Gå til innhold

Test av såper: Carpro Reset vs Tacsystem Mystic Bubble

Recommended Posts

image.png.d22a28f91af4f3102c6c5308064dd515.png

Testens utgangspunkt handler om at jeg ser Carpro Reset såpen er en mye brukt såpe i detailer-miljøet, og ønsket derfor å teste denne opp mot en kanskje ikke like kjent såpe i Mystic Bubble. 

I denne testen bruker jeg biltema sine bilvaskebøtter med grit guard og 20L, der jeg har mål at det er 17L opp til første streken i bøtta. Hvorfor akkuratt 17? Jo, for å hindre at det skumme altfor mye over kanten under oppskumming med høytrykk. 

NB: Jeg mottok en såpe fra Tacsystem som "spons", og jeg kjøpte en selv. Dette vil uansett være en ærlig test og jeg gir ikke seieren til Mystic Bubble på grunnlag av dette, men hvilken såpe jeg faktisk synes var best.| 

Disse såpene er nøytrale og inneholder ingen form for glansforsterkere, men vil fungere som gode såper for nedvask eller vedlikeholdsvask med beskyttelse. 

Tanken var å dele testen opp i deler som baserer seg på: 

1. Oppskumming

2. Mengden skum

3. Lukt og glid

4. Pris

1. Oppskumming

Begge disse såpene har et blandingsforhold på 1:500, så det blir derfor brukt 34ML såper på 17L ferdig produkt. 

Brukte så høytrykkspyleren for å skumme opp til kanten, og her må jeg si begge såpene var veldig gode. 

Det var vanskelig å skille de, men her vil jeg faktisk gi poenget til Mystic Bubble fordi den skummet fortere og virket som den ga et mer "fyldig" skum. 

Her glemte jeg dessverre å ta bilde av produktene ferdig skummet i bøtte. 

image.thumb.png.4c668d49ca39b396105f08bdc5301562.png

2. Mengden skum

Først må jeg si at det er veldig vanskelig å skille spene på dette punktet. Det virker derimot som at Reset lager mindre bobler på panelene, der Mystic Bubble gjør det motsatte. Det var derimot vanskelig å skille de, så her burde jeg nok heller ha filmet enn å ta et stillbilde... Eller evt. fått hjelp av en annen så vi kunne tatt hver vår såpe i forhold til hengetid osv. 

Bilen som ble vasket var en lys Volvo C30, så dessverre var det litt vanskelig å få noe godt bildet av mengden skum og bobler på panelene. 

Her ser dere Reset til venstre på forntrute og Mystic Bubble til høyre. 

image.png.43df421a041e4bd580b564142a56a4bd.png

Reset: 

image.png.5cd6ba5fa491ec60ba578ab16a563ac8.png

Mystic Bubble: 

image.png.729da480f94aa3cb0c5bc95d4929e50f.png

3. Lukt og glid

På lukt var det veldig vanskelig å skille disse såpene.

- Carpro Reset lukter litt sterkere, men absolutt veldig god og tilfredstillende å bruke. 

- Mystic Bubble lukter litt søtere, og kanskje den som ga mest lukt ved vask.

Her kommer det veldig an på hva du liker, og lukt bør ikke være det som avgjør seieren. 

Her må jeg si det blir uavgjort :)

På glid merket jeg faktisk litt forskjell på såpene der Mystic Bubble nesten var litt vanskelig å kontrollere på grunn av gliden😄. Det ble brukt like vaskehansker på begge såper. 

På dette punktet må jeg si på grunnlag av gliden, at Mystic Bubble gikk av med seieren. 

4. Pris

Det er mange butikker som fører carpro såpen og på prisjakt.no lå den fra 229kr til 265 for 500ml.

Tacsystem Norge er per nå eneste butikk i Norge som fører dette merket, og der lå såpen på 149kr for 500ml.

Med et blandingsforhold på 34ml såpe på 17L ferdigprodukt vil det si at jeg med disse såpene kan vaske bilen ca (14,7) 14 ganger.

Pris per vask: 

Reset: 229kr/14=16,35kr (billigste på prisjakt.no) 

Mystic Bubble: 149kr/14=10,64kr 

På grunnlag av prisen stikker derfor Mystic Bubble av med seieren her. 

Totalt: 

Alt i alt vil jeg si dette er to meget gode såper, der det var vanskelig å skille de. På grunnlag av prisen og gliden må jeg derfor krone Tacsystem Mystic Bubble til vinneren i denne testen. 

Du velger absolutt ikke feil med Reset heller, men dersom du er opptatt av økonomien i denne hobbyen bør du som sagt velge Mystic Bubble. 

Endret av Ramm
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...