Gå til innhold

1954 Opel Kapitan


wreckmaster

Recommended Posts

wreckmaster

Dette er bilen til min far som han har hatt i nesten 30 år. Det er som tittel sier en 1954 modell Opel Kapitan, 2,5l rekkesekser, 3manuelle gir på rattet, usynkronisert 1 gir, 6volts el anlegg. Bilen er 100% orginal bortsett fra at den er lakket engang på 60 eller 70 tallet. Bilen ble kjøpt ny av en skipsreder i Sandefjord derav Z skiltene. Jeg var vel en 4-5 år gammel når han kjøpte denne bilen av min fetter som hadde byttet den til seg mot ett eller annet. Men fattern er ingen detailer for og si det mildt :( Han reparerer, skifter bakelitt registere, pakker om motorer, restaurerer, lakkerer osv... Men bilvask den består av en bøtte vann maks en gang i året og en gammel klut og kanskje litt zalo :huh:

Så idag fikk jeg ånden over meg og ringte fattern som er på ferie og spurte om jeg kunne hente Kapitanen og vaske og stelle litt med den :wub:

Det fikk jeg selvfølgelig lov til og dermed dro jeg og hentet den. Det ANGRER jeg på nå :( Vel hjemme igården så går jeg den litt etter i sømmene og fyttikatta så jævlig det ser ut. Ikke nok med at lakken er sinnsykt slitt og endel steder krakilert, så er den gjennomsyret av møkk...

Jeg vet at jeg må på Bilxtra i morgen og kjøpe ett nytt sett med clay og lube og diverse saker.... Kanskje jeg skal gå for clayen på Torshov isteden? Minns og ha lest at den tar litt mer?

Det jeg har gjort så langt er og spraye på med TW Pre wash gel, skumme X2 med Bilt-Hamber autofoam, vaske med job done mitt og 2 bøtter og VELDIG sterk NXT shampoo blanding. Så tørket med watermagnet. Bilen ser nesten like ille ut!!!! Full av skjolder og gamle renne merker fra svarte gummilister og noen mørke striper som ser ut som kommer fra svart gummi som har ligget og gnukket på taket. Jeg har en utfordring ;) Det jeg har tilgjengelig er :

Clas Ohlsson 2 hodet DA

Sonax puter

Foam lance

Karcher HT

Div applicators

Cobra the Guzzler

Micropak tørkehåndkle

Cobra buffinghåndkle

Micropak buffing håndkle

watermagnets x2

Meguires supreame håndkler(3)

Div billig MF

2xMegs washmitt

1xwaschpudel

div billig mitter

Meguires DC1 + 2

Meguires NXT 2.0 tech wax

Meguires clay kit

Meguires scratch x for DA( Ikke versjon 2)

Meguires NXT + softwash

Sonax glansshampoo

Bilt-Hamber autofoam

Div andre såper

TW Prewash gel

Swissvax entry collection m/ CF og Scuderia voks + pneu

Div børster til detailing, felger, interiør osv

Jeg trenger tips på hvordan jeg skal gå frem for og få denne så hvit og så blank som mulig ut i fra de produktene jeg har eller kan kjøpe på Mekonomen, Bil-xtra eller Thorshov i morgen. Ut i fra min lille kunnskap så har jeg inntrykk av at lakken er hard. Som sagt virker den "krakilert" på enlelte steder men det kjennes ikke med neglene. Føles jevn. Får inntrykk av at møkka sitter dypt i div swirls, riper krakileringer.

Har vasket så jeg omtrent så mannen med ljåen men ser fortsatt møkkete ut. Er også et problem at det renner svart guffe fra 55 år gamle gummilister.

Innspill mottas med takk :)

Bilder:

DSC00922.jpg

DSC00924.jpg

DSC00925.jpg

DSC00926.jpg

DSC00938.jpg

DSC00940.jpg

DSC00941.jpg

DSC00942.jpg

DSC00943.jpg

DSC00944.jpg

DSC00945.jpg

DSC00946.jpg

DSC00947.jpg

DSC00948.jpg

DSC00949.jpg

Skal prøve og komme med oppdateringer underveis i prosessen ;)

Dag 2 :)

Bilder etter clay med Megs Claykit og skummet på nytt med B-H autofoam, vasket IGJEN med 2BM, mitt og NXT såpe. Tørket med watermagnet.

