Gå til innhold

SS: 2005 Audi A4 med Swissvax Insignis


bjorke

Recommended Posts

Ny bil var på plass i garasjen onsdag ettermiddag. Eieren av denne bilen hadde sett noen worklogs på nettet, og var derfor interessert i en skikkelig shine av bilen sin, en 2005 Audi A4 1.8TQ. I utgangspunktet så bilen ok ut, veldig lite steinsprang til tross for endel km på telleren. Senere fant jeg ut at bilen var omlakkert en god del plasser, som igjen ga en veldig myk lakk. Tror det kun er tak og bakenden som ikke var lakkert opp. Uansett, slik så bilen ut:

DSC_0001.jpg

DSC_0002.jpg

DSC_0003.jpg

DSC_0004.jpg

DSC_0005.jpg

DSC_0006.jpg

DSC_0008.jpg

DSC_0009.jpg

Først ut var det en skikkelig vask av hele bilen, startet med felger/dekk som vanlig. Her var prosessen P21S på felger, CG Grime Reaper 1:3 på dekk og i hjulbuer.

DSC_0012.jpg

DSC_0015.jpg

DSC_0017.jpg

DSC_0018.jpg

DSC_0019.jpg

EZ Brush for å nå bak felgen skikkelig.

DSC_0020.jpg

Swissvax Wheel Brush foran.

DSC_0021.jpg

Og til slutt en lang børste for å skrubbe dekkene og hjulbuene.

DSC_0022.jpg

Slik så det ut da.

DSC_0024.jpg

Spylte så av, sprayet inn hele bilen med CG Grime Reaper 1:3. Ventet 5 min, og skumla bilen med CG Citruswash + Gloss og lot den virke.

DSC_0027.jpg

DSC_0028.jpg

DSC_0029.jpg

Mens skummet virket, ble alt av plast gått over med CG Grime Reaper 1:3 og en Swissvax Detail Brush. Samme prosess i dørhengsler etc.

DSC_0047.jpg

DSC_0048.jpg

DSC_0053.jpg

Motoren ble skumlagt og vasket med en Swissvax Detail Brush og en gammel mitt.

DSC_0030.jpg

DSC_0033.jpg

DSC_0037.jpg

DSC_0043.jpg

DSC_0044.jpg

DSC_0045.jpg

Deretter ble bilen spylt av, og frem med en Swissvax Waschpudel og CG Citruswash + Gloss.

DSC_0051.jpg

DSC_0062.jpg

Avspyling etter vask.

DSC_0065.jpg

Ikke noe beskyttelse på lakken, vannet hang godt fast.

DSC_0064.jpg

Så var det frem med Riccardo Clay og Optimum No Rinse som lube.

DSC_0052.jpg

Mye skitt i lakken på denne, særlig tak og nedre paneler.

DSC_0066.jpg

Så umiddelbart at denne var polert før, kjørespor og poleringsrester.

DSC_0071.jpg

DSC_0069.jpg

Deretter tørk, og inn i garasjen for inspeksjon.

DSC_0082.jpg

DSC_0073.jpg

DSC_0075.jpg

DSC_0077.jpg

Kjørte på med Scholl S03+ og Scholl blå/Uber med. polish pad..

DSC_0102.jpg

Noen 50/50's etter Scholl S03+.

DSC_0085.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0101.jpg

Veldig matt nederst på bilen, dette er etter en kjapp runde med S03+.

DSC_0103.jpg

DSC_0106.jpg

Speilene var og ganske matte.

DSC_0108.jpg

Deretter ble bilen kjørt over med min nye Flex og Scholl S30+/Menzerna 106(pga myk lakk) og oransje Scholl pad/ Grønn Uber og Sonus polishing pad.

DSC_0111.jpg

Eieren lurte også på om det var noe jeg kunne gjøre med frontlyktene siden de var ganske matte. Etter en runde med våtslip og polering ble de mye bedre, men ikke perfekt pga. mye støv på innsiden.

Hadde lagt 2000 og 3000 papir i en bøtte med Optimum Car Wash noen dager før.

DSC_0122.jpg

Slik så lyktene ut før.

DSC_0116.jpg

DSC_0118.jpg

Maskerte først, så kjørte jeg på endel pass med 2000 papir med No Rinse som lube. Etterpå noen pass med 3000 papir og deretter polering med Scholl S03+ og Menzerna 106.

Prøvde meg på ett 50/50 bilde.

DSC_0123.jpg

Resultatet:

DSC_0126.jpg

DSC_0133.jpg

Ikke 100%, men mye bedre :)

Før arbeidet forsatte, skumla jeg bilen med og spylte den av for å fjerne poleringsstøv.

