Gå til innhold

Oljerens, motorrens?


Terjeo

Recommended Posts

Bilen bruker litt olje, men fikk anbefalt å ta en oljerens på den.

Ser Kazzper har mye rart på godkjemi men vet ikke helt hva jeg skal bestille?

hva er forskjellen på:

ABCON GRØNN-M MOTORBEHANDLING 300ML Og BLÅ motorbehandling?

RC MOTORRENS, INNVENDIG 375ML

Og alt det andre??

Skal ha olje også, noen som har noe å anbefaller?

Til en omega b 2,5 v6 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Bare litt offtipic info ellerno...

All ny motorolje har rensende effekt.

Motorrens funker helt klart, men hvor lurt det er å rense en gammal motor for all gammal gøgge er ett annet spørsmål...

Mange steder det gjerne bare er gammal gøgge som tetter simmeringene dine, fjerner du dette kan du gjerne få lekkasje.

Tappe olja og fylle på billig Biltema olje, så skifte igjen til 'god' olje funker det og, gammal tjuvtriks.

Ett fordyrende ledd i mine øyne, men har du en sliten gammal bil så.

Men mange som bruker, så folk får bruke det om de vil for meg...

Også mange som mener at motorolje under 100-200 kroner literen, er skrot, jo dyrere jo bedre.

Uten at de tenker på alle fordyrende mellomledd, reklame og andre ting.

Biltema olje er sikkert grei den, Statoil som produserer, men fordi det står Biltema på mange ting er det automatisk skrot for mange. (Meg selv inkl. på enkelte ting som verktøy.)

Selv bruker jeg Gulf olje for tiden og liker den godt. Handler rett fra importør, Bull Enger AS, gjerne

nedi 25 kroner literen.

Personlig liker jeg heller å bruke kroner på bedre filter og heller kjøre med 'billigolje'

Ingen vits med dyr overprisa olje og billigste 'tema filteret. Blir som å vokse med Divine og kjøre i vaskemaskina på lokale bensinstasjonen.

Gode filtre? Bosch eller Fleetguard IMHO. Men mange produsenter som har flere serier, noen bra, noen ræv...

PetroCanada olja GodKjemi selger er uten tvil kvalitetsolje, det skal jeg si. Men dyr er den...

Men selgere skal jo overleve de og, og fanboys'a skal jo ha det de liker best.

2-cents.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

En motorrens kan gjøre lekasjer verre. Jeg ville brukt originalt oljefilter og samme olje som motoren har fått tidligere og er vant til. Hvis bilen din har gått på helsyntetisk olje før, kan jeg anbefale Mobil1 olje 0W40. Det er noe av det bedre du kan få tak i. Den er grisedyr på bensinstasjoner, men www.stjerneservice.no selger den for 105 kr/l. På Europris har de omtrent samme Mobil1 oljen, tappet i Amerika, til kr 99,- for 0,96 liter.

Jeg bruker halvsyntetisk Biltemaolje på slit og slengbilen fra 1986.

At den helsyntetiske Biltemaoljen har vært levert av Statoil en periode, har jeg også hørt. Men det varierer hvem som leverer oljen. Det finnes også to ulike helsyntetiske på Biltema; 5W40 og 5W50. Begge har dårligere kuldeegenskaper en Mobil1 oljen jeg anbefaler.

God olje, og kvalitetsfilter som originaldel eller OEM er en billig forsikring, særlig hvis motoren begynner å bli slitt.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Bruk heller penga du skulle bruke på motoroljerens på kjølevannrens og ny kjølevæske.

Er vel den delen av motoren folk flest neglisjerer mest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ekstremt skeptisk til alle slike lurium. Det finnes alskens motorrenser og tilsetningsstoffer fra en haug forskjellige produsenter. Alle lover gull og grønne skoger. Noe fungerer nok. En svært effektiv motorrens jeg kjenner flere som har prøvd er å kjøre motoren driftsvarm, tappe av olja og fylle på diesel. Start opp og la den snurre noen minutter. Tapp av og fyll på en billig olje. Start opp og la den snurre noen minutter igjen. Tapp av og fyll på en kvalitetsolje. Oljefilteret bør selvsagt byttes i samme slengen.

