Gå til innhold

Høytrykkspyler fra Biltema!


HHA

Recommended Posts

Noen her som har hatt / evt testet denne spyleren fra biltema?

http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=133966

TEKNISKE SPESIFIKASJONER

Merkespenning: 230 V/50 Hz

Effekt: 1800 W

Arbeidstrykk nominelt / maks. tillatt: 80/120 bar

Vannmengde: 330 l/time

Inngående vanntemp.. maks. 60 °C

Inngående vanntrykk: maks. 3 bar

Beskyttelsesgrad: IPX5

Mål: 490 x 290 x 260 mm (lxbxh)

Vekt: 7 kg

Har ikke tenkt til å kjøpe meg ny spyler med tanke på at jeg allerede har en Kärcher K 5.91, men lurer rett og slett på om den duger til å vaske bil. Er jo liten å handy da, kan tenke meg den kan brukes til mye rart :P Men duger den til bil?

Dette er altså 1800 W versonen til KR 600,-. Stor forskjell mellom 1600 og 1800w'n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha prøvd den spyleren så tror jeg arbeidstrykket på 80 bar er både oppskrytt og for lite. Vannmengden er kanskje det som har størst betydning for effektivitet. 330l/t er ikke store greiene og sikkert oppskrytt det også. Jeg har dårlig erfaring med slike billige spylere. Til sammenligning leverer en vanlig spyler i mellomstørrelse fra Kärcher eller Foma 400-500 l/tl, atpåtil med høyere arbeidstrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne duger ikke. De 80 barene blir vel målt når strålen er like tynn som et punktum.

Blir renere av å spyle av med vanlig hageslange.

Styr unna....

omtrent samme spec som karcher 2.01 elns dette, og den får du for 399 på elkjøp :P bare tull å bruke penger på... 400ltr i timen er et minimum, og jeg mener man bør ha min 120 bar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

omtrent samme spec som karcher 2.01 elns dette, og den får du for 399 på elkjøp :P bare tull å bruke penger på... 400ltr i timen er et minimum, og jeg mener man bør ha min 120 bar...

Huska at de fleste spylere er oppgitt med max trykk fra 110 og oppover mot 140 bar, dvs akkurat når du starter. Det er ikke dermed sagt de leverer det under normal kjøring. Det synker en god del og forutsetter stor dimensjon på tilførselsslange. Jeg mener vannmengden er vell så viktig som trykket. Større vannmengde, større virkningsgrad. Dyre maskiner har ikke nevneverdig høyere trykk men leverer mye mer vann.

Litt OT men for å illustrere poenget:

På jobb pleier vi å bruke vannmeislingsrobot for å fjerne betong. Trykket varierer fra 300 bar til opp i mot 1000 bar og vannmengder reguleres fra 100 l/min (ja, liter i minuttet) opp mot 350-400 l/min. Med maks trykk og vannmengde fungerer den omtrent som "dynamitt" og skjærer gjennom 20-30cm betong som om det skulle være smør. Det er hovedsakling vannmengde som utgjør virkningsgraden på disse og stortsett oppererer de med 700 bar og juster vannmengde og hastighet på roboten for å bestemme virkingsgraden. Med lav vannmengde kan man fjerne kun de ytterste cm i betongen. Ved å senke trykket noe kan man rubbe overflaten slik at den virker prikkhugget.

Endret av omrognan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar folkens! Regna egentlig med at dette var et *styr unna produkt*. Som mye annet på biltema rolleyes.gif

Man får det man betaler for.laugh.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får det man betaler for.laugh.gif

hehe ja gjør som regel det :) Er jo lov å håpe evt drømme om at det faktisk skal funke. Da skal jeg hvertfall ikke anbefale denne spyleren til en kompis. Han er på utkikk etter en billig en som faktisk klarer å vaske en bil. Dette pga at noen polakker var å stjelte gamle høytrykkspyleren hans mens han var inne for å hente bøtter med vann! Sinnsykt. Var hvertfall polske skilter på bilen, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe ja gjør som regel det default_smile.png Er jo lov å håpe evt drømme om at det faktisk skal funke. Da skal jeg hvertfall ikke anbefale denne spyleren til en kompis. Han er på utkikk etter en billig en som faktisk klarer å vaske en bil. Dette pga at noen polakker var å stjelte gamle høytrykkspyleren hans mens han var inne for å hente bøtter med vann! Sinnsykt. Var hvertfall polske skilter på bilen, hehe.

Hvor frekk går det ann å bli ? Fy fa.. Jeg hadde tiltet hvis det hadde hendt meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her :mellow: Må være ekstra kjipt å se bilen spole avsted når du kommer ut døra med bøtte i hver hånd. Hadde nok slengt meg i bilen og fulgt etter, men det er trangt der bilen pleier å bli vaska så tar litt tid å komme ut. De hadde jo vært long gone før man hadde kommet på veien, hehe.

