Gå til innhold

1971 Ford 17M


zHoe

Recommended Posts

Ford 17M 1971, Enstegs Scholl S17 og Swissvax Shield

Dette er den andre bilen jeg maskinpolerer, og den er ikke i veldig bra stand generelt. En del rust, og veldig skitten og oksidert lakk.

Målet med jobben er å få bort oksideringen, og få bilen blank. Jeg aner ikke hvor tykk lakken er, og tør dermed ikke å gå fullt ut å få bort rds og swirls.

RDS og riper er ganske vanskelige å se i denne lakken uansett, så de får bare være der siden den ikke er strøken uansett..

DSC_0916.jpg

Bilen er en 1971 Ford 17m, kjøpt ny av min oldefar, så eid av farfar, og nå min far. (kan dere gjette hvem den neste eieren blir? :P ) Bilen er opplakkert 1 gang tidligere, for rundt 25 år siden, etter et lite uhell, har jeg fått fortalt.

Bilen er i ganske dårlig kosmetisk stand, og vil bli totalrenovert om et par år.

Steder der lakk har løsnet pga rust, etc skal jeg prøve å pusse ned, og lakke opp med boks, for å få den litt penere fram til det blir tatt skikkelig :)

Bilen er som dere ser brun, og det er metallic i den. Likevel ble paden slik etter testspot.

DSC_0974.jpg

Det ligger nok igjen litt gamle poleringsrester selv etter en grundig vask, men det kan umulig væra bare det, så jeg føler meg rimelig sikker på at den ikke har klarlakk, og det er jeg helt sikker på nå etter halve bilen.

Litt merkelig egentlig da jeg bestandig har trodd at metallic lakk alltid har klarlakk over seg. (mulig lakkeringsjobben ikke var så veldig proff?)

Anyways her er bilder før vask og clay.

DSC_0929.jpg

DSC_0928.jpg

DSC_0920.jpg

DSC_0917.jpg

Slik overflaterust er det et par steder på bilen. Hovedsaklig her, og på nedre del av dørene/kanalene på passasjersiden. Denne flekken flasset av når jeg spylte på den med hageslangen.

DSC_0923.jpg

For vask ble følgende brukt:

-Turtlewax Prewash (sort type, fungerer faktisk ganske bra)

-Grime reaper (ca 1:5) (genialt for å få bort dritten i "takrennene")

-Swissvax detail brush

-SS Bøtte med gritguard

-Europris washmitt (ville ikke skitne til washpudelen på denne)

-Swissvax Carbath

-CG MaxiSudsII

La først på prewash og grimereaper på hele bilen, og lot det stå litt. Børstet så over de stedene med inngrodd skitt, og spylte bilen.

Dette ble ikke rent nok, så kjørte flere runder med grimereaper og børsten på de stedene med inngrodd skitt. Fikk bort det meste, og gikk videre til å vaske bilen med en blanding av maxisuds og carbath. God blanding synes jeg, men skummer litt lite.

Etter dette ble bilen kjørt inn i garasjen, tørket og fikk stå å renne av seg mens jeg vasket huset. (makan til drittjobb :P )

Clayet bilen med Megs quick clay, og no-rinse som lube. Clayen lugget som bare det, og det var tydlig at det var mye dritt her! Brukte lang tid, og etter panseret og framskjermene var jeg tom for clay. Gikk over resten av bilen og kjente med fingrene, og det var ikke noe asfalt etc der, så valgte å gå videre da det ikke er mulig å kjøpe clay i nærområdet.

Slik så claybaren ut etter 1/3 av panseret. Mye gamle poleringsrester tror jeg...

DSC_0962.jpg

Velvel. Inspeksjon av lakken, den er veldig oksidert, spesielt på panser, tak og bakluke. Det er også en del merker etter at min bror skulle vise hva maskinen hans var god for. Dette fikk jeg ikke bort, og jeg er rimelig sikker på at han har kjørt langt inn i lakken med pad'en. Ikke så farlig, da den ikke er strøken å skal fikses skikkelig senere uansett. Litt bedre ble det uansett.

DSC_0944.jpg

DSC_0949.jpg

Korrigering:

Bestemte meg for at jeg ville prøve å få dette som en enstegs jobb, så prøvde først med s17 og sort pad, dette fjernet lite eller ingenting av oksideringen, så prøvde med s17 og blå scholl pad, BINGO. Mener selv dette er et bra 5050 bilde av testspot ;)

DSC_0966.jpg

Fikk bort oksideringen og fikk tilfredsstillende glans utav denne kombinasjonen!

Er nå ferdig med halve bilen, før jeg tok kveld. Glemte kameraet i garasjen, så blir ingen bilder av selve jobben enda, og det er heller ikke noe å se, da det var utrolig vanskelig å få av produktrestene. Fikk gnudd av det verste, men må ta en skikkelig vask etter jeg er ferdig for å få bort alt.

Padden blir SVART etter 1 panel, og jeg må vaske den ofte. Dette er litt tungvindt da schollpadsene løsner lett fra bakplata når de skal tørkes (vertfall min erfaring).