Jeg holder meg til kvalitetsolje og har aldri hatt noen negativ erfaring, i hovedsak Valvoline og Castrol på biler. Mobil1 liker jeg ikke da den har ført til mye ventilstøy på et par biler jeg har hatt. På et skifte til en helsyntetolje på en bil som har gått på mineral og delsyntet så kan det løsne utrolig mye dritt. Dette kan faktisk være skummelt da denne skiten kan plugge igjen oljekanaler, tette oljefilter på kort tid og føre til store lekasjer på simmerringer og pakninger.

På en drittbil jeg hadde som uansett skulle vrakes så skiftet jeg til den billigste delsyntetolja jeg fikk tak i, bare for i prøve. Merket var helt ukjent og jeg husker ikke hva det het. Tidligere gikk den på helt greie "mellomklasse" delsyntetoljer. Forskjellen var dramatisk for å si det sånn, i negativt fortegn. Ventilene jamret og bar seg og etter noen måneders bruk var toppen utslitt. Den var riktignok bra sliten i utgangspunktet men hadde overlevd mange år i dårlig forfatning på brukbare oljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Mobil1 liker jeg ikke da den har ført til mye ventilstøy på et par biler jeg har hatt.

Høres merkelig ut. Ingeniørene hos Mercedes-Benz, inkludert AMG-modeller og superbilen SLR, anbefaler Mobil1 i deres kjøretøy. Det står faktisk som sticker på bilene. Benz-motorer er ikke akkurat kjent for å ta kvelden tidlig. Tipper det var noe annet enn oljen som skapte problemer for motorene dine default_smile.png

28_1230300605.jpg

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en kjent sak et en motor kan gå "stille" på en olje og med "ulyder" på en annen tilsvarende, dette vil selvfølgelig variere fra bil til bil og hvor slitt motoren er. Men å si at en olje er dårlig fordi akkurat den bilen og den motoren ikke "likte" den duger ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt at Mobil1 er dårlig. Jeg liker den bare ikke ut fra personlige preferanser. Det er verdt å merke seg at bilmerkene blir betalt av oljeprodusenter for å sette på slike stickere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Sikkert som dere sier at stickers er god reklame.

Det spesielle med Mercedes-Benz og Mobil, var at det startet ikke med at Mobil betalte Mercedes-Benz for den avtalen.

Mercedes-Benz kontaktet Mobil fordi de var de eneste som klarte å utvikle en helsyntetisk olje. Verdens første helsyntetiske olje ble utviklet i et sammarbeid mellom Daimler-Benz AG og Mobil Oil Corp.

Etter dette har Mobil og Mercedes hatt et tett sammarbeid, og i dag betaler Mercedes-Benz, AMG, Smart, Mc Laren og Maybach penger for å kjøpe Mobil 1 Olje til sine biler. Mens Porsche også sverger til Mobil 1.

Daimler AG mottar pengestøtte fra Mobil Oil til sin F1 satsning og DTM bilene får også Mobil 1 Olje.

Det er mulig olje er olje, uansett merke nå til dags, men slik var det ikke før. ;)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tør vedde 10 årslønner på at den olja de bruker i F1 og DTM ikke har mye til felles med den du kjøper over disk her i Norge. Jeg har også hørt/lest mange historier som slår andre veien. Et gitt firma betaler for at det skal stå deres logo på kjøretøyet, mens det i realiteten kjøres på andre merker.

