Gå til innhold

rød SAAB 900s


truhaa

Recommended Posts

  • Admins
truhaa

Denne ble tatt litt på sparket, en ansatt har lånt denne av en kompis og da jeg så denne så tenkte jeg at denne var en grei skurring å dra over og få i grei stand, vel etter at korrigeringen av lakken startet så skjønte jeg at det ikke ville bli bra nok, så istedet for å korrigere hele bilen 3 stegs 3M, så ble panser, forskjermer og øvre sider tatt 3 steg mens tak, bak og lavere paneler på sidene fikk 1 stegs med DA og Duragloss 101... hvorfor? jo pga hinnsides mye snavs og dritt av merker som var mellom lakken, kraftige riper støtt og stadig og et panser så sella med steinsprut at det kun kan reddes med en lakkering... eller om hele plata "crewet" kommer med hver sin sprøyte og fyller i lakk

:)

Nå skal det sies at bilen ble LANGT bedre en det den var, ikke så bra som den kunne vært om det ikke var så mye sår på den, men blankt er det og greit ripefritt ble det også der det ble korrigert....

Starten var slik:

saab_900_polering17.jpg

saab_900_polering29.jpg

saab_900_polering37.jpg

saab_fr_vask11.jpg

saab_fr_vask12.jpg

saab_fr_vask2.jpg

saab_fr_vask3.jpg

saab_fr_vask4.jpg

saab_fr_vask5.jpg

saab_fr_vask6.jpg

saab_fr_vask7.jpg

saab_fr_vask8.jpg

saab_fr_vask9.jpg

slagplan for denne var følgende:

prewash:

Bilt-Hamber Surfex HD 1:5 denne tok ikke mye av belegget som satt på lavere paneler på denne bilen, benyttet den også på felgene og dekk, på dekk funker den bra, men på felger som er greit innsausa med møkk og olje var den ikke noe tess, der ble det hentet frem P21s power gel den sammen med Mothers wheelbrush fiksa den saken bra, EZ brush Ble brukt for å komme til på baksiden. Dørkarmer ble behandlet med Bilt-Hamber Surfex HD ublandet, det sammen med Swissvax detail kost dro av greit med møkk. over Bilt-Hamber surfex HD ble det lagt på et lag med Bilt-Hamber Autofoam med foamcannon, dette stod da og koste seg i 5-6 minutter, så ble bilen spylt med varmtvann, dørkarmer og innsteg ble også ht vasket til stor forundring for han som hadde lånt bilen ;) Da panelene ble inspisert etter av bilen var avfettet, såpepålagt og ht vasket var det ALT for mye som satt igjen på lavere paneler, så frem med Prickbort, la dette på fra vinduene og ned, lot det stå i 5-6 minutter og ht vasket igjen...... vel, Prickbort er en vinner den, ble langt mindere nupper og sandpapir på lakken etter denne.

saab_under_vask2.jpg

saab_under_vask3.jpg

saab_under_vask4.jpg

saab_under_vask5.jpg

saab_under_vask6.jpg

saab_under_vask7.jpg

saab_under_vask8.jpg

saab_under_vask.jpg

Bilen ferdig HT vasket og klar for en vask, da kom GritGuard frem sammen med en såpemiks i bøtta bestående av Optimum carwash og Poorboys bug and tar remover. foretrukket vaskeredskap ble Swissvax waschpudel og en Meguiars chenillemitt til de lavere panelene.

Etter vask og ht spyling og før tørk ble Bilt-Hamber Soft Clay hentet frem, den sammen med hageslange og vann er en vinnende kombinasjon, det lager ikke merker og det går styggfort med clayingen, clayen ble ikke voldsomt stygg, nok et bevis på at Prickbort er snaddersaker.

saab_clay2.jpg

saab_clay.jpg

Tørking foregikk med de gode gamle Cobra the Guzzler og det ble som vanlig fort tørt.

Etter v ask og claying:

saab_etter_vask2.jpg

saab_etter_vask.jpg

Så var det bare å vekke kompanjongen her som hadde blåst av i bilen til min kone en times tid ;) han ble da satt til å ta interiøret med mikrofiber og Scholl Purple 9000 den er en knallsak den, lukter i allefall hinnsides godt og gir en finish som ser naturlig ut og ikke for glossy.

'

Så var det over til korrigering, lakken var cella med mange subber og merker, de er det vel og merke greit å fjerne, værre var det som sagt med alle steinsprutene som dukket opp etter at bilen hadde blitt avfettet, de var overhode ikke like synlige før vask da de enten var fulle av møkk som skjulte de en del eller noen hadde brukt TW colorback (betviler det siste der)

Uansett skulle det poleres, jeg skulle demonstrere for kompanjongen her hvordan det gjøres, he he, men det første som ble tatt var blinklysene og baklyktene av plast med Wolfgang plastic lense restorer kit maskin var Hitachi SP18 og pads på selve korrigeringen ble grønne Cyclo pads satte på forlengeren som Busch her på forumet hadde laget og det var greit med litt avstand til karroseriet og fangeren her.. lyktene ble polert og fikk glaze, blinklytene var desverre sprekt og fulle av kondens så det ble ikke noe wow av det, ble bedre men de har nok gjort sitt tipper jeg.

saab_blinkk_polering2.jpg

saab_blinkk_polering.jpg

Plasten fikk seg en runde med Duragloss 271 og Meguiars app pads og plasten her er et eget kapittel, det var triste greier, husker ikke hvor mange ganger jeg gikk over med den, men det vare en del, når jeg kom ut i dag så så det ikke ut som om det var tatt på noe som helst, så regner med at den trengte noe annet en Duragloss 271 så frem med Meguiars sinplastfornyer og det ga bedre resultat på plasten her, Duragloss marine & RV protectant ble brukt på støtfangere etterpå for å holde det bra lengere, Duragloss marine & RV protectant holder en evighet hva beading og shedding angår, knall produkt..

Så ble selve korrigeringsjobben startet, samme maskinen Hitachi SP18 testet et punkt med 3M Ultrafina SE på blå 3M pad og som jeg hadde trodd ble ikke det noe voldsomt resultat, så over på 3M Fine Compound og rett på Metabo ull da denne lakken likte ikke hardere pads og pga min lave kroppsvekt oppstod det en fare for at jeg ville følge maskinen rundt etterhvert. så ull måtte till, det funka snus det, ble så mye bedre, men det la igjen en del kjørespor, kjøresporene ble lekende lett fjernet igjen med 3M ultrafina + Blå 3M pad, vel da var vel rett kombo på plass, nja ikke riktig enda, likte ikke så godt Metabo ullpadsen så fisket frem Meguiars so1o, gul ull og DA snakker vi, den komboen er vel noe av det kjappeste jeg har vært borti mht korrigering, var ikke mange pass en trengte før det så så veldig mye bedre ut, noen steder var det 2-3 pass og ferdig andre steder var det 5-6 pass og ferdig, uansett en imponerende kombo på denne lakken her. kjørespor som kom etter ull, ble som sagt lett korrigert bort med 3M ultrafina + blå 3M pad, etter noen panser og den ene framskjermen ble Hitachi maskinen pakket vekk og jeg hentet frem Metabo maskinen, den var letter å jobbe med på denne bilen syntes jeg, og veier noen gram mindre en Hitachi også, Hitachi er mer arbeidshest etterhvert her, funker fortsatt knall da, men etter å ha brukt Metabo litt så foretrekker jeg ofte den.

