Gå til innhold

Kommentarer til pakke


tommy_sn

Recommended Posts

Hei

Noen som har noen komentarer til denne pakka:

Canon EOS 500D m/18-55mm IS 10+ 7.190,-

Velbon DF-60 10+ 599,-

SanDisk SDHC Extreme III 4 GB (30MBs) 10+ 549,-

Sandisk MS Pro Duo Ultra II 8GB 15MB/s 10+ 499,-

Canon Speedlite 430 EX II 0 på lager 2.289,-

*

Bilora Macro Ringblits Canon 10+ 999,-

Lowepro Off Trail 2 1-10 799,-

Canon EF 50mm f/1.8 II 10+ 970,-

Tamron AF 18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC for Canon EOS 10+ 4.799,-

Tamron SP AF 10-24mm Di II Canon 10+ 3.799,-

Tamron AF SP 90mm Di Macro Canon 10+ 3.799,-

Så også litt på 50D, men da denne begynner å bli "gammel" - kommer det noen oppdatering av den etterhvert? Noen som sitter inne med litt inside info?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Du får 500D billigere på netshop denne uka.

Speedlight 530 fra Sigma er noe billigere og gir mer lys, men om den er bedre vet jeg ikke. Har du knipset mye før eller skal du bare kjøpe alt på en gang for å ha alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8GB minnekort er i mine øyne bortkastet. Gå heller for flere mindre (2GB?) av typen Extreme, som skriver mye raskere en Ultra kortene. Har du vurdert Nikon?

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke noe kjøp første uka her, men driver å sikler litt.

Har drivi å knipset endel i det siste med diverse kameraer, et lånt 450D bla med kit+ en 70-200mm med "makro"..og de objektivene jeg har listet opp virker greie utifra det jeg har funnet ut av testinga..

Er 30mb/s raskt nok da? Greit med 2 kort, minimun uansett da..

Hvordan er stativet, og er ringblits noen vits?

Kunne egentlig tenkt med 50D - pga bedre grep, men vil gjerne ha HD-video, samt at det kommer kanskej en 60D snart?? Skulle gjerne hatt vridbar skjerm også..hehe

Har vurdert Nikon ja, men er endel Canon utstyr i "omløp" her, så lettere å få lånt/testet det..pluss at jeg kjenner Canon bedre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Ringblitz er vel noe sært hvis du ikke skal knipse veldig mye makro eller produktbilder. Klarer deg nok lenge med en vanlig blitz. Du må/burde jo lære deg å bruke det basic utstyret først.

Ser ut som ett greit stativ det, men det kan jo være en ide og stikke i en butikk som har det og kjenne litt på det? Jeg ett Velbon til doble prisen og er fornøyd med det i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stianfuruseth

500D er jo nyeste versjon av 350d/400d/450d serien, og 50D er nyeste versjon av 40D.

Har du behovet og pengene kjøp for all del 50D, men som VELDIG mange glemmer, det er ikke kun kameraet som gjør at man tar bra bilder. Ofte er det å kjøpe ett litt rimeligere kamera og noen bra objektiver mye bedre enn å kjøpe ett fancy kamera med middelmådige objektiver.

50D er forøvrig heller ikke veldig gammelt, det ble vel lansert så og si samtidig med canons nye fullformat, 5D.

Når det gjelder minnekort så kjøp så stort som mulig, skal du ta bilder i RAW format så finner du fort ut at ett lite 2GB minnekort blir fort fylt opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder minnekort så kjøp så stort som mulig, skal du ta bilder i RAW format så finner du fort ut at ett lite 2GB minnekort blir fort fylt opp!

x2 (og knipsing i RAW er et must...) Hver RAW-fil tar 10-13MB med plass - det betyr at det er plass til omtrent 650 bilder på et 8GB kort

Har 2x8GB her og med litt aktiv knipsing på en helgetur så blir det fort halvannet kort ihvertfall (jeg serieknipser omtrent alt - ihvertfall ting i bevegelse, da minsker sjansene betrakterlig for at fokus er sånn "bittelitt-men-nesten-ikke-visende-ute-av-fokus-men-skikkelig-irriterende-allikevel").

