Brage 0 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Paster bare direkte over fra VACN, da jeg ikke gidder å skrive alt på nytt... Det hele startet med at en kar fra Otta kontaktet meg på mail. Han kunne fortelle at bilen hadde vært inne hos to forskjellige bilpleiefirma, men kommet ut igjen fra begge med kraftige kjørespor. Jeg fikk inspisert bilen på nært hold i sollys, og det stemte da vitterlig. Jeg gidder ikke svartmale andre bedrifter, men et slikt resultat holder bare ikke mål... Jeg fikk enkel melding: få den så blank som mulig! Vel, jeg fikk jo selvsagt prøve så godt jeg kunne, og tok utfordringen. Det angret jeg på underveis... Skal vi se om jeg husker alt som ble brukt da... : Utvendig: Rengjøring: -Kärcher HT -Chemical Guys Grime Reaper (avfetting og motorvask) -Foam Cannon (brukte Optimum Car Wash + Chemical Guys Citrus Wash & Gloss i denne) -Bilberry felgrens -To bøtter m/ Grit Guard (CG CW&G + CG Bug Bugger & Tar Remover i den ene, rent vann i den andre) -Swissvax Waschpudel ("svamp") -Div børster til motor og hjul -Riccardo clay Korrigering: Her prøvde jeg mye rart, for denne lakken viste seg å være sinnsykt myk, men valget falt til slutt på: -Menzerna SIP m/Scholl orange pad -Menzerna 106FA m/Scholl sort pad Voksvalget var allerede bestemt: den dyreste jeg har Zymöl Concours Interiør: -Støvsuging/støvtørking -Vasket skinnsetene med CG Total Interior Cleaner -Behandlet skinn med Einzett leather conditioner (tror jeg den heter...) -Vasket vinduer og døråpninger På forhånd, beklager for en del uklare bilder... Ble litt for lang lukkertid... Utgangspunkt: Ser da vitterlig ikke verst ut. Så til vasken, her har jeg allerede spylt av avfetting og felgrens: Ferdig vasket, klar for inspisering, ser da fortsatt ikke ille ut?: WRONG! Denne bilen er tydeligvis blitt meget velholdt, og det syntes godt på claybaren: Grunnen fant jeg i bagasjerommet: Ellers var interiøret greit, bare litt møkkete, samt noen klissete flekker etter barn i baksetet: Dette fikset en støsuging, lett vask og skinnbehandling: Motoren ble også grei (har dessverre ingen før-bilder av denne, men den var ikke ren...): Og så begynte helvetet... Man starter som kjent med finest mulig kombinasjon, hvilket jeg gjorde på panseret. Scholl S40 med sort finishing pad. Finere combo har jeg ikke... Litt vanskelig å se resultatet på bildene, men dette skremte meg litt... Seriøst? Går det an å ha så myk lakk? Denne kombinasjonen skal ikke være i stand til å korrigere! Kjørt noen få pass på venstre side: Her på høyre side: Prøvde på skjermen også... : Hva pokker??? Begynte å skjønne hvorfor bilen hadde kjørespor når den kom tilbake fra andre bilpleiere... Men som man kan se på skjermen, er denne verre. Dette gjaldt også resten av bilen, så jeg måtte (enn hvor skummelt det virket) ty til kraftigere skyts... Problemet med S40 var at den ble brutt ned alt for fort på denne lakken, så den klumpet seg på overflaten. Liker ikke å bruke for mye vann som løsning, så jeg måtte prøve noe annet. Prøvde derfor Menzerna 106FA, med umiddelbar positiv virkning. Panseret ble ikke strøkent, men det blir de sjelden, da det jo er den karrosseridelen som utsettes for mest slitasje i form av grus, støv, steinsprang osv... Prøvde meg videre frem med Scholl S17 m/ orange pad, men dette viste seg å funke meget dårlig, da lakken ikke bare var myk, den var også meget sticky... Puta ville bare grave seg ned i lakken, uansett hvor lite eller mye produkt jeg brukte... Bestemte meg da for å gå for Menzerna SIP med samme pad, hvilket også viste seg å fungere meget bra. Her kun etter SIP på høyre fremdør: Fortsatt naturligvis med denne comboen bakover Men uansett hvor fint det ser ut med halogenlamper, skjuler disse MYE. Dette er ikke spesielt grov polish, men etterlater fortsatt kjørespor: Mye kan skjules med "riktig" bildetaking...: For øvrig greit kant på disse felgene Fortsetter naturlig nok rundt bilen... Har man ikke sol, bruker man ting man har kjøpt! Ser fint ut, sant? Wrong again... Så begynner vi på steg to, Menzerna 106FA m/Scholl sort finishing pad: Joda, såpass bør det være...: Og resten: Her er det lang lukkertid som lager slikt lys: "Problemet" med 106FA er at den inneholder sykt mye oljer, så jeg fikk ikke tørket av skikkelig, og det så ut som det fortsatt var kjørespor... Men det løser vi etterpå, med denne Påføring av Zymöl Concours: Så er det kun bilder av ferdig resultat. Dessverre var det fortsatt ingen sol, men jeg liker refleksjonsbilder også jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
General Lee 25 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brynjar 1 481 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Kooongejobb Siter brynjar@detailing.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ståle 307 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Knakende bra, og ikke minst artig vinklet writeup. Skikkelig interessant å se hvordan du fikset opp i problemene og flott at du deler dine vurderinger og konklusjoner for hvordan ting blir som de blir. Jeg har av egen erfaring sett at det å ha flere slutt-polerings produkter tilgjengelig ofte kan få deg ut av knipa, og blir ikke mindre overbevist av denne tråden. Takk for et lærerikt innlegg på en tricky jobb som endte med et veldig flott resultat ! mvh ståle Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zHoe 1 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Kjempebra jobb og writeup Ble blank den bilen der gitt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenB 5 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 hmmm... Var av den oppfattning av MB hadde ganske så hard lakk på sine biler jeg... Det jeg leste her gjør at jeg gruer meg til å ta min 07 MB...... Vil jo ikke ende opp med et hav av kjørespor på den heller... Produktene jeg har er Scholl 03+ og 30+... hmmmm.. kanskje jeg bør ha noe annet til MBn da.