Gå til innhold

Spørsmål om poleringsmiddel og pute


Megalomania

Recommended Posts

Megalomania

Hei, 

Kjøpte en 2018 octavia nylig som jeg vil prøve å ta vare på. Polerte den innendørs i desember for hånd men har nylig gått til innkjøp av en poleringsmaskin (north DA 15) for litt lettere korrigering. 

 

Så kommer det her med poleringsmiddel og puter. Jeg har tidligere på biler alltid klint på med super resin polish fra autoglym. For hånd... 

Kjøpte nylig noen uber puter i fargene grønn og Oransje. Hvilken poleringsmiddel kan jeg trygt bruke? Siden bilen er såpass ny er det ikke den store slitasjen i lakken. 

 

Med på kjøpet av maskinen (finn.no) fikk jeg med litt produkter. Kan jeg bruke disse? Se bilde

 

Tenkte i utgangspunktet å handle på bilnerden da de har 10 årsjubileum 

IMG_20210314_162718.jpg

Endret av Megalomania
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite slitt og ganske ny lakk. Da kan du trygt polere lett med grønn Uber pute og Ultimate Polish. Bør gi merkbart mer glans, men tar selvsagt ikke eventuelle grovere riper.
Avslutt med Liquid Wax. Holder noen måneder hvis du vasker forsiktig.


Selvsagt skikkelig vask og rengjøring av lakken før du polerer. (Petro-, alkalisk, metallpartikkelfjerner og berøringsvask. Evt clay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Megalomania

Takker for raskt svar. Hvilket annet poleringsmiddel kan anbefales da det er ganske lite igjen? Tenkte å fylle opp handlekurven igjen. Ønsker gjerne en bedre lakkbeskyttelse som varer lengre enn noen måneder. Ser bilnerden har tilbud på fussocoat. Varer 1 pute på hele bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Nei en pute varer ikke på hele bilen. gul rupes på gul pute er en vinner i de fleste tilfeller. fusso legger du best for hånd. Putene blir mettet og varme, varmen dreper puten hvis du ikke stopper og bytter ofte nok. Kjøp 5-6 puter og bytt før de blir for varme. Er ikke bilen ripete så kan du fint spare masse penger på å heller ta sw cleanerfluid for hånd. og så fusso o.l Hvis du leser og søker her inne så lærer du masse. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern
13 timer siden, Megalomania skrev:

Takker for raskt svar. Hvilket annet poleringsmiddel kan anbefales da det er ganske lite igjen? Tenkte å fylle opp handlekurven igjen. Ønsker gjerne en bedre lakkbeskyttelse som varer lengre enn noen måneder. Ser bilnerden har tilbud på fussocoat. Varer 1 pute på hele bilen?

Hvis du kun har en pute, så blir det litt tungvint å jobbe.
Da må du gjøre rent for ca hvert panel 2 panel maks, også bør den få litt tid til å kjøle seg ned... Eventuelt vaskes skyldes i kald vann og blåses ren om du har kompressor (som nød løsning)

Det vanlige er som nevnt over her og har 3-6 stk å rullere på. 
Hvis du ikke gjør dette vil du både få dårligere resultat, og putene slites veldig fort når de blir mettet og varme.

Personlig jobber jeg også slik, men i tillegg for å holde de rene blåser jeg de for hver 2-3 runde og før jeg legger de vekk dusjer jeg de pent med litt vann også blåser de.
Da er de 98% rene når du kommer til den puten igjen etter noen paneler. 
Også legger jeg de i såpevann når jeg er ferdig / eller ikke skal bruke de mer på den bilen.
Skyller / vasker de før jeg runder av dagen.  Jeg hater å vaske pads, derfor gjør jeg det slik. legger jeg de bort "til vask" da blir de aldri rene 🤣

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...