Gå til innhold

Ad|oS sin bil


Ad|oS

Recommended Posts

post-844-1250468229,15_thumb.jpg

(Klippet fra bimmers.no)

Ad|oS - E36 325i coupe

Info om bilen:

Generelt:

- Registrert som 1993-modell

- Har gått under 200.000km

- Fargen er Cosmos Black Pearlcolor

Motor/drivverk:

- M50TUB25 enkel vanos motor

- Karbon luftfilterboks

- 5-trinns manuell kasse

Eksteriør:

- M3 frontfanger, med tåkelys og bremseluftkanaler

- M3 sideskjørt

- M3 bakfanger, diffuser til doble enderør

- M3 speil, elektrisk justering

- M3 sidelister, med "Motorsport"-logo

- Motorsport vinge, med 3. bremselys

- M-pakken er orginal fra fabrikk

- Facelift grill

- Svarte nyrer

Lykter

- Frontlykter: Orginale linselykter med gule Bosch lykteglass

- Baklykter: Røde/Hvite M3-look

- Grøftelys: Gule klarglass

- Blinklys: FK svarte blinklys i front, og hvite blinklys på sidene

Felger

- Sommer: BBS LM replica, 215/35 og 225/40 på 8,5" og 9,0"x18" og BBS RC magnesiumfelger, 225/40 på 18"x8,5"

- Vinter: Orginale 16" BMW felger med 205/55-16 dekk

Understell:

- Orginalt sportsunderstell fra fabrikk

- Powerflex Polyurethan foringer

- Bilstein dempere og H&R fjærer, senket 40/15

Bremser:

- Front: Black diamond skiver og Red Stuff klosser

- Bak: Turbo Groove skiver og Green Stuff klosser

Interiør

- Svart sportsskinn interiør med varme, 2-trinns

- Skinn bakseter, 50/50 nedfellbart

- Midtarmlene i skinn

- 3-eiket M3 ratt med airbag

- M3-gulvmatter

- Girkule og håndbrekkhåndtak med ///M-logo

- Xenon-look interiørlys

Utstyr:

- Aircondition, 2 soners

- Cruisecontrol

- Elektrisk takluke

- 18-knappers kjørecomputer

- Antispinn

- 2x el-vindu

- Startsperre

- Fjernstyrt sentrallås

- Alarm

Diverse:

- Shortshift

- Ferrita rustfritt eksosanlegg

- Tårnstiver foran

- 2x airbag

Anlegg:

- Pioneer DEH-P6900UB spiller

- Alpine forsterker

- Kicker 10" sub

- Frontsett med høytalere i sparkepanel, døra og diskanter ved speilet

post-844-1250468188,95_thumb.jpg

post-844-1250468119,95_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ord. Vet ikke hva jeg skal skrive. SINNSYK bil!

Gult er kult. Likte de gule lysene i hovedlyktene. Sjelden man ser. Alle har jo klare lykter med angelseyes fortiden ;) Post gjerne flere bilder, interiør, motor, utvendig, filmer osv. Får ALDRI nok av E36 Coupe.

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke ord. Vet ikke hva jeg skal skrive. SINNSYK bil!

Gult er kult. Likte de gule lysene i hovedlyktene. Sjelden man ser. Alle har jo klare lykter med angelseyes fortiden ;) Post gjerne flere bilder, interiør, motor, utvendig, filmer osv. Får ALDRI nok av E36 Coupe.

Tusen takk :D Fint å høre at bilen faller i smak hos folk her inne også...

Ble valgt gule lykter fordi det er noe ikke alle har. Er ikke så lett å få en svart E36 coupe med M-styling til å skille seg ut, men gjør det hvertfall litt med disse lyktene. Prøvde å gjøre det mer gjennomført ved å kjøre med gull-felger, men hverken designet på felgene eller fargen stemte helt, så derfor ble de valgt vekk til fordel for disse...

Kommer nok litt bilder her etterhvert, men må vel være litt mer nazi når det gjelder renhold før jeg tar bildene da :P

Lækker Lækker bil :thumbup:

Takktakk :)

Helt rå bil, og ikke noe jalla som ca alle andre E36 er ;)

Hvordan liker du ferrita eksosen?

Er mye som er råere der ute med tanke på utseende, men begynner å bli som jeg ønsker nå...

Joda, er forsåvidt ganske bra, men ville valgt mye annet før denne om det var jeg som hadde montert det. Liker bedre utseende til to "avkappa rør" enn de avrundede endene på Ferritaen. Er veldig lite lyd på tomgang i denne, ikke slik dyp brumming man har på en del andre merker. Savner litt lyd på tomgang altså, er ikke noe støyende under vanlig kjøring, men gir fra seg en fin lyd når man gasser på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det på tide å skifte plugger på bilen, da jeg ikke har gjort det mens jeg har hatt bilen, totalt ca 13000km. Vet ikke hvor lenge det er siden forrige eier gjorde det heller, så sikkert ikke dumt å få skiftet dem.

