Gå til innhold

Hvorfor foamgun?


Kleiv

Recommended Posts

Ser at det er en del som bruker foamgun når de vasker bilen, disse er jo ganske dyre i innkjøp om man ikke

får det med som ekstrautstyr til høyttrykkspyler e.l.

Hva er fordelene/ulempene med disse og er det verdt pengene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

De foamgunene som følger med høytrykkspylere orginalt gir som oftest mye mindre skum som igjen betyr at såpen ikke vil henge på bilen lenge nok til å løse opp driten som henger på lakken. Grunnen til å bruke foamgun(eller foamlance som det heter til HT-spylere) er jo enkelt og greit at det er en god forvask som gjør hoveddelen av vaskingen mye mer skånsom mot lakken, i og med at du løser opp det meste av driten på lakken.

De "dyre" utgavene du refererer til gir et mye tykkere skum som henger mye lengre på bilen og derfor løser mer av dritten. Pluss selvfølgelig at det er et hysterisk morsomt verktøy å leke med :)

Og er det verdt å gå til innkjøp av? Svaret er JA, så lenge du har råd, evt tar deg råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

General Lee

Hvordan er disse foam gun som du kobler på slange, i forskejll på de som følger med HT?

Mye mindre skum eller ikke skum i det hele, mest såpevann.

Foam lance koster ikke så mange kronene mer så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo

De som kobles direkte på spylerslangen gir et MYE mer tyntflytende skum en foam lance. Men om du ikke har HT-spyler tilgjengelig, vil en foamgun(de som passer på spylerslangen) kunne være et alternativ, men ikke i nærheten av hva en får til med HT og foamlance.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahah... Det var jo latterlig skum da... Får jo det samme rett fra HT beholderen til svigers...

Nei, huff blir dyrt dette etterhvert gitt. Handlelista blir lang. Så jo knall digg ut med Foamlance! Da snakker vi barberskum...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FoamGun går på hageslangen....

og her ser dere hva Foam Gun KAN få til av skum i beste tilfellet.

Og det blir jo omtrent som originaltanken i karcher HT og sikkert flere andre merker og... Ikke noe særlig men bedre enn ingenting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Foam Cannon, Foam Gun eller Foam Lance. Hva som skiller ordet Skum kanon og Skum pistol vet ikke jeg, kommer vell mer skum ut av en kanon kanskje :lol: så ikke rart at det blir kalt mye forskjellig rundt på nettet :P

Men er sant at man som regel sier Foam Gun på de man bruker på hageslangen. Kaller selv min for Foam cannon (Foam Lance) da det var det som sto der jeg kjøpte den. Har alltid tenkt på Foam lance som de "orginale" som følger med Foma osv. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Har også mye å si hvordan såpe man bruker ;) enkelte såper, feks Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner renner av fort som fy.

Hvor mye skum det blir sier også ikke alt om hvor rent det blir. Man kan blande en såpe veldig drøy å få masse skum som ligger i flere minutter, men bilen er nesten like skitten etterpå :P

Feks Bilt-Hamber Auto Foam blir det ikke super mye skum av og blir ikke liggende i veldig mange minutter, men rengjør mye bedre enn masse skum fra en "vanlig" bilsåpe etter hva jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo også legge til det at en ny-vokset bil vil være mye glattere i overflaten enn en som ikke er det, og dermed vil såpen renne av raskere ;)

Men lurer litt selv på hvor mellomtingen mellom å legge på tykk nok såpeblanding til at man får løst opp dritten, men likevel ikke nok til man "sliter" unødvendig mye på voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vokset/beskyttet bil, så holder det ofte med skum etterfulgt av ht spyling, for å fjerne insekter.

Jeg har vertfall sluttet å bruke bug´n tar remover... Tynn avfetting ved ekstreme tilfeller.

For meg er det viktig at skummet løser opp "lett" møkk som sitter på bilen, uten å fjerne beskyttelsen.

Er veldig fan av at bilen skal være renest mulig, før jeg drar vaskehansken over lakken.

Klarer meg ikke uten foam-lance´n nå. Utrolig gøy det er å vaske bil i forhold til bare 2 BM.

Gøy med oppmerksomheten fra forbipasserende også ;)

  • DCN Poeng 1

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer også foam lance til min Foma. Men klarer kun å se at det er ScandicShine som selger :s

Skal legge inn en litt større bestilling fra autogeek.net i løpet av høsten/vinteren og kunne tenkt å fått det med meg derfra.

Men ser ikke ut som at Foma/IPS er noe særlig utbredt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en FOMA 670 hjemme til mutter idag. Den hadde defekt av på knapp, litt lodding så funka den gull igjen.

Jeg så at SS selger foame cannon til FOMA, men på bildet ser det ikke ut som den passer. Noen som har prøvd denne foram cannon på FOMA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arg...

Nå vil jo jeg også ha Foam Lance..

(er ikke noen som skal selge en brukt en:) )

Er vel ingen som først har skaffet seg en som ikke vil fortsette å bruke den :P

avhengighetsdannende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...