Talker

Polering med maskin for første gang

Nok en tråd om dette. Håper det går greit.

Prøvde altså maskinpolering for første gang i dag. Har desverre igen bilder, men kan prøve å beskrive dette.

Som første gangs prøvekanin, brukte jeg bilen til farmor. En tidlig 90-talls rød Nissan Micra. Denne har igrunn holdt seg veldig bra fargemessig, så regner med den har klarlakk, selv om det er lakk uten effekter. Men etter en skade for noen år siden, så ble en framskjerm og grill lakkert på nytt. Og nå er disse HELT matte og en god del lysere rød. Hjelper ikke med lakkrens eller andre håndprodukter, så tenkte maskin for første gang måtte være fint her. Lite å tape hvertfall. Først prøvde jeg s30 og orange pad på et avgrenset område. Dette ble bedre men ikke helt. Prøvde så s17 og svart. Dette ble bra, men det var igjen en del swirls (syns det er litt rart). Brukte så s03+ og blå medium pad, på et større område. Merket at å kontrollere maskinen ble vanskelig og med kurvaturen til hjulbuen, så ble vel ikke dette det beste stedet for en nybegynner, men uansett, dette er bare øvelse. Hovedsaken er vel at etter å ha gått over med denne komboen, opp mot 2000rpm på max, en god del pass, så ble det ikke ripefritt. Snakker ikke om hologrammer, men swirls. Skjønner ikke dette? Helt klart noe med teknikken å gjøre. Syns også s03 var veeldig tørr å jobbe med. Rakk liksom ikke mer enn et pass før jeg følte at det begynte å bli tørt. Har prøvd med både vann og mere produkt. Vann fungerte ganske bra, dvs. det ble veldig vått en stund, og ble tørt etter noen pass igjen. Virket ikke som at pad'en ble mer mettet etterhvert heller (mettet den på forhånd også). I noen tilfeller når jeg bikket maskinen litt sideveis

kanskje mens jeg traff en kant eller noe, så la pad'en igjen mye produkt akkurat der. Når jeg tok på dette, så virket det veeldig tørt og grovt. Noen innspill på dette? Problemet er i bunn å grunn at jeg syns det blir altfor tørt altfor fort. Helt annen verden enn s30 eller s17.

Endret av Talker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten.. Er det noen som har opplevd at om man maskerer en firkant for å polere innenfor, så kan man se kantene etter den firkanten etter at man har rubbet hele området? Jeg klarte det på et panser jeg prøvde meg på. Så vidt man kunne se en "brytning" mot det som reflekterte seg i panseret..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det med den maskerte firkanten har jeg opplevd en gang selv, og det tror jeg har med at man er mer nøye på testspot, men det går bort om du tar en runde til i området rundt :)

Når jeg bruker s03 så fukter jeg først pad'en og kjører maskinen for å spute av det verste vannet, slik at den er fuktig, men ikke bløt :P (som en oppvridd tue, litt mindre enn det). Tar så på ca 3 50'øre store prikker med produkt (dette er ganske mye tror jeg), sprer det på panelet, og kjører 2 pass med hardt press på ca 2000rpm.

Dette funker for meg vertfall :)

Mulig du hadde for lite press, eller bevegde maskinen for fort over området ettersom du ikke fikk fjernet riper? jeg vil anslå at en grei bevegelseshastighet under korrigering er ca 10-15 cm i sekundet.

Det med at pad'en er vanskelig å styre slet jeg også veldig mye med på første bilen, men det kommer seg etter et par biler, da blir det helt naturlig, som å sykle :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive