Gå til innhold

Grønnsåpe.


hanso

Recommended Posts

Har hatt en liten samtale med onkel ang rengjøring av bil.

Han har hatt bilene på glasspolering og blitt fortalt at all polert lakk skal rengjøres med grønnsåpevann for å gi poleringen "næring" til poleringen og glans til lakken.

Jeg sa at jeg var svært undrende til det, og sa jeg skulle undersøke litt med DCN.

Og det er nettopp det jeg gjør nå: Hvordan er det å vaske lakk med grønnsåpe.

Jeg tror den blir fet og matt, uten å ha prøvd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt en liten samtale med onkel ang rengjøring av bil.

Han har hatt bilene på glasspolering og blitt fortalt at all polert lakk skal rengjøres med grønnsåpevann for å gi poleringen "næring" til poleringen og glans til lakken.

Jeg sa at jeg var svært undrende til det, og sa jeg skulle undersøke litt med DCN.

Og det er nettopp det jeg gjør nå: Hvordan er det å vaske lakk med grønnsåpe.

Jeg tror den blir fet og matt, uten å ha prøvd...

Grønnsåpe er et husholdningsprodukt, og ikke ment for bil !

Benytt BILpleiemiddler på bilen og HUSholdningsmiddler i huset, er en gyllen regel. Spør HVEM som har fortalt han at ALL POLERT LAKK skal rengjøres med grønnsåpe, og be han spørre vedkommende om HVORFOR. Inntil da så følg "den gyllende regelen" over. Kan ikke se at grønnsåpe har noe for seg i det hele tatt på bil, og jeg personlig er en som bruker grønnsåpe til MYE annet enn bare gulvvask..... men aldri på bilen min !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det langt mellom seriøse bilpleiesjapper også da :) Kan aldri tenke meg at onkelen din har funnet en seriøs sjappe når han får slike tips. Tørr nesten vedde på at lakken hans er full av kjørespor også.

Når man tilbyr "full shine" for en tusenlapp så er slike tips som dette inkludert i prisen...

Endret av RuneV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NeDD

Spørs hvilken grånnsåpe han har fått ambefalt da? Selv så ville jeg aldri brukt noen typer av dette på egen bil! Uansett.

Noen er jo så sterke at de vil matte ned og tørke ut enkelte lakktyper. Over tid.

Ueland Bilpleie & Detailing
v/ Kenneth Ueland - Mob. 93096714.

Mine jobber

Detailer-garasjen

Vår Facebook side
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å fyre oppunder litt; "Husholdningsprodukter er ikke anbefalt til bil" og "All polert lakk skal vaskes med grønnsåpe" er bare påstander begge deler, uten begrunnelser. Personlig så tviler jeg på at grønnsåpevann er i stand til å skade vanlig billakk, det brukes jo på lakkerte gulv. Nå er det sikkert mange og store forskjeller på billakk og gulvlakk, uten at jeg vet stort om det...

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Av Husholdnings saker er vel grønnsåpe noe en "kan" bruke, uansett har det ikke skjedd og kommer ikke til å skje her i gården heller. holder det adskilt jeg, lettest sånn.

Han kunne sikkert anbefalt en god bilsåpe, men å tipse folk om feks grønnsåpe, tror jeg en del gjør pga Zalo vaskinga her på berget, den er særs utbredt, og da er grønnsåpe en bedre løsning. En god blisåpe skal ha de "samme" egenskapene, dvs den skal gjøre rent, og ikke matte ned lakken din, mye bilsåpe inneholder også glansemiddel.

Her inne er det nok en fy sak, men hører støtt om div husvaskesaker som blir flittig brukt, har stort sett slutta å diskutere det med folk, da de ofte har hørt det av en "spesialist" og da er det ALT riktig ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det mer som en "generell retningslinje" å bruk vært til sitt bruk slik det er ment å benyttes, men det er ikke noen absolutt regel. Ang. hvorvidt det er skadelig å bruke grønnsåpe eller om det er bra - ja du det vet jeg faktisk ikke, og i og med at jeg er i tvil så tar jeg heller det sikre for det usikre..... Mao. holder det adskilt ! Men det er sånn JEG velger å gjøre det.

EN ting er i hvertfall 100% sikkert, og det er at det er MANGE måter å vaske en bil på !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Må rette litt på den regelen der synes jeg! Alt som ikke er laget til å brukes på bil skal ikke brukes på bil, men mye som er laget for bil kan fint benyttes i hjemmet :) Det har vi allerede fått bevist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere her. Han er vel opptatt av at den "glasspoleringa" skal holde seg i mange år og derfor bruker såpen som de anbefaler.

Selv vil jeg prøve å få ham til å bruke svak blanding av Duragloss 109, som har blitt min favoritt :)

Neste gang jeg ser bilen skal jeg se nærmere på lakken med tanke på glans, riper og evt kjøremerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpen i seg selv tviler jeg på vil skade lakken, så lenge man ikke blander for sterkt. Og blankt blir det jo.

Problemet er at "riktig" blandet grønnsåpevann smører heller dårlig.. så da er det inn til ny korrigering til neste år pga heftige vaskeriper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har hatt en liten samtale med onkel ang rengjøring av bil.

Han har hatt bilene på glasspolering og blitt fortalt at all polert lakk skal rengjøres med grønnsåpevann for å gi poleringen "næring" til poleringen og glans til lakken.

Jeg sa at jeg var svært undrende til det, og sa jeg skulle undersøke litt med DCN.

Og det er nettopp det jeg gjør nå: Hvordan er det å vaske lakk med grønnsåpe.

Jeg tror den blir fet og matt, uten å ha prøvd...

Skal ikke si at jeg har mye peiling på bilpleie, men grønnsåpe vet jeg ganske mye om!

Grønnsåpe er som enkelte har nevnt et produkt for husholdning og det kanskje mest feilbrukte produktet som selges til dette markedet. (og jeg har solgt dette produktet i 21 år)

Grønnsåpe skal brukes til ubehandlet trevirke og ingenting annet. Grønnsåpe er et sterkt rengjøringsmiddel med en svakt lutende effekt og tar for eksempel boningen av et gulv. grønnsåpe vil dessuten legge igjen et fettlag på de overflatene det blir brukt på. Jeg ville aldri brukt dette rengjøringsmiddelet til noen form for bilpleie med mindre bilen har furupanel innvendig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må rette litt på den regelen der synes jeg! Alt som ikke er laget til å brukes på bil skal ikke brukes på bil, men mye som er laget for bil kan fint benyttes i hjemmet :) Det har vi allerede fått bevist ;)

Hehe, jeg skulle til å si det samme! :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...