Gå til innhold

Erfaringer fra en novice


tsk

Recommended Posts

Jepp, da er tiden kommet for å gjøre et første forsøk på detailing. Etter å ha lest mye både her og der, er tiden kommet for å ta affære. Må si det er mye nyttig informasjon å finne her, men man kan til tider bli temmelig forvirret over alle råd og tester. Mange på dette forumet har MYE erfaring og er vel på mange måter mer proffe enn proffene :D .

I denne tråden har jeg tenkt å skrive litt om erfaringene jeg gjør meg som fersking. Det kan jo kanskje være nyttig for noen. Først litt om bakgrunnen. Ny (brukt)bli ble kjøpt i august i år. Valget falt på en platinagrå (mørk grå) 2008 BMW 530dA M-sport. Denne hadde 1. gangs Ditec-behandling fra mai 2008 og er så og si strøken i lakken (altså svært lite swirls, vaskeriper ol - lakken i seg selv er litt appelsin, men det har jeg ikke tenkt å korrigere...). Ny ditec-behandling skulle foretas innen 12-18 mnd (dvs. nå), men etter å ha sjekket litt både her på forumet og andre steder har jeg valgt å kutte ut dette (koster i underkant av 2 lapper pr. år). Hansken ble dermed kastet og leting etter egnede produkter begynte.

Det var ikke så fort gjort. Jo mer jeg leste, jo mer forvirret ble jeg etterhvert. Hva skulle jeg velge? Leste mye om Megs DC, Megs proffprodukter, 3M, Duragloss, DoDo, Swiss osv uten å bli helt klok. Hver gang jeg hadde bestemt meg for kombo, undersøkte jeg litt ekstra og ble igjen litt usikker.

Produkter jeg har brukt tidligere er TW original hard shell paste, og AG-komboen SRP/EGP hvorav jeg faktisk alltid har likt TW sin best. Skjønner ikke helt hvorfor så mange mobber TW sin original hard shell paste, da jeg mener denne både er svært enkel å bruke, samt gir meget god holdbarhet.

Gikk raskt til innkjøp av NanoLotus Proff vindusforsegling, da nær sagt alle gav den tommelen opp. Har nå testet denne og fulgte prosedyren som er beskrevet i testen på forumet her.

Mine erfaringer med NanoLotus Proff Glassforsegling

Alle tester av denne har gitt topp karakterer både med hensyn til enkelhet og holdbarhet. Fulgte som nevnt testen skrevet av truhaa, men fikk trøbbel med rensen når jeg lot den tørke. Jeg oppdaget etterhvert (dvs. dagen etterpå) at jeg ikke hadde fått av all rens før jeg la på forseglingen. Da var det umulig å bli kvitt rensen igjen. Derfor kjørte jeg på med ny runde med rens, men denne gangen sørget jeg for å få fjernet rensen helt. Det er ikke alltid like lett å se om det sitter igjen litt rens, så vær veldig, veldig, veldig nøye med å inspisere rutene for å forsikre om at absolutt all rens er borte.

Rensen må jobbes forholdsvis hardt og lenge inn for at den skal virke. Til å begynne med glir rensen lett på rutene (hos meg prellet rensen nesten av), men etterhvert som du jobber den inn merker du at rensen blir liggende på rutene i et jevnt lag. Spyl og gnikk av igjen rensen med en gang. Dersom vannet overhode ikke renner av rutene, men nærmest fester seg på glasset, har du renset godt nok, men igjen dobbelt og tippelt-sjekk at all rens er borte. Jeg fant altså ingen grunn til å la rensen tørke på rutene - det gjorde det bare tyngre å fjerne igjen. Hele poenget med rensen er jo å forberede rutene for forseglingen etterpå. Jeg brukte Meguiars polishing pads til å påføre og jobbe inn rensen. Vann og MF til å fjerne den igjen. Dersom det sitter igjen litt rens som har tørket, bruk litt mer rens og vann for å gni det bort mens du spyler med rent vann. Tørk deretter rutene helt rene og tørre. Jeg brukte først Meguiars MF polishklut for å fjerne det meste av vannet, deretter Jordan sin MF for glass (lilla).

