Gå til innhold

Polering av lakkert plast


Ad|oS

Recommended Posts

Har akkurat gått over til roterende, og det fungerer stort sett bra, bortsett fra når jeg nærmer meg plast. Var så vidt borti noe lakkert plast i dag (da jeg tok en bakskjerm), og det brant seg med en gang. Merket ikke til det da jeg holdt på, men så det etterpå. Var så vidt nedpå, så må ha skjedd ekstremt fort... Brukte orange scholl og S30 på ca 1500rpm.

Noen som har noen råd, eller må jeg bare bruke DA når jeg skal gå over plasten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Det høres da veldig merkelig ut..

Husk at når du polerer et område med stålunderlag, og kommer borti et panel med plastunderlag, så er det kanten på padden, som treffer det panelet, som roterer fortest.

Hvis du da treffer på en liten kant elns på det panelet som har plastunderlag, vil da padden gå hardt over kanten, med den delen som har mest fart.. Da kan det bli varmt.

Har du noen bilder kanskje?

Jeg har aldri opplevd lignende, polerer paneler med plast underlag på samme måte som alt jeg, men er litt ekstra forsiktig på noen plasser da selvsagt.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan få tatt noen bilder av det i morgen. Er livredd for å komme i nærheten av plast nå, så er stygt redd for at det blir DA maskin på fangere og skjørt i morgen når jeg skal ta resten av bilen jeg holder på med. Er heldigvis ikke noen betalt jobb jeg holder på med, bare sagt at jeg vil teste ut roterende og trengte noen testobjekt hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, ikke vær redd! :) Prøv mer i morgen, start på f.eks 1000 rpm, så øker du hastigheten etterhvert når du er blitt mer trygg.

Kan være greit å kjøre roligere på kanter osv, du burde også ha litt innsikt i hvor padden har mest kontakt med lakken når du driver på.

Hvis det er ekstremt tynn lakk på plasten, brenner det seg lettere bare for å ha det sagt forresten.

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg pleier å gjøre for å klare å korrigere skikkelig på f.eks dører med plastlister, er å maskere listene skikkelig og heller ta de til slutt, med noe lavere rpm og mindre trykk. Fungerer, så lenge man er litt forsiktig med kanter osv som nevnt over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke sjansen på å ødelegge noe mer, det er det som er problemet... Kjedelig å måtte omlakkere fangeren hehe Men tror nesten at jeg bør teste det ut på en bil det ikke er noe farlig om jeg ødelegger og brenner lakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Det er ikke polishrester fra s30n som sitteri gjen? regner med du har tørket over med vann og mf feks, s30 kan legge igjen litt polish som sitter godt, kan nestens se ut som brent plast det også.. men regner vel dessverre med at du har kommet deg i mellom da, kjør ned farta noe på maskinen over plast og pass kanten på paden for plast deler, normalt så er ikke dette noe problem, men kan være bilen du polerer har enten dårlig heft på plasten eller veldig tynn lakk, har sett et par tilfeller der det også har vært et pass og så er det hull, men det har ofte vært pga dårligere heft på lakken.

Uansett, kjører du lavere fart så funker det også, s30 cutter på på lavere hastigheter også den :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt både bobler i lakken, og så har jeg gått gjennom lakken desverre. Kan jo hende jeg bare har vært uheldig, men tenk så kjedelig om det skjer igjen. Bilen er ellers veldig strøken, så har ikke lyst å ødelegge mer akkurat.

Trygt og fint med DA, og gir bra resultater det også på myyyyk lakk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Du har nok bare vært uheldig da ja, men DA er moro det også da.. men så fort du er i sving igjen med Flexen så er det nok maskinen det ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt bilder av skaden i dag. På første bildet her ser man tydlig at lakken har kokt . Lyset på høyre siden er ikke noen skade, er bare appelsinlakk og lyset som spiller en et puss hehe Merket er 1-2cm stort.

post-844-1253222602,71_thumb.jpg

Det ødelagt området lengst mot høyre er fra en påkjørsel, så har ikke gjort det hvertfall ;) Men ser her hvordan lakken har kokt før og etter områdene lakken har blitt dratt ut

post-844-1253222639,5_thumb.jpg

Tok ikke sjansen på roterende på det som var av lakkert plast på bilen, men syntes det var fælt å bruke DA maskin i forhold til roterende, selv etter bare 5-6timer med roterende. Bråket fælt, ristet som et uvær og ga jo nesten ikke noen resultater i forhold. Måtte jo holde på i evigheter for å få ønsket korrigering hehe Lenge leve roterende :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tatt bilder av skaden i dag. På første bildet her ser man tydlig at lakken har kokt . Lyset på høyre siden er ikke noen skade, er bare appelsinlakk og lyset som spiller en et puss hehe Merket er 1-2cm stort.