Ikke glem et ekstra batteri eller to - ikke noe er mer irriterende enn å gå tom for batteri underveis.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Det er ikke no must og ta bilder i RAW så lenge du er flink til å justere eksponeringen der og da. Med RAW så lager du mye redigerings arbeid ;) Kjenner flere fotografer som bare knipser i jpg.

Batteri er must ja. Gjerne batteri grep også. ville prioritert det før flere av de andre tingene du har listet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst så er ikke DSLR det samme som mobiltelefoner. Være urolig for og kjøpe ett 50D kamera fordi "det kan komme noe nytt" er bare tullete. Du kan kjøpe ett gammelt utdatert 30D eller 400D og ta helt knall bilder. Det er ingen av de kameraene som kommer til og begrense deg på noen måte, bortsett fra at du ikke kan skryte på deg det nyeste utstyret. Har du lyst på 50D, kjøp for all del det. Det er ett bedre kamera enn 500D, og HD video er inget annet enn en gimmick for lettlurte forbrukere.

Han her bruker canon 20 eller 30D (husker ikke i farta hva han skrev...):

http://www.jeffcreech.com/

Ett perfekt eksempel på at det er ikke utstyret men fotografen selv som setter grensene for kvaliteten på arbeidet.

Ingen DSLR med HD video som selges nå er laget for å brukes som videokamera. Det har blitt hivd på kamera for at produsentene skal ha noe å skryte av, da det er fint lite nytt i kamerane mellom hver gang de slippes på markedet. HD VIDEO er bare en grunn til at de skal kunne selge enda flere kamera til folk uten noen som helst peiling på DSLR, for da har de fått enda en missforstått grunn til og kjøpe seg ett kamera de ikke forstår. Gjør deg selv den tjenesten at du glemmer HD video tullet, og fokuser heller på at du skal ha deg ett bra FOTOapparat.

Når det er sagt, så er 500D billigste kamera med 15 megapixler, så trenger du flest mulig pixler og leke med (gjør redigering enklere og fanger flere detaljer i bilde) så er 500D ett bra valg.

Objektivene har jeg ingenting og si om, da du ikke nevner noe om pris begrensninger eller hva du skal bruke de til. Eneste jeg vil si er at det virker litt som du har satt i sammen en liste over objektiver du TROR du trenger, i stedet for en liste over objektiver du VET du trenger. Det er en veldig dyr måte og handle inn objektiver på. Mitt råd er og kjøpe kamera med kit objektivet, og bruk det en stund til du finner ut hva ditt neste objektiv må være for å kunne oppnå det du vil.

Skal du ha blitz, så kjøp en blitz kabel og denne dvd'n:

http://www.amazon.com/Understanding-Canon-...5266&sr=1-1

Den forklarer enkelt, og viser deg, hvordan å bruke blitzen. Hva du ellers ville brukt en haug månder på og lære deg, kan du lære deg på 1 dag med denne dvd'n.

Endret av mar1us
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

Enig med han over, men å kjøpe en god 18-200 linse som allround kan jo være kjekt, da får du gjort litt mer enn med kit linsa, så kan du utifra det se om du vil ha mer zoom eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke no must og ta bilder i RAW så lenge du er flink til å justere eksponeringen der og da. Med RAW så lager du mye redigerings arbeid ;) Kjenner flere fotografer som bare knipser i jpg.

Greit nok - men det er greit å ha litt flere tråder å justere med enn om man skyter direkte i .jpg. Etter noen tusen eksponeringer vet man stort sett hvordan kameraet fungerer i forskjellige situasjoner, og da kan man forsåvidt kjøre rett på jpeg. Men det er ekstremt sjeldent at en eksponering er 100% bra SOOC (straight out of the camera). Dessuten vil jpeg-fine ta omtrent samme plassen på kortet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessuten vil jpeg-fine ta omtrent samme plassen på kortet :)

På 16gb sandisk kortet i kamera så er det plass til 1400 JPEG. Skifter jeg til RAW er det kun plass til 600 bilder. "Omtrent samme" er vel ikke helt riktig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stianfuruseth

Men altså vil man ta bilder som ikke skal være like alle sine andre, så er faktisk etterbehandling ett must.

