Gå til innhold

Meguiars hybrid ceramic clay kit erfaringer og bruk


mariusagur

Recommended Posts

mariusagur

Hei!

Fikk anbefalt dette som del av vårrengjøring av 3 måneder gammel bil, men når jeg leser instruksjonene står det blant annet at det ikke skal brukes når det er mindre enn 13 grader overflatetemperatur. Som alle produkter går jeg ut ifra at jeg ikke skal la bilen stå i solen, så da blir jeg litt stuss på hvilken by i Norge som vårtemperatur på 13 grader lenge nok til å få vasket og clayet bilen.

Er det noen som har erfaringer med bruk av dette produktet, og gjerne når det er under 10 grader ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gjerne noe med at clayen blir hardere når det er kaldt/kjølig, og da øker sjansene for at den lager merker/marring i lakken. Man bør strengt tatt ikke bruke clay hvis man ikke skal polere med slipende polish etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariusagur

Skal polere med rub, Tesla leverte bil med flere swirls enn en middels stor havsyklon...

Men da må jeg vel investere i noe annet for å få litt forsegling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mariusagur skrev:

Skal polere med rub, Tesla leverte bil med flere swirls enn en middels stor havsyklon...

Men da må jeg vel investere i noe annet for å få litt forsegling

Hvis du leter litt under show'n'shine delen på forumet burde du finne masse jobber av div tesla. Så ser du hvilke kombinasjoner av puter, polish, maskin osv. som kan fungere bra i.fht tilstand på lakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Styr unna clay til du finner ut av hva det gjør med lakken både positivt og negativt. Bruk heller kjemi som corrosol, prickbort ol til å gjøre jobben. Tesla leverer ut mye rart, det er jeg enig i. Men alle jeg har tatt har vært relativt enkle å jobbe med, selv om noen her har opplevd det motsatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariusagur

Brukte iron-x på bilen, ingen lilla merker. Swirls er så svake at jeg kun ser dem i riktig vinkel (rød lakk).

Tenker jeg polerer med da fine og gul pute, så går jeg over med bare meguiars sprayen og applikator.

Da får jeg litt enkel coating så kan jeg kose meg med ordentlig forsegling i sommerferien heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bjarnetv

Bruk en clay-klut istedenfor vanlig clay.

i følge testene jeg har sett gjør den jobben like bra, og den er vel ikke like avhengig av høy temperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har brukt avfetting, metallpartikkelfjerner, alkalisk såpe og berøringsvask og ikke kjenner noe som helst av nupper i lakken er den sannsynligvis ren nok til å polere. Nesten ny bil? Har du kjørt på mange mil i saltsuppa påå vinteren er det likevel utrolig hvor mye skjit som setter seg. Men skal du maskinpolere bør ikke claybruk gi problemer.
Når det er kjølig bruker jeg et par clay-biter og lar dem ligge vekselvis i lunkent vann mens jeg clayer. Men de blir ganske fort harde. Dessuten opplever jeg at clayen jeg bruker blir litt melen og går delvis i oppløsning etter ei stund når den skal gjennom slike kald-varmsykluser.

Alternativ: legg Meguiars spray (hvilken? Hybrid ceramic?) slik den er nå, så tar du poleringen senere på sommeren når du har clayet og er helt sikker på at lakken er ren  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...