voks, den skal gjerne svette litt og få ut midlene som ikke skal være der, mange ganger så har jeg gått ut i garasjen morgenen etter at bilen har fått noen lag med voks og tenk "steike den var blank" og det er fortsatt godfølelsen det ;)

Disl på lakken kan du muligens fjerne med Duragloss 901 også, alternativt er litt avfetting der det har kommet på lakken og så på med Duragloss 111 og så voks igjen 24 timer etterpå...

velkommen hit også.... her "vi skjønner hva du mener" he he

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Polerte en 118d for en god stund siden, ligger en tråd her inne en plass, og det var da jeg falt skikkelig for 1-serien.

Jeg liker den bare bedre og bedre. Veldig mange fine linjer og buer i karosseriplatene som kommer ekstra godt fram med god detailing. Det var litt tilfeldig at jeg endte opp med den grå fargen, men det er jeg kjempefornøyd med nå. Det er en av de fargene der linjene i bilen kommer best fram, synes jeg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott bil og meget bra resultat :thumbs:

Gled deg til denne detailer-sykdommen tar helt av!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker den bare bedre og bedre. Veldig mange fine linjer og buer i karosseriplatene som kommer ekstra godt fram med god detailing. Det var litt tilfeldig at jeg endte opp med den grå fargen, men det er jeg kjempefornøyd med nå. Det er en av de fargene der linjene i bilen kommer best fram, synes jeg.

Nyere BMW er finest i lyse farger. Det er da de konvekse og konkave linjene kommer best frem. Ser ut til at alle bilmerker forsøker å kopiere de linjene nå.

Strøken bil du har fått. deg. Gratulerer og velkommen. ;)

Endret av gjohn
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først: velkommen i klubben :D

Dette kommer du ikke til å angre på B) .

Gratulerer med fin bil som tydeligvis kommer til å få god detailing i tiden som kommer.

Resultatet så langt lover godt. Mange biler som har sealer, men når en topper det med god voks så skiller men klinten fra hveten.

Swissvax skuffer aldri :lol: .

Keep up the good work ! :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Super jobb, nydelig bil!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive