Gå til innhold

Rekkefølge på Autoglym og Megprodukter


Han5y

Recommended Posts

Har kjøpt meg noen Meg og Autoglymprodukter, og lurer litt på rekkefølgen...

Av lakkrens, clay, polering,og voks, har jeg nå:

AG paint renovator

AG super resin polish

AG HD wax

Meg sitt clay og QD sett

Meg scratchX2.0

Er det noe vits med AG extra Gloss protection når man har HD wax, eller har de forskjellige fordeler? Kan man feks bruke EGP før HD wax eller omvendt for best beskyttelse?

Rekkefølge på de overnevnte produktene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har peiling på Autoglym blir nok dette litt gjetting.

1: vask og tørk

2: Quick Clay

3: Scratch x

4: AG Paint renovator

5: AG Super resin polish

6: AG HD wax

Correct me if im wrong!

Endret av Bakk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke har peiling på Autoglym blir nok dette litt gjetting.

1: vask og tørk

2: Quick Clay

3: Scratch x

4: AG Paint renovator

5: AG Super resin polish

6: AG HD wax

Correct me if im wrong!

Tror jeg ville bytta om på scratchX og paint renovator....

Og EGP kan brukes før HD wax for ekstra beskyttelse, vente 24timer før HD wax legges på pga herding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville bytta om på scratchX og paint renovator....

Og EGP kan brukes før HD wax for ekstra beskyttelse, vente 24timer før HD wax legges på pga herding.

ja mulig det :P har ikke prøvd scratchX enda så ble bare sånn som jeg ville gjetta det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG Paint Renovator - Hurtigvirkende lakkrens, fjerner kjørespor og slør. Passer alle lakktyper. Denne kan brukes både for hånd og med maskin. Denne har litt slipemidler

AG Super Resin Polish - Legges på for hånd med en bomullsklut (i følge AG) men bruk en microfiberklut. La den tørke, en tommelfinger regel er at når du drar fingeren på en liten del av overflaten skal det ikke være noe produkt på overflaten etterpå. Når dette er ferdig tørket, tørk overflødig produkt med en egen microfiberklut av, deretter gni med en ny klut til en blank overflate.

NB: ikke bruk masse makt, dra heller flere ganger over samme sted med lett trykk.

Det er faktisk mulig og legge på Super Resin Polish med maskin også, men bruk soft pad og lite hastighet.

AG nevner også at for en "superbehandling" så påfør et lag til med Super Resin Polish etter 24timer.

Etter Super Resin polish kan du legge HD Voks.

Lykke til B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Vask

clay

AGpaint renovator

ScratchX

AG SRP

AG HD wax

ScratchX og paint renovator er noe i samme gate, mener at ScratchX har noe mer korrigerende egenskaper en paint renovator.... SRP har fyllere i seg, dvs jo flere lag med den jo mer skjuler den, uansett skal du ikke trenge mange lag etter at du har tatt paint renovator... scratchX tror jeg at jeg hadde brukt på de værste stedene (dørhåndtak og ymse dypere riper)

Komboen du har her tar nok mye av det som er av swirls etc, de dypeste ripene må du gå over en del ganger med ScratchXn får å få det 95% bra...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som jeg glemte legge ved, uansett hva du utfører for hånd, klarer du aldri og fjerne riper. Du kan fylle dem og gjøre dem usynlige inntil du har slitt ned beskyttelsen som skjuler de. Skal du virkelig fjerne de, må du til med maskin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AG Super Resin Polish - Legges på for hånd med en bomullsklut (i følge AG) men bruk en microfiberklut. La den tørke, en tommelfinger regel er at når du drar fingeren på

Ville heller gått for Ecotex poleringsklut el Selita Poleringskluter til å legge på poleringen og MF får å tørke av. Ser bare for meg at det blir vanvittig gris å bruke polering på MF'n.

-Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Vanlig påførings skumpad fra feks meguiars funker også bra

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går du over noen ganger med Paint Renovator og scratchX vil du nok klare å fjerne litt småriper og defekter, resten kan du "fylle" med SRP. Og som sagt tidligere....skal du ha EGP under HDwax må den få herde 24t ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens for mange gode svar og tips, dere er herlige! :)

Fant ut at jeg også har Extra Gloss Protection, denne er vel beregnet på lysere type biler, Ultra Deep Shine er vel for mørkere typer bil?

Så rekkefølgen blir:

Vask

AG Paint Renovator

AG SPR

AG UDS eller EGP

AG HD voks

Kan UDS eller EGP slenges rett på etter at SPR er tørket vekk? Herdetid på dette før HD voks blir smurt på? Eller er UDS og EGP kun vokser, i samme kategori som HD voks slik at en av disse tre blir unødvendig? Eller er det bare en fordel med UDS eller EGP før HD?

Hvor lenge er det anbefalt av HD voks skal være på,før man tørker dette vekk? Prøvde denne på en kompis sin bil i går, og fjernet denne rundt en halvtime etter påføring, og føltes ut som denne var vanskelig å fjerne, for lite tid, eller for mye produkt?

Endret av Han5y
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker folkens for mange gode svar og tips, dere er herlige! :)

Fant ut at jeg også har Extra Gloss Protection, denne er vel beregnet på lysere type biler, Ultra Deep Shine er vel for mørkere typer bil?

Så rekkefølgen blir:

Vask

AG Paint Renovator

AG SPR

AG UDS eller EGP

AG HD voks

Kan UDS eller EGP slenges rett på etter at SPR er tørket vekk? Herdetid på dette før HD voks blir smurt på? Eller er UDS og EGP kun vokser, i samme kategori som HD voks slik at en av disse tre blir unødvendig? Eller er det bare en fordel med UDS eller EGP før HD?

Hvor lenge er det anbefalt av HD voks skal være på,før man tørker dette vekk? Prøvde denne på en kompis sin bil i går, og fjernet denne rundt en halvtime etter påføring, og føltes ut som denne var vanskelig å fjerne, for lite tid, eller for mye produkt?

Vask

Clay

AutoGlym Paint Renovator

ScratchX ved dørhåndtak og de værste stedene

Autoglym Super Resin Polish

Autoglym Extra Gloss Protection (Legg på TYNT lag eller så blir den et hælvette å få av. La tørke 1 time, tørk av med microfiberhånkle, la herde 24 timer)

Autoglym HDwax (Legges også TYNT. Lettere å få av + har voks nok til mange biler ;) )

Hvis du har mørk bil kan du bytte ut Autoglym Super Resin Polish med Ultra Deep Shine. Selv kjører jeg Super Resin Polish på både lyse og mørke biler :) Har Ultra Deep Shine men synes den er "vaskelig" å ta av i forhold til Super Resin Polish. Mulig den er blitt litt gammel, ikke vet jeg, hehe.

Extra Gloss Protection lønner det seg å legge på før HD voksen. EGP har lengere holdbarhet og beskytter bra. La den herde 24 timer og legg deretter på HD voksen.

EDiT: Når jeg legger på voks på biler.. Så pleier jeg å bruke fingertesten. Etter du har lagt på voks så drar du fingeren over der du startet. Blir voksen helt borte fra lakken uten å legge igjen noen *fettspor* så er den klar til å tørkes av med microfiberhånkle.