På grunn av et fantastisk (unødvendig?) tårnstag i motorrommet som går rett over dekselet som gir tilgang til coiler og plugger måtte jo dette selvsagt skrus av for å kunne skifte pluggene. Litt ekstra arbeid, men hvem bryr seg vel om det når det gjelder å få litt tid med bilen. Dette ble tatt av, og jeg var klar til å skifte pluggene...

post-844-1250899672,53_thumb.jpg

Pluggene ble fort skiftet, så da var jo egentlig jobben ferdig (etter ca 30min ifra jeg startet) , og alt kunne skrus på plass igjen. Men hva er det en kommende detailer kommer på? Jo, da plastdekselet og tårnstag var av kunne jeg jo få tilgang til litt steder som jeg ellers ikke ville hatt tilgang til. Jeg ante nye steder å gi pleie, så arbeidet ble da påbegynt. Tårnstaget dekker deler av plastdekselet, så nå kunne jeg jo få gjort skikkelig rent under her, samt smurt det godt inn med plastfornyer. Da dette var gjort ble det satt tilbake på plass, og jeg var godt fornøyd med resultatet. Hmmm, her mangler det noe! Et matt tårnstag passer jo ikke sammen med et rent og pent plastdeksel! Frem med Autosol og Meguiars All Metal Polysh og en del små microfiberpads som hørte til den gamle DA maskinen til Biltema. Begynte så klart i ene enden, og da jeg var nesten halvveis kom jeg på at dere på DCN er glad i 50/50 bilder. Frem med 3M tape, og gnikk litt videre. Siden jeg ikke er så tolmodig av meg ble tapen tatt av litt fort, men her ser dere hvertfall noenlunde forskjellen...

post-844-1250899694,98_thumb.jpg

Til slutt var tårnstaget blitt ganske så blankt, og det var klart å sette det på plass igjen. Men de dempertårnene er jo lakkerte, og de var jo litt skitne og hadde lite glans!?!? Frem med en gammel clay-bit og litt ONR som lube. Hadde tydligvis ikke vondt av å få gått over dem litt. Skulle nok ha vasket skikkelig før jeg begynte med clayen, men fikk vekk en god del møkk som satt ganske bra fast.

post-844-1250899687,37_thumb.jpg

Men da var det jo veldig mye bedre, men vi kan vel bedre enn det!? Må jo få frem litt glans her, og skulel vel kanskje hatt litt beskyttelse også? Hadde ikke noen bra lakkrens tilgjengelig, så da var det frem med MG NXT Tech Wax som har litt rens i seg. Gikk over dempertårnene med dette et par runder, og det gav ganske bra resultater. Og da jeg var i gang gikk jeg over de andre lakkerte overflatene med clay og voks for rens og beskyttelse. Armene fikk bøye seg i uante vinkler, og jeg kom til på steder jeg ikke har vært før. (Memo til neste gang: "Husk å la motor kjøle seg ned skikkelig før man stikker hendene i nærheten av manifoilen!) Da var vi vel klare til å lukke panseret?!?!?

Neida, plasten var jo litt matt i forhold til alt annet, så da var det frem med MG All season dressing der jeg ikke kom til med svamp, og CG New look trim gel på en svamp på resten av plasten. Gikk over alt jeg fant av plast og gummi med dette, så da begynte tingene jo å stå i stil til hverandre.

post-844-1250899716,58_thumb.jpg

Endelig kunne panseret lukkes, og jeg var klar til å gå rydde sammen igjen å ta meg en velfortjent hvil. Men hmmm, noe er ikke helt som det skal være. Med et så bra motorrom kan jo ikke den utvendig lakken være noe verre!?!? Det regnet jo i går, så lakken var ikke helt blank og fin. Frem med HT, foamlance og bøtter osv for en vask. Tok ikke bilde av ferdig resultat, bare da jeg hadde lagt på skum og felgrens.

post-844-1250899735,29_thumb.jpg

Arbeid:

- Skifte plugger

Tidsbruk:

- Ca 3 timer

Utstyr:

- Skralle med 9mm, 13mm og plugg-pipe

- 6stk Bosch plugger

- Optimum No Rinse Claylube

- Sonüs clay

- Meguiars All season dressing

- Chemical guys New look trim gel

- Meguiars NXT Tech Wax

- Meguiars All Metal polysh

- Autosol Metallpolish

- Diverse pads og MF kluter

- Kärcher K238M

- Valetpro Snowfoam

- Chemical Guys Maxi Suds II

- Swissvax Car Bath

- Meguiars ull-mitt

- Chemical Guys Miracle Dryer

- Meguiars #135 - Synthetic Spray Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Bling bling tårnstag! :D Tårnstag er ikke unødvendig. I såfall så kjører du ikke aggresivt nok! hehe

Det var noen som gjorde en test på en BMW E30, og sjekket hvor mye effekt et tårnstag hadde. "Testobjektet" var en 318 med Bilstein-understell, M-tech krengestag og M3-foringer. På denne bilen ble dempertårnene maksimalt trykket sammen 0,6mm, og frahverandre like mye. Totalt sett blir det 1,2mm bevegelser ved skikkelig hard kurvekjøring. Overført til cambervinkler blir dette (0,3mm på hver side) hele 0,03 grader endring i camber.

