Cubical

Hvilke produkter og hvor kjøper man dem i Osloområdet?

Jeg har nå lest til øyet er stort og vått og har vel blitt litt klokere, men også noen hakk mere forvirret. Jeg har to biler jeg kunne tenke meg å maskinpolere, en 11 år gammel Audi som sikkert kunne ha blitt behandlet litt bedre og en 9 år gammel Boxster som alltid har blitt behandlet noenlunde bra ut i fra det mitt utrrende øye kan se.

Husker ikke merket på den roterende maskinen, men har brukt den til båt et par ganger og det var langt hyggeligere arbeide enn for hånd. Jeg tror imidlertid at de vanlige ca 15cm poleringspaddene kan bli litt store til dører og slikt på bilene så jeg kunne tenke meg noe minde enn den baklaten som følger med. Hvor stor bakplate skal en ha til en pad på f.eks 12cm? Er det bare tåpelig å kikke på pads som er så små kanskje? Jeg har vært rundt i en del byggvarebutikker og bilrekvisitabutikker i Oslo uten at de kunne hjelpe meg med noe mindre bakplate (eller større for den sakens skyld). Er det bare nettbutikker som selger slikt? M14 gjenger. Ser Scandicshine har en, men den er utsolgt.

Disse bøttene med gritguard ser også geniale ut. Samme historie der, kun nettbutikker som selger?

Jeg har clay og skal forsøke dette før polering. Jeg er veldig nybegynner og vil gjøre dette relativt enkelt til å begynne med, så langt jeg kunne lese fra en guide (http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024) så er produktene Menzerna SIP (evt PO85) og Menzerna 106FF er en god start for Audien. Jeg lurer på om det duger å bruke pads som jeg kjøpte på Clas Ohlson (gul/orange Sonax) til båten eller om jeg må ha flere med forskjellig cut.

Etter Menzernaproduktene bør man vel også gjøre noe, men her er jeg usikker på hva. Lakkforsegling? Voksing? Hvilke produkter bruker man her da?

Jeg har også forsøkt å spørre om maskinpolering i en bilrekvisitabutikk og fikk beskjed om at det var så vanskelig at han ikke ville anbefale det, de vil kanskje ikke ha pengene mine? Det jeg egentlig sliter litt med er at jeg ikke finner produktene dere snakker om i det som for meg er vanlige kilder til slike remedier i Osloområdet.

Håper dere kan styre meg i riktig rettning for å få et ok resultat uten å ødelegge noe. Det mest avanserte i poleringsboksen i dag er produkter fra autoglym, såpe fra NXT, noen washmitts (og clay fra Meguiar's som jeg ikke har rukket å teste enda). Jeg tror jeg skal øve meg litt på Audien før jeg knaker til med Boxsteren.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville nok startet med audien før jeg hadde hivd meg på boxteren ja :)

Angående pads etc, så vil jeg anbefale scholl eller uber pads fra scandicshine, disse er veldig gode (har ikke prøvd uber selv, men de får mye skryt), størrelse medium. Da kommer du til så å si over alt, men er greit med noen små også (med egen bakplate). Jeg har kun testet scholl sin bakplate, og den er veldig lett å jobbe med. Kjøpte også en stiv bakplate i samme størrelse på mekk, og den fungerte også greit, men vanskeligere å styre.

Et annet alternativ er jo 3m sin serie med produkter og pads, som også får en del skryt. Tror det er godkjemi som selger disse, men ikke helt sikker, dette finner du ut med litt søk på forumet etc.

Angående produkter ville jeg valgt scholl eller 3m, da disse får mye skryt, og er lette å jobbe med. Har intrykk av at menzerna er vanskeligere å jobbe med, men det trenger ikke å være sant :P

Jeg synes vertfall kombinasjonen av scholl s03+ og s30 fungerte bra på min tyskerlakk!

Nettbutikker er nok veien å gå ja, enten du går for 3m, scholl, menzerna eller meguiars, så vil du nok finne alt du har bruk for på en og samme butikk, så du sparer frakt.

Kjøp også en del microfiber når du først handler (minst 5) så du slipper å vaske de flere ganger iløpet av bilen :)

Jeg kjøpte bare 2, og det var ALT for lite!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Langt spørsmål fortjener langt svar, så her kommer et:

Aller først så synest jeg du skal ta steget inn i maskinpolering B) Det er da du kommer til å få de store forskjellene og når du tidligere har prøvd deg på båt så har du jo allerede fått litt "feeling" for maskinen, noe som vil hjelpe deg veldig mye. Angående størrelse på pads, så er 150mm en fin størrelse. I scholl serien så er padsene L=170mm, M=145mm, og S=85mm. Av bakplater så synest jeg den største scholl platen blir hakket for liten for de største pad'ene, men er perfekt for 145mm padsa. Selv bruker jeg aller mest de største padsene, men da bruker jeg MG W66 bakplate (fra meguiars SOLO serien). Det at du ikke har fått spesielt hjelp tidligere på bilrekvisitabutikker kan jo også ha noe med at de ansatte kanskje har hatt noe manglende kompetanse på dette fagfeltet. Hadde det vært noen av oss som jobbet der, så skal jeg love deg at du hadde blitt vist et og annet triks, prakket på en hel haug av produkter og ønsket lykke til med maskinpoleringen!! Hadde jeg jobbet på rekvisitabutikk, ja da skulle jeg jaggu hatt et par "vrakhandelpanser" som kunder kunne fått litt guiding på. Små pads er veldig fine å bruke rundt dørhåndtak, bak speil, på bakfangere, ja alle plasser hvor det eller er vanskelig å komme til. Inne i selvede dørhåndtakene synest jeg det er greiest å håndrubbe med for eksempel scratchX eller scholl S0, evt S03 på en pad. Det er riktig som du sier, at det er M14 du skal ha. Bakplater med litt skum på er enklest å bruke, da dette gjør at pad'en din ligger mer flatt på panelene.