Etter en del paneler og innspeksjon av resultatet gikk piffen litt ut av meg, det ble som sagt ikke så bra jeg hadde håpet på pga skader som kom frem når jeg satt 20 cm fra flatene, så bestemte meg da for å ta panser, skjermer og øvre sider, det gikk greit fort det, men fra jeg spraya på avfetting til jeg la fra meg maskinen i Natt hadde det vel gått 7 timer, så kjapp det skal jeg ikke ha på meg, vask alene tok vel ca 3 - 31/2 time alene, polerings tiden var vel på sirkus 3 timer...resten var røyk og kaffe og en 15 minutters inne for å myes litt på DCN ;)

Fra jobben:

saab_fr_polering2.jpg

saab_fr_polering3.jpg

saab_fr_polering4.jpg

saab_fr_polering5.jpg

saab_fr_polering.jpg

saab_under_polering10.jpg

saab_under_polering11.jpg

saab_under_polering2.jpg

saab_under_polering3.jpg

saab_under_polering4.jpg

saab_under_polering5.jpg

saab_under_polering6.jpg

saab_under_polering7.jpg

saab_under_polering8.jpg

saab_under_polering9.jpg

saab_under_polering.jpg

Dagen etter var det da ut i garasjen og da var det en avspyling av bilen som var planen, Foam cannon ble ladet med Muc Off Ubershine og på med det, ventet så 5 min og rakk en kaffekopp før det var å spyle det av igjen, så ble det nok en tørk med Cobra the Guzzler og inn i garasjen igjen, så var det pån igjen og de siste panelene skulle strekkes opp så det i allefall ble blankt, Duragloss 101 sammen med Porter Cable DA er en godt brukt kombo her, den tra noe smuss og gir et knallbra resultat alene. Alle panelene på bilen ble tatt med den komboen da dette fikk være LSP valget også for denne bilen, trodde eier skulle hente bilen tidligere en det jeg "as i write" fikk beskjed om, men Peppes Pizza frister voldsomt også så, en før lufte barn og kone også en runde :)

saab_vask_etter_polering2.jpg

saab_vask_etter_polering3.jpg

saab_vask_etter_polering.jpg

Ruter innvendig fikk Duragloss glasscleaner, utvendige ruter fikk Duragloss rainrepell, Dekksider fikk Migliore tire shine, hjulbrønner fikk Chemical Guys Bare bones og da tror jeg at jeg husket alt, vel en bunke Mikrofiber også da av ymse slag ;)

å var bilen ferdig:

saab_ferdig_polert10.jpg

saab_ferdig_polert11.jpg

saab_ferdig_polert12.jpg

saab_ferdig_polert13.jpg

saab_ferdig_polert14.jpg

saab_ferdig_polert15.jpg

saab_ferdig_polert16.jpg

saab_ferdig_polert17.jpg

saab_ferdig_polert18.jpg

saab_ferdig_polert19.jpg

saab_ferdig_polert20.jpg

saab_ferdig_polert21.jpg

saab_ferdig_polert22.jpg

saab_ferdig_polert23.jpg

saab_ferdig_polert24.jpg

saab_ferdig_polert25.jpg

saab_ferdig_polert26.jpg

saab_ferdig_polert27.jpg

saab_ferdig_polert28.jpg

saab_ferdig_polert29.jpg

saab_ferdig_polert3.jpg

saab_ferdig_polert30.jpg

saab_ferdig_polert31.jpg

saab_ferdig_polert32.jpg

saab_ferdig_polert33.jpg

saab_ferdig_polert34.jpg

saab_ferdig_polert5.jpg

saab_ferdig_polert6.jpg

saab_ferdig_polert7.jpg

saab_ferdig_polert8.jpg

saab_ferdig_polert9.jpg

Interiør:

saab_ferdig_polert2.jpg

saab_ferdig_polert.jpg

Så nå står bilen ute her, etter enda en runde meg plastfornyer, men nå skal det holde tror jeg ;) og venter på å bli hentet....

betalingen for denne jobbe er en halvliter AASS fatøl, den skal nyYytes i kveld :)

Takker for titten

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

Du? den kom seg ett par hakk, den vogna der B)

Jeg liker å lese show'n shine trådene dine, de er interessante. Det eneste jeg ikke liker, er alle produktene du har til rådighet *misunnelig* :lol: Hadde jeg hatt så mye å velge i så hadde jeg sikkert somla bort en del tid på bare å løfte på krukker og bokser og lese litt bakpå, hadde aldri fått bestemt meg. Godt jeg holder på av fri vilje og ikke jobber på akkord :D

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en jobb utført som viser at du virkelig kan det du driver med - dette var meget bra! Måte du finner produkter og kombinerer for å gjøre jobben best mulig vitner om et meget høyt kunnskapsnivå og talent!

thumbs.gifthumbs.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må man vel si var en rimelig klar forbedring :) Fin og informativ writeup også.