Nyere 3-serie, som E36, er jo stivere enn en E30, og dermed må jeg si meg enig at et tårnstag ikke har så mye effekt hehe Men for all del, det ser jo ganske så bra ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Detailer verdig motorom det der, ble bling dette :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Detailer verdig motorom det der, ble bling dette :)

Takk for det ;) Men som det ofte er, så ser det litt bedre ut enn det faktisk er hehe Men ble jo ganske bra uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var det på tide med en liten update med mer interiør. Gikk først over med BMW sin Lær-rengjøring på resten av interiøret

post-844-1251761508,16_thumb.jpg

Hadde litt effekt på frontsetene også. Dette er etter et sete...

post-844-1251761509,64_thumb.jpg

Kommer jo ikke til overalt når man har slike nyttige plastdingser i veien, så måtte jo skrus av.

post-844-1251761511,03_thumb.jpg

Litt merker bak denne, samt en del misfarging og skitt på stedet der setebeltet festes

post-844-1251761517,9_thumb.jpg

Fin forskjell etter et lag med skinnfarge (Swissvax Leather Healer)

post-844-1251761521,88_thumb.jpg

En slitt kant på "lårputen" på førersetet

post-844-1251761523,77_thumb.jpg

Bra forandring her også etter en runde med litt farge

post-844-1251761526,85_thumb.jpg

Mye styggere på førersiden ved setebeltet

post-844-1251761531,18_thumb.jpg

Men det ble veldig bra her også

post-844-1251761533,74_thumb.jpg

Gikk over med Chemical Guys Silk Shine Dressing. Her er et 50/50 bilde av dette. Fin spray som kan brukes på både interiør og eksteriør. Bruker den bare innvendig da den ikke har så bra holdbarhet utvendig. Innvendig derimot holder den seg veldig bra. Gir en ikke altfor blank finish, noe som er bra når du bruker den på dashbord og lignende. Den er ikke klissete heller, så det fester seg ikke mye støv og slikt

post-844-1251761535,83_thumb.jpg

Et sete som ikke er rørt, og et som er ferdig. Interiøret er egentlig i veldig bra stand, så blir ikke de helt fantastiske før/etter bildene...

post-844-1251761600,7_thumb.jpg

Skittent og fælt på gulvet, men etter en runde med støvsuger og Chemical Guys Lighting Fast Stain Extractor. Glemte desverre å ta bilde av microfiberkluten jeg brukte til dette, men den var ikke mye ren etterpå!

post-844-1251761607,91_thumb.jpg

Naturligvis også skitne matter med mye sand og støv

post-844-1251761609,38_thumb.jpg

Kommer seg betraktelig etter en runde med støvsuger. Gikk over dem også med Stain Extractor, men har ikke bilde etter behandlingen. Var nesten som nye etterpå

post-844-1251761610,7_thumb.jpg

Pedalene ble børstet med en stiv neglekost, og brukte deretter Swissvax Pneu (matt) på dem. Var litt usikker på om de kom til å bli glatte, men brukte veldig lite, så det var ikke noe problem. Og for de som lurte, teppet er fremdeles skittent fordi jeg hverken hadde støvsugd ferdig eller brukt Stain extractor hehe

post-844-1251761612,27_thumb.jpg

Og til slutt et par bilder av ferdig resultat. Ble ganske godt fornøyd, men skulle gjerne gått over flere ganger med både farge og fett på setene for å få enda bedre holdbarhet på dette.

post-844-1251761614,06_thumb.jpg

post-844-1251761616,49_thumb.jpg

post-844-1251761618,99_thumb.jpg

Tidsbruk: 5-8 timer totalt sett (mulig mer da behandligene av skinnet gikk over flere dager)

Produkter brukt:

- BMW Lær-rengjøring

- Swissvax Leather Healer

- Swissvax Elephant fat

- Chemical Guys Lightning Fast Stain Extractor

- Chemical Guys Silk Shine Dressing

- Diverse foam pads og MF kluter

Info: Skinnfargen fikk tørke i minst 3 timer før jeg la på et nytt lag, eventuelt gikk over med elefant-fettet. Alt interiøret fikk minst 2 lag med farge, og ett lag med fett. De mest utsatte stedene fikk flere lag med begge delene, for å beskytte dem bedre mot slitasje. Etter jeg var ferdig med å legge på farge ble skinnet grundig tørket med en microfiberklut for å få vekk eventuelt overflødig som måtte ligge på. Ble naturligvis også tørket nøye etter at fett var lagt på, og de skulle settes i bilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
challenger

Flott bil! Det baller på seg når man begynner å snoke rundt i motorrommet, finner stadig mere som har godt av omsorg nedi der. Interiøret ble veldig bra og frister meg til å gå løs på mitt med tilsvarende jobb. :)

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setene og interiøret ble meget bra.default_biggrin.png Synes 50/50 bildet viser en veldig stor forbedring. Bra jobb.thumbup.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Grom writeup dette, og pent interiør... demontering gir kred ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...