Prøvepolert et lite stykke av hø forskjerm for hånd med DC1 og DC2. Ikke fått gjort mer pga unga som flyr rundt bena på meg hele tiden......

DSC00952.jpg

DSC00954.jpg

DSC00955.jpg

DSC00956.jpg

DSC00957.jpg

DSC00958.jpg

DSC00959.jpg

DSC00964.jpg

DSC00966.jpg

Skjerm lett håndpolert med DC1 og 2 under list:

DSC00961.jpg

DSC00962.jpg

DSC00963.jpg

DSC00960.jpg

Oppdatering mandag 3 august 09.

Bilen er nå i grove trekk ferdig. Brukte Megs clay og quick detailer, før jeg vasket og skummet igjen. 2 døgns tørk før jeg gikk på med DA og Megs DC1. Her er noen bilder fra prosessen med DC1:

DSC00967.jpg

DSC00969.jpg

DSC00970.jpg

Og her kommer bilder fra sluttresultatet etter DC2 og NXT wax:

DSC00001.jpg

DSC00002.jpg

DSC00003.jpg

DSC00004.jpg

DSC00005.jpg

DSC00006.jpg

DSC00007.jpg

DSC00008.jpg

DSC00009.jpg

DSC00010.jpg

DSC00015.jpg

Bilen ble om ikke veldig bra, så fikk den ihvertfall tilbake hvitfargen. Litt mer glans ble det også, så alt i alt er jeg godt fornøyd med resultatet. Den var nemlig hvitgrå når jeg begynte. Har fortsatt noen detaljer igjen som jeg må ta, steder jeg ikke kom til med maskinen. Skal også prøve og få tatt noen bilder ute i solskinn etterhvert, ble ikke helt topp de siste bildene. Ser ut som jeg har holdt ett eller annet som har skygget for linsa + dårlig lys.... Neste skritt på bilen vil være ett lag til med NXT før jeg legger på ett lag med Scuderia på toppen. Skal også gå over crome med Megs Mirror Glaze metal polish. Så blir det en runde med støvsugeren innvendig og et lag med Scuderia på dashbordet som er svartlakkert metall.....

DSC00012.jpg

DSC00011.jpg

DSC00013.jpg

DSC00014.jpg

Og tilslutt et par koselige beading bilder av 500`n med SV Scuderia på seg :wub:

DSC00016.jpg

DSC00017.jpg

Endret av wreckmaster
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

Du klarer en del med scratch x og DC 1. Et alternativ er go gammaldags past rubbing, ser noen har både grov og fin av den, fantes ikke noe annet som jeg kjente til på 70 tallet. Men dette er jo produkt i tids ånd med bilen.

Du må nokk kansje jobbe endel med krakkeleringene, men jeg har selv fått det mye bedre med med DC1 og 2 og mye tålmodighet på en rød mazda 323, det tar noen minutter per spott med intens gnikking på små områder om gangen, Da får du vekk omtrent all dritten nedi lakken men krakeleringen kan vise. Demonstrerte dette for en vennine av kona som trodde at bilen måtte om lakkeres. Etter min demonstrasjon gikk hun selv over bilen selv med DC 1-2-3 for hånd. bilen ble mye bedre, men noen krakeleringer på plast fangerene viste godt, jeg fjernet disse for henne med hitatchien og 3M fin rubbing.

Som gammal OPEL mekaniker så varmer det hjerte å se slike biler fortsatt er på veien. :wub:

Endret av E46Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kris1986

Åh, blir moro å følge med på!