Jeg er selv fan av bilder som ikke er overdrevent redigert osv, men uansett hvor mye og hvor lite du redigerer, så må bilder igjennom en liten etterbehandlig. Så hvorfor ikke skyte i RAW, så sikrer du den beste kvaliteten, selvom du bare gjør småjusteringer ?

Men jeg er veldig enig i Marius her, hvorfor handle en haug med utstyr når du egentlig ikke vet hva du trenger?

Det finnes altfor mange som bare kjøper og herjer i ville veier, masse fancy og dyrt utstyr uten å vite en shjit om hva de virkelig trenger. Veldig mange er mer opptatt etter hvor mye utstyr man skal ha, fremfor hva man trenger. Prøv deg litt med kit-objektivet, så finner du fort ut av hva slags objektiver du trenger. Start med ett kamera m/kit objektiv, noen 4 eller 8gb minnekort, ekstra batteri og en ekstern blitz, gå ut å skyt og finn ut hva du virkelig trenger.

Men mitt tips, ikke kjøp deg i hjel med ett svindyrt kamera med en gang, har sett flere som faktisk bruker 350d/400d og tar knallbra bilder, det er ikke ett dyrt kamera som bra bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16gb sandisk kortet i kamera så er det plass til 1400 JPEG. Skifter jeg til RAW er det kun plass til 600 bilder. "Omtrent samme" er vel ikke helt riktig :P

Hehe, men jeg har bare et 10 mpix kamera. Du har da _litt_ mer mpix enn meg :) I mitt Nikon D60 så er jpeg-fine og raw nesten like store - mens hos deg så er ukomprimert dobbelt så stort :)

Men mitt tips, ikke kjøp deg i hjel med ett svindyrt kamera med en gang, har sett flere som faktisk bruker 350d/400d og tar knallbra bilder, det er ikke ett dyrt kamera som bra bilder!

x2

en kar på nikoncafe (nuteshack) knipset råe saker med d40 og sigma 30 1.4 - men han kunne sikkert ha fått bra bilder med 2 stk cola-bunner teipet sammen i hver ende av en dassrull også....

Jeg startet for 1 år siden med d60 + kit (18-55, ikke VR). Så ble det et Sigma 18-200 en måned etterpå, samt et Sigma 30 1.4 litt senere der igjen. Jeg bruker mest 18-200 egentlig. Etterhvert har det tilkommet et par blitser, monopod, tripod og ymse anna småstæsj. Har nå ca 14000 eksponeringer bak meg, og kommer etterhvert til å gå over på en pent brukt d300 tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AndreasLie

x3 Jeg startet med ett 350D og kit objektiv. Kjøpte så en 70-300 fra canon for å kunne ta bane bilder av biler. Oppgraderte så til 450D med canon 18-200 og etter hvert har det blitt blitz, sekk fra Lowpro, stativ ++ og mer skal det bli :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500D er jo nyeste versjon av 350d/400d/450d serien, og 50D er nyeste versjon av 40D.

Har du behovet og pengene kjøp for all del 50D, men som VELDIG mange glemmer, det er ikke kun kameraet som gjør at man tar bra bilder. Ofte er det å kjøpe ett litt rimeligere kamera og noen bra objektiver mye bedre enn å kjøpe ett fancy kamera med middelmådige objektiver.

50D er forøvrig heller ikke veldig gammelt, det ble vel lansert så og si samtidig med canons nye fullformat, 5D.

Når det gjelder minnekort så kjøp så stort som mulig, skal du ta bilder i RAW format så finner du fort ut at ett lite 2GB minnekort blir fort fylt opp!

Helt enig med deg Stian! Det viktigste er at du kjøper kvalitets objektiver. Kamera kan du heller kjøpe "billig¨", for å så bytte det ut etter en at du fått satt deg inn i sakene og lekt deg litt. Selv bruker jeg enda ett nikon d100, som er ett gammelt kamera. Skal oppdatere meg når økonomien tilater det, og da ser jeg mye på Nikon D5000. Har aldri vært stor fan av canon, men har for all del ikke noe imot canon!!

Lykke til uansett! Husk å legge ut bilder her når du får prøvd deg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stianfuruseth

Jeg startet selv med ett canon 350d m/kit objektivet (18-55mm).

Deretter kjøpte jeg ett canon 50mm f/1.8 som er ett veldig rimelig objektiv, men veldig fint til enkle portrett bilder og generelt all-around bruk. Men merket selvsagt at dette var ett "billig" objektiv.

Etter jeg fikk flere foto-oppdrag fant jeg ut at jeg trengte litt mere muligheter for å få bedre bilder, og da investerte jeg i ett vidvinkel objektiv, Sigma 10-20mm, samt ett zoom objektiv, Sigma 70-200mm f/2.8. Litt etter det fant jeg ut at jeg trenget ett lyssterkt objektiv med litt vidvinkel, og da kjøpte jeg ett Sigma 30mm f/1.4, samt en ekstern blitz, Sigma ef-530 dg super.

Dette var det jeg brukte i en god stund, og var veldig fornøyd med det!

Så for kanskje 6mnd siden dukket ett veldig bra tilbud på Canon eos 40D kamera hus opp, og dette passet veldig bra for jeg hadde begynt å savne ett kamera med litt høyere oppløsning, som tålte litt mer, samt hadde flere tilkoblingsmuligheter for bruk i studio/blitz-oppsett. Så jeg slo til !

Og samtidig ville jeg oppgradere 50mm objektivet, så jeg kjøpte ett Sigma 50mm f/1.4, sammen med enda ett Sigma ef-530 dg super bltiz, og ett Elinchrome skyport sett for trådløs trigging av blitz. Jeg valgte også å oppgradere vidvinkel linsa, Sigma 10-20mm med ett med bedre optikk, ett Sigma 12-24mm.

Så i skrivende stund er det dette jeg nå bruker. En liten oversikt:

Canon EOS 40d (fin til entusiast fotografen som har bedre tilkoblingsmuligeter for studio bruk, og portabelt blitz utstyr, tåler litt mer (magnesium hus) og har kjapp bildelagring )

Sigma 70-200mm f/2.8 (favoritt objektivet, med blender f/2.8 gjennom hele zoom området, ypperlig til alt fra portrett, banebilder, bilbilder, natur og dyr)

Sigma 12-24mm (vidvinkel, kjempeflott all-arround objektiv, bruker dette ofte til når jeg tar bilder av utstilte biler, samt som ett all-around objektiv sammen med en ekstern blitz)

Sigma 30mm f/1.4 (fint til de mørkere stunder hvor du trenger ett lyssterkt objektiv, og når du samtidig er avhengi av å få med mye i bildet. Genialt til innendørs bilder sammen med en ekstern blitz)

Sigma 50mm f/1.4 (Portrett objektivet, bruker som regel denne til portrett både i "studio" og utendørs. Bruker også denne veldig ofte når jeg har photoshoot av biler. Har du plassen der du er, tar denne veldig pene bilder i tilstelninger som bryllup, konf. etc etc.

Mye tekst her, men dette er hvertfall min personlige mening om utstyret, og hva JEG mener etter egen erfaring, om hva de funker bra til :)

Jeg har som dere ser kjøpt litt etter litt, oppgradert etter behovet. Og jeg synes dette er en fin fremgangs måte fremfor å kjøpt det dyreste og råeste med en gang. Så har man alltid noe å spare og se fram til :)

Endret av stianfuruseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Canon og ekstra batteri, har jeg ALDRI følt at dette er noe behov.

Batterikapasiteten på Canon er VELDIG bra.

Bruker selv et 30D og er fornøyd. Linsene er etter min mening det du bør legge vekt på.....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...