Gå til innhold

Volvo V70 2.5 AWD


Brynjar

Recommended Posts

Brynjar

Volvo V70 2.5 AWD 98mod

19fornyd.jpg

Tekst er hentet ut fra PerTurbo's tråd på volvoforumet, derav også litt mer inngående forklaring på enkelte ting.

Noen av dere kjenner sikker igjen bilen som rescue bil på Gatebil, streetmeed, drifting osv... Per er i alle fall veldig aktiv innenfor miljøet og det er også der jeg har blitt kjent med han.

Per kom innom kl 10 i morges og vi kom straks i gang med vask av hjulbuer og felger. Per ble sittende i en halvtime å fjerne dekaler, slik at vi kunne få en shining på kanalskjørtene også. Vi brukte ca 1,5time på vask og etter det var Per i gang med claying og jeg startet opp Makitaen.

I og med at Per hadde lakkert panser og fremskjermer for kun kort tid siden, så var planen å ta det pent på disse delene og heller fokusere på resten, for der var det.....ja, mye å ta tak i.. Var egentlig forberedt på det og hadde derfor lagt våtslipepapir til vanning for et par dager siden:) Etter inspeksjon viste det seg at vi var pent nødt til å polere over de "nylakkerte" delene også.. Brukte komboen S17 med sort pad, noe som fungerte veldig bra da lakken var myk. D.

Etter nærmere inspeksjon av resten viste det seg at lakken var veldig slitt mange steder og på kanalskjørt og nederst på fremdørene så er mye klarlakk blitt slitt vekk ettter årenes løp. Bilen hadde også en "syre" flekk på V.bakskjerm som vi prøvde å våtslipe, men det viste seg at denne har gått gjennom klarlakken og inn til basen - fikk i alle fall skjult den noe. Ideelt sett skulle jeg nok hatt bilen inne hele helga å våtslipt alle dører, alle RDS'er og andre defekter... men men.. Lakken ble langt fra perfekt, men er i alle fall betydelig bedre og veeeeeldig blank.. også er Per kjempefornøyd:-)

Utstyr som har blitt brukt underveis:

Washi-washi:

GritGuard

Mothers ullhanske og wash pudel fra SV.

Såpe ble en blanding mellom 1 del CG Citrus Wash and gloss, 2 deler Maxi Suds II og 1 del SS snow and foam.

Grime reaper

Bilberry

MG Wheel Brightener

Guzzler Waffle

HT

Motorrom:

AG super sheen

Black Wow

Interiør/Innvendig:

Scholl Purple 9000

CG new car scent

Støvsug og rens av alle matter med maskin (Karcher)

Div børster

MF

Nanolotus A/C Cleaner

Clay:

Sonus ultra fine clay & MG last tough som lube

Dekk:

Kommer

Makita 9227 roterende

Plastdeler:

Black wow og AG super sheen.

Lakkbehandling:

S03

S17

MG #205

Scholl ull

Scholl blå

Scholl sort

CSS hvit

IPA

SV CFP

SV Crystal Rock State-of-the-art-car-wax

SV Viking Luxury car wax

SV Autobahn

Våtslip:

MG grit 1500/2000/2500/3000

MG Kloss

3M 9MY sliperondell

CG QD som lube

Ruter:

Nanolotus PRO rund baut

MF:

Div fra SS og Cobra ca 20-30stk

Tidsbruk:

11 timer, to mann.

Startet med avfetting av hjulene med Bilberry 1:3 og GrimeReaper 1:3 i hjulbuer

1Bilberry.jpg

Per fjernet dekaler :) Jeg fjernet 8 bokstaver og syntes synd på Per som måtte ta resten

1Dekalfjerning.jpg

Startet deretter på swirls jakt.. vi fant, vi fant

1Swirls.jpg

også på nylakkert panser er der swirls

2swirls.jpg

mer swirls

3Swirls.jpg

enda mer swirls

4Swirls.jpg

på kanalene kunne vi fortsatt se hva som hadde vært der

5Swirls.jpg

Gikk på Rescue-bakfangeren med godt mot.... mistet motet etterhvert...

6Polish.jpg

Fant en "syre" flekk på bakfangere som skulle vise seg å være en skikkelig rakker.

7Syre.jpg

Først litt måling får å se hvor mye vi hadde å jobbe med

8Syre.jpg

Bruk av CG QD som lube

8Vtslip.jpg

10-12 rette drag med 2000 korning

9Vtslip.jpg

Da ble det slik.. Har også vært inne i bildet med en 3M rondell også, derav de kryssende sporene

10Vtslip.jpg

Fortsatt lykkelig tilstede, etter at vi hadde fjernet 15MY

12Vtslip.jpg

Så lenge det er luksus shine, så må jo også A/C'en få seg litt pleie.. La A/C'en stå å gå i 3 minutt(omluft), sett cleaneren på gulvet og trykk ned knappen, la boksen tømme seg og middelet renser kanalene og A/C'en. La anlegget få kjøre seg i noen minutter etter at den er ferdig. Vi lot det stå i ca 15 minutt..

Frisk luft etter dette - kan sikkert Per skrive under på.

13ACleaner.jpg

Rensen som tømmer seg:-)

14Acleaner.jpg

Ble håndpåføring av voks i dag også

15CR.jpg

Denne carnauba voksen har så høyt innhold av carnauba at den nesten trenger litt ekstra varme før den påføres. Er mye hardere en "normale" vokser.

16CR.jpg

17CR.jpg

Per spurte om det var greit at han smakte, i og med at det luktet så godt.

18Autobahn.jpg

"helt ok var svaret," så etter at han hadde smakt på krukka sørget han for at resten av Autobahn voksen ble gnukket på felgene.

19autobahn.jpg

Flotte speilbilder av SV Viking som ble brukt på resten av bilen

20Elgen.jpg

Også førnøyde speilbilder

21Per.jpg

Crystal Rock er rått

22blankt.jpg

Blaaaaaaaaaankt

23blankt.jpg

Hjulbuer ble satt inn med Bare Bones og dekk med Megs tire shine

23hjulbuer.jpg

24blank.jpg

26blank.jpg

25blank.jpg

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØrjanA

Utrolig bra :D Ble da blankt nok ;)

http://www.facebook....dreassenAutospa              http://www.facebook.com/bilpleiebutikkendrobak


Sertifisert Scandic Shine Detailer   Cosmic Detailing Center  Sertifisert    Scholl Concepts bilpleiesenter    

Sertifisert Polishangel Detailer   Nanolex Certified Detailer   DCN Approved Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
Nydelig Brynjar.... Men han fete linselusa burde du ha kastet ut før du skulle ta bilder... Frykter å slite med han i hele morra....

Skal ikke se bort i fra det nei :rolleyes: Jeg får ikke kommet, da jeg har ei som skal ha sitt i morgen ettermiddag, også har jeg hørt at NAF ikke har vakt i morgen....... Skal også fikse steinsprut på R'en på morgenen og så blir det kosegnukking på ettermiddagen(ikke bil) :-)

Dere får uansett ha det knakende gøy på skogen..

BTW! Viking var flott...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig blankt..

Vis meg et panser som skinner mere enn denne??

Johan Kyrre Karlsen

Hyundai Santa Fe CRDI 4x4, 2006 mod.

KYRRES
HOBBYPOLERING

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
Heilt kanon!!!

Skulle ønske min var så blank :)

Da er det bare å finne fram maskinen for ALT er oppnåelig.

Griseblankt!! Dæven..

Bling bling:-9

Utrolig bra :D Ble da blankt nok ;)

Ja, nesten Ørjan-blankt.

Jeg som har bilhenger`n klar!!!!

Bare en ting å si der, Brynjar.... DÅTT :D

Stikker nok innom deg på mandagen, på tur tilbake fra Sweden. Blir fremvisning av atacama...

Det var utrolig blankt..

Vis meg et panser som skinner mere enn denne??

Takk.. Kan vise deg samme panser på tirsdag når det kommer innom for vokslag nummer 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Strøkent dette her... synd med syremerkene der, men ser du noe forskjell der du har våtslipt? dvs et punkt som da blir uten appelsin look og resten med? blir ikke veldig synlig det....

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brynjar
Strøkent dette her... synd med syremerkene der, men ser du noe forskjell der du har våtslipt? dvs et punkt som da blir uten appelsin look og resten med? blir ikke veldig synlig det....

Hadde jeg hatt tid, så skulle det blitt våtslip på flere plasser, inklusive en plass på panser hvor det var litt klarlakkavrenning og ene skjermen som hadde blitt litt ruglete. Var noen stygge/dype riper som jeg ikke fikk bukt med desverre.

Syremerket ble mindre synlig etter våtslipen i og med at lakken blir flatere, men fortsatt godt synlig up-close. Måtte gå over med S03 i to runder på ull og en med blå for å få shinen tilbake igjen på flekken så det ble ikke flere punkter på denne i dag.. Hadde litt tidspress. Fjernet ca 15MY der hvor syremerket var - turte ikke ta mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
Brynjar
Urolig nydelig jobb Brynjar :) CR er virkelig nyyydelig :thumbs:

Takk for det... CR er helt suveren den, jeg har aldri sett noe blankere voks. Nå er jeg veldig spent på hva Per syntes om denne A/C cleaneren - har på følelsen at det kan bli flere av den da det kjentes veldig friskt og fint sånn rett etterpå. Får høre med han når han kommer innom i uka for vokslag 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...