post-844-1253222602,71_thumb.jpg

Det ødelagt området lengst mot høyre er fra en påkjørsel, så har ikke gjort det hvertfall ;) Men ser her hvordan lakken har kokt før og etter områdene lakken har blitt dratt ut

post-844-1253222639,5_thumb.jpg

Tok ikke sjansen på roterende på det som var av lakkert plast på bilen, men syntes det var fælt å bruke DA maskin i forhold til roterende, selv etter bare 5-6timer med roterende. Bråket fælt, ristet som et uvær og ga jo nesten ikke noen resultater i forhold. Måtte jo holde på i evigheter for å få ønsket korrigering hehe Lenge leve roterende :D

Jeg er ikke noe råskinn med roterende maskin men tror det vil gå fint med en mild/fin rubbing og tilhørende pad, og heller kjøre flere runder, Jeg fikk brukbart resultat da jag polerte litt på min bakfanger.

Jeg brukte da 3M fin rubbing, maskinpolish og av slutta med superfina SE, alle produktene ble brukt med tilhørende pads.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte jo på orange Scholl og S30, noe som må regnes som en fin kombinasjon.Men problemet er vel kanskje det at jeg har vært borti med kun kanten av paden, og den har jo størst fart. I kombinasjon med at det ikke er noen polish der, så er jo paden helt tørr og det vil utvikle seg enda mer varme enn normalt.

Men har funnet en fanger i plast som jeg kan få trent litt på nå, så neste bil blir kanskje gått over komplett med roterende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte jo på orange Scholl og S30, noe som må regnes som en fin kombinasjon.Men problemet er vel kanskje det at jeg har vært borti med kun kanten av paden, og den har jo størst fart. I kombinasjon med at det ikke er noen polish der, så er jo paden helt tørr og det vil utvikle seg enda mer varme enn normalt.

Men har funnet en fanger i plast som jeg kan få trent litt på nå, så neste bil blir kanskje gått over komplett med roterende :)

Det er nok det som har sjedd her ja. Har polert mangen plastfangere med roterendes, å har aldri hatt noen problemer. Bruk lav rpm, å ikke den groveste cuttingen. Du kan evetuelt bruke ullpad, ettersom den ikke blir like (fort) varm, som en skumpad.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

test det, funker bra det... du får si i fra om du er i mine breddegrader en dag Adjos så skal vi nok fikse en date du og jeg..... polerings date :) kan teste litt ymse saker da... du og jeg og 2 (TO) flexer ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kenneth Nilsen
Men er skummelt med ull ;)

Vet du, at det er nesten bare en myte! JA, det er grovere cut med ull, men det er snakk om minimalt med uM (my, lakkdybde) som blir fjernet. Gjennomsnittlig regner jeg med at de fleste biler ligger på mellom 30-50 uM med klarlakk. Eneste som er med ull er at jobben blir fortere gjort, men du kan lage et helvete med kjørespor. Så ikke bruk ull hvis du skal jobbe med en ett stegs jobb. ;) Fåtallet som klarer å legge LSP ready med ull. Ikke engang virtual! :lol: Vi hadde en liten "battle" på hvem som klarte å legge nærmest LSP, men det var ingen av oss som klarte.

Skal sies at virtual var skummelt nære! B)

Forøvrig så har jeg testet litt med PTG hvor mye ull cutter i forhold til grov foampad, og det er snakk om 1-3 uM forskjell. Men nå er nok ikke PTG -så- avansert at den ser dette nøyaktig.

Jeg sier hopp i det, det er definitivt ikke noe å utsette. Ihvertfall ikke noe å være redd for! B)

Synd med plastfangeren, men det kunne skjedd den beste! Ikke nok med det at der du treffer med padden er det størst hastighet, men også mest friksjon i og med at du traff bare med en liten del.

S&S HOF: Ford Escord Cosworth • Porsche 911 • Subaru Impreza WRX

 

Min Mitsubishi Lancer Evo VI Tommi Mäkinen Edition

 

Scandic Shine & Swissvax Approved Detailer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...