Når du er 100% sikker på at all rens er borte så kan du legge på forseglingen. Denne er en lek å både legge på og fjerne. Den skal tørke på glasset før den fjernes (10-30 min). Jeg la på hele bilen før jeg fjernet. Det er ikke vanskelig å fjene denne selv om den blir liggende lenger heller. Her brukte jeg den medfølgende MF-kluten. Etter fjerning skal det fortsette å herde noen timer.

Jeg skal oppdatere med synspunkt om holdbarhet - selv om dette vel strengt tatt er gjort før her på forumet. Oppsummert:

Rens

- jobb den godt inn på ruta (bruk polish-pad eller MF)

- fjern med en gang (ikke la den tørke)

- dobbelt- og tippelsjekk at absolutt ALL rens er fjernet

- tørket rens fjernes best med rens, men spyl av før det tørker

Forsegling

- spray på en MF eller polishpad og legg raskt på

- den fordamper FRYKTELIG fort så jobb raskt

- la tørke

- fjern med medfølgende NanoLouts MF

Endret av tsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Tak for en fin test :thumbup:

Vi er enig med deg i at rensen kan være lidt vanskelig at fjerne når den er tør. Derfor er der i de nye Nanolotus bilglass proff sett med Nanolotus Nanosvampen som gjør den jobben mye enklere. Bruksanvisningen er også mye mere bruker vennlig i 1-6 stek.

Samme pris forøvrigt :fun:

Vi prøver altid at forbedre os og gjøre vores produkter mere bruker vennlige, så slike tester er gull hver. Tak for det :-)

Tror Dennis fik med seg et av de nye sett fra DCN treff så han kan måske gi en mening på dette :-)

post-277-1253258728,07_thumb.jpg

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode erfaringer du har gjort deg her tsk:-) Ser frem til flere ting du skriver om:-)

Skjønner godt at det kan være mye å velge mellom i starten av produkter.. Morsomt å teste er det også, man blir nesten litt avhengig av nye produkter osv... sykdom dette. men morsomt :rolleyes:

Hvis du skal ha produkter til roterende ville jeg gått for scholl eller 3M. Knallsaker begge to og er ikke spes vanskelig å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tak for en fin test thumbup.gif

Vi er enig med deg i at rensen kan være lidt vanskelig at fjerne når den er tør. Derfor er der i de nye Nanolotus bilglass proff sett med Nanolotus Nanosvampen som gjør den jobben mye enklere. Bruksanvisningen er også mye mere bruker vennlig i 1-6 stek.

Samme pris forøvrigt default_fun.gif

Vi prøver altid at forbedre os og gjøre vores produkter mere bruker vennlige, så slike tester er gull hver. Tak for det :-)

Tror Dennis fik med seg et av de nye sett fra DCN treff så han kan måske gi en mening på dette :-)

Dette høres fornuftig ut. Kan se for meg at en NanoLotus svamp er akkurat hva man trenger for å gni rensen vekk sammen med rikelig vann, selvfølgelig. En større MF kunne også ha vært noe, men det vil jo øke prisen noe. Den er litt for liten til en stasjonsvogn, ivhertfall hvis man har brukt litt for mye forsegling default_smile.png. For øvrig må jeg si jeg er knallfornøyd med produktet. Anbefales på det varmeste også av meg. Det vil bli gitt som brusdagsgave til en kompis laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus/Nanolotus

Dette høres fornuftig ut. Kan se for meg at en NanoLotus svamp er akkurat hva man trenger for å gni rensen vekk sammen med rikelig vann, selvfølgelig. En større MF kunne også ha vært noe, men det vil jo øke prisen noe. Den er litt for liten til en stasjonsvogn, ivhertfall hvis man har brukt litt for mye forsegling default_smile.png. For øvrig må jeg si jeg er knallfornøyd med produktet. Anbefales på det varmeste også av meg. Det vil bli gitt som brusdagsgave til en kompis laugh.gif

Enig med deg igjen der kompis :) Derfor har vi også 2 stk Nanolotus Microfiber klut i det nye sett :thumbs:

Nanolotus®Norge
rasmus@nanolotus.dk
www.nanolotus.dk
Tlf: +4745419713

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...