(Tok en solid hvit Land Cruiser, ca 2000 mod, med DC1, bare av den ble bilen VELDIG blank og MG#16 gjorde det ikke verre, men ble overrasket over hvor blank DC1 gjorde det ;) )

Stå på videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

challenger

jepp, klassiske biler er gøy å pusse på :)

Har sett en del riktig gamle biler med krakelert lakk og undret meg over om man får gjort noe med dette uten å lakkere. Jeg vil også følge denne tråden fremover.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

Dette blir spenende.

Tror at sverting fra gummilistene ikke vil sitte så fast når du får på LSP.

Swissvax sealfeed kunne kansje vært en kur for gummilistene. Men det kan sikker Dag/swissvax si no om.

Lykke til. :thumbup:

Endret av E46Johnny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Blir bra dette her...

Lakkrens er et must på alle lakker det, men det kommer veldig frem mht hvite og sølvfargede biler, derfor er det ofte en skikkelig WOW etter rens av lakken alene på hvit... en voks som nevnt over her av MG16 tror jeg kan bli en vinner :)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
wreckmaster
Blir bra dette her...

Lakkrens er et must på alle lakker det, men det kommer veldig frem mht hvite og sølvfargede biler, derfor er det ofte en skikkelig WOW etter rens av lakken alene på hvit... en voks som nevnt over her av MG16 tror jeg kan bli en vinner :)

Ja ble kongebra( i forhold til utgangspunktet) med DC1. Hele bilen er tatt med DC1 nå. Skal på nattevakt X2 nå så det blir ikke gjort noe mer før onsdag. Da regner jeg med en runde scratchX før en runde med DC2. Voks på torsdag tenker jeg, men har bare NXT og SV Scuderia. Hvis jeg velger scuderian MÅ jeg bruke CF først da, siden jeg har brukt DC1 og 2?

Ser ut som dette kan bli bra dette ja ;) Men tenk så bra det kunne blitt med roterende :rolleyes:

Jepp, hadde vært noe det (drømmer)....... Men har bare 2 hodet DA med sonax puter.... Tenker jeg skal oppgradere til G-220 utover høsten.

Så får roterende komme etter det igjen.

Har tatt noen bilder bl a 50/50, men kjerringa har klart og legge det inn på pc`n sin :( Så jeg må få ho til og overføre det til photobucketen min fær jeg får postet ;)

Takk for tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F34Johnny

DC 2 skall vell gjøre samme jobben som SV CF da den tilfører lakken oljer.

Ellers så kan du vell bare bruke DC 1 og deretter swssvax produktene.

Men det hadde kansje vært lurt og lagt på en sealer hvis bilen får lite pleie, da den sansynlig vis vil vare lenger, og heller legge en voks på toppen for bling bling.

Eks DC 1, NXT 2.0 da den inneholder polish og er en sealer og eks DC 3 på toppen. men dette er bare en tanke som vil spare arbeid og som kan gi bedre hodbarhet.

Men SV komboen blir vell bærrre lekkert. :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
wreckmaster

Så hvis jeg går for SV så blir det vel noe slik som dette: DC1(allerede gjort), Scratchx, SV CF, Scuderia.... Evt DC1, Scratchx, DC2, NXT.

Det er liksom noe som virker mer "riktig" med SV på denne....hehe.. Selv om scuderia er lagd for italienske biler :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wreckmaster

Da er bilen helt ferdig...Med ett lag SV Scuderia lagt på idag:

DSC00018.jpg

DSC00019.jpg

DSC00020.jpg

DSC00021.jpg

DSC00022.jpg

DSC00023.jpg

DSC00024.jpg

DSC00025.jpg

Har lagt på ett lag med pneu på dekka ikveld og gått over crome med Megs MG metal polish. Så da er det bare og levere bilen i morgen :) Og håpe at fattern blir fornøyd.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, herlig. :thumbup: Den har vell ikke vært så fin på mange, mange, mange år. Tipper faren din blir enormt fornøyd. Det ser ut som om SV voksen er meget bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir nok bilen parkert for godt tenker jeg :) Ser veldig bra ut

Og den ser nok nesten bedre ut nå enn da den kom ut fra fabrikken i -54 tenker jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...