Selv om det står Mobil1 på et klistremerke under panseret er jeg ganske sikker på at de kjøper den billigste olja de finner til den gitte spesifikasjonen. Det blir forsåvidt akkurat det samme med BMW, hvor det står Castrol en eller annen plass i motorrommene. Når det er sagt så kan jeg si at Castrol er den beste olja jeg har prøvd på min BMW, selvsagt basert på synsing og personlige preferanser... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Jeg vedder ikke imot, veit at det ikke er hyllevare i sånne motorer.

Og selvom det skulle være det, så er det _litt_ andre intervaller på oljeskift og motoroverhalinger på sånne motorer. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komentere det med olje rens litt, Har selv brukt Tunap 327 innvendig motorrens i forbindelse med oljeskift på min BMW i 2-3 år nå.

Resultatet av det er at den nye oljen holder seg rein lenger og tikking i hydrauliske ventil løftere etter at bilen har stått en tid er heller ikke et problem lenger. Nå bruker jeg Mobil 1 olje på motoren i viskositet 0W-40 eller 5W-30, uten problemer, bilen bruker ikke mye olje ( ca 1l på 10-12000km) den brukte mer olje da jeg brukte BMWs anbefalte castrol olje. Bilen er nå kjørt ca 190000km uten problemer.

Tunap produktet fylles på varmkjørt motor (30 til 40km for at oljen skal ha normal arbeidstemp) og motoren skal der etter gå ca 10 min på tomgang med tunap produktet i.

Tunap produkte vil når du tapper av oljen ha bunnet til seg ganske mye mer "slam" en det som ellers vill ha kunnet blitt tappet av, det er også viktig å bytte oljefilter etter en slik rens.

Jeg har også skiftet fra minralsk til syntetisk olje på en SAAB 99 som jeg hadde før, bilen var kjørt ca 200000km når jeg gikk over til syntetisk olje og kjørte bilen til den var gått ca 430000km men den brukte litt olje da den syntetiske var "tynnere" når den var kald ( 5W - )

Så Tunap produktet og Mobil 1 olje går jeg god for.

Jeg har gjort det mye av det som er sagt å være et problem på egne biler uten problemer, Det jeg ikke ville ha brukt der i mot var teflon tilsetninger i oljen da det kunne tette olje kanaler på nedsota gamle motorer.

Da jeg jobba som bil mek var vi borti noen motorer hvor teflon til settning i oljen var mest sansynlig årsak til havari.

Produkt info:

TUNAP 327 Innvendig Motorrens

•Tyntflytende, høyeffektiv rensekomponent, raffinert ut fra motoroljens egne

renseadditiver. Viskositetsklasse 0WX sørger for at avleiringene løser seg raskt opp, blir bundet og transportert til filteret.

•Kompatibel med samtlige syntetiske og mineraloljer, uavhengig av viskositetsklasse.

•Ved fjerning av gammel olje blir alt forstyrrende smuss og avleiringer effektivt fjernet til

den følgende påfylling av den nye oljen.

•Den ny oljen forblir ren.

•Til problemløsning ved lange oljeskift

•Ved misstanke om sot eller slam i oljesystemet.

Linker: http://www.tunap.no/index2.html - http://www.tunap.no/Produkter/327bruk.html - http://www.tunap.no/Datablad/327.pdf

Håper dette oppklarte litt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har handla masse stæsj til bilen i dag, mest flytende :)

Fikk rensa kjølesystemet og fylt på nytt samtidig som jeg var på jobb, var tydligvis på tide, var relativt skittent det vannet som kom ut derfra, er brukt rød væske på den før så får håpe det ikke var rustvann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Har handla masse stæsj til bilen i dag, mest flytende default_smile.png

Fikk rensa kjølesystemet og fylt på nytt samtidig som jeg var på jobb, var tydligvis på tide, var relativt skittent det vannet som kom ut derfra, er brukt rød væske på den før så får håpe det ikke var rustvann..

Kjekt å få gjort. Håper du putta på rød igjen, hvis det var det fra før. Den må på ingen måte blandes med blå :)

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...