Gå til innhold

Legge voks selv eller sette bort coating på ny MB EQA?

Recommended Posts

Cosmoopc

I løpet av sommeren byttes min kjekke, svarte Astra ut med en MB EQA Edition1 med Denim blue metallic lakk, og jeg blir ikke enig med meg selv om jeg skal få noen til å legge keramisk coating eller fortsette med egen polering og voks 1 gang i året. Håper derfor på noen innspill som kan lede meg mot en avgjørelse...

Har fått tilbud om keramisk lakkforsegling for 6500,- via MB forhandler (BOS Lørenskog), men de anbefaler å etterbehandle hvert år for maks effekt, noe de ikke utfører der. Tror det vil bli mer aktuelt å eventuelt sette bort hele jobben til noen her på forumet. 

Føler selv at jeg har hatt grei kontroll og utvikling på polering og voksing de 2 årene jeg har gjort det, og resultatet har vært tilfredsstillende+ de gangen jeg har tatt full pakke. Resten av året vaskes bilen alltid for hånd 2-3 ganger i måneden. Utfordringen med å bo i blokk i Oslo, er at jeg har ikke egen garasje, så poleringsjobben må gjøres mens jeg er på ferie hos familien, der garasjene er OK, men ikke helt detailer-vennlig (tak og port, men ikke godt lys og stabil varme, som jo coating krever i større grad en voks 😉).

Tanker rundt egen "detailing":

-          Polering og voksing tar tid, men er også en fin måte å ha kontroll på bilens tilstand.

-          Er en fin og spennende utfordring for en aldrende perfeksjonist 😉

-          Koster ikke 10 000,- ++ i året?

-          AG HD Wax holder seg "godt nok" i 8-9 mnd med mitt vaskeintervall og det jeg putter på bilen/i bøtta (mild Surfex HD og skum i vaskehall før bøttevask). Bruker Neo eller annen "hurtigvoks" når det begynner å bli "flatt".

-          Blir litt å ta igjen når sommeren kommer, iom minkende voks på utsatte steder de siste månedene

-          Vil vurdere en bedre voks hvis jeg skal fortsette, ønsker mer dybde og holdbarhet

-          Hvordan er MB lakken å jobbe med i forhold til Opel sin? Hvilket poleringsmiddel, puter og voks bør eventuelt anskaffes til dette?

Tanker rundt keramisk coating:

-          Klarer nok å legge coating selv, men har som sagt ikke tilgjengelige lokaler som er egnet (fikk også en flaske UC One i Mystery Box fra SS, så er delvis klar… 😊)

-          Slipper den tyngste jobben, men koster 10 000,- ++ i året? (lang holdbarhet = økt pris)

-          Vask og vedlikeholdsrutiner vil videreføres

-          Holdbarhet vs pris? Vil en god voks fungere like godt?

-          Er mange forskjellige typer/merker, hvordan velge?

-          Hvordan er det å oppfriske, eventuelt fjerne den?

Da ble det en del spørsmål, men jeg håper på mange argumenter for og imot egeninnsats med voks eller sette bort for coating 😊

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olav framvik

Personlig ville jeg valgt voks. En med så lang holdbarhet som mulig. Da får du sjekket opp bilen selv. Og det høres ut som om du klarer å ta vare på den. Coating gjør jo vasken enklere, men koster jo vesentlig mer. En bil bør følges opp årlig. Og har du coating og er innom for mellombehandling blir ikke bilen sjekket skikkelig. Jeg finner såpass mye rust på 2-3 år gamle biler at det er ikke noe å ta sjansen på. Har du coating finner du det sannsynligvis ikke ut før det er for sent og da sitter du med skjegget i postkassen. Ikke fordi det er noe feil med coatingen men bilene er rett å slett ikke bedre. Det er iallefall min erfaring.

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider
hans k

er dnig med olav her. voks er enklere å legge og vedliholde. og det trenger ikkje lokal til det. Men enten sol eller ein ok garasje. Eg holder min med voks. også om du skulle få ei stripe i voksen. så er det lett polering om nødvendig og så legge på voks . kan gjerast i sola.... 15 min job etter ein bilvask. coating. då må du polere hardarare. fleire steg kanskje. spørs ripa. og så ny grunn lag. så topp lag. her trengs det også lokal. varme. lys. så eg ville nok helle mot voks.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Cosmoopc

Takker for gode innspill! Jeg er i utgangspunktet enige med dere, men jeg har allikevel falt ned på å gå for coating. Problematikken rundt tilgang på lokaler og tiden det tar å få gjort en god jobb, blir tungtveiende. I tillegg har vi en situasjon rundt oss i disse dager, som kan tyde på at det vil bli begrensede muligheter til å få tatt de turene til familien i Trøndelag. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med ny bil synes jeg absolutt du gjør rett i å investere i en god coating - hovedsaklig fordi det gir mye bedre (les: hardere) beskyttelse enn voks. Som du sikkert vet må du fortsatt vedlikeholde lakken med egnet såpe og eventuelt "boost", men det blir generelt mindre jobb for deg i ettertid. Lykke til! :-)

• Liker 1
Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...