Gå til innhold

Keramisk coating - hvilken og hvordan?


kjellsprell

Recommended Posts

kjellsprell

Hei.

 

Jeg har bare lagt voks tidligere, men har lyst til å prøve meg på keramisk coating neste gang. Har sett mange videoer med reviews og "how to" og ser det er stor forskjell på produktene. Et produkt som får skryt for bl.a. brukervennlighet er AvalonKing Armor Shield IX. Tenkte litt på å kjøpe den, men ser det er litt leveringstid nå. Derfor lurer jeg på hvilke alternativer som kan anbefales for en nybegynner på coatinger? Gjerne en som kan kjøpes i Norge til en fornuftig pris.

 

Når jeg leser her inne ser jeg det er flere faktorer å tenke på foruten holdbarhet. Må man f.eks. alltid bruke en "top up" for at det skal vare så lenge som reklamen sier? Blir alle coatinger mindre hydrofobiske lenge før de er utslitt? Kan man når som helst polere og legge ny coating over den gamle, eller må man vente til den er borte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden



Hei.
 
Jeg har bare lagt voks tidligere, men har lyst til å prøve meg på keramisk coating neste gang. Har sett mange videoer med reviews og "how to" og ser det er stor forskjell på produktene. Et produkt som får skryt for bl.a. brukervennlighet er AvalonKing Armor Shield IX. Tenkte litt på å kjøpe den, men ser det er litt leveringstid nå. Derfor lurer jeg på hvilke alternativer som kan anbefales for en nybegynner på coatinger? Gjerne en som kan kjøpes i Norge til en fornuftig pris.
 
Når jeg leser her inne ser jeg det er flere faktorer å tenke på foruten holdbarhet. Må man f.eks. alltid bruke en "top up" for at det skal vare så lenge som reklamen sier? Blir alle coatinger mindre hydrofobiske lenge før de er utslitt? Kan man når som helst polere og legge ny coating over den gamle, eller må man vente til den er borte?


De aller fleste coatinger som du får i Norge er gode produkter. Det er mange varianter og formler ute og går så det er greit å orientere seg litt.

Avalonking, Mr Fix og andre jallacoatinger anbefaler jeg personlig å styre unna. Det er som oftest tilnærmet umulig å oppdrive datablader, i tillegg kan de inneholde stoffer som er forbudt i Norge/EU.

Vi kan dele coatinger opp i noen grupper:
1. Basecoating. Det ligger i navnet, dette er en coating som ofte har dårligere vannegenskaper men høyere ripemotstand. Danner baselaget for en mer hydrofobisk top-coat.
2. Top-coat. Som oftest er vann egenskaper i fokus hvilket ofte går på bekostning av ripemotstand.
3. Vanlig coating, to-komponent som i løpet av herdetiden skiller seg til baselag og topplag. Ofte er disse betydelig lettere å legge på bekostning av levetid.

I tillegg har man et hav av variasjoner for metall, plastikk, felger, gummimembran, self-healing med mer.

Så godt som alle coatinger behandles med en booster eller top-up innimellom for å booste og ivareta vannegenskaper.

Selv om en coating er "død" har du ofte et ripebeskyttende lag med coating på bilen. De aller fleste coatinger kan korrigeres for å skape heft for ny coating. Det som er krevende er å totalt fjerne coating fra lakken. Bare å fyre løs med spørsmål så skal jeg svare etter beste evne [emoji4]
  • Liker 4

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjellsprell

Takk for svar. Skjønner det er mye å sette seg inn i her, så det blir mange spørsmål herfra. Finnes det ok coatinger som fungerer til "alt"? Tenker hovedsakelig på lakk, felger, ruter og lykter. Er det vanskeligere å legge separat base og top-coat enn vanlig to-komponent, eller tar det bare lengre tid?

 

Jeg tenkte å coate et sett nye felger i første omgang. Pleier dere å fjerne lodd først og få avbalansert på nytt etterpå? Eller bare legge rundt loddene?

 

Hvis jeg ikke bruker opp alt, hvor lenge kan resten lagres før den blir dårlig? Hvordan oppdager man at den har blitt dårlig før det er for sent? Og hvor lenge kan uåpnede flasker lagres?