DSC_0141.jpg

Deretter var det interiøret sin tur, og denne gangen fikk jeg god hjelp av samboeren da klokken var litt imot meg. Den ble støvsugd skikkelig, før resten med gått over med CG Greenclean 1:10 og CG Grime Reaper 1:3 på matter og pedaler.

DSC_0134.jpg

DSC_0140.jpg

DSC_0146.jpg

Alt av vinyl og plast behandlet med Scholl Purple 9000.

DSC_0181.jpg

Skinn behandlet med Pinnacle Leather Conditioner.

DSC_0183.jpg

Alle gummilister behandlet med 1Z Gummistift.

DSC_0222.jpg

Så var det tid for CG Vertuabond og ett lag med CG M-Seal som fikk herde over natten.

DSC_0150.jpg

DSC_0153.jpg

DSC_0162.jpg

Alle vinduene ble behandlet med Carlack glassforsegling.

DSC_0145.jpg

DSC_0149.jpg

Takrails og chrom ble polert med CG Metal Shine.

DSC_0160.jpg

Vinduer vasket innvendig med Swissvax Crystal.

DSC_0161.jpg

Alt av plast behandlet med Swissvax Pneu.

DSC_0163.jpg

Dekk fikk også Swissvax Pneu, felger CG Vertuabond og ett lag med Swissvax Autobahn.

DSC_0166.jpg

Motor sprayet inn med Scholl Purple 9000.

DSC_0173.jpg

CG Bare Bones i hjulbuer fremme, bak var det filt.

DSC_0186.jpg

Eksosen ble clayet og polert med CG Metal Shine.

DSC_0190.jpg

DSC_0189.jpg

Så var det valgets kval da..

DSC_0257.jpg

Noen ord om Swissvax Scandic Shine's Insignis:

"Fått testet Insignis idag jeg også, Ketil leverte sin egen på døra til meg :) Som sagt så er denne voksen utrolig myk, noe som gjør den utrolig lett å legge på. Men er lurt å passe på at ikke halve boksen blir med i ett drag med applicatoren, for denne voksen vil gjerne med ut og på bilen.. Men som sagt var jeg redd for å legge for tykt, og dermed få vansker med å få den av. Men jeg tror dette er den letteste voksen på/av pdd. Fikk litt wow-opplevelse av denne. Og looken på den er helt rå, flott dybde og glød. Ganske lik Concorso US, men når jeg kjørte bilen i regnet etterpå så jeg hvor den virkelig leverte. Vannet prellet av fronten, og det var nesten så panseret tørket seg selv iløpet av turen.. Godt lukter den også, så denne anbefales på det varmeste om man er på utkikk etter en eksklusiv voks. Takk for lånet Ketil :) "

Tilslutt ble det 1 lag SV Shield på panser og 1 lag SV Insignis på resten av bilen. Så ett lag til med Insignis på hele bilen :)

Shield på panser.

DSC_0263.jpg

Så Insignis :)

DSC_0264.jpg

Wax on:

DSC_0269.jpg

Wax off...

DSC_0271.jpg

Resultatet av 3 dager med bilen:

DSC_0334.jpg

DSC_0215.jpg

DSC_0224.jpg

DSC_0220.jpg

DSC_0212.jpg

DSC_0225.jpg

DSC_0239.jpg

DSC_0241.jpg

DSC_0276.jpg

DSC_0284.jpg

DSC_0291.jpg

DSC_0312.jpg

DSC_0316.jpg

DSC_0317.jpg

DSC_0321.jpg

DSC_0332.jpg

DSC_0328.jpg

DSC_0323.jpg

DSC_0275.jpg

Som vanlig var det topp vær dagene jeg polerte, og regn dagen jeg var ferdig. Synd jeg ikke fikk litt sol for å vise frem wetlooken skikkelig. Takk for titten :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig !!

Flott jobb på flott bil

Men et spørsmål - bruker du mikrofiber på scholl Purple 9000 ?

Mener det står at det ikke skal brukes, uten at jeg har skjønt helt hvorfor...eller at jeg har tenkt å bry meg noe videre om det...

- den ene gangen jeg har brukt den prøvde jeg med svamp som anbefalt, og det var lite vellykket til påføring :)

okkesom..nok en nydelig jobb fra deg

Takk for fin review og fine bilder

mvh

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wow.. dette ble bra... va jo som natt og dag dette...

Hvorfor la du shield på pansret først og kun der? pga mer utsatt plass?

Smellycat: personlig bruker jeg Mg påføring pad, syns det funker gull.. eneste den trekker tell seg en del produkter da..

