Essiek

Espen gjør ting han ikke kan - rød 97 Primera

Vel, jugde på meg sykt kunnskapsnivå, produkter fra himmelen og et utrettelig pågangsmot ovenfor naboen her. Ble en Nissan Primera -97 (eller -98, de kan ikke bli helt enige....) rød som skulle tas. 130.000 på odometeret. Pent kjørt. Vasket med zalo og grønnsåpe, og maskin. Sleng på en svamp her og litt pusseskinn så har man scenariet klart. "Ække så nøye" sa naboen - før jeg satte i gang klokken 11.30 sånn cirka. Lister ble ikke tatt - hadde ikke noe brukbart å legge på, så det får eier ordne selv.

Vask og avfetting:

Surfex HD 1-10 ratio

Meg Washmitt

PB SS&S

Bilthamber Medium Clay (vann som lube)

Cobra HD Guzzler

HT-spyler på selvvasken

Lakkrens , polering og voks:

DC step 1

ScratchX 2.0

DC step 2

Nattys Blue

Stæsj brukt:

Biltema 2-hodet DA

Ymse MF

Sonax Pads til Step1

Cyclo Pads til Step2

Meg's påføringsputer til Natty Blue

Bilder før vask, avfetting, clay og polering (ble så ivrig at det ble lite med action-shots underveis dessverre):

3778727878_8769b7808a_b.jpg

3777925931_515e570e16_b.jpg

Slik var egentlig hele bilen:

3777931615_2568134d88_b.jpg

Fingermerket er mitt, sorry:

3777936221_a5761b3312_b.jpg

Panser

3778751374_723cc6cffe_b.jpg

Etter avfetting, vask, clay, Step1, scratchx på panser (gav opp etter 4 runder, hard lakk og DA er ikke akkurat en korrigeringsmaskin) og Step2:

3777964121_3edae2ef74_b.jpg

3777965635_bdc2464528_b.jpg

3778775252_0c8854fe75_b.jpg

3778776956_af4e0a17a4_b.jpg

3778783264_e16af85925_b.jpg

3778787424_30459199e2_b.jpg

3778799612_bc78f50db0_b.jpg

Eier likte lukta av denne, det er da neste trinn.

3778004205_a816a179bc_b.jpg

Etter å ha lagt på Natty Blue så ble det pizza og en kald bayer. Så ble Blue buffet av og Primera stilt opp som fotomodell igjen.

Bilder etter avbuffing Natty Blue (ett lag for nå):

3778871678_91f867fefe_b.jpg

3778068991_5459300499_b.jpg

3778874696_94ee6890e1_b.jpg

3778072943_89a94c697d_b.jpg

3778075895_c947434b65_b.jpg

3778080169_8e5c856e3d_b.jpg

3778083123_cd1ce8bc9a_b.jpg

3778086235_2340e55ffe_b.jpg

3778089947_62b2459573_b.jpg

3778895816_f7defb79e5_b.jpg

3778088137_1a265f2d11_b.jpg

Alt i alt ganske godt fornøyd - eier ble glad ihvertfall. Men ser at jeg nok må gå for Scholl/Menz + roterende hvis jeg skal ha noe som helst håp om kunne bedrive korrigering. ScratchX tok ca 70% av swirls på panseret, og praktisk talt ingenting av ei feit ripe der. DC Step2 skjulte en god del mer, og hvis bilen får seg et par lag til med Natty Blue (og aldri aldri blir vasket med zalo/grønnsåpe og svamp noe mer) så burde denne bilen ha en god stund videre som fresh og fin. Praktisk talt ikke noe rust, og lite med steinsprut. Så bedre ut i lakken enn min Vectra -04 modell....

Vel, håper dere likte det dere så. Neste "offer" blir en sort Avensis -03 tror jeg - også "behandlet" med zalo/grønnsåpe og uthorvelige mengder med turtle (av typen "klin 1cm lag utover, la så ligge til helt som steinhard kake og slit vettet av deg for å få det av").

Endret av EssieK
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble fin denne :thumbup: Det er ikke lett å korrigere med DA nei, men vanlige vaskestriper og swirls forsvinner også på hard lakk som regel. Litt Megs Trim Detailer, eller blackwow på listene hadde gjort seg sammen med litt dekkshine:-) Det kommer vel neste gang...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Black Wow er neste på shoppinglista ja :) Samt dekk-relaterte produkter (SV Autobahn bl.a.)

