Gå til innhold

Ceramisk forsegling fra Møller medvind


elviz111

Recommended Posts

Hei

 

Skal kjøpe ny Kodiaq. Møller kan tilby lakkbehandling: 

 

Gtechniq Crystal Serum Light :

Nybil kr fra 4.995,-

 

levert av Møller medvind. Hva har dere av erfaring med leveranser herifra?

 

Produktet skal vel være mer en godt nok, men har de god nok kompetanse og erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det så er møller medvind et firma som satser på de som står på utsiden av samfunnet,  Litt som en attførings bedrift(applaus vi treger disse, vi har alle har startet en plass). Der de bruker erfaringen derfra til og komme videre i arbeid. Det sier veldig lite om de som utfører jobben. Det kommer helt ann på ledelsen, og hvilken perfeksjon det er lagt opp til interessen til den som utfører jobben. Jeg har dessverre ikke noe erfaring der fra selv, de har i allefall mye bra utstyr der. Men det er fremdeles han som styrer maskina som gjør jobben.

Jeg ville ha forventet noe midt på 4 på terningen, som de fleste synes er greit. Nå skjønner jeg at dette er en ny bil, noe som gjør klargjøringen noe lettere. Det som skal sies med coating er at det er en sikkelig møkka jobb og legge, har hatt mine runder med dette. Selv når jeg har vært så nøye som overhode mulig så har jeg fått helligdager, spesielt i skjøter på panel. Så jeg bruker fort 10-15 kluter på 3 lag med coating. Det jeg stiller meg undrene til er at de ikke kjører g-techiq serum ultra som er proff varianten av crystal serum light, crystal serum light er forbruker versjonen som alle får kjøpt. Jeg har selv crystal serum light på bilen, toppet med g-techniq exo v4, vil absolutt anbefalle og få exoV4 over med 2 lag, da har du veldig god vannskrekk over tid.

 

Nå er jeg litt usikker på hva forventinene dine er rundt coating eller hvordan det kan ha blitt fremstilt fra selgeren. Men det er ikke slik at den tåler alt. Jeg fikk noe måke bajs på taket, og det så ikke ut etter på. Får du en ripe i coatingen, så er det en ripe i coatingen. Det er ikke slik at du kan bare spyle av bilen så er den rein, men det som har festet seg vil løsne lettere, men den statiske hinna vil man måtte til og berøre for at den skal løsne. vil vil anbefale deg og kikke igjenom det tommy har skrivd her i forhold til hva man kan forvente: https://www.detailshop.no/sannheten-om-keramiske-coatinger/

Endret av Sanden
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja jeg husker når jeg la min første coating og hvor store forventinger jeg hadde. Gikk en uke så klatret kattene til naboen opp på bilen, resultet var at det ble ganske heftige riper i coatingen, dilemmaet er at jeg måtte ta hele panelet på nytt, for at det ikke skal være synlig når kvelden kommer og fuktigheten legger seg. Spotter man plassen så blir det synlig når fuktigheten kommer. Jeg opplever det at det blir så høye forventninger rundt dette med coating. Grunnen til at jeg har coating er pga det gir meg større glede ved vask når man bare ser vann dråpene sklir av. Trenger ikke like mye avfetting og slikt for og få vekk møkka, holder som regel med autofoam/polarblast i skumkanonen, og høytrykk. Mest skånsomvask for lengst holdbarhet. Bruk helst en rein såpe som feks carpro reset, britmax pure max. Man får en glass finish vis forarbeidet er gjort riktig. Jeg vil fremdeles anbefale coating på en ny bil, Så lenge man er klar over hva man kan forvente. Nå pleier jeg og ta hele bilen på nytt etter 2-3 år for så og legge ny coating, da er den gamle coatingen som regel så slitt at det er og legge ny. Samme spille regeler gjelder også for coating når det kommer til skånsom vask som ved uten coating. 

 

Jeg holder faktisk akkurat på og legge coating på bilen til fruen. Jeg håper at jeg skal få lagt alle lagene i morgen, regner med at det går ca 6-7 timer på de lagene. Har litt igjen av klargjøring av lakk i dag. Har nok holdt på rundt 24 timer til nå. 

 

Endret av Sanden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas Winter
30 minutter siden, elviz111 skrev:

Takk for svar Sanden.

 

Etter å ha lest innleggt til Tommy så lurer jeg på hvorfor man skal legge coating overhode.

 

Hva bør man behandle en ny bil med?

Jeg vil si mye bilhold går på det med interesse. Jeg synes det er avslappende og kjekt å holde på med. Om du har en spesiell bil kan det være fint å ta den med til en spesialist detailer, men det koster. Om du har en bruksbil ville jeg heller bare ordnet noe selv, med for eksempel https://bilnerden.no/gtechniq-c2v3-liquid-crystal . Lett å påføre, så holder det å ta en runde 2-3 ganger i året, alt etter hva du orker. Da holder bilen seg renere, og er enklere å rengjøre. Og du får en fin glans i lakken. 