Så til det du lurer på butikker som selger noe så har du BilXtra Skårer (Astrids Vei 3, 1473 Lørenskog) som er den Bilextra butikken i Akershusområdet som er noen vits å besøke hvis du skal ha noe bilpleie utstyr. De selger også Mirror Glaze serien fra Meguiars, dog til en uhørt høy pris, men de har i alle fall Meguiars DC1-2-3 til en normal pris.. Ville byttet ut DC 3 med NXT voksen eller evt MG#16 til 3-400,- som er en flott voks.

Ellers så har du en fin handleliste her, merk at denne er beregnet for håndpåføring på lakken din, og DC 1-2 bør byttes ut med noe fra Mirror Glaze serien som MG#85, MG#105 og evt en MG#205 hvis du skal gå på med roterende maskin. Du kan bruke DC 1 med maskin på lavere hastighet men den er ikke laget for maskin. DC 2 skal du ikke bruke i kombinasjon med maskin da denne har til hensikt å "fylle" riper ved oljene i polishen. Da blir det evt kun på laveste hastighet for å påføre det på lakken din, noe du like greit kan gjøre for hånd:

- 1 x Quik Clay Detailing System à 275,- (Klargjøring av lakken er suuuuper viktig.. Dette hadde du vel kanskje fra før av)

- 1 x XT Generation® Car Wash à 196,- (Til vaskingen. Dette hadde du vel kanskje fra før av)

- 1 x Soft Foam Applicator Pad 4-pack à 49,- (WOWO - Wax On, Wax Off)

- 1 x Endurance® Tire Protectant High Gloss à 168,- (smøres på dekkene)

- 1 x Gold Class™ Trim Detailer `109,- (får grå plast svart igjen.. et must)

- 1 x Deep Crystal® System Paint Cleaner - Step 1 à 159,-

- 1 x Deep Crystal® System Polish - Step 2 à 165,-

- 1 x ScratchX à 194,- (fjerner riper under dørhåndtakene og kan brukes direkte på Random Scratches for litt "grovere" effekt.

- 1 x NXT Generation® Tech Wax 2.0™ Liquid à 349,- (En flytende voks som er ok)

- 3 x Pads: 1 x Lilla cut pad 6.5” W-7006, 1 x Gul polish pad 6.5” W-9006 og 1 x Beige finish pad 6.5” W-9006. (når pad'ene er blitt veldig skitten skyller du de bare under lunkent rennende vann og masserer/trykker ut produktene, sett pad'en på maskinen og tørk den på full fart) ca 300 pr pad på bilxtra som egentlig er ran, men må man så må man.

Hvis bilextra sine rans-priser ikke frister så kan du ta deg turen til Meca hvor du handler deg 3M sin Perfect-it serie. (Klarer deg nok fort med 3polisher. Alle 6 blir kanskje litt overkill). De selger også små pads(76mm Perfect it III), og uten at jeg skal si det for sikkert så har de helt sikkert bakplater som er små.. De forskjellige polishene til 3M skal jeg ikke ennå personlig uttale meg bombastisk om, men de går for å være svært bra og av nymotens teknologi, altså non-diminishing midler som er kjappe å jobbe med ala scholl serien. Også Perfect-it serien er en serie hvor du er ganske avhengig av å ha riktig pad til riktig produkt. Alt dette kan du få tak i til en "fornuftig" pris på Meca, og om de ikke har det på lager, så har de det inne etter en dag. (hovedlageret på Gjøvik.)

Når du har handlet inn det du trenger av produkter, ja da er det bare finne frem den "minst" aggressive kombinasjonen og teste på et panel. Hvis det ikke hjelper så kan du gå grovere. Ellers er det viktig å ha roen, og ikke skulle ha så mye annet å gjøre. Ikke ha hastverk når du skal polere, det kommer til å vise seg på lakken. Hvis du går på med roterende så husk å maskere plastlister da disse "brenner" fort hvis du er uheldig å komme bort med kanten av pad'en.

Ellers ta en titt her hvor Torby har klistret en tråd:

http://www.detailersclub.no/forum/index.ph...ic=3642&hl=

En bra engelsk guide til roterende polering:

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Evt ta en titt på guiden jeg har skrevet som tar for seg både DA og roterende. Masse bilder, men også en del mer detaljert info for den som ønsker å les mellom linjene:

http://forum.volvoforum.no/viewtopic.php?f...046&start=0

Lykke til uansett :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive