Gå til innhold

Tips Til Nybegynner


Otis

Recommended Posts

Hallo

Jeg har lest stort sett alt her inne på forumet, og fulgt med på bilforumet.net i god tid før dette forum ble opprettet.

Men enda er jeg ikke helt sikker på hvilke produkter jeg skal velge.

Jeg har vel egentlig bestemt meg for å begynne med roterende maskin og ikke DA. Har heller aldri brukt maskiner før.

Jeg har allerede valgt meg ut Meguiars midler, slik som NXT wash, mitt, NXT tech wax, clay og pinnacle sin clay spray.

Og alt dette har jo såklart resultert i et forsåvidt ren bil, men ikke blank bil. Vel, blank NOK, er vel mer korrekt...

Men når jeg nå har tenkt å kjøpe polering og polish/wax, sp er jeg usikker på om Meguiars er bra. Da tenker jeg ikke på produktet, men tilgjengeligheten.

Scandicshine.no har jo alt annet enn Megs, og mange her bruker jo Menzerna, så da kan vel jeg også bruke det?

Men hvordan vet jeg hvilke produkter som kan brukes med maskin?

Jeg synes det er litt dårlig beskrevet på mange produkter, hva de passer til. Slik som at noen kun passer til DA og han, mens andre tar alt.

Kan dere hjelpe meg litt der?

I tillegg så er nesten ingen plass, nevnt noe om hvilke pads man skal bruke og hvor viktig det er for en god prosess.

Hva skal man velge der?

Dere som hjelper meg, kan gjerne velge produkter direkte i fra Scandicshine.no sin web butikk, da det er ganske sannsynlig at jeg handler derifra. F.eks. den fine Menzerna startpakken...?

Bilen det i første omgang, handler om er min egen Nissan Primera ifra 1999.

Den er sølv grå metallic.

Lakken på bilen er egentlig i ganske bra stand i forhold til nesten alt anet jeg har sett.

Altså særdeles lite swirls, ihvertfall forhold til mange andre biler som er like gammel eller nyere enn min egen.

Jeg ser nå at dette kanskje ikke var best skrevet innlegg, men jeg tror allikavel at dere forstår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilgjengeligheten på Meguiars produkter er vel avhengig av hvor i landet du bor.

Meguiars produktene er kanongode og gjør en skikkelig jobb med bra holdbarhet.

Tror ikke at Menzerna er noe dårligere produkter en meguiars og tilgjengeligheten er god

via Scandic.

Hva du skal velge av produkter kommer vel også an på hvordan du skal bruke de.

Er det med roterende er Megs et bra valg, sannsynligvis også Menzerna og Optimum.

Har personlig ikke prøvd noe annet et Meguiars på roterende maskin, men har fått pakke fra Scandic i dag med Menzerra produkter, så det blir testet i løpet av et par uker.

Av padder Syns jeg Sonus og Lc sine ser veldig bra ut, har ikke testet de enda men de ligger klar i boden.

Og har en veldig god pris kontra Megs sine som koster 3 ganger så mye.

Så min mening er Kontakt Pirex og få han til å sette opp en pakke med menzerna eller optimum med padder og bakplate som passer til paddene, og du er godt i gang.

Eller hvis du bor i Nærheten av en Bilxtra sjappe la de sette opp en pakke med Meguiars.

Tror nok du blir fornøyd uansett.

Mye gode produkter der ute og vanskelig å velge.....

Er vel derfor noen begynner å få solide samlinger etterhvert for nysgjerrigheten på nye produkter blir trigget hver dag på sånne steder som her på DCN f.eks...

Lykke til .....

Ps.. Du kan godt skrive hva du endte opp med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Hei,

Menzerna og optimum er flotte produkter, kan brukes både med roterende og DA.

Men selvklart best på DA, som alt annet.

Puter:

Til fjerning av vaskeriper/defekter:

Gul sonus pute <- Medium grov

Orange LC pute <- Medium grov

Gul LC pute <- Grov

Til polering:

Hvit souns eller hvit LC puter

Til å legge voks/veldig fin polish:

Blå Sonus og LC puter.

Hjelpte dette litt med tanke på puter?

Nissan har myk klarlakk, så vil anbefale deg hvit sonus pute med enten Menzerna 106Ff eller Optimum polish.

Da får du fjernet de vaskeripene som er der og frisker opp lakken.

Så kan du f. eks legge på Chemical Guys EZ cream glaze og Chemical guys jetseal for besktyttelse.

Kan toppe alt med en god voks, eller droppe EZ og Jetseal og gå bare for voks.

Bare still flere spørsmål om noe ble uklart.

Kan også sette opp prossesen fra start til finish hvis det er ønskelig!

Endret av Pirex

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du går for Menzerna og skal bruke roterende kan jeg anbefale følgende:

Menzerna 106ff m/hvit sonus eller css pad. Dette vil fjerne swirls og etterlate en blank fin overflate.

Du kan jobbe lenge med den, den bryter seg ned fint og er lett og fjerne.

Menzerna s.i.p m/gul sonus eller orange css pad for fjerning av dypere riper/defekter. Ikke sikkert du trenger det hvis bilen din er relativt fin i lakken, isåfall må du gå over med 106ff etterpå for å fjerne evt. kjørespor som kan oppstå når man bruker såpass grov pad.

Tror forsåvidt du burde gå for sonus pad`s da disse er litt dypere og har ingen kanter, fine å jobbe med.

Etter dette kan du legge på voks, f.eks Dp maxwax, Pinnacle souveran, swisswax....mye bra å velge i:)

Hvis du vil ha bilen "blank nok" vil jeg anbefale deg å legge EZ-cream glaze og jetseal 109 (i den rekkefølgen) under voksen, da burde ihvertfall bilen være blank nok. EZ-cream tilfører lakken oljer som gir ekstra glans og beskyttelse, i tillegg til en anelse dybde og "wet look". Jeseal er en lakkforsegling som bare skal herde i 20 min og gir ekstra glans og beskyttelse.

Det blir litt ekstra arbeid men produktene er gode å jobbe med, og da er det jo egentlig ikke så ille..

Edit: Pirex var først..

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, se her, respons med engang! Ikke verst :)

Da har jeg fundert litt og laget meg en handlekorg som ser slik ut;

Lake country 6,5 white pads x2 for påføring av voks/sealer?

Sonus gul pad, for swirl fjerning i kombo med menzerna 106ff?

Sonus blå pad, for siste finish med kombo Chemical Guys jetseal 109?

Også diverse Microfiber kluter for fjerning av alt etter deter ferdig...

Hørtes det greit ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, se her, respons med engang! Ikke verst :)

Da har jeg fundert litt og laget meg en handlekorg som ser slik ut;

Lake country 6,5 white pads x2 for påføring av voks/sealer?

Sonus gul pad, for swirl fjerning i kombo med menzerna 106ff?

Sonus blå pad, for siste finish med kombo Chemical Guys jetseal 109?

Også diverse Microfiber kluter for fjerning av alt etter deter ferdig...

Hørtes det greit ut?

Ville heller gjort slik:

Hvit sonus pad m/menzerna 106ff

EZ-cream for hand

Jetseal for hand

Voks for hand

Hvis du skal bruke maskin på glaze/forsegling må du ihvertfall bruke DA maskin med myyk pad, men personlig synes jeg det er best å gjøre det for hand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no
Ville heller gjort slik:

Hvit sonus pad m/menzerna 106ff

EZ-cream for hand

Jetseal for hand

Voks for hand

Hvis du skal bruke maskin på glaze/forsegling må du ihvertfall bruke DA maskin med myyk pad, men personlig synes jeg det er best å gjøre det for hand.

Enig med listen til Trogha her! Like enkelt å legge på for hånd.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...