 

Er booster eller top-up noe man legger på en gang i blant, eller en type såpe man bruker hver gang man vasker? Skal man bruke en type som er laget for coatingen som er brukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden



Takk for svar. Skjønner det er mye å sette seg inn i her, så det blir mange spørsmål herfra. Finnes det ok coatinger som fungerer til "alt"? Tenker hovedsakelig på lakk, felger, ruter og lykter. Er det vanskeligere å legge separat base og top-coat enn vanlig to-komponent, eller tar det bare lengre tid?
 
Jeg tenkte å coate et sett nye felger i første omgang. Pleier dere å fjerne lodd først og få avbalansert på nytt etterpå? Eller bare legge rundt loddene?
 
Hvis jeg ikke bruker opp alt, hvor lenge kan resten lagres før den blir dårlig? Hvordan oppdager man at den har blitt dårlig før det er for sent? Og hvor lenge kan uåpnede flasker lagres?
 
Er booster eller top-up noe man legger på en gang i blant, eller en type såpe man bruker hver gang man vasker? Skal man bruke en type som er laget for coatingen som er brukt?


De fleste coatinger funker til lakk og plast/lykter. For glass er det normalt egne glasscoatinger med noen få unntak. Britemax coatingene vi hadde før kunne brukes på absolutt alt.

Du legger rundt loddene. Lodd hefter ikke på coating.

Så lenge du lagrer den kjølig og mørkt så kan en flaske holde inntil et år åpnet. Ville dog brukt den etter 6 måneder. Hvis ikke kan den oppleves som seig.

Top up bruker man ca 1 gang hver eller annenhver måned på vinteren. Man må ikke bruke det i det hele tatt men det hjelper veldig med tanke på hvor lang tid det tar før bilen blir skikkelig møkkete igjen. I sommerhalvåret tar jeg typ en gang før sesong, en gang midt på sommeren om jeg gidder og selvfølgelig en gang på høsten. Jeg anbefaler å bruke det som hører til eventuelt en type som er safe og anbefales. De fleste i dag har egne vedlikeholdsprodukter til sine respektive coatinger :)
  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjellsprell

Nå lurer jeg litt på holdbarhet:

 

Hva er de viktigste årsakene til at keramisk coating slites bort? Står mekanisk slitasje som vind, regn, støv, insekter m.m. øverst på listen? Hva med UV-stråler? Bensin/diesel? Forskjellige kjemikalier som brukes under vask?

 

Er det vanlig at coatingen blir raskest slitt bort foran på bilen? Har det i så fall noe for seg å legge et ekstra lag foran? Kan man forvente at coating i dørkarmer og andre steder med lite slitasje og UV-stråling varer ekstremt lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
3.3.2021 - 18.01, kjellsprell skrev:

Nå lurer jeg litt på holdbarhet:

 

Hva er de viktigste årsakene til at keramisk coating slites bort? Står mekanisk slitasje som vind, regn, støv, insekter m.m. øverst på listen? Hva med UV-stråler? Bensin/diesel? Forskjellige kjemikalier som brukes under vask?

 

Er det vanlig at coatingen blir raskest slitt bort foran på bilen? Har det i så fall noe for seg å legge et ekstra lag foran? Kan man forvente at coating i dørkarmer og andre steder med lite slitasje og UV-stråling varer ekstremt lenge?

 

Coating slites av vær, vind og ytre påkjenninger. Selve baselaget kan fint ligge på bilen i årevis etter at vann egenskapene er borte. UV stråler sliter fint lite på coating, men bensin og diesel sliter på. Samtidig så er de fleste coatinger motstandsdyktige på alt fra pH 2-11 litt avhengig av type.

 

Coatingen slites sjelden først foran på bilen. Der det slites er i sprutsoner fra hjul og avhengig av bilens oppbygning hvor støv og sand virvles langs lakken. I dørkarmer og lignende som du sier vil enhver coating ha ekstrem levetid :)

Endret av polishduden
  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjellsprell

@polishduden Tusen takk for svar igjen. Dette er utrolig bra og nyttig informasjon for en nybegynner som meg. 😃 Har du vurdert å skrive en guide til coating?

 

Her renner det inn nye spørsmål: 😁

 

Hva anbefaler du for å beskytte felger? Jeg har nettopp fått rettet og lakkert sommerfelgene, og jeg vil legge en god beskyttelse før de monteres etter påske. Kom gjerne med konkrete tips til produkter og hvorfor jeg burde velge det. Som tidligere nevnt har jeg aldri lagt coating før, men er både nøyaktig og tålmodig, og vil gjerne prøve en coating som man ikke trenger å være proff for å legge. Ønsker også tips til hvordan det skal legges, siden jeg har sett noen skrive at det ikke skal buffes i tønna.

 

Og til slutt: jeg får trolig detaile et par biler for venner i løpet av våren, og vurderer keramisk coating der også. Forslag til produkt og hvorfor?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden



[mention=6894]polishduden[/mention] Tusen takk for svar igjen. Dette er utrolig bra og nyttig informasjon for en nybegynner som meg. [emoji2] Har du vurdert å skrive en guide til coating?
 
Her renner det inn nye spørsmål: [emoji16]
 
Hva anbefaler du for å beskytte felger? Jeg har nettopp fått rettet og lakkert sommerfelgene, og jeg vil legge en god beskyttelse før de monteres etter påske. Kom gjerne med konkrete tips til produkter og hvorfor jeg burde velge det. Som tidligere nevnt har jeg aldri lagt coating før, men er både nøyaktig og tålmodig, og vil gjerne prøve en coating som man ikke trenger å være proff for å legge. Ønsker også tips til hvordan det skal legges, siden jeg har sett noen skrive at det ikke skal buffes i tønna.
 
Og til slutt: jeg får trolig detaile et par biler for venner i løpet av våren, og vurderer keramisk coating der også. Forslag til produkt og hvorfor?


Ja det er mye man skulle ha gjort [emoji28] men ja, mulig jeg bør ta meg tid til akkurat det.

Jeg avstår fra å komme med anbefalinger her da det blir veldig farget. Men om vi har interessante produkter så send meg gjerne en mail på justad@blankbil.no så skal jeg bistå med anbefalinger.

Når det gjelder buffe vs ikke buffe i tønna så er det slik med de fleste coatinger at om man avstår fra å buffe i tønna så oppnår man veldig mye bedre beskyttelse på kostnad av finish :)

Når det kommer til bil så gå for en ok coating som er lett å jobbe med. Da får du bygget deg litt mer erfaring [emoji4]
  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 months later...
RepSI / Ståle

Jalla Coatinger
 

«Avalonking, Mr Fix og andre jallacoatinger»

 

Mener du Avalonking er en Jallacoating fordi du ikke selv selger den?

 

Pan The Organizer har en annen oppfatning enn deg:

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern
25.1.2022 - 6.05, RepSI / Ståle skrev:

Jalla Coatinger
 

«Avalonking, Mr Fix og andre jallacoatinger»

 

Mener du Avalonking er en Jallacoating fordi du ikke selv selger den?

 

Pan The Organizer har en annen oppfatning enn deg:

 

 



Ja du kom jo nøyaktig 55 sekunder ut i den videoen før troverdighet gikk rett i kjellern...
Youtube er en god kilde til mye, men mye bør tas med en klype salt..  

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RepSI / Ståle
1 time siden, Tyggern skrev:



Ja du kom jo nøyaktig 55 sekunder ut i den videoen før troverdighet gikk rett i kjellern...
Youtube er en god kilde til mye, men mye bør tas med en klype salt..  

Denne mannen har jobbet med bilpleie i over 20år og er avhengi av å gi nøyaktige tester for å ikke miste sine følgere på hans kanal.
Samt at det er mange andre som også skryter av dette produktet.
At han ble sponset på sin siste video 1year after som en takk for at du bruker tid på vårt produkt som dine seere anbefalte deg å sjekke ut må vell ikke være negativt.