Extra Gloss Protection = Sealer

HD Wax = Voks

Alltid legg sealer før voks. Voks før sealer er fy-fy :blink:

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UDS ble laget av glym for at den skulle "erstatte" SRP på de mørke bilene, med SRP kan man i flg glym få skjolder i lakken på mørke biler etter man har buffet den av(aldri opplevd dette selv men....) Men dette skal man da ikke få med UDS...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Vask

Clay

AutoGlym Paint Renovator

ScratchX ved dørhåndtak og de værste stedene

Autoglym Super Resin Polish

Autoglym Extra Gloss Protection (Legg på TYNT lag eller så blir den et hælvette å få av. La tørke 1 time, tørk av med microfiberhånkle, la herde 24 timer)

Autoglym HDwax (Legges også TYNT. Lettere å få av + har voks nok til mange biler ;) )

Hvis du har mørk bil kan du bytte ut Autoglym Super Resin Polish med Ultra Deep Shine. Selv kjører jeg Super Resin Polish på både lyse og mørke biler :) Har Ultra Deep Shine men synes den er "vaskelig" å ta av i forhold til Super Resin Polish. Mulig den er blitt litt gammel, ikke vet jeg, hehe.

Extra Gloss Protection lønner det seg å legge på før HD voksen. EGP har lengere holdbarhet og beskytter bra. La den herde 24 timer og legg deretter på HD voksen.

EDiT: Når jeg legger på voks på biler.. Så pleier jeg å bruke fingertesten. Etter du har lagt på voks så drar du fingeren over der du startet. Blir voksen helt borte fra lakken uten å legge igjen noen *fettspor* så er den klar til å tørkes av med microfiberhånkle.

Extra Gloss Protection = Sealer

HD Wax = Voks

Alltid legg sealer før voks. Voks før sealer er fy-fy :blink:

Har gjort det men har ikke satt på HD voks ennå,går det an å bruker sånne spray quick detailing på ultra gloss protection?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke AG SRP er nor å skryte av, vanskelig å få av uansett hvor tynt lag man legger på eller hvor lenge eller lite man lar det ligge på. AG UDS derimot synes jeg er et mye lettere produkt.

Mulig det er jeg som har gjort noe feil men, uansett gir ikke disse håndproduktene det resultatet jeg ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke AG SRP er nor å skryte av, vanskelig å få av uansett hvor tynt lag man legger på eller hvor lenge eller lite man lar det ligge på. AG UDS derimot synes jeg er et mye lettere produkt.

Mulig det er jeg som har gjort noe feil men, uansett gir ikke disse håndproduktene det resultatet jeg ønsker.

AG SRP har eg brukt i gamle dager. Hugser ikkje at denne var tung å ta av.

Hugs at den skal jobbes inn på eit lite område og tas av med ein gang. (er ikkje 100% sikker på dette, men får nok retting på dette fort viss det er feil! <_< )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke AG SRP er nor å skryte av, vanskelig å få av uansett hvor tynt lag man legger på eller hvor lenge eller lite man lar det ligge på. AG UDS derimot synes jeg er et mye lettere produkt.

Mulig det er jeg som har gjort noe feil men, uansett gir ikke disse håndproduktene det resultatet jeg ønsker.

Med SRP oppnår man best resultat ved å jobbe den inn, og ikke la den ligge på som det står på flasken. Les mer om bruk av SRP her:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=100889&highlight=resin

How do you apply SRP by hand

You can apply SRP by hand using foam pads like Meguiar's Gold Class High Tech Applicator Pad, German Applicator, or any other foam applicator. Microfibre pads work too.

Apply a few Skittle sized blobs on your applicator and spread it on the paint. Work on areas which have the size of about half a door. Then work it really well untill it becomes a little hazy or clear. Then buff off with a microfibre towel.

Can you apply more layers of SRP

Yes you can. The more layers you give your car, the more swirls that will be filled. Up to 5 layers would work really good.

Does SRP needs to cure?

It's not necessary, but you can let it cure.

Can you top SRP with a sealant and/or wax?

Yes, one of both or both works great. A really good sealant to top SRP with is Autoglym Extra Gloss Protection. A good wax after SRP is Autoglym High Definition Wax but any other wax will work fine, as long it won't contain cleaners since cleaners remove the fillers.

Endret av rs_t
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...