Første post oppdatert med pre-voks bilder. Nå går jeg og tar meg en pils til :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ble da bra denne her, farlig å juge å skryte for mye ovenfor naboer ja, kan fort få "bevis det da" hot seg ;) men morro er det uansett da... ble i allefall en langt blankere bil av dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen ble bra den. :) Ikke så rart att eieren av bilen likte lukten av PB voksen. Den lukter tyggegummi. :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt trivligere etter 3step gitt, bare du får plastfornyeren i hus nå så ;)

Digger at det er flere som bruker ordet "ymse"  :P

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vedda en pils med naboen at "plastfornyer" / Black Wow kom til å bli nevnt relativt kjapt - vant det veddemålet ganske greit ja :)

Neida - bilen skal få litt mer Natty Blue i morgen. Og får se hva jeg får rota fram av plastfornyer her. Sidelistene fikk faktisk Blue på seg, spent å se hvordan de ser ut i morgen....

"ymse" er et knakandes godt ord - kan brukes til alt. Nesten like anvendelig som "hærta ta hørt" ;)

Hvordan er Meg #80 og #82/#83 å bruke med DA? Vurderer å kjøpe det faktisk.

Venter på uber pads fra SS - de vil vel fungere bedre uansett enn sonax-pads tenker jeg. DC1/DC2 har jo ikke noe cut - er det evt. noe annet jeg kan bruke som vil ha en korrigerende effekt i det hele tatt?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, men da vet du hvem du skylder en pils ;)

Jeg har veldig gode erfaringer med MG#105 med DA.. Recomanderas

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Hærta ta hørt" skulle tro du var fra trysil jo :P

Hvis du er ute etter "the shit" så er jo roterende bare ett lite steg til ;) eneste ulempen er at du blir avhengig og bruker masse mer penger på bilpleie, men det er jo verdt det til de grader :wub:

Endret av Lexis
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at #105 har kommet i ny versjon (med DA-ikon også på flaska) - da må nok den handles inn (sammen med #205).

"Hærta ta hørt" brukes også i Odalen - jeg er opprinnelig hærta kåbbåi, hærta indianer (nesbu/odøling-blanding) :)

Takk for tilbakemeldinger alle sammen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble jo veldig pen denne :) Men kan jo bare stikke innom nærmeste jernia eller lignende og kjøpe en boks med Owatrol polytrol. Funker supert, og holder lenge. Samt veldig drøy i bruk. 150 kr tror jeg det er for den...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ahhh... Selvfølgelig - bådr min søster og min far sverger til den. Takk for memory-refreshen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denna ble jo blank og fin! MG 8X funker fint med DA det, har brukt en del MG80 og DA selv. Det er forøvrig en 97 modell Primera, da de kom med oransje sideblinkere bak i 98. ;) Gode biler (har en selv :P)!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ble jo veldig pen denne :) Men kan jo bare stikke innom nærmeste jernia eller lignende og kjøpe en boks med Owatrol polytrol. Funker supert, og holder lenge. Samt veldig drøy i bruk. 150 kr tror jeg det er for den...

Å si den er veldig drøy i bruk blir litt feil.. Den er EXTREMT drøy i bruk. :D Holder i mange mange år med en boks (Jeg har 2 :huh:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ja, men da vet du hvem du skylder en pils ;)

Jeg har veldig gode erfaringer med MG#105 med DA.. Recomanderas

Bare å hive deg ut til Rykkinn det - så skal du få pils :)

Blir en Avensis og en Audi som skal tas snart - da med D151 og Uber-pads. Avensisen er swirl/RDS from hell, Audien har jeg ikke sett så innmari nøye på ennå, men tror den har et par feite riper på seg...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye tar folk betalt for en sånn jobb som dette? (beklager hvis jeg er frekk nå :))

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye tar folk betalt for en sånn jobb som dette? (beklager hvis jeg er frekk nå default_smile.png)

Ren vennetjeneste for en nabo dette her - synes jeg bør ha 8-10 biler "på nakken" med god progresjon i utført arbeid før jeg kan begynne å ta betalt.

Proffe folk sine priser aner jeg ikke - men det er bare å ta en titt på ScandicShine sine hjemmesider for priser på jobber som gjør at bilen ser bedre ut enn da den rullet ut fra fabrikken...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive