Gå til innhold

Nylakkerte paneler - Vask?


Talker

Recommended Posts

Har nettopp fått gjort noe lakkarbeid på store deler av bilen. Og lurer på hvordan det er med vask? Bør jeg vente en stund før jeg vasker den i det hele tatt? Eller går det bra om jeg er forsiktig? Sånn har jeg vasket bilen før:

Avfetting fra bensinstasjon, høytrykkspyler, 2-bøtters vask med mitt og NXT shampo, spyling med vannslange og tørking med miracle dryer.

Hvordan burde jeg vaske nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt den avfettingen langt langt vekke fra de nylakkerte flatene, og ville ikke brukt mye såpe heller med en gang.

Fikk beskjed om at jeg ikke burde behandle lakken med noe som helst før det hadde gått 3-4 uker.

Så når den ikke skal ha voks eller noe på 3 uker burde den iallefall ikke ha avfetting på 3-4 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan si det slik at jeg har erfart at lakken er litt myk ja. En glatt glidelås som laget noen merker i lakken her forleden. Men det skal gå vekk med maskin. :)

Men når det er slik, så burde man jo nesten ikke vaske i det heletatt da? Altså.. Om en ikke bruker avfetting, og er forsiktig med høytrykk'en så vil det jo bli igjen litt dritt, som kan ripe ved vask.

Vet at han som lakkerte vasket bilen etterpå da.. Mulig han faktisk laget mye riper, for bilen har "matte" områder, med det er en annen sak som jeg skal ta opp med han idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv så ventet jeg vel med å gjøre noe som helst første gangen, men de gjorde ikke god nok jobb på fangeren men når jeg fikk den igjen forrige fredag vasket jeg forsikig over der også, så lenge en ikke overdriver i begynnelsen så går det nok greit, men hadde jo nettopp hentet den å kjørt 3 mil så trengte jo ikke avfetting på. men som sagt, ville holdt sterkere kjemikalier unna til å begynne med.

Så også på panseret at de hadde vært over med noe får det var sånne bittesmå swirls merker enkelte plasser, men det fikset jeg bare med en DA maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rubbing da? Når kan man gjøre det? Er somsagt masse småriper der det er lakkert :s

Er ikke sikkert han som gjorde dette er så veldig nøye, men han skal få det perfekt likevell! Så, kan man rubbe en liten uke etter lakkering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

avfetting er ingen god ide på nylakkert ofte, høytrykksvasker funker bra bare hold grei avstand til lakken, om du bare spyler bilen annen hver dage en uke eller to rekker det ikke å sette seg så mye på lakken din, vasker du så bruk en mild såpe og en ullmitt feks, de er veldig skånsomme for lakken din, vask gjerne de nylakkerte panelene først og dupp mitt i bøtte ofte..

So1o kitet til Meguiars er vel laget til fersk lakk, mye polish funker bra sammen med det, men hadde uansett ventet noen uker 4-5 før jeg hadde gått på med maskin personlig, men hvor farlig det er vet jeg ikke, de korrigerer jo rimelig nylakkerte biler også har jeg skjønt....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk igjen bilen min ifra lakkering av støtfangere så fikk jeg beskjed om og vente med og maskin polere i ca 1-2 måneder for att lakken skulle få feste seg helt optimalt. Men når det gjaldt vask så kunne jeg fint vaske, men måtte være forsiktig med og bruke høytrykksspyler i samme tidsomfang grunnet at lakken er veldig myk og lett og skade før den får bunnet seg helt optimalt med underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så bør jo firmaet som lakkerte bilen opplyse deg om hvor lenge du skal vente med vasking/polering...:)

Joda.. Fått noen tips etter forsespørsel. Er bare det at de nylakkerte flatene var full av swirls-aktige riper, som gjor flatene matt og slørete. Vet at han vasket bilen min etter lakkering (gud vet hvorfor?) Så det var vel da de kom. Tenker kanskje at han ikke er så nøye, så spør meg litt rundt om nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...