Det er nemlig en rekke meget fornøyde mennesker som ba han teste dette produktet og derfor han laget den første videoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange "jallacoatinger" som kan fungere helt fint i andre deler av verden hvor de har et helt annet klima/vær enn vi har i norge. Noe som holder 1 år i varmt støvete klima holder nødvendigvis ikke lenge i en norsk vinter med salting, snø og "sterkere" forvaskprodukter.

Etter et kjapt søk på google fremstår jo Pan noe inhabil i.fht Avalonking, at han i nyere tid også får betalt for å teste produkter er jo også noe man kan ha i bakhodet. Det er mange på youtube som har holdt på med bilpleie i årevis som har blitt påvirket av penger...

Nå har vel heller ikke polishduden sagt at denne coatingen presterer dårlig, men kommentert andre aspekter som er typisk for en del billige coatinger som ofte kun selges i andre deler av verden. 

Om dette produktet er bra eller dårlig finner man ut etter å ha prøvd det selv i 4 årstider i norge, ikke ved å se en video på youtube😉

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
RepSI / Ståle
7 timer siden, Bildude skrev:

Avalon King er et gjør det selv-produkt, -og funker som faen og er enkelt å legge selv. . Jeg ga bilen min to lag med dette for over 2 år siden, og vannet perler fortsatt meget godt ennå, på høyde med den andre bilen jeg har, med Drop Off. 

 

Det stemmer godt med hva andre som har brukt Avalonking sier. Stort sett de som kaller dette Jallaprodukt er de som ikke har prøvd det selv.
Jeg skal personlig strippe et panel og legge det side by side med CQuarts for sammenligningens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27.1.2022 - 12.22, RepSI / Ståle skrev:

Denne mannen har jobbet med bilpleie i over 20år og er avhengi av å gi nøyaktige tester for å ikke miste sine følgere på hans kanal.
Samt at det er mange andre som også skryter av dette produktet.
At han ble sponset på sin siste video 1year after som en takk for at du bruker tid på vårt produkt som dine seere anbefalte deg å sjekke ut må vell ikke være negativt.

Det er nemlig en rekke meget fornøyde mennesker som ba han teste dette produktet og derfor han laget den første videoen.

Jeg har 0 kjennskap til denne coatingen, så den skal jeg ikke mene noe om, men alt Mr Pan the Promoter sier når han åpner kjeften bør ta med verdens største klype salt. Det er flere som har avslørt at han bytter kroner mot gode anbefalinger og da er nytteverdien i meningene hans for min del lik 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RepSI / Ståle

Tja, han driver jo butikk.. Men de som driver Garasjexxx mener også veldig godt om enkelte merker (sine egne merker) men vil tro de merkene de promoterer høyest alikevell er gode produkter. Man må alltid sjekke flere steder og flere referanser. Nå var det seerne til Mr Pan som fikk han til å sjekke ut Avalonking, da mange seere hadde gode erfaringer. Å kalle et produkt jallacoating da de fleste som har prøvd det viser til god varighet blir litt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden
3 minutter siden, RepSI / Ståle skrev:

Tja, han driver jo butikk.. Men de som driver Garasjexxx mener også veldig godt om enkelte merker (sine egne merker) men vil tro de merkene de promoterer høyest alikevell er gode produkter. Man må alltid sjekke flere steder og flere referanser. Nå var det seerne til Mr Pan som fikk han til å sjekke ut Avalonking, da mange seere hadde gode erfaringer. Å kalle et produkt jallacoating da de fleste som har prøvd det viser til god varighet blir litt feil. 

Du virker å være svært besatt av det jeg har sagt. Jeg står inne for påstanden min gitt hvordan de markedsfører seg og ikke minst reklamevideoer.

  • Liker 1

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RepSI / Ståle
45 minutter siden, polishduden skrev:

Du virker å være svært besatt av det jeg har sagt. Jeg står inne for påstanden min gitt hvordan de markedsfører seg og ikke minst reklamevideoer.

Besatt, nei.. Men jeg synes en forhandler som kaller produktet til et ikke førende merke for Jallaprodukt uten selv å ha testet det opptrer veldig useriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...