For den lønna er du velkommen hit for å hjelpe meg når du vil.... Kanskje jeg slår på stortromma og gir deg 100% lønnsøkning også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Kjempebra jobba truhaa. Jeg lærer nye ting hver gang du lager en write up. Synes bilen ble overraskende mange hakk bedre med det utgangspunktet du beskriver.

Halleluja til Prickbort, nesten ikke behov for clay etter den. Rød og gul soloull er skikkelig saker. Jeg brukte den gule Soloulla på E-klassepanseret mitt med M95. Ei runde med den komboen tok 2500 våtslipemerker og diverse RDS kjapt. Kjørespora fjerna jeg med M205 på gul polishpad fra Meg.

Portercable med Duragloss, tok det noe særlig riper, eller ga det mest glans?

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Takker for tilbakemeldingene, hyggelig å høre....

Skååååål. Aass er bra saker. ;)

Fantastisk jobb. 3M produktene er supre. :)

Har du prøvd ultrafina sammen med Solo Diamond Finishing Pad?

Nei ikke testet det, god kombo det? funker i alle fall over evne med blå 3M pad :)

Brukbart arbeid dette her Truls :) Nå har hvertfall bilen beskyttelse en stund fremover.

En ting må jeg si. Tror denne bilen har verdens kjipeste interiøs (dashbord)

saab_ferdig_polert2.jpg:lol:

he he, no shit, her er det kassettspiller også gitt, tok litt tid før jeg skjønte hva det var...he he

Ja holder en stund DG 101 alene også... best med 111 over men fikk ikke til det i dag ....

Det må man vel si var en rimelig klar forbedring :) Fin og informativ writeup også.

For den lønna er du velkommen hit for å hjelpe meg når du vil.... Kanskje jeg slår på stortromma og gir deg 100% lønnsøkning også ;)

se så, jeg beveger meg oppover i verden skjønner jeg....he he, ØL i betaling er ok det ;)

Kjempebra jobba truhaa. Jeg lærer nye ting hver gang du lager en write up. Synes bilen ble overraskende mange hakk bedre med det utgangspunktet du beskriver.

Halleluja til Prickbort, nesten ikke behov for clay etter den. Rød og gul soloull er skikkelig saker. Jeg brukte den gule Soloulla på E-klassepanseret mitt med M95. Ei runde med den komboen tok 2500 våtslipemerker og diverse RDS kjapt. Kjørespora fjerna jeg med M205 på gul polishpad fra Meg.

Portercable med Duragloss, tok det noe særlig riper, eller ga det mest glans?

Duragloss 101 med DA skjuler nok noe, men jeg brukte det pga glansen og beskyttelsen, men det tar noe sammen med den hvite paden jeg brukte (aner ikke hvem den er fra desverre.. lol)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Gunnar

WOW, Truls :D:thumbs:

Litt av en forvandling må en si. Der steg denne SAABen flere 1000-Kr i verdi.

Jeg skjønner din frustrasjon over å jobbe med biler som ikke kan bli strøkne samme hva man gjør.

Den Aass pilsen var velfortjent.

Fint å se at du har paneler stående i bakgrunnen. Regner med at disse skal brukes på treffet den 13.

Keep up the good work :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Takk for det Ole Gunnar

Panelene er klare til treffet ja :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Det ble litt forandring på den bilen der gitt B)

Knallbra og lærerik writeup nok en gang Truls.....

For meg som har grått mine modige tårer over saab lakk var det virkelig forløsende å se at du har funnet oppskrifta i form av 3M ultrafina + Blå 3M pad,

Den komboen må jeg skaffe meg.

takk skal du ha

mvh

ståle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

takk, takk....

SAAB lakken her var også pøh om pøh, men denne er nok omlakkert også

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...