Uansett. Denne da?

Kärcher høyttrykkspyler K238M

Maks trykk (bar) 110,00

Vanngjennomgangsmengde (l/h)

360,00 Motoreffekt (kW) 1,40

Eneste jeg reagerer på er at den er på 1,40 kW mens den fra biltema er på 1,80? Men denne har hvertfall greit trykk og brukbar vannmengde. Burde vel funke i og med at den koster 995,-?

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en gammel Kärcher med tilsvarende Bar trykk, synes den var litt for dårlig. Men den er billig og det er en bra høytrykkspyler til den prisen. Det blir straks artigere når du passerer 130 bar og 500 liter vann i timen. Men det blir til en helt annen pris også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle som har prøvd diverse karcher spylere kan nok bekrefte at alle som begynner modellnummeret med 2 er tragiske spylere som ikke er verdt å handle... må opp på 5serien om man skal ha greit trykk og vannmengde og en stråle som er bredere enn en lillefinger...

Edit: jeg er rimelig sikker på at billige foma og alto er mer dugandes...

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv Kärcher K 5.91 (den med 2 såpetanker) og er fornøyd med den :) Får titte litt på foma og alto. Mener det var Alto han hadde før.

EDiT: Er forøvrig kampanje på denne, http://www.jernia.no/Produkter/Hus+og+hage/H%C3%B8ytrykksspylere/H%C3%B8ytrykksspylere?key=244121

100 kroner mer enn den fra biltema. Skulle jeg hatt en liten HT hadde valget mellom de 2 ikke vært vanskelig hvertfall :lol:

Endret av HHA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BilXtra har kampanje på Nilfisk (Alto) spyler som leverer 440L/min.. lang slange (5m) og terrassevasker i pakka. Kommer på 995,-

trenger en skjøteslange og da... 5meter er snaut :P hehe... men en spyler som leverer 440l/time, må det vel være kazzper? , er helt greit til det meste hobbybruk... og skal du ha en karcher i samme kaliber må du doble prisen. hva kvalitet angår på annet enn karcher har jeg ikke greie på men både foma og alto/nilfisk er kjente merker som har eksistert lenge så det bør ikke være noen issue i det hele tatt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker kazzper! Skal prøve å få kompis'n min til å handle en sånn! Brodern har HØYTTRYKKSPYLER E130.2-9 S-XTRA og den funka ganske greit når jeg var hos han for å teste ;)

Selv har jeg bare god erfaring med Nilfisk / Alto. Hørt mye bra om de også. Her i huset går det i Kärcher enn så lenge. Får se om det blir noen hakk kvassere neste gang. Litt lyst på høytrykkspyler med varmtvann jeg :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt grei vannmengde det, spesielt til den prisen!

..og spør du meg om spylere i "lavprisklassen," vil jeg si Kãrcher<Foma<Nilfisk/Alto basert på egne erfaringer. Jeg handlet meg en rimelig Alto for noen år siden, passe irritert fordi den forrige hadde tatt kvelden etter kun kort tid. Selgeren snakket om messingkoblinger osv på Alto, så da ble det det.. og den har blitt lagret i utvendig bod hver vinter siden (ca 6-8 år) og har ikke tatt skade av det :)

Men dette er bare egne erfaringer, det finnes sikkert de som har andre oppfatninger ;)

Takker kazzper! Skal prøve å få kompis'n min til å handle en sånn! Brodern har HØYTTRYKKSPYLER E130.2-9 S-XTRA og den funka ganske greit når jeg var hos han for å teste ;)

Selv har jeg bare god erfaring med Nilfisk / Alto. Hørt mye bra om de også. Her i huset går det i Kärcher enn så lenge. Får se om det blir noen hakk kvassere neste gang. Litt lyst på høytrykkspyler med varmtvann jeg :unsure:

Så grei ut den også ja :)

Gummislange er veldig greit på mange måter (kan tromles, er myk og føyelig osv) men ikke kjør over den med bilen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv ser jeg ut ifra spesifikasjoner at skal man ha en karcher som leverer det samme som en foma eller alto i lavprisklasse rundt 1000,- må man ut med ca 2000,- men alto og foma som er av de kvasse er gjerne dyrere enn karcher med samme spec... selv har jeg 6.85 karcher og den ga jeg vel rundt 3000,- for, syns det er rimelig med vannmengde på rundt 500 l/t og 140bar :D i tillegg da med terrasssevasker, slangetrommel på inntaksslange med 10m slange, samme på ht slange. to forlengerskaft og noe mer snadder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...