Gå til innhold

Rengjøring av ratt


LØ

Recommended Posts

Uff, vaska bilen innvendig og med mange brukere på bilen vår tenkte jeg at rattet skulle få seg en fin vask. Brukte Meguiars gold class leather an vinyl cleaner som jeg kjøpte på BilXtra. Se bilder for resultat. Jeg er rett og slett redd for at rattet er ødelagt eller noe. Det ser jo verre ut nå enn før jeg vaska det, helt for j.....skjollete og fælt ut. Siste bildet spesielt...

20210318_194900.jpg

20210318_194855.jpg

20210318_194909.jpg

20210318_194842.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den har gått 75000 og er en 18mod. Ble bare lei meg da jeg så dette. Kan jeg farge opp eller noe? Er ikke Meguiars sin leather cleaner, som du får kjøpt over disk ganske mild da...

Dere ser også det er sånne blanke områder i front på rattet...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Hei. Du kan farge opp skinn på ratt. Det som har skjedd her (tror jeg) er at du har vasket vekk møkk og fett slik at slitasjen har blitt synlig. Dette er ikke noe krise da det ser jevnt og fint ut og vil være lett å farge opp igjen. du kan først prøve med noe skinnbeskyttelse å se om det kan gjøre det litt bedre. Hvis ikke så kjøper du bare et oppfargings-sett for ratt og ordner det greit selv. Har gjort det på flere biler med godt resultat. På en av de ble det litt grovt med en gang men etter noen ukers bruk var alt bra igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Ja, det virker forsåvidt jevnt. Jeg ser jo hvor jeg holder mest i mim daglige kjøring, hehe. Dere ser også det er sånne blanke områder i front på rattet. Var ute med spotlighten og tok noen flere bilder. Dere ser jo sikkert på tommelhvileren på venstre side at det ikke ser pent ut.

 

20210318_215846.jpg

20210318_215908.jpg

20210318_215855.jpg

20210318_215834.jpg

20210318_215952.jpg

20210318_215922.jpg

20210318_220037.jpg

20210318_220025.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der var det heller litt matt ja. om fargen går så er dette ikkje så vanskelig å farge opp igjen, men det var jo litt tidlig å miste fargen. bruk  2 hender når du kjører så fordeler du slitasjen i tilegg til sikkheten...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Dette kan du enkelt farge opp. Her er en link til en DIY jeg laget for en tid tilbake. Du trenger ikke ta ut rattet, kan fint gjøre dette med rattet montert i bilen. Fenice kit'et får du hos bl.a Bilxtra til ca 500.-

 

 

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfaduden

Jeg ville prøvd med skinnrens og en nanosvamp først. Det tar nok litt heftig, men er med på å få en matt og fin finish.

"Alfa Romeo is for nice people" -J. Clarkson

 

Magnus Skjølsvik Svendsen


1986 Alfa Romeo 75 QV 2,5 6V Iniezione
2017 Mercedes B250e 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar og engasjement rundt dette. Jeg skal seriøst vurdere å farge det opp igjen. Jeg ser colourlock også har et slikt kit, men fenice er kanskje bedre? Den nanosvampen som blir nevnt her, er det flere med erfaringer/synspunkter på om det vil hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy
21 timer siden, LØ skrev:

Takk for svar og engasjement rundt dette. Jeg skal seriøst vurdere å farge det opp igjen. Jeg ser colourlock også har et slikt kit, men fenice er kanskje bedre? Den nanosvampen som blir nevnt her, er det flere med erfaringer/synspunkter på om det vil hjelpe meg?

Nanosvampen bør brukes med forsiktighet, da den kan fjerne topcoat ved feil bruk.

Ja colourlock har også et ratt kit, men jeg foretrekker Fenice, da dette kommer med en 2 komponent topcoat som er mye mere slitesterk.

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Er det noe alternativ til den "bensina" som følger med kitet for å avfette og gjøre klart til oppfarging?

 

Var visst colourlock som hadde en slik...jeg så feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...