Jump to content
Sign in to follow this  
cotte78

Grovere pads og/ eller grovere polish?

Recommended Posts

cotte78

Hei, jeg er helt fersk innen maskin polering. Sliter med og fjerne riper og swirls. Jeg kjører maskinen på ca.1200 omdreininger og tar fire til fem pass per påføring av polering. Jeg brukte Meg. polerings pute,

Meg. M83 og Scholl S 30 polering. Først Scholl så Meg 83.

Her er bilde før påføring:

Og bilde etter:

Hva må jeg gjøre for og få bedre resultat? (Bortsett fra og trene mere) :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
AndersB

Jeg er ikke guru innen faget, men er ikke megs 83 grovere enn S30? eller er jeg ute å kjører nå?

Anyways, lek å lær funker fett, greit å ha litt forskjellig padder og produkter, så man får testa og erfart hva de forskjellige comboene får til :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
ØHN

Sort Avensis har ofte myk lakk. På roterende kan det hende du må avslutte mildt med f. eks MG"82 og MG finish pad eller annet med tilsvarende kutt.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hans Marius

Du kan fint øke turtallet opp til ca 2000 RPM+. Da skjer det som regel litt mer ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
cotte78

Jeg prøvde og øke turtallet, men det resulterte i en vannvittig sprut fra polerings paden. Jeg lå en X stripe med produkt på paden for og prime den, mulig det fungerer bedre og spaye paden med en QD ? Får også alt for mye produkt på paden, må vell kjøpe noen flasker med mindre tut. Bare jeg som har dette problemet? Tips & tricks er velkommen. :D

Sort Avensis har ofte myk lakk. På roterende kan det hende du må avslutte mildt med f. eks MG"82 og MG finish pad eller annet med tilsvarende kutt.

Har lest på foruet att Japse biler har myk lakk, gledet meg som en liten unge til og prøve maskinpolering på denne bilen. Regnet med og få en total make over på lakken. Men jeg trenger nok mye trening før jeg klarer og fjerne alle defekter. Jeg ble overasket over att jeg ikke "klarte" og lage kjøre spor eller hollogrammer i lakken. Så faktisk ikke forskjell på lakken der jeg brukte kun Scholl S30 og hvor jeg kjørte på med MG 83. Mulig lyset er fordårlig.

Takker for svar. :)

Jeg er ikke guru innen faget, men er ikke megs 83 grovere enn S30? eller er jeg ute å kjører nå?

Anyways, lek å lær funker fett, greit å ha litt forskjellig padder og produkter, så man får testa og erfart hva de forskjellige comboene får til :)

Jeg har også forstått det slik att M83 er grovere enn S30. Må nok handle inn grovere padder og kanskje også grovere polering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
zHoe

Letteste måte å se hologrammer/kjørespor er å ta bilen ut i direkte sollys :) Da ser du det garantert hvis det er noe der ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
cotte78
Letteste måte å se hologrammer/kjørespor er å ta bilen ut i direkte sollys :) Da ser du det garantert hvis det er noe der ;)

Da kan det hende jeg får meg en aha opplevelse i dag. Man lerer så lenge man lever.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hans Marius

Når du la på den X'en med produkt på padden, gnidde du inn produktet i padden regner jeg med? Greit å gjøre det for å prime padden, for deretter å legge en liten stripe med produkt på panelet som du henter opp med litt turtall. Da er det minst sjangse for å sprute samt få spredd produktet jevnt på padden. Dette trenger du kanskje litt trening for å få til ordentlig, men har i alle fall opplevd det som den beste mettoden. Da kan du fint gå opp i turtall. Om det fortsatt spruter bruker du nok for mye produkt...

Share this post


Link to post
Share on other sites
cotte78
Når du la på den X'en med produkt på padden, gnidde du inn produktet i padden regner jeg med? Greit å gjøre det for å prime padden, for deretter å legge en liten stripe med produkt på panelet som du henter opp med litt turtall. Da er det minst sjangse for å sprute samt få spredd produktet jevnt på padden. Dette trenger du kanskje litt trening for å få til ordentlig, men har i alle fall opplevd det som den beste mettoden. Da kan du fint gå opp i turtall. Om det fortsatt spruter bruker du nok for mye produkt...

Da forstår jeg att jeg har gjort nok en tabbe, gnidde ikke inn produktet i paden. Takk for god hjelp. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hans Marius

Hehe da er det nok ikke så rart det sprutet nei ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites
kris1986

Etter du har primet pad med vann, så holder det med to "erter" på ett område på 30x30 cm, hvertfall med Meguiars og Menzerna

Share this post


Link to post
Share on other sites
zHoe
Da kan det hende jeg får meg en aha opplevelse i dag. Man lerer så lenge man lever.

Må bare få presisere at jeg mente ikke at du helt sikkert har fått det :P

Nevner bare en metode å se de på ;)

Jeg lærte vertfall mye på første bilen jeg tok. Den var full av det jeg trodde var hologrammer/kjørespor. Etter en vask og tørk var de borte :P Var bare produktrester :)

Dette var med s30 og orange scholl pad.

Share this post


Link to post
Share on other sites
cotte78
Må bare få presisere at jeg mente ikke at du helt sikkert har fått det :P

Nevner bare en metode å se de på ;)

Jeg lærte vertfall mye på første bilen jeg tok. Den var full av det jeg trodde var hologrammer/kjørespor. Etter en vask og tørk var de borte :P Var bare produktrester :)

Dette var med s30 og orange scholl pad.

Jeg fikk ikke sett bilen i dags lys i dag. Når bilen var ferdig så regnet det selvfølgelig. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites
cotte78
Jeg fikk ikke sett bilen i dags lys i dag. Når bilen var ferdig så regnet det selvfølgelig. :(

Slapp unna hologram/kjørespor. Bestillte meg grovere pads og grovere pollish til neste gang jeg skal prøve meg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
F34Johnny

Er det så lurt med grovere produkt og pad på myk lakk? Da skurrer det i hvertfall for meg.

Du kan bruke en grover pad på et finere produkt eller et finere produkt på en grover pad for å lage mellomløsninger på cut.

Da trenger en ikke så mye produkter i hylla selv om det er kjekt å ha.

Jeg går heller over flere ganger med en mild kombo for å fjerne minst mulig lakk, da det er begrenset hvor mange korigeringer du kan ta før lakken ikke beskytter like godt lenger.

Men er dette et inntekts kilde, da er tid penger og det endrer settfølgelig saken med hensyn til produkt valg.

Mener Brynjar nettopp skrev noe om det med lakktykkelse og antal ganger lakken tålte full korigering.

Share this post


Link to post
Share on other sites
cotte78

Jeg har tenkt og ta det rolig og forsiktig, har ikke tenkt meg over på ull pads enda. Bilen min er en Opel Vectra og den har hard lakk, skal prøve meg fram på noen lakk defekter der.

Share this post


Link to post
Share on other sites
F34Johnny

Ok det forandret saken. Var litt usikker på om du kom til å bruke grov rubbing og cutting pad på myk lakk, :P

Da er det bare å kjøre på, Det er veldig vane dannede å se at ripene og merker forsvinder fra lakken. :thumbup:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her finner man det meste man lurer på innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×
×
  • Create New...