Gå til innhold

Skuffet over lakkbehandling


Allan

Recommended Posts

Denne bilen er kjeramisk lakkbehandlet men jeg er skuffet over at ikke vannet renner av bilen men perler seg. Er dette vanlig?

Har de gjordt en dårlig jobb?

 

IMG_20210227_105127.jpg

IMG_20210227_105043.jpg

Endret av Allan
lagt til mer tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på coating, men har hatt biler til coating hos ulike aktører og er ganske stor forskjell på resultatet - coating er ikke coating! Den gangen jeg gjorde det grundigst/mest omfattende (og dyrest) så rant vannet av selv når bilen stod stille. En annen gang (på en annen bil) så ble det mye dårligere hydrofobiske egenskaper. 

 

Så om jobben er utført dårlig eller bra er vanskelig å vurdere uten å vite hva du har betalt for (typ "rimelig - medium - pluss" behandling). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coating i seg selv har ikke hydrofobiske (gjør at vannet renner av) egenskaper, den skal beskytte lakken, derfor legges som regel en topcoat med hydrofobiske egenskaper. Hvis det ikke blir gjort, så er bilen fremdeles beskyttet, men vannet beader/sheeter ikke.

 

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si noe om typen men det var en rabattert pris til 6900,- Jeg vet ikke om jeg skal si hva de brukte men det er for proffer av kjent fabrikat. 

Burde det ha vært lagt en topcoat på bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Det pleier å bli lagt en topcoat på bilen etter behandling. det er derfor du må etterbehandle bilen med en viss tidsintervall. Toppcoaten blir slitt og bør fornyes. Følg med på bilen i noen uker og er du ikke fornøyd så hør med de som gjorde jobben.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er dette etter grundig vask av bil med avfetting osv? Coatingen jeg legger er hydrofobisk, og ikke behov for topcoat på lang tid. Er noen forskjeller på coating, men du fikk vel informasjon når du fikk bilen overlevert?

Daglig leder Hellashine-Nord-Odal. Tlf 90624709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Allan skrev:

Jeg kan ikke si noe om typen men det var en rabattert pris til 6900,- Jeg vet ikke om jeg skal si hva de brukte men det er for proffer av kjent fabrikat. 

Burde det ha vært lagt en topcoat på bilen?

Til den prisen så hadde jeg ikke forventet mye, mtp hva coating koster. Har man en helt "ny" bil, som bare trenger en lett polering/prepping før coating, så vil en vanlig pris ligge på mellom 10-15000.- hvis firmaet skal ha en liten fortjeneste på jobben (såfremt at de er seriøse og har ordnede forhold ift skatt/mva/arbeidsmiljø/lokaler ol.)

  • Liker 1

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja bilen var splitt ny. Lakkforseglingen ble utført av forhandler. Er det greit å nevne hva som er brukt på bilen, vil nødig sette noen i et dårlig lys. 

Jeg har ingen forutsetning for å vite om produktet er bra men selger skrøyt mye av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johnsen90

Utifra den prisen så er det nok en enkel keramisk coating som oftest er gjerne en basecoat, men man booster den med medfølgende sprayflaska evt. 

Blir som Tommy nevner over her. Du får hva du betaler for. Men du får skrive hva som er lagt på bilen så får du svar om hvordan type coating det er

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er meguiars Deep Chrystal ultra paint coating M688 og så fikk jeg med en flaske med Top Coat M699. 

Dette var en flaske for vedlikehold så jeg tro at det ikke er nødvendig å bruke denne ennå. Bilen er bare en uke gammel.

Endret av Allan
spesifisert en vare
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Jeg har aldri sett virkningen av den selv, men har fått tilbakemelding fra folk som har fått den på bilen om at de ikke var helt fornøyde. Men det kan godt være at coatingen gjør akkurat det den skal og holder så lenge den skal. Men at den bare ikke har like gode vannegenskaper som andre coatinger. Legger selv kamikaze på noen få biler i året og den skal ha toppcoat ca hver 6 mnd. Men det fikser kunden enkelt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

På det første bildet du la ut, er bilen bare spylt, eller er det tatt en berøringsvask først?

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommy

Da ville jeg tatt en berøringsvask av den å sjekket, da en bil aldri blir helt ren uten berøring, å hvis den ikke er helt ren, så vil ikke vannet renne skikkelig av.

 

Tommy

 

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR


Tommy's CAR SPA (facebook)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe bedre men jeg har aldri tørket mer vann av en bil enn det jeg gjorde nå. Dråpene henger forbausene godt.

Nå spylte jeg med hageslangen så dråpene blir ikke like små som høytrykkspyleren.

Det må jo være top coat på bilen for den flaska jeg fikk med var til vedlikehold. 

IMG_20210301_144236.jpg

IMG_20210301_144334.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...