Blir mere jobbing i morgen eller torsdag, med bildeupdate da :) Den må være ferdig fredag morgen, da den skal på verksted for å skifte hjelpesnekke. Jeg knakk tersen min tvert av i et forsøk på å få den av.

Håper jeg fikk inn litt intressant lesing her, og ikke bare tullsnakk :P

Update:

Da er bilen ferdig med s17 og blå pad, og resultatet ble bra nok ;)

Var igjen en flekk på panseret og en stripe på taket med oksidert lakk, og dette ble tatt etterpå med maskinen :)

Nå er bilen vasket og tørket, flekkene tatt, og har tatt cleanerfluid på panser og framskjermer + halve taket. Gikk tom for MF (som vanlig), og de er til vask nå, så da blir resten av bilen tatt med cleanerfluid ikveld, og lagt på 2 lag med shield hvis jeg rekker herdetiden før det blir natt!

Her er en liten haug bilder :)

DSC_0917-1.jpg

DSC_0918.jpg

DSC_0919.jpg

DSC_0921.jpg

DSC_0923-1.jpg

DSC_0925.jpg

DSC_0927.jpg

DSC_0929-1.jpg

DSC_0933.jpg

DSC_0936.jpg

DSC_0937.jpg

DSC_0940.jpg

DSC_0944-1.jpg

DSC_0947.jpg

DSC_0949-1.jpg

Håper det tilfredsstilte bildehungeren folk er kjent for ;)

Bilder av bilen ferdig vokset blir iløpet av/over helgen da speilrefleksen måtte leveres tilbake midlertidig :(

- Hans Ola

Endret av zHoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

DETTE ser jeg frem til.... damn den jobben her har jeg tro på gitt :)

hadde bilen vært her hadde jeg brukt ullpad på første steg, og så kjørespor korrigering etterpå med en finere pad/polish kombo, det fjerner møkk/oksidering kjappere og bedre i og med at skumpaden blir fort tett med møkk/død lakk, men det er meg ;)

Ellers ligger dette ann til å bli en definisjon på writeup, så keep it up :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe takker for tilliten :P Hadde muligens prøvd med ull hvis det ikke hadde vert for at jeg ødela pad'en min på bmw'en :( Skal få laget noen fler 5050 i morgen når jeg tar siste side ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Gleder meg som de andre til fortsettelsen på denne....Det skal bli spennende å se

det ferdige resultatet her.

Blir gøy å se om du får restaurert metallic effekten i lakken :)

Jeg har et spesielt forhold til disse bilene, alt mens det var første ordentlige bilen jeg kjørte.

Min far var i tyskland å kjøpte en maken i 20M utgave i 1970 (tror jeg det var)

i 1972 tok jeg som 4-åring min første kjøretur på egenhånd, og raserte da Forden og min mors tørkestativ :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg ferdig med s17 og blå på bilen, og har vasket den for å få bort alle produktrestene og sølet det ble :P

Ser det er en stripe med oksidert lakk som har blitt oversett på taket, som må tas, og en flekk på panseret. Ellers ble resultatet greit, kunne vert bedre med en 2 step med s03+ først etterfulgt av s30, men det får bli ved en senere anledning (hvis jeg tør:P)

Bilder holder på å laste opp nå (kjempetreigt internett hjemme grunnet 7km kabel til nermeste stasjon..).

Må levere speilrefleksen nå, så blir ikke noen voks bilder før etter helgen desverre :(

Bildeupdate kommer når bildene er ferdig lastet opp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Hehe, takk til dere begge :)

Resultatet er bra, men det kunne vært myyyye bedre hvis jeg hadde tatt 2 steg med ull og s03 først, så s30, men det får blir sånn denne gangen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Hehe, tror nok han blir fornøyd uansett :) Men den blir veldig bra i forhold til arbeidsmengden :) Holdt på kanskje 10 timer tilsammen på den nå, og første lag voks er lagt på! :)

Etter litt import-pils og lukten fra shield krukka var det vanskelig å holde siklet inne i munnen! :P

Vertfall ganske fornøyd med resultatet, men jeg ser det kan bli en del bedre ;)

I morgen tidlig kjøres den til verksted for skifte av hjelpesnekka (eneste feil på EU de siste 15 årene :o ), og etterkontroll. Så blir det en vask og 2 lag til med shield.

Synes forøvrig CleanerFluid er ganske tung å jobbe med. Noen andre som har samme følelse? Tar litt produkt på den hvite SV pad'en og gnir inn kanskje fire passeringer på hvert område (ca 30x30cm) og gnur av med mf. Er veldig seigt å få av synes jeg.

VertuaBond er kanskje et godt alternativ?

- Hans Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Knalljobb dette, ble så bra jeg hadde håpet dette her :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk Truls :)

Håper det blir sol i morgen så jeg får se den ute ;)

Under halogenlyset så jeg ett kjørespor, men det forsvant fra cleanerfluid.. Mulig det var produktrester bare :) Håper bare jeg ikke får meg en overaskelse i morgen, siden solen forsvant før bilen var ferdigvasket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nøstbakken

Utroligt bra resultat.

Må være veldig kjekt å begyne på eit slik "prosjekt" å se slike tydlig resultat.

Flott bil og !!

Ingen ting er så bra for lakken som budweiser!!

Endret av Nøstbakken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...