Endret av Amzoch
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabbern den blir solgt til vanlige dødlige personer etterhvert sånn som jeg har forstått det ;)

Flott review! Masse bilder (det liker vi jo!) og forskjellige prosesser (som vi også liker) :D

En annen ting som hvertfall jeg liker også er 1.8T Quattro. Flott bil, flott resultat. Bare å la "prosjektene" komme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Strøkent stykke arbeid dette her :) selv om det ikke var sol ute så så en at det var bra blankt da, SS voksen ser ut som en grei sak det og bør vel i samlinga her også så en ikke mister ansikt ;) he he

Scholl Purple funker med mikrofiber her også den, men hr ikke benyttet den i motor som her før, så jo ut til å funke det også...

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig !!

Flott jobb på flott bil

Men et spørsmål - bruker du mikrofiber på scholl Purple 9000 ?

Mener det står at det ikke skal brukes, uten at jeg har skjønt helt hvorfor...eller at jeg har tenkt å bry meg noe videre om det...

- den ene gangen jeg har brukt den prøvde jeg med svamp som anbefalt, og det var lite vellykket til påføring :)

okkesom..nok en nydelig jobb fra deg

Takk for fin review og fine bilder

mvh

ståle :)

Takk skal du ha :) Har egentlig ikke tenkt på det du sier, men kan sikkert vært lurt å gå over med en fuktig klut for å jevne ut mer.

wow.. dette ble bra... va jo som natt og dag dette...

Hvorfor la du shield på pansret først og kun der? pga mer utsatt plass?

Smellycat: personlig bruker jeg Mg påføring pad, syns det funker gull.. eneste den trekker tell seg en del produkter da..

Kun for litt ekstra beskyttelse egentlig, og litt artig å teste. Takk for kommentaren :)

Kabbern den blir solgt til vanlige dødlige personer etterhvert sånn som jeg har forstått det ;)

Flott review! Masse bilder (det liker vi jo!) og forskjellige prosesser (som vi også liker) :D

En annen ting som hvertfall jeg liker også er 1.8T Quattro. Flott bil, flott resultat. Bare å la "prosjektene" komme

Voksen er et bare å handle ja. Ble kanskje litt mye bilder av produkter ser jeg, men synes det er morro å se på selv så...hehe. Takk uansett :)

Strøkent stykke arbeid dette her :) selv om det ikke var sol ute så så en at det var bra blankt da, SS voksen ser ut som en grei sak det og bør vel i samlinga her også så en ikke mister ansikt ;) he he

Scholl Purple funker med mikrofiber her også den, men hr ikke benyttet den i motor som her før, så jo ut til å funke det også...

Thank you :) Grom voks dette ja.

Insignis håper vi er inne om 2 uker, har tatt litt tid. Men må nesten regne med det! Bo stjal voksen min :(

Flott jobb Bo, så meget bra ut live også!

Nå har jeg dessverre brukt den opp Ketil. Har vokset dusjen og alle flisene på badet 3 ganger nå..Sorry. Hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tar av meg hatten min her - et stykke meget godt utført arbeide! Deilig å kunne ha en bil i 3 dager tenker jeg..

Tusen takk, greit å ikke føle "presset" så mye når man holder på. Derfor setter jeg alltid av litt ekstra tid :)

Den bilen ble utrolig flott! Aldri feil å se en nypolert sort tysker B) Kjempeflott post, gleder meg til neste ;)

Takker Kristoffer, fint å høre :)

Flott resultat og kjempe bra writeup/review.thumbs.gif

Takk takk :)

Hærlich arbeid Bo. Er godt å kunne få ha bilen i 3 dager....

Flott write up også.. Gleder meg veldig til Insignis:-)

Hjertelig takk Brynjar. Bare å glede seg det, har lyst på min egen også..

Utrolig bra Bo! :) Meget bra writeup også!

Gratulerer med Flex :)

Hvordan likte du Insignis?

Takk Tommy :) Endelig Flex på meg, elsker den maskinen. Står litt i posten hva jeg synes, men kort oppsummert digger jeg den :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Nydelig utført arbeid som vanlig dette Bo :) Og mange pene bilder! Bra writeup :thumbup:

Hyggelig å høre!

X2. Sykt bra.

x 2 ;(

Nok et nydelig stykke arbeid, veldig bra Bo :thumbs:

Takker Trond :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

Flott bil (spesielt etter behandling ;) ) , nydelig arbeid og komplett writeup som vanlig fra deg.

Insignis er digg, og er ønsket i samlingen til mange av oss :D

Mye jobb med denne bilen, men resultatet viser at det er verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil (spesielt etter behandling ;) ) , nydelig arbeid og komplett writeup som vanlig fra deg.

Insignis er digg, og er ønsket i samlingen til mange av oss :D

Mye jobb med denne bilen, men resultatet viser at det er verdt det.

Takk Ole Gunnar. Blir automatisk til at jeg tar bilder av alt..hehe. Men var skikkelig ergelig med været siste dagen. Var spent på utseende til Insignis. Men er litt vanskelig å bedømme i regn.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...