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 2 August, 2009 Admins Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 redningsjobb dette her ble blankt og strøkent Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hans Marius 1 267 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Så jo ut som du klarte å få det bra strøkent allikevel så fra meg Siter Audi A4 B7 1.8T 2006 mod (vinterbil) Audi RS6 C7,5 4.0 TFSI 2015 mod x Audi RS6 C7 4.0 TFSI 2014 mod x Audi S4 B8 3.0 TFSI 2010 mod x Audi A4 B7 2.0 TDI 2007 mod Yamaha R1 03 mod x Husaberg TE450 04 mod SM x Volkswagen Golf 1989 mod (jobbil) x Opel Omega B 2.0 16V 1998 mod Min portefølje Min garasje Min garasje V2 Engeseth Autospa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage 0 Skrevet 2 August, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Takker, alle sammen! Absolutt greit å ha to komplette produktlinjer ja, så man har noe i bakhånd, i slike tilfeller som dette. Ang. Mercedeslakk blir jeg ikke klok, for hvis dere leser tråden min her inne om en R 320 CDI, var det ikke slike problemer i det hele tatt, den var derimot meget hard. Mens en tilsvarende E-klasse som denne, bare i sølv, var akkurat like ekkel som denne... Er det rart man blir frustrert...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
cotte78 391 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Herlig resultat. Og ikke minst mange bra bilder. Siter ELCO Auto spa & detailing: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20379-elco-auto-spa-detailing/ Siste utførte jobb: http://www.detailersclub.no/forum/topic/20083-2007-bmw-x3-30da/ Link til noen av mine utførte jobber:http://www.detailers...ekker-vaatslip/ , http://www.detailers...mw-530d-05-mod/ , http://www.detailers...er-svart-08mod/ ,http://www.detailers...od-solid-svart/Min bilpleie logg:http://www.detailers...hristians-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexgtturbo 135 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Strøken jobb Bare synd at eg ikke kom på at dere hadde lokaler der når eg likevel var i Lom på fredag DOH! Ellers hadde eg nok tatt turen innom... men men eg får ta det igjen en annen gang eg er der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage 0 Skrevet 2 August, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Bare å stikke innom, vettu Nummeret mitt står på plakaten på døra. Det er tross alt bi-næring, så jeg er ikke der hver dag... Bare nesten Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torby 204 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Strøkent!! Lekkert med strøken svart Merce! Siter mvh Torbjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lexgtturbo 135 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Den er god neste gang skal eg huske det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 2 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Sinnsykt bra jobbet, bruker forresten samme lommelykten til å se etter defekter i lakken og syns den funker fint, men har ennå ikke fattet hvordan jeg skal få tatt noen bilder av swirlsene jeg ser. Jaja, finner nok ut av det etter litt prøving og feiling med kameraet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Brage 0 Skrevet 2 August, 2009 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 August, 2009 Den er faktisk nesten for sterk til å se swirls... Halogen passer perfekt til å se kraftige swirls, men de avslører ikke kjørespor. Som du ser av mine bilder, er det kjøresporene jeg prioriterer å få frem ved bruk av T7 lykta. Har du speilrefleks, bruk manuell fokus, så du kan fokusere på lakkoverflaten, ikke lysene i refleksjonen. Da forsvinner de... Er også en fin liten balansegang med hvilken lukkertid og blender man bruker, men det finner man ut etter mange nok bilder Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kris1986 188 Skrevet 3 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 3 August, 2009 Flott jobb og flotte bilder Meeeen, skal si at ett beading-shot hadde vært kanon for å se hvordan den voksen oppfører seg Igjen, en vel utført jobb Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 4 August, 2009 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 August, 2009 Hinsides blank og flott 211. Skjønner ikke helt hvorfor lakken er så myk. I 2004 ble det utover i året innført ripebestandig lakk på E-klasse. Hvis det er en C i fargekoden har bilen slik lakk. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
NeDD 1 604 Skrevet 4 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2009 Nydelig jobb! Gode bilder og bra writeup. Slike jobber som dette, der proffe må hive inn håndklede, liker vi. Siter Ueland Bilpleie & Detailing v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714. Mine jobber Detailer-garasjen Vår Facebook side Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 4 August, 2009 Rapporter Share Skrevet 4 August, 2009 Det er for dårlig at 2 bilpleiefirma ikke har klart å konkludere med at bilen har myk lakk og behandlet den deretter.... Nydelig resultat og knallbra writeup Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.