 

Nøkkelen vil jeg uansett si er hvordan du vasker bilen. Ikke bruk vaskemaskinene på bensinstasjoner, disse vil ripe opp lakken og det synes godt i sollys. Bruk evt de maskinene som ikke rører bilen - jeg har ingen erfaring med de selv, men mener noen modeller kun spyler og rengjør uten å røre. Ellers er det et fint og skånsomt alternativ å bruke selvvask. Det beste er om du har mulighet til å vaske hjemme. Bare ha alt stående lett tilgjengelig, så er det ikke et ork. Bruk 2 bøtter, høyttrykkspyler og godt utstyr. Da får du minimalt med riper, og bilen holder seg fin. Du finner flere guider og tips på dette på forumet.

 

Jeg leverte inn en leasing-bil i november, og fikk spesielt påpekt hvor bra den så ut. Det var noen små-bulker og småtteri her og der (Nesten ikke merkbare, men likevel registrert som punkt under inspeksjon), men de så bort ifra det hele fordi bilen var så godt holdt. Jeg har vært nøye med å spyle i selvvask-anlegg igjennom vinteren (bare ta en runde med avfetting, felgrens på felgene, la det virke, spyl av med varmt vann/rengjøring og vanlig avspyling til slutt), og forsiktigvask for hånd hjemme. Bilen ble for øvrig videresolgt umiddelbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik

Velg coating hvis du skal lease eller ha bilen en kortere periode og vil ha en lettvasket bil. Skal du ta vare på den, velg noe annet. Problemet er ikke coatingen men bilen. bilen ruster, finner altfor ofte rust på 2-3 år gamle biler når jeg har de til behandling. Hadde bilen vært innom for en vask og en rask top up ville jeg aldri ha funnet rusten. For ikke å snakke om hvor mye enklere , billigere og raskere det er å fjerne riper hvis bilen ikke er coatet. Men er det kun vask som er viktig så gå for coating, der er det ingen rivaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, olav framvik skrev:

Velg coating hvis du skal lease eller ha bilen en kortere periode og vil ha en lettvasket bil. Skal du ta vare på den, velg noe annet. Problemet er ikke coatingen men bilen. bilen ruster, finner altfor ofte rust på 2-3 år gamle biler når jeg har de til behandling. Hadde bilen vært innom for en vask og en rask top up ville jeg aldri ha funnet rusten. For ikke å snakke om hvor mye enklere , billigere og raskere det er å fjerne riper hvis bilen ikke er coatet. Men er det kun vask som er viktig så gå for coating, der er det ingen rivaler.

 

Takk for svar Olav. Jeg skal nok ha bilen i minst 5 år. Kanskje lenger. 

 

Jeg ønsker en behandling som beskytter lakken mot riper og slitasje. Jeg er skal gi bilen full antirust understellsbehandling.

 

Om bilen skinner og blank hele sommeren er lite viktig. 

 

Jeg vasker bilen i selvbetjent vaskehall uten svamp. Sekundært hos lokalt bilpleiefirma som tar grundigere vask i noen ganger i løpet av året. Jeg gnukker ikke på egen bil.

 

Hva bør jeg da behandle en ny bil med på lakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olav framvik
 
Takk for svar Olav. Jeg skal nok ha bilen i minst 5 år. Kanskje lenger. 
 
Jeg ønsker en behandling som beskytter lakken mot riper og slitasje. Jeg er skal gi bilen full antirust understellsbehandling.
 
Om bilen skinner og blank hele sommeren er lite viktig. 
 
Jeg vasker bilen i selvbetjent vaskehall uten svamp. Sekundært hos lokalt bilpleiefirma som tar grundigere vask i noen ganger i løpet av året. Jeg gnukker ikke på egen bil.
 
Hva bør jeg da behandle en ny bil med på lakken?
Coating gir best beskyttelse mot slitasje men er ingen kur. Da er det mye viktigere å vaske riktig noe det høres ut som om du gjør. Jeg kunne lett lagt coating på egne biler men legger heller voks 1-2 ganger pr år for da får jeg sett bedre over tilstand. Har en e-tron som er 1 år gammel nå snart og det er kun b stolpene som er ripete. Det fikser jeg på 5 minutter til våren. Så det koker ned til hva du føler deg bekvem med. Du kan enkelt legge voks selv og følge med på bilen eller gå for coating og satse på at det går greit. Det gjør jo somregel det. Men det er kjedelig hvis du ikke oppdager rust før garanti går ut. Har hatt kunder som har fått 4 nye dører og bakluke kun uker før garanti gikk ut. Og i høst fant jeg rust på 3 biler med flere år igjen på garanti.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...