Gå til innhold

Fargeforskjell pga slitt lakk eller feil fargekode?

Recommended Posts

Daniel35d

Mulig dette er feil kategori, i såfall flytt den gjerne. :)

Jeg har en BMW E91 i Black Sapphire metallic, som det sannsynligvis ikke har vært gjort noen form for polering/lakkbehandling på ganske lenge, og relativt lite berørings vask (siden jeg ikke vil bruke kosten på selvvask anlegg).

Fikk nylig lakkert opp ene bakdøren etter at naboen lagde en fin bulk i den, og har nå en ganske tydelig fargeforskjell.

Det jeg lurte på her, er lakken virkelig såpass slitt at den har fått en mer blålig nyanse eller har lakkereren bommet noe? Eventuelt begge? Er nok mye urenheter som sitter igjen i lakken. Er det eventuelt noen produkter som løser dette opp bedre enn avfettingen som er på diverse selvvask anlegg?

IMG_20210430_151401.thumb.jpg.7bd7f60ca8b9991e8cc45696a3d712b8.jpgIMG_20210430_151411.thumb.jpg.d0a776d495e1a92b3bbb72b8508f4f30.jpg

Planen er å få lakkert opp igjen fangere, sideskjørt og panser og deretter få den sendt inn en eller annen plass for å få en skikkelig lakkbehandling osv, for nå begynner den å se rimelig trist ut etter jeg har måtte prioritert annet vedlikehold.

Beklager til de som eventuelt måtte cringe skikkelig av tilstanden på lakken 😂

Endret av Daniel35d
Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • Daniel35d changed the title to Fargeforskjell pga slitt lakk eller feil fargekode?
Niebelheim

Mest sannsynlig har bilen fått litt farge akkurat der skaden var, og resten av panelet har fått klarlakk.

Det er godt mulig at det kan se ut som fargeforskjell på en helt blank dør og en slitt bakskjerm.

Da jeg jobbet på lakk verksted brukte vi alltid å polere litt på nabopanelet, slik at det ikke skulle bli så stor kontrast.

Du kan jo spørre om de kan gjøre det der du lakkerte bilen, så ser du fort om det er fargeforskjell eller ikke.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daniel35d
2 timer siden, Niebelheim skrev:

Mest sannsynlig har bilen fått litt farge akkurat der skaden var, og resten av panelet har fått klarlakk.

Det er godt mulig at det kan se ut som fargeforskjell på en helt blank dør og en slitt bakskjerm.

Da jeg jobbet på lakk verksted brukte vi alltid å polere litt på nabopanelet, slik at det ikke skulle bli så stor kontrast.

Du kan jo spørre om de kan gjøre det der du lakkerte bilen, så ser du fort om det er fargeforskjell eller ikke.

De måtte lakkere hele døren. Skaden var akkurat midt i "knekken", altså den linjen som går gjennom der håndtaket er, hadde og en steinsprut skade rett over håndtaket som nå er vekke, så hele døren er nok tatt.

Ja, det kan vel være et alternativ. Ser jo egentlig nesten ut som de har gjort noe på førerdøren når du ser på bilde nr.2 men er jo fortsatt ganske tydelig forskjell.

Men som nevnt i første post så tror jeg det og henger urenheter igjen i lakken, noe som gjør det grått f.eks nedenfor speilet på førerdøren. 🤔

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Niebelheim

Da vil jeg ta turen til de som lakkerte den og ta en prat med de.

Normalt sett så flekker man ut fargen når det er så nært et panel, men det er jo en større kostnad igjen. Jeg vet ikke om det var en forsikringssak eller ikke, men ta en prat med de som lakkerte den. Den kan jo ikke være sånn.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy

Her er det tydelig fargeforskjell, så dette hadde jeg forlangt at de må lakke om igjen. Man ser tydelig at døren er mye sortere en resten av bilen, å flere av disse BMW fargene har mange nyanser av hver enkelt fargekode (har opplevd at en fargekode hadde 18 nyanser)

Få gjerne noen til å polere den andre fremdøren før du svinger innom lakkverkstedet, slik at de kan se forskjellen på den nypolerte fordøren og bakdøren som er lakkert i feil farge.

• Liker 1

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha

Enig med Tommy her, lakken kan vel bli litt mørkere med litt ekstra klarlakk men her var det ganske stor forskjell. Jeg hadde en liten parkeringsbulk midt på førerdør, da la de base (farge) på hele døren og et stykke inn på forskjerm og bakdør, og klarlakk på alle 3 paneler. Hvis dette ble tatt på forsikring burde de gjort noe lignende, men hvis du eller naboen betalte fra egen lomme ble bare døren med skaden tatt pga pris kanskje?

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
Daniel35d
12 timer siden, Niebelheim skrev:

Da vil jeg ta turen til de som lakkerte den og ta en prat med de.

Normalt sett så flekker man ut fargen når det er så nært et panel, men det er jo en større kostnad igjen. Jeg vet ikke om det var en forsikringssak eller ikke, men ta en prat med de som lakkerte den. Den kan jo ikke være sånn.

Jepp, de har sagt de skal ta den inn igjen å prøver først å polere, hvis ikke så skulle de lakkere den på nytt.

Det var forsikringssak, og ja jeg er enig i at den ikke kan være slik.

12 timer siden, Tommy skrev:

Her er det tydelig fargeforskjell, så dette hadde jeg forlangt at de må lakke om igjen. Man ser tydelig at døren er mye sortere en resten av bilen, å flere av disse BMW fargene har mange nyanser av hver enkelt fargekode (har opplevd at en fargekode hadde 18 nyanser)

Få gjerne noen til å polere den andre fremdøren før du svinger innom lakkverkstedet, slik at de kan se forskjellen på den nypolerte fordøren og bakdøren som er lakkert i feil farge.

Ja, forhåpentligvis så ender de nok opp med å lakkere den på nytt. Stemmer, er en del av fargene man ser med koden etterfulgt av en skråstrek og et siffer (f.eks 475/9). Vet ikke hvor mange nyanser det er av Black Sapphire, men kan godt være de har bommet her. For jeg har sett bilder av et par slike biler som ser betraktelig mørkere/svartere ut enn min. Var litt derfor jeg lurte på om min var såpass slitt at den nå ser mer "blå" ut.

Kjenner dessverre ingen som har mulighet til slikt 😅

11 timer siden, trogha skrev:

Enig med Tommy her, lakken kan vel bli litt mørkere med litt ekstra klarlakk men her var det ganske stor forskjell. Jeg hadde en liten parkeringsbulk midt på førerdør, da la de base (farge) på hele døren og et stykke inn på forskjerm og bakdør, og klarlakk på alle 3 paneler. Hvis dette ble tatt på forsikring burde de gjort noe lignende, men hvis du eller naboen betalte fra egen lomme ble bare døren med skaden tatt pga pris kanskje?

Dette ble tatt på forsikringen til naboen, så mulig de burde ha gjort noe mer lignende til det du sier enn hva de har gjort nå.

Verkstedet har generelt godt rykte på seg, så får da håpe de